Top 10 nejprodávanějších koktejlů světa

Soňa Hanušová

Společnost Drinks International každý rok přináší Annual Brands Report, jehož součástí je i žebříček padesáti nejprodávanějších klasických koktejlů. Ten sestavuje na základě ankety mezi zástupci The World's 50 Best Bars, které také vyhlašuje Drinks International. Ačkoli první místa nikoho výrazně nezaskočí, překvapit mohou ta další. Do top 10 se mezi největší klasiky zařadil i Aperol Spritz, stejně tak se na výsluní stále drží i Mojito. 


10. Mojito

Mysleli jste si, že Mojitu už dávno odzvonilo? Omyl, stále patří mezi oblíbené a hlavně objednávané klasické koktejly. Přestože je tento tradiční kubánský koktejl náročnější na přípravu, konzumenty to nijak neodrazuje a rádi si jej v baru dopřejí. V anketě mezi nejlepšími 50 bary světa patří Mojito mezi deset nejobjednávanějších drinků v celé čtvrtině z nich. 

Jak Mojito vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

9. Aperol Spritz

Aperol Spritz se v žebříčku objevil i loni, a to na 10. místě. Letos si tak pořadí prohodil s Mojitem a posunul se o jednu příčku vpřed. Kombinace Aperolu, sody a prosecca vytváří nejen lehký aperitivní koktejl, ale také představuje jeden z nejjednodušších koktejlů v seznamu, co se přípravy týče. Patří do top 10 nejprodávanějších koktejlů ve zhruba 30 % dotazovaných barů.

Jak Spritz vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

8. Manhattan

Manhattan si stejně jako v minulém roce vydobyl osmé místo. Může se to zdát málo na tak ikonický koktejl, je však důležité si uvědomit, že v kategorii whisky koktejlů hraje Manhattan vedle Old Fashioned druhé housle. I tak jej ale 10 % z dotázaných barů řadí mezi top 3 nejlépe prodávané koktejly a ve 36 % barů se zařadil do top 10. 

Jak Manhattan vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

7. Whiskey Sour

Oproti předchozímu roku se Whiskey Sour propadl o dvě místa. Předloni byl dokonce "na bedně" a získal pomyslný bronz. Je otázkou, zda za pokles obliby může vaječný bílek, který je ovšem volitelnou součástí receptury a ve výsledku není nutné jej přidávat. Na druhou stranu právě bílek Souru dodá krásnou strukturu, která možná zajistila, že se koktejl stále drží v top 10 nejprodávanějších drinků ve 40 % barů.

Jak Whiskey Sour vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

6. Espresso Martini

Espresso Martini se mezi top 10 nejprodávanějších koktejlů zařadilo v roce 2018 a od té doby jeho obliba pomalu, ale jistě vzrůstá. Podobně jako loni jej i tentokrát najdeme na šestém místě. Ve 40 % dotázaných barů se řadí mezi top 10 nejprodávanějších koktejlů a 5 % barů jej dokonce označilo za svůj bestseller. Tak trochu si troufáme hádat, že jedním z nich bude i australský Maybe Sammy, v němž úřaduje Martin Hudák

Jak Espresso Martini vzniklo a jaká je jeho historie? To vám prozradíme v letošním Barlife 103. 

5. Margarita

Margarita si naopak o dvě místa oproti loňskému roku polepšila, a tak zaujímá pozici uvolněnou koktejlem Whiskey Sour. Prosadila se jako jediný koktejl na tequile nejen v top 10, ale dokonce i top 20. Další drink na bázi tequily, koktejl Paloma, najdete až na 22. místě. Margaritu jako svůj bestseller téměř žádný z barů neoznačuje, avšak pro 17 % z nich se řadí mezi top 5 nejprodávanějších drinků a mezi top 10 ji uvedla téměř polovina z dotázaných barů.

Jak Margarita vznikla a jaká je její historie? To si můžete přečíst zde

4. Dry Martini

Martini si o několik příček polepšilo již loni a letos si svou pozici udrželo. Mezi svými top 10 nejprodávanějšími drinky jej uvedla téměř polovina barů. Zdá se, že tento koktejl zažívá renesanci. Díky novým a znovuobjevených technikám barmani zjišťují, že i s Martini si lze vyhrát a různě jej twistovat do nových, neotřelých podob. Příkladem za všechny budiž španělský bar Paradiso, který servíruje Super Cool Martini. Jde o místní twist na klasické Martini, který obsahuje Mancino Vermouth infuzovaný hořčičnými semeny a re-destilovaný gin, do něhož přidají fenykl a oregano. Poslední ingrediencí je led, nebo spíše voda, kterou zde uchovávají podchlazenou ve speciální lednici. Voda tak zůstává tekutá, avšak jakmile se dotkne stěn namražené sklenky, začíná sama zamrzat a vytvoří ledovou špičku. Takže i když z lahvičky teče tekutina, ve sklence vzniká malý ledovec. Zmínit můžeme také Martini al Formaggio, které ochutnáte v pražském baru Hemingway. 

Jak Martini vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

3. Daiquiri

Další letošní stálicí je Daiquiri, které si obhájilo bronzovou pozici. Vystřídalo tak Whiskey Sour, které tuto příčku okupovalo v předchozích letech. Spolu s Mojitem tvoří jediné dva rumové koktejly v top 10, v top 20 se objevují ještě Dark'n'Stormy na 15. místě a Mai Tai na 19. místě. Přestože Daiquiri za svůj bestseller označily jen 3 % dotázaných barů, celá třetina jej zařadila na druhé místo v žebříčku svých nejprodávanějších koktejů. Což mu vyneslo aktuální celkové třetí místo. 

Jak Daiquiri vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

2. Negroni

První dvě místa zůstávají od doby před sedmi lety, kdy Drinks International vyhlásil top 50 nejprodávanějších koktejlů poprvé, stále stejná, a tak nás ani tentokrát nečeká žádné překvapení. Jedinou změnou u Negroni v letošním roce je, že jej za svůj bestseller označilo 22 % barů oproti loňským 13 %, čímž si tedy vlastně polepšilo. Na změnu pořadí a dosažení prvenství v tomto žebříčku to však stále nestačí.  

Jak Negroni vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

1. Old Fashioned

Stále v módě, stále první. Už posedmé v řadě. Ovšem pozor, i u nepokořitelného krále mezi koktejly dochází k drobné změně. Jako svůj bestseller jej tentokrát označilo 23 % dotázaných barů, zatímco v loňském roce to bylo 35 %. Že by se tak schylovalo v příštím roce ke střídání na pozici nejprodávanějšího, a tím pádem i nejpopulárnějšího koktejlu světa? Nechme se překvapit. 

Jak Old Fashioned vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.



Koktejly: Uvědoměle

Koktejly: Uvědoměle

V Inspiromatu vítáme jaro v souladu s přírodou. Udržitelnost se v barmanských kruzích skloňuje čím dál více a dalo by se říct, že kdo se nezapojí, uvízne v minulosti. Představujeme vám tedy čtyři receptury, kterými barmani aktivně usilují o zmenšení barového odpadu. Nic se však nemá přehánět. Jde nám tu především o nalezení rovnováhy mezi chutí, využitím plného potenciálu přísady a menším plýtváním. Mějme na paměti, že koktejly jsou požitkem. Jedním ze způsobů, jak se hýčkat. Co vám tedy takový drink přinese? Bohaté chuťové spektrum, čistší svědomí a, pokud pracujete pro bar, lepší zisky a vyšší marže. Takže nastupte. Kdo by nechtěl zachránit planetu po jednom chutném koktejlu bez viny?

Necháme mladé utéct ke sladkým břečkám?

Necháme mladé utéct ke sladkým břečkám?

To je pořád nějaká středověká veteš, rezavé haraburdí, vybájené letopočty. Marketing většiny průmyslových pivovarů, ale i mnoha mikropivovarů připomíná neudržované zaprášené muzeum. Proč tomu tak je?

Nikaragua - listopad 2022

Nikaragua - listopad 2022

Když se vám dostane takového pozvání jako nám z Premier Wines, jednoduše nemůžete odmítnout. Flor de Caña zůstává v obecném povědomí jako globální výrobce rumu. Méně z nás však asi ví, že jde o producenta s rodinnou tradicí a světového lídra v udržitelných výrobních postupech. V zemi nespočetných přírodních krás, avšak skromných poměrů, pečuje o rodiny svých zaměstnanců všemi možnými i nemožnými způsoby. Vyrážíme tedy do země zaslíbené sopkám, prémiovému rumu a dobrému jídlu. A také stále ještě komunistickému prezidentovi Danielu Ortegovi.

Německo není jen Riesling

Německo není jen Riesling

V německém Düsseldorfu se již tradičně pořádal ProWein, jeden z nejvýznamnějších vinařských veletrhů na světě. Přidružený výzkum odhalil, že obchodníci s vínem z ČR považují německá vína za jedna z aktuálně nejatraktivnějších pro náš trh, a ze statistik je zřejmé, že poslední roky import kvalitních vín z Německa do ČR rychle a utěšeně stoupá. Je tedy na místě si vinařské Německo alespoň ve zkratce přiblížit.

Vidět do talíře

Vidět do talíře

Svět potravin se zrychluje a hráči v potravinářském průmyslu, zejména restauratéři, maloobchodníci i výrobci, se musejí ujistit, že s dobou neztrácí kontakt. Zejména v těchto turbulentních časech je nutné změny sledovat a využít je jako nástroj pro svá lepší rozhodnutí v budoucnu. Jednu věc můžeme říci už teď: že potravinářství představuje spleť výzev a tendencí, které působí často protichůdně. Souvisí to se skutečností, že lidské bytosti jsou samy o sobě rozporuplná stvoření. Všichni chceme zachovat planetu pro budoucí generace, ale stejně důležité jsou pro nás chvíle okamžitého uspokojení vlastních potřeb, naše pohodlí a požitek z jídla.

Adrián Michalčík

Adrián Michalčík

Slovenský barman, který profesionálně vyrostl v Praze, v současnosti působí jako hlavní barman a manažer oceňovaného baru Pier 42 v norském Oslu. Adrián Michalčík získal titul nejlepšího barmana světa pro rok 2022. V globálním kole prestižní barmanské soutěže Diageo Reserve World Class vybojoval v Sydney první místo jako zástupce Norska.