Dobrý lev Americano

Tomáš Mozr

Symbol sjednocené Itálie, která se představuje světu. I tak bychom mohli popsat koktejlovou kombinaci, kterou si čas od času objednal i slavný James Bond.Ostatně je to právě Aperitivní Charakter, díky němuž je drink stále populární a lidé jeje nepřestávají vyhledávat. Kde však původní spojení vzalo svůj mezinárodní zvuk a věhlas? A proč se vlastně obsluha i dnes při objednání tohoto koktejlu tváří lehce zmateně?

MYTOLOGIE

Aperitiv má dlouhou historii. Označuje se tak malé množství alkoholického nápoje, který se podává patnáct až dvacet minut před začátkem jídla. Můžeme nicméně říct, že pití aperitivu se pokládá za ryze evropskou záležitost. Jeho hlavním účelem je zpříjemnit dotyčnému čekání na pokrm a povzbudit u něj při společenském setkání chuť k jídlu. Původ slova aperitiv pak lze hledat v latinském výrazu aperīre, v překladu otevírat, jelikož už ve starověkém Římě bylo zvykem přidávat do vína pelyněk a různé další byliny, aby se trávicí trakt připravil na požitky z nadcházející hostiny.

Na vliv aperitivů upozorňoval v 5. století i asketa Diadochos z Fotiké, který vyzýval k umírněnosti při konzumaci těchto nápojů. Skutečný převrat v konzumaci aperitivů nadešel až na přelomu 18. a 19. století. Hlavní zásluha se v této souvislosti připisuje Italům a jejich kultuře, v níž se zrodily tradiční evropské vermuty i jiné hořkosladké nápoje, mezi něž se dnes řadí také ikonická značka Campari. Postupem času se tento trend uchytil v módních kavárnách v Římě, Janově, ve Florencii, v Milánu, Turínu či Benátkách a nejpozději v polovině 19. století se ve velké míře rozšířil i do Francie a dalších zemí.

V souvislosti s příběhem koktejlu Americano je ovšem nezbytné pamatovat na několik podstatných okolností, které se podílely na jeho vzniku i úspěchu. Vše začíná v 2. polovině 19. století. Každý italský region má vlastní kulturu a jistá specifika. Jakmile se však Itálie sjednocuje, musí zákonitě dojít ke změně. Vermut, jehož výroba více než sto let probíhala pouze v okolí města Turín, se náhle snadno a rychleji šíří po zbytku Itálie, kdy se v Miláně setká s další italskou ikonou. Americano totiž nelze připravovat bez Campari. S ním se dostáváme k roku 1860: tehdy v malé italské obci Novara vzniklo právě Campari. To se zrodilo jako výsledek experimentů Gaspareho Campariho, jenž představil světu zcela nový nápoj s nezaměnitelnou hořkou chutí a utajovanou recepturou. O sedm let později se Gaspare Campari přestěhoval do Milána a v samém centru města si otevřel podnik s názvem Caffé Campari. A právě v tomto podniku měla být poprvé servírována vylepšená variace koktejlu Milano-Torino, který už podle názvu skládal poklonu dvěma metropolím, odkud pocházely obě originální ingredience nutné pro jeho přípravu. Milán reprezentovalo Campari, Turín zase zastupoval vermut. V Caffé Campari poté údajně kombinaci stejného dílu Campari a vermutu začali zjemňovat přidáním sodovky; to si na počátku 20. století oblíbili především Američané navštěvující tuto prestižní milánskou lokalitu. Název koktejlu se tak měl údajně se zástupy amerických turistů po první světové válce prostě změnit na Americano a ve 30. letech se z něj stala opravdová klasika.

Ohledně názvu nicméně existuje ještě teorie, podle které se název zrodil v dobách, kdy Primo Carnera, italský boxer a mistr světa v supertěžké váze z let 1933 a 1934, zapůsobil v newyorské Madison Square Garden. Na oslavu vítězství měl následně dostat zrovna spojení vermutu, Campari a sody, které mělo od té doby nést jméno Americano. Třebaže se později drink probil i do prvotřídní slavné newyorské restaurace Delmonico’s, mnohem pravděpodobnějším základem pro název Americano se zdá být prostá inovace populárního koktejlu Milano-Torino.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU V ČÍSLE BARLIFE 105.