Talíř, představitel zážitku

Petr Svejkovský

Mohlo by se zdát, že dříve se prezentaci jídla nevěnovala taková pozornost jako dnes. Vývoj gastronomie, náročnější hosté a pokrok v technologiích výroby kladou zvýšený důraz stále více také na vizuální dojem. Ten však netvoří pouze samotný plating, ale k němu správně zvolený talíř. Jde totiž o hlavní nosič prezentovaného jídla a disponuje rolí jak estetickou, tak i funkční. Podávané jídlo je vnímáno všemi smysly a právě talíř, na který se někdy, bohužel, myslí až v pozdějších fázích projektu podniku, může jídlo a celkovou atmosféru dokonale povznést nebo být jako “pěst na oko”. Na následujících stranách se dočtete, co se za výběrem a tvorbou dokonalého talíře skrývá, jaký je jeho potenciál a proč by jeho výběr rozhodně neměl být podceňován.

K čemu je aplikace vůbec dobrá?

Obecně, šetří čas a peníze. Jak to dělá se dočtete níže. 

Kdo jsou zákazníci SpiritRadar a jak aplikaci využívají?


Zákazníky máme po celém světě, jsou mezi nimi milovníci rumu a whisky, kteří třeba nemají zájem investovat ani lahve sbírat, ale je pro ně důležité držet krok s rum a whisky trhem a mít všechny novinky přehledně na jednom místě. Samozřejmě je pro ně extrémně důležité, aby neprošvihli šanci láhev, která zrovna přišla na trh, koupit včas a za rozumnou cenu. Dále využívají sekci nazvanou “Shopping Tips”, kde najdou velké množství rumových a whisky lahví, které se prodávají levněji než je jejich současná tržní cena. A v neposlední řadě je jim k dispozici i sekce, kde se dozví o všech zajímavých akcích, které se týkají rumu či whisky.

Další skupinou jsou majitelé eshopů, kteří často SpiritRadar využívají k tomu, aby měli přehled o konkurenci. Jednoduše si vyfiltrují konkrétní zemi a vidí, jestli by cenu svých lahví měli snížit nebo naopak zvýšit. 

 

Dále jsou to již zmínění investoři a sběratelé, kteří aplikaci využívají opravdu naplno, tedy všechny výše zmíněné funkce a přednosti SpiritRadar plus něco navíc. Něco navíc je například funkce “Watch Bottle”, která je nejzásadnější funkcí celé aplikace. Zákaznici si jednoduše nastaví “hlídacího psa” na konkrétní lahve a ve chvíli, kdy aplikace nalezne dostupnou nabídku na eshopu nebo aukci, okamžitě posílá zákazníkovi email a notifikaci do aplikace. To znamená, že zákazník už nikdy neprošvihne žádnou aukci, a to bez nutnosti neustálé kontroly několika desítek aukčních portálů.

Další skvělou funkcí je tzv. “My Collection”, díky které si zákazníci velice jednoduše spravují svou sbírku, kterou reálně vlastní. Hned na začátku je třeba říct, že “My Collection” je soukromá a nikdo jiný do ní nemá přístup. Do kolekce si zákazník jednoduše přidá všechny své lahve, pořizovací cenu, cenu dopravy (chce-li) a kde lahve zakoupil (chce-li). Aplikace pak počítá, kolik na všech (a samozřejmě i odděleně na jednotlivých) lahvích vydělal či prodělal. Poslední funkcí, kterou zde ještě zmíníme je výpočet meziroční vývoj ceny jednotlivých lahví v procentech. Kromě toho, že je graficky moc pěkně zpracovaný, ukazuje, o kolik % ceny jednotlivých lahví za rok vzrostly. Samozřejmostí je také možnost vyfiltrovat si “Most Growing” lahve a mít skvělý přehled o tom, do kterých lahví a potažmo i značek se vyplatí investovat a do kterých už tolik ne. 

 Samozřejmostí jsou také karty produktů, každá jedna lahev má svůj profil, kde jsou uvedeny všechny důležité parametry, včetně faktu, je-li lahev limitovaná či nikoli; graf historie ceny a historie nabídek. Nemluvě o mnoha a mnoha flitrech, které si zákazník může nastavit v každé sekci aplikace. 


SpiritRadar však není jenom aplikace, máme i blog a sociální sítě, na kterých informujeme o zajímavých novinkách, kde koupit sběratelské lahve za rozumné ceny, různých akcích, které se týkají rumu a whisky nebo o aukcích, které by neměl žádný milovník rumu prošvihnout. 

SpiritRadar dále nabízí neplacenou verzi, takzvaný frontend, který funguje v podstatě jako encyklopedie rumu a whisky. 

Než se rozloučíme, rádi bychom vám ještě představili 5 lahví rumu s nejvyšším meziročním cenovým vzrůstem.

(Dovolujeme si upozornit, že pro výpočet meziročního vzrůstu zahrnujeme všechny lahve konkrétní značky, a to i těch, které nepochází z limitované edice a vybírali jsme pouze značky, u kterých v databázi evidujeme alespoň 15 lahví. Všechny informace jsou aktuální ke dni 5.2.2023 a jsou copyrightem SpiritRadar.com.)

Talíř je důležitým prvkem prezentace; ať už je to talíř v pravém slova smyslu, nebo “nosič” pro servírovaný pokrm. Na promyšlený výběr se ale často zapomíná už při tvorbě konceptu restaurace, natož pak u tvorby samotného menu. Žádná psaná pravidla, jak si inventář do provozu vybrat, ale neexistují. Jsou to pouze doporučení a body, nad kterými je potřeba se zamyslet, aby servis odpovídal konceptu restaurace, servírovanému jídlu a filozofii šéfkuchaře. Obecně platí, že pokud jsou tyto tři pilíře v rovině a navzájem spolupracují, inventář by měl být plně připraven na profesionální provoz restaurace. Neměli bychom opomenout ale i určité umělecké hledisko, které do procesu vnáší šéfkuchař, kterému správně vybrané talíře  a další inventář pomohou umocnit celkový zážitek zákazníka a příjemné vzpomínky, které si odnese.  V době, kdy je jídlo často foceno na sociální sítě se jedná i o marketing podniku.

Promyšlený inventář

Při výběru přichází několik otázek, které je doporučeno promyslet, než do inventáře investujeme. Sice tu stále hraje roli estetika, ale ta nás může často strhnout k výběru produktů, které se nakonec do provozu restaurace vůbec nehodí. Prvním bodem, který výběr velmi často dominantně ovlivňuje, je samozřejmě výše investice.  A to okamžitá a nikoliv v čase po dobu užívání, která je cca 5 let. Nezřídka se stává, že inventář není součástí projektu vůbec, čí je na něj vyhrazena neadekvátně nízká a často jen odhadnutá částka (to na pár talířů přece musí stačit) . Podnik se zrekonstruuje, doladí se interiér (často v rozpočtu právě na úkor inventáře), dekor a detaily a nakonec se koupí základní talíře, nejlépe “co nejlevnější”, jelikož peněz s blížícím se otevřením ubývá a pokud není v rozpočtu pevně ukotvená částka, tak se rychle vyčerpá na jiné věci, které pořízení talířů chronologicky předcházejí. To je na jednu stranu pochopitelné. Na druhou stranu je životnost talíře nedílnou součásti ekonomiky provozu a provozních nákladů, kde do celkové ceny talíře je nutné započítat právě i dokupy v horizontu několika let. Šupinkový odštěp patří mezi nejčastější závady a mohou být způsobené jak provozní zátěží, tak nekvalitním či nevhodně vybraným materiálem. I přes to, že může jít o zdánlivou banalitu, stále se jedná o porušení glazury a takový talíř by se neměl dostat hostovi na stůl. V místě odštěpu se objeví hrubý povrch, ve kterém se snáze zachytí bakterie a z talíře se tak stává nástroj, který vypadá nevzhledně a zároveň nesplňuje hygienická kritéria. Existují ale dodavatelé, kteří hledí na kvalitu výrobků a dokážou poskytnout dvouletou, pětiletou nebo dokonce i doživotní záruku, což ale neznamená, že po dvou letech se všechny talíře vyštípou.  Naopak je důkaz kvality a důvěry ve svůj výrobek..  Pětiletá odpovídá doporučenému cyklu obměny inventáře. Takové talíře mají silnější materiál, tvar vynášející nárazy či zesílenou hranu. Pro  ověření odolnosti existují ve výrobnách přístroje, které tvrdost testují a následně ji značka zaručuje. Jakou roli hraje při výběru odolnost, to záleží na provozu podniku. Jedná-li se o zátěžový - vysokoobrátkový podnik, je odolnější nádobí určitě praktičtější a i vyšší prvotní investice se z dlouhodobého hlediska může násobně vrátit oproti neustálému dokupování zdánlivě levnějšího zboží. Jakmile se ale začneme pohybovat v oblasti fine-diningu, odolnost již nehraje tak důležitou roli. V takových provozech jde především o umělecké hledisko a v několika případech je možné talíře umývat případně i ručně, a celkově je předpokládáno lepší zacházení a vztah k inventáři.

Dalším bodem, na který by se u výběru nemělo zapomenout, je komunikace. Je vhodné si uvědomit, jaký je celkový koncept restaurace, “co chceme talířem říct” a jakou roli v servisu hraje. Správný výběr prostě zapadá do konceptu a funguje. Talíř zároveň představuje to nejintimnější spojení mezi šéfkuchařem a hostem. Je plátnem šéfkuchařova rukopisu a nositelem prezentovaného jídla pro zákazníka. Co by měl tedy sdělit? To je jedna ze zásadních otázek, která úzce souvisí s filozofií podniku. Žádná přísná pravidla zde však nejsou, jelikož filozofii má každý jedinečnou – podle svých vlastních preferencí, současných trendů gastronomie, osobitosti šéfkuchaře, lokalitě a účelu podniku. Čím více doba postupuje, tím méně pravidel v této oblasti máme. Je tedy třeba přesně vědět, co chceme a proč. A rozhodně si nechat poradit od profesionálního dodavatele, stejně jako při výběru auta, telefonu či konvektomatu. 

Celý článek najdete v magazínu BARLIFE č. 103 na našem e-shopu.