Někdo to rád hořké

Adéla Srdénková

Ačkoli má výroba fernetu v Česku téměř stoletou historii a jeho obliba v 90. letech stoupla takřka raketově, je dnes jeho popularita spojována spíše se zeměmi Jižní Ameriky, konkrétně s Argentinou. V této zemi se zkonzumuje více než 75 % celkové produkce fernetu, a to především v kombinaci s Coca-Colou. Což z Argentiny dělá i největšího světového konzumenta Coca-Coly, ale to je jiný příběh. Každopádně „fernet con coca“ je zde tak oblíbený, že byl dokonce prohlášen za neoficiální nápoj této země. Jak si však fernet stojí dnes u nás?

Oficiální historie kategorie fernetu se začíná psát v roce 1845, kdy bratři Brancové (Fratelli Branca) založili v Miláně lihovar na výrobu svého žaludečního likéru. Ten vyvinul lékař Bernardino Branca a zprvu jej prodával jen skrze lékárny. Brzy si však získal takovou oblibu, že bylo třeba rozšířit produkci. A otevřít lihovar. Následně se rozšířil po celé Itálii a v rakouské monarchii. A také v Americe. Už v roce 1907 zakládá společnost Fratelli Branca druhý lihovar na předměstí Buenos Aires. Argentina byla od počátku trhem s velkým potenciálem, což se jen potvrdilo. Fernet se zde stal pevnou součástí nejen nedělního oběda a vešel ve známost jako nápoj, který „usnadní trávení, uklidní kocovinu a slepí zlomené srdce.“

Ne vždy se však Fernetu Branca dařilo. Ve 20. letech 20. století poptávka po žaludečních likérech klesla, což paradoxně zapříčinilo vznik Fernetu Stock. Jeho tvůrce Lionello Stock se soustředil zejména na výrobu brandy a jeho export do zemí Rakouska-Uherska. Po rozpadu císařství založil v jednotlivých zemích bývalé monarchie lokální pobočky, v roce 1920 tak kupuje likérku v Božkově (jež byla původně továrnou na čokoládu a rybí speciality). S bratry Brancovými vázala Stocka gentlemanská dohoda, která rozdělovala pole působnosti. Zatímco Brancovi budou vyrábět fernet, Stock zůstane u brandy.

Jenže jakmile klesla poptávka po fernetu, pustili se bratři do výroby brandy bez ohledu na úmluvu. Odpovědí Lionella Stocka nebylo nic jiného než Fernet Stock, který se od roku 1927 vyrábí v Plzni. Za socialismu byl Fernet nedostatkovým zbožím, jelikož společnost nemohla investovat do výroby. „Výroba Fernetu se tenkrát nepodporovala, protože většina bylin pochází ze zahraničí. Takže byla snaha výrobu co nejvíce omezit, umrtvit. Hospodářství bylo totiž pevně naplánováno a nebylo dovoleno vydávat peníze za suroviny zvenčí. Spíš bylo třeba hledat suroviny uvnitř, zpracovat je a pak vydělat na vývozu. Což nebyl případ Fernetu,“ vysvětluje důvody stagnující produkce Václav Šitner. Po revoluci však společnost Stock investovala veškerý zisk do výroby a mezi lety 1990 a 1997 se produkce zvýšila o 500 %. Pětinásobně narostly také prodeje.

Hořké vs. sladké

Dnes je ovšem situace jiná. Spotřeba fernetu se snižuje nejen u nás, ale i celosvětově. Podle statistik analytické společnosti The IWSR došlo v roce 2018 k meziročnímu poklesu objemu této kategorie o 10,9 % globálně, v rámci České republiky pak klesla spotřeba o 13,9 %. Podíváme-li se na vývoj kategorie za posledních pět let (tedy mezi lety 2013-2018), vidíme i zde mírný propad – o 1,6 % globálně, respektive o 2,9 % na českém trhu.

Podle Václava Šitnera jsou na vině sladké limonády: „Před rokem 1989 byly jen dvě limonády – červená a žlutá. Takže po revoluci největší boom neudělaly destiláty, ale Coca-Cola a další. Tak se tehdejší generace nevyhnutelně naučila na sladké pití. A tím pádem se změnilo i do budoucna vnímání dalších chutí. Plzeňský Prazdroj je pro dnešní konzumenty příliš hořký, stejně tak Fernet. Vyhledávají jemnější a sladší chutě.“ S tímto názorem se ztotožňuje i globální ambasador Fernet Branca Nicola Olianas: „Naše chuťové preference se změnily. Chuťové buňky již nejsou zvyklé na hořkost, protože konzumujeme příliš sladkých věcí.“

Z toho důvodu současní konzumenti dávají na úkor fernetu přednost jiným likérům z kategorie bitter, jež ovšem nejsou tak hořké, jako například Aperol či Campari. Fenomenální úspěch si pak připsala značka Jägermeister, když začala svůj likér servírovat podchlazený. Oproti fernetům tak Jägermeister zaznamenal v roce 2018 meziroční nárůst o 14,2 %. Spojení fernetu a koly, které tak funguje v Argentině, u nás nenajdete. Naopak v 70. letech vznikl Bavorák, kombinace s tonikem, který hořkost nápoje ještě podporuje. Nicméně není všem dnům konec a Fernet své snahy o omlazení značky a přiblížení se současným konzumentům v žádném případě nevzdává.

Fernet dnes a zítra

Že práce s fernetem není vůbec jednoduchá, potvrzuje i Jan Šebek z baru L’Fleur, vítěz soutěže Můj Fernet Stock Bavorák: „Jak všichni dobře víme, Fernet je velmi výrazný a hořký. Často o něm proto říkám, že jej buď milujete, nebo nenávidíte. Dnešním konzumentům je možné jej nejlépe přiblížit právě v míchaných nápojích, například v mé oblíbené kombinaci s červeným vermutem.“ To potvrzuje i brand manažerka značky Fernet Stock Zuzana Prokopová: „Oslovili jsme mladší cílovou skupinu díky oprášení receptury Fernet Stock Bavorák, na níž jsme postavili nové originální drinky, například spritz ve spojení s Vineou.“

Kromě koktejlů staví značka Fernet Stock také na různých příchutích, naposledy vyvinula variantu Honey, která je oproti klasickému Fernetu jemnější a podle Zuzany Prokopové „osloví více ženy i mladší cílovou skupinu.“ Celkem překvapivá je novinka Fernet Stock Barrel Edition kombinující Fernet s blendem rumů.

V souvislosti s fernety se často zdůrazňuje jejich zpracování, které ve většině případů probíhá ručně a z pouze přírodních složek. Na přitažlivosti craftových produktů nestaví jen čeští výrobci, ale také italský Fernet Gagliardo. „Náš fernet jsme začali vyrábět, protože jsme chtěli na trhu čistě přírodní produkt. Nic chemického a uměle dochucovaného. Také současná generace konzumentů vyžaduje poctivé a ryze přírodní produkty, za něž si neváhá připlatit,“ vysvětluje zakladatel značky Marco Schiavo.

Zdá se tedy, že budoucnost fernetů tedy ovlivní, zda si k němu nová generace konzumentů zvládne najít cestu. Filip Větrovský, marketing director společnosti Premier Wines & Spirits distribuující Altfernet, je ohledně dalšího vývoje kategorie optimistický: „Na Jägermeisteru či Becherovce je vidět, že mladí lidé jsou ochotní změnit své chování a upřednostnit bylinné likéry před ostatním tvrdým alkoholem, ale chce to dlouhodobou a konzistentní práci. Velmi tak záleží, jak se bude do budoucna chovat lídr trhu Fernet Stock. Pro fernet jako takový by bylo skvělé, kdyby se jim kategorii podařilo omladit a znovu ukázat krásu fernetu i mladým lidem. Za první republiky byl fernet tím nejlepším pitím. Lidé tehdy chápali jeho komplexitu a dokázali si jej vychutnat, což je věc, na kterou je potřeba se zaměřit.“

Tento článek najdete v BARLIFE Magazine č. 96, který si můžete zakoupit on-line na našem e-shopu.


Skandinávský minimalismus s plody Řecka

Zatímco Atény jsou pravidelně oceňovány hvězdami a Soluň se poslední roky mění v gastronomickou metropoli, na největším řeckém ostrově se v malé zapadlé uličce v centrální části Heraklionu skrývá skutečný klenot moderní gastronomie a designu.

Ztracený na malinách - Clover Club

Růžový, ovocný, sametově jemný, a přesto dostatečně silný. Přesně tak by nejspíš měl vypadat drink pro moderní ženu, pokud bychom to posuzovali podle běžných stereotypů. Ve skutečnosti ovšem tento koktejl na počátku 20. století představoval oblíbený nápoj gentlemanů...

Barbados

Kde jinde zahájit putování rumovou historií, než na Barbadosu, nejvýchodnějším ostrově Karibiku v části Malých Antil, známých také jako Návětrné ostrovy. Proč je označován za kolébku rumu, jaká je jeho historie a kultura.

Dobrý lev Americano

Symbol sjednocené Itálie, která se představuje světu. I tak bychom mohli popsat koktejlovou kombinaci, kterou si čas od času objednal i slavný James Bond.Ostatně je to právě Aperitivní Charakter, díky němuž je drink stále populární a lidé jeje nepřestávají vyhledávat. Kde však původní spojení vzalo svůj mezinárodní zvuk a věhlas? A proč se vlastně obsluha i dnes při objednání tohoto koktejlu tváří lehce zmateně?

Maré: V hlubinách oceánu

Přestože ji od moře dělí 700 kilometrů, představuje thajská restaurace Maré čistou ukázku globalizovaného nautického stylu. Moře či oceán jsou zde všudypřítomné. A z hlubin oceánu jsou také ty nejčerstvější suroviny jejichž stopu najdete nejenom v kuchyni, ale i v návrhu celého interiéru.

Koktejly: Jarní Tání

Chmurná zima se sebou nese odlišné chutě a potřeby. Vyhledáváme teplo domova a drinky, které zahřejí na těle i na duši. S novým rokem a novou sezónou přichází i nová vlna energie, kterou každý z těchto barmanů vložil do své receptury. Jaké drinky tak přineslo letošní jarní tání a co barmany inspirovalo v tvorbě, najdete na následujících stranách jarního inspiromatu.

Těžkosti vinařů

Co v dnešní době trápí vinaře a vinohradníky? Jaké jsou největší výzvy, se kterými se producenti potýkají nezávisle na prestiži oblasti? A co může v nadcházejících desetiletích představovat nejzávažnější komplikaci?

Lukáš Kaufmann: Singapur je připraven stanout v čele koktejlových měst

Singapur si spojujeme s koktejlovou scénou už mnoho let. Nebylo tomu tak ale vždy. Slovenský rodák Lukáš Kaufmann stojí v čele singapurské koktejlové scény už šest let a představuje srdce známého baru 28 HongKong Street.

Foodpairing: Pohostinná Sardinie

V tomto foodpairingu se setkává šéfkuchař Gianfranco Coizza z restaurace Trattoria A Posto a barman Liquid Office Tomáš Nejedlý.

Nový bar v Pan Pacifik London

Silverleaf je novým podnikem, který v únoru otevřel na Bishopsgate Plaza v Londýně. Vedení baru spolupracuje s pětihvězdičkovým hotelem Pan Pacific, přičemž v podniku nabízí luxus, kreativitu i pohostinnost. Přesto se drží hesla „v jednoduchosti je krása“.

Talíř, představitel zážitku

Vývoj gastronomie, náročnější hosté a pokrok v technologiích výroby kladou zvýšený důraz stále více také na vizuální dojem. Ten však netvoří pouze samotný plating, ale k němu správně zvolený talíř. Jde totiž o hlavní nosič prezentovaného jídla a disponuje rolí jak estetickou, tak i funkční.

Foodpairing: Zpátky ke kořenům

V tomto foodpairingu se setkává práce šéfkuchaře Petra Brňáka z restaurace Dian a Jakuba Ondříška, spolumajitele baru Parlour.

Světové festivaly rumu 2022

Do roku 2022 vstupujeme s nadějí na nový začátek a probuzení z pandemické letargie. Náš rumový festival Rumfest se nám naštěstí podařilo úspěšně organizovat a v tradici budeme i letos pokračovat jubilejním 10. ročníkem. Příznivcům třtinového moku bude ale letos do zpěvu i jinde. Přinášíme vám přehled vybraných zajímavých rumových akcí, které se letos uskuteční po celém světě.

Foodpairing: Věčná nadčasovost

Žijeme v době, kdy máme spoustu možností a stále něco objevujeme. A to následně buď zaniká, nebo přetrvává a stává se součástí našich životů. Několik takových nadčasových principů představujeme i v zimním foodpairingu, kde se setkává práce šéfkuchaře Petra Bartoše, zakladatele degustační restaurace s názvem Kruh a Vojtěcha Drahokoupila, spolumajitele baru Café Bar Pilotů.

Michaels - Z trafostanice restaurací

Nejdrsnější průmyslové prostory bývalé trafostanice v Oslu ožily díky hostům, kteří si pochutnávají na vyhlášené kuchyni Øyvinda Dalelva. Dechberoucí revitalizaci prostoru obstaralo interiérové a designové studio Kaape. Co všechno najdete v Michaels?

Kam dřív: 6 nově otevřených podniků

Gastronomie se stále rozvíjí a kreativita nápadů nezná mezí i přes dlouhotrvající pandemické překážky, se kterými majitelé podniků bojují. A to je jedině dobře. Přinášíme přehled nových podniků z nejrůznějších oblastí, každý originální svým konceptem i odpovídající atmosférou, kterou prezentuje.

Modla modelek: Espresso Martini

Existuje několik ojedinělých koktejlových receptur s kávou, na jejichž základě si někteří myslí, že spojovat kulturu kávy a koktejlů nás napadlo teprve nedávno. Pravda ovšem je, že jeden z nejslavnějších kávových koktejlů historie se objevuje na barových lístcích již téměř čtyřicet let.

Bar Múzsa: Inspirace v hotelovém lobby

Múza - tajemná síla božské inspirace, která se zrodila v prostorách paláce Four Seasons Gresham. Budapešť říká, že tento okamžik inspirace najdete v každém koutu. A najdete ji i v novém baru umístěném v hotelovém lobby.

Rumfest 2021: bylo nás vidět a slyšet

Devátý ročník Rumfestu odstartoval 11. září tradičně v pražských Žlutých lázních za doprovodu zajímavých osobností, 30 vystavovatelů, kteří přivezli novinky i očekávané klasiky, charakteristické karibské hudby, jamajské kuchyně a bohatého programu. Podívejte se, jak vše probíhalo, a co nás čeká na příštím jubilejním desátém ročníku.

Ikona prohibičního podsvětí

Útulný podnik s otevřenou střechou, spletitými prostory a neobyčejnou atmosférou navazující na zásadní okamžiky australské historie. To je Tilly May's.

Čeká absint návrat do hlavního proudu?

Přestože absint vzbuzuje zvědavost a zájem publika, nachází se tento nápoj stále na okraji gastronomického spektra. Stejně jako tomu bylo u nás i na přelomu 19. a 20. století. Důvodů sice není mnoho, zvrátit však situaci v prospěch zelené víly není snadné.je za jeden z nejvhodnějších materiálů pro ztvárnění svých nápadů.

Dean Callan: Značka bude vždycky větší než vy

Po několik let zastával ambasadorské pozice a dnes své bohaté zkušenosti z oblasti pohostinství, barmanství i znalosti nápojů a koktejlů předává formou konzultací a ve vlastní The Dean Callan Show. Rozhovor o dopadech pandemie o budoucnosti barového světa a barmanských začátcích.

Barový svátek: Světový den koktejlu

Svět je plný nejrůznějších svátků. Od těch obskurních, ke kterým můžeme zařadit třeba den suchého zipu, ponožek či gumových medvídků, až po tradiční, jako je den dárců krve. Nepřekvapí proto, že svůj světový den mají také koktejly. I když dějiny mixologie se často píšou v baru, kde se po pár sklenkách zdá vše zkreslené, záznamů o tom, kdo a kdy svátek inicioval nebo proč byl stanoven zrovna na 13. květen, máme naštěstí celou řadu.

Kulinářskou výpravou po Amazonii

Nespoutanost řeky Amazonky a její propojení se zeměmi Jižní Ameriky se staly inspirací pro jednu z nejpopulárnějších restaurací v Madridu a nově i v Londýně. Podnik Amazónico plně reprezentuje vášeň kolující v krvi obyvatel deštného pralesa. A to s úctou k přírodě a gastronomii se špetkou luxusu a vznešenosti.

Martin Šiška: Snažím se druhým předat víc, než se očekává

Na jeho bedrech leží odpovědnost za hladký chod londýnskkých barů mezinárodní sítě Rosewood Hotels & Rerorts. Pro svůj tým je spíše mentorem a koučem než direktivním vedoucím, který staví pouze na svém názoru. Musel ale ujít dlouhou cestu plnou překážek, velkých očekávání a širokých znalostí nejen z gastronomie, aby se dostal až na pozici, kde je dnes.

Z mála mnoho - koktejlový minimalismus

Jste-li vyznavači jednoduchosti, pak ji určitě budete umět promítnout do barového světa. Řeč není jen o jednoduchém konceptu podniku či menu, ale také o používaných ingrediencích, ozdobách a v neposlední řadě o servisu koktejlů.

Stará Anglie v moderním pojetí

V londýnském podniku The Berkeley Bar & Terrace má každý drink svůj příběh. Od ročníkového šampaňského zapomenutého ve francouzském sklepě přes slad, který následně zrál po generace, až po červené víno, které si po skleničce vychutnáte jen díky Coravinu. Každá z položek v nabídce je pečlivě vybrána s ohledem na svůj jedinečný charakter.

Top 10 nejprodávanějších koktejlů světa

Společnost Drinks International každý rok přináší Annual Brands Report, jehož součástí je i žebříček padesáti nejprodávanějších klasických koktejlů. Ačkoli první místa nikoho výrazně nezaskočí, překvapit mohou ta další. Do top 10 se mezi největší klasiky zařadil i Aperol Spritz, stejně tak se na výsluní stále drží i Mojito.

To nejlepší z BARLIFE 2020

Rok 2020 byl v mnohém - a zejména v jednom ohledu - velmi turbulentní a nevyzpytatelný. Přesto můžeme říct, že nás v něm potkalo i hodně dobrého. Magazín Barlife úspěšně dokončil svůj sedmnáctý ročník a na krok se přiblížil plnoletosti. Letošní rok jsme navíc završili jubilejním 100. číslem. Vám i sobě přejeme, aby byl rok 2021 lepší a ve všech směrech přívětivější než ten letošní. 

I v roce 2020 se hodnotily nejlepší české restaurace

Ocenění kvality českých restaurací pečetí se zlatými lvy, které organizuje nakladatelství a vydavatelství TopLife Czech, bylo rozdáno i letos, a to již poosmé. Celkový počet restaurací oceněných pro sezónu 2021 je 93. Jejich seznam najdete ve vydaném průvodci Nejlepší restaurace oceněné Zlatými lvy 2021.