Top 10 nejprodávanějších koktejlů světa

Soňa Hanušová

Společnost Drinks International každý rok přináší Annual Brands Report, jehož součástí je i žebříček padesáti nejprodávanějších klasických koktejlů. Ten sestavuje na základě ankety mezi zástupci The World's 50 Best Bars, které také vyhlašuje Drinks International. Ačkoli první místa nikoho výrazně nezaskočí, překvapit mohou ta další. Do top 10 se mezi největší klasiky zařadil i Aperol Spritz, stejně tak se na výsluní stále drží i Mojito. 


10. Mojito

Mysleli jste si, že Mojitu už dávno odzvonilo? Omyl, stále patří mezi oblíbené a hlavně objednávané klasické koktejly. Přestože je tento tradiční kubánský koktejl náročnější na přípravu, konzumenty to nijak neodrazuje a rádi si jej v baru dopřejí. V anketě mezi nejlepšími 50 bary světa patří Mojito mezi deset nejobjednávanějších drinků v celé čtvrtině z nich. 

Jak Mojito vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

9. Aperol Spritz

Aperol Spritz se v žebříčku objevil i loni, a to na 10. místě. Letos si tak pořadí prohodil s Mojitem a posunul se o jednu příčku vpřed. Kombinace Aperolu, sody a prosecca vytváří nejen lehký aperitivní koktejl, ale také představuje jeden z nejjednodušších koktejlů v seznamu, co se přípravy týče. Patří do top 10 nejprodávanějších koktejlů ve zhruba 30 % dotazovaných barů.

Jak Spritz vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

8. Manhattan

Manhattan si stejně jako v minulém roce vydobyl osmé místo. Může se to zdát málo na tak ikonický koktejl, je však důležité si uvědomit, že v kategorii whisky koktejlů hraje Manhattan vedle Old Fashioned druhé housle. I tak jej ale 10 % z dotázaných barů řadí mezi top 3 nejlépe prodávané koktejly a ve 36 % barů se zařadil do top 10. 

Jak Manhattan vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

7. Whiskey Sour

Oproti předchozímu roku se Whiskey Sour propadl o dvě místa. Předloni byl dokonce "na bedně" a získal pomyslný bronz. Je otázkou, zda za pokles obliby může vaječný bílek, který je ovšem volitelnou součástí receptury a ve výsledku není nutné jej přidávat. Na druhou stranu právě bílek Souru dodá krásnou strukturu, která možná zajistila, že se koktejl stále drží v top 10 nejprodávanějších drinků ve 40 % barů.

Jak Whiskey Sour vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

6. Espresso Martini

Espresso Martini se mezi top 10 nejprodávanějších koktejlů zařadilo v roce 2018 a od té doby jeho obliba pomalu, ale jistě vzrůstá. Podobně jako loni jej i tentokrát najdeme na šestém místě. Ve 40 % dotázaných barů se řadí mezi top 10 nejprodávanějších koktejlů a 5 % barů jej dokonce označilo za svůj bestseller. Tak trochu si troufáme hádat, že jedním z nich bude i australský Maybe Sammy, v němž úřaduje Martin Hudák

Jak Espresso Martini vzniklo a jaká je jeho historie? To vám prozradíme v letošním Barlife 103. 

5. Margarita

Margarita si naopak o dvě místa oproti loňskému roku polepšila, a tak zaujímá pozici uvolněnou koktejlem Whiskey Sour. Prosadila se jako jediný koktejl na tequile nejen v top 10, ale dokonce i top 20. Další drink na bázi tequily, koktejl Paloma, najdete až na 22. místě. Margaritu jako svůj bestseller téměř žádný z barů neoznačuje, avšak pro 17 % z nich se řadí mezi top 5 nejprodávanějších drinků a mezi top 10 ji uvedla téměř polovina z dotázaných barů.

Jak Margarita vznikla a jaká je její historie? To si můžete přečíst zde

4. Dry Martini

Martini si o několik příček polepšilo již loni a letos si svou pozici udrželo. Mezi svými top 10 nejprodávanějšími drinky jej uvedla téměř polovina barů. Zdá se, že tento koktejl zažívá renesanci. Díky novým a znovuobjevených technikám barmani zjišťují, že i s Martini si lze vyhrát a různě jej twistovat do nových, neotřelých podob. Příkladem za všechny budiž španělský bar Paradiso, který servíruje Super Cool Martini. Jde o místní twist na klasické Martini, který obsahuje Mancino Vermouth infuzovaný hořčičnými semeny a re-destilovaný gin, do něhož přidají fenykl a oregano. Poslední ingrediencí je led, nebo spíše voda, kterou zde uchovávají podchlazenou ve speciální lednici. Voda tak zůstává tekutá, avšak jakmile se dotkne stěn namražené sklenky, začíná sama zamrzat a vytvoří ledovou špičku. Takže i když z lahvičky teče tekutina, ve sklence vzniká malý ledovec. Zmínit můžeme také Martini al Formaggio, které ochutnáte v pražském baru Hemingway. 

Jak Martini vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

3. Daiquiri

Další letošní stálicí je Daiquiri, které si obhájilo bronzovou pozici. Vystřídalo tak Whiskey Sour, které tuto příčku okupovalo v předchozích letech. Spolu s Mojitem tvoří jediné dva rumové koktejly v top 10, v top 20 se objevují ještě Dark'n'Stormy na 15. místě a Mai Tai na 19. místě. Přestože Daiquiri za svůj bestseller označily jen 3 % dotázaných barů, celá třetina jej zařadila na druhé místo v žebříčku svých nejprodávanějších koktejů. Což mu vyneslo aktuální celkové třetí místo. 

Jak Daiquiri vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

2. Negroni

První dvě místa zůstávají od doby před sedmi lety, kdy Drinks International vyhlásil top 50 nejprodávanějších koktejlů poprvé, stále stejná, a tak nás ani tentokrát nečeká žádné překvapení. Jedinou změnou u Negroni v letošním roce je, že jej za svůj bestseller označilo 22 % barů oproti loňským 13 %, čímž si tedy vlastně polepšilo. Na změnu pořadí a dosažení prvenství v tomto žebříčku to však stále nestačí.  

Jak Negroni vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

1. Old Fashioned

Stále v módě, stále první. Už posedmé v řadě. Ovšem pozor, i u nepokořitelného krále mezi koktejly dochází k drobné změně. Jako svůj bestseller jej tentokrát označilo 23 % dotázaných barů, zatímco v loňském roce to bylo 35 %. Že by se tak schylovalo v příštím roce ke střídání na pozici nejprodávanějšího, a tím pádem i nejpopulárnějšího koktejlu světa? Nechme se překvapit. 

Jak Old Fashioned vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.


Barevný svět Gréty Kušnírové

Barevný svět Gréty Kušnírové

Nadějná mladá designérka se pomalu loučí s UMPRUM, kde uzavírá studium Ateliéru keramiky a porcelánu. Upozornila na sebe svou barevnou tvorbou i neotřelými tématy. Od rozpracované diplomové práce si za námi odskočila Gréta Kušnírová, milovnice Itálie a gastronomie.

Otto Vašák: Esencí každé restaurace je tým

Otto Vašák: Esencí každé restaurace je tým

V žilách mu koluje valašská krev, zatímco v hlavě má ucelenou představu o budoucnosti podniku Essens v Hlohovci u Břeclavi, kde šest let kormidluje na pozici šéfkuchaře. Lekci o disciplíně a cílevědomosti dostal mimo jiné v pražské La Degustation Bohême Bourgeoise, ta největší zkouška ho však potkala, když se rozhodl postoupit od vaření k lídrovství a potěžkat si zodpovědnost v restauraci, která dnes patří mezi špičku české gastronomie. S Ottou Vašákem jsme si otevřeně povídali o (ne)pochopení výrazu fine dining a přínosu průvodce Michelin Guide, o minimalismu, bláznovství a také o tom, že esencí není samotná vize chefa, ale jeho tým.

Vady vína od korku po myšinu

Vady vína od korku po myšinu

Víno je nádherný přírodní nápoj plný úžasných ovocných, květinových a jiných aromat, někdy přímočaře veselý a jindy vážně vrstevnatý a komplexní. A sem tam místo třešní nebo citrusů víno zavoní vlhkým kartonem, koňskou stájí, dlouho nevykydanou klecí s křečkem či oblíbeným lepidlem Kanagom. Některé lehce obskurní vůně a projevy, zvlášť ty lehce těkavé živočišné, mohou v menší koncentraci vlastně pomáhat dotvořit charakter specifického vína. Jiné, kdykoliv se objeví, znamenají nespornou vadu. Pojďme se na pár typických – a bohužel stále ne úplně výjimečných – projevů vad vína podívat trochu blíže.

Koktejly: Jiskra agáve

Koktejly: Jiskra agáve

Ať už jde o tequilu, mezcal, nebo méně známý cocuy, agávové destiláty mají jedno společné. Vyrábějí se z jediné rostliny, která potřebuje čas. Než je agáve připravená ke zpracování, roste i deset let. Sklízí se ručně a každá sklizeň je jedinečná, podobně jako ročník ve vinařství. Právě dlouhá doba zrání, terroir a způsob zpracování dávají těmto destilátům nezaměnitelný charakter. Není divu, že si získaly srdce barmanů po celém světě a čím dál častěji i těch českých. Čtyři z nich jsme oslovili s výzvou, aby vytvořili autorský koktejl s agávovým destilátem v hlavní roli. Výsledkem je čtveřice nápaditých drinků, které ukazují, že agáve není jen o limetce a soli. Je o příběhu, trpělivosti a odvaze hledat nové souvislosti.

Podnik: Všechny chutě světa

Podnik: Všechny chutě světa

Prázdniny v Římě? Letos můžete klidně zůstat v Česku, celá Itálie totiž přijela za vámi. Mezi novými podniky tentokrát převažují italské koncepty, které přicházející léto prosluní ještě o trochu víc. Neustává ani pekárenský boom, parta okolo Vnitroblocku otevřela v jeho sousedství pekárnu Skýva. Na Žižkově vznikl nový bar Twist a bez povšimnutí by nemělo zůstat ani legendární lahůdkářství Zlatý kříž, jež se v dubnu opět otevřelo.

Zuzana Benešová: Jídlo je nástroj k osvětě

Zuzana Benešová: Jídlo je nástroj k osvětě

Světem proletuje slovní spojení „regenerativní jídlo“. Jen málokdo mu dokonale rozumí, přesto naše společnost začíná vnímat, že půda je tím nejcennějším a zároveň i nejohroženějším zdrojem lidské obživy. Regenerativní zemědělství navrhuje řešení, jak obnovit bohatství pod našima nohama – a vypěstovat o něco zdravější budoucnost. Věří v to Zuzana Benešová, která vede projekt Živá půda a vyzývá ke spolupráci zemědělce i kuchaře. Jaké suroviny se málem vytrácejí z české kuchyně, jak spolu souvisí mikrobiom člověka a půdy a co zmůže gastronomie, když dojde na osvětu?