Top 10 nejprodávanějších koktejlů světa

Soňa Hanušová

Společnost Drinks International každý rok přináší Annual Brands Report, jehož součástí je i žebříček padesáti nejprodávanějších klasických koktejlů. Ten sestavuje na základě ankety mezi zástupci The World's 50 Best Bars, které také vyhlašuje Drinks International. Ačkoli první místa nikoho výrazně nezaskočí, překvapit mohou ta další. Do top 10 se mezi největší klasiky zařadil i Aperol Spritz, stejně tak se na výsluní stále drží i Mojito. 


10. Mojito

Mysleli jste si, že Mojitu už dávno odzvonilo? Omyl, stále patří mezi oblíbené a hlavně objednávané klasické koktejly. Přestože je tento tradiční kubánský koktejl náročnější na přípravu, konzumenty to nijak neodrazuje a rádi si jej v baru dopřejí. V anketě mezi nejlepšími 50 bary světa patří Mojito mezi deset nejobjednávanějších drinků v celé čtvrtině z nich. 

Jak Mojito vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

9. Aperol Spritz

Aperol Spritz se v žebříčku objevil i loni, a to na 10. místě. Letos si tak pořadí prohodil s Mojitem a posunul se o jednu příčku vpřed. Kombinace Aperolu, sody a prosecca vytváří nejen lehký aperitivní koktejl, ale také představuje jeden z nejjednodušších koktejlů v seznamu, co se přípravy týče. Patří do top 10 nejprodávanějších koktejlů ve zhruba 30 % dotazovaných barů.

Jak Spritz vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

8. Manhattan

Manhattan si stejně jako v minulém roce vydobyl osmé místo. Může se to zdát málo na tak ikonický koktejl, je však důležité si uvědomit, že v kategorii whisky koktejlů hraje Manhattan vedle Old Fashioned druhé housle. I tak jej ale 10 % z dotázaných barů řadí mezi top 3 nejlépe prodávané koktejly a ve 36 % barů se zařadil do top 10. 

Jak Manhattan vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

7. Whiskey Sour

Oproti předchozímu roku se Whiskey Sour propadl o dvě místa. Předloni byl dokonce "na bedně" a získal pomyslný bronz. Je otázkou, zda za pokles obliby může vaječný bílek, který je ovšem volitelnou součástí receptury a ve výsledku není nutné jej přidávat. Na druhou stranu právě bílek Souru dodá krásnou strukturu, která možná zajistila, že se koktejl stále drží v top 10 nejprodávanějších drinků ve 40 % barů.

Jak Whiskey Sour vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

6. Espresso Martini

Espresso Martini se mezi top 10 nejprodávanějších koktejlů zařadilo v roce 2018 a od té doby jeho obliba pomalu, ale jistě vzrůstá. Podobně jako loni jej i tentokrát najdeme na šestém místě. Ve 40 % dotázaných barů se řadí mezi top 10 nejprodávanějších koktejlů a 5 % barů jej dokonce označilo za svůj bestseller. Tak trochu si troufáme hádat, že jedním z nich bude i australský Maybe Sammy, v němž úřaduje Martin Hudák

Jak Espresso Martini vzniklo a jaká je jeho historie? To vám prozradíme v letošním Barlife 103. 

5. Margarita

Margarita si naopak o dvě místa oproti loňskému roku polepšila, a tak zaujímá pozici uvolněnou koktejlem Whiskey Sour. Prosadila se jako jediný koktejl na tequile nejen v top 10, ale dokonce i top 20. Další drink na bázi tequily, koktejl Paloma, najdete až na 22. místě. Margaritu jako svůj bestseller téměř žádný z barů neoznačuje, avšak pro 17 % z nich se řadí mezi top 5 nejprodávanějších drinků a mezi top 10 ji uvedla téměř polovina z dotázaných barů.

Jak Margarita vznikla a jaká je její historie? To si můžete přečíst zde

4. Dry Martini

Martini si o několik příček polepšilo již loni a letos si svou pozici udrželo. Mezi svými top 10 nejprodávanějšími drinky jej uvedla téměř polovina barů. Zdá se, že tento koktejl zažívá renesanci. Díky novým a znovuobjevených technikám barmani zjišťují, že i s Martini si lze vyhrát a různě jej twistovat do nových, neotřelých podob. Příkladem za všechny budiž španělský bar Paradiso, který servíruje Super Cool Martini. Jde o místní twist na klasické Martini, který obsahuje Mancino Vermouth infuzovaný hořčičnými semeny a re-destilovaný gin, do něhož přidají fenykl a oregano. Poslední ingrediencí je led, nebo spíše voda, kterou zde uchovávají podchlazenou ve speciální lednici. Voda tak zůstává tekutá, avšak jakmile se dotkne stěn namražené sklenky, začíná sama zamrzat a vytvoří ledovou špičku. Takže i když z lahvičky teče tekutina, ve sklence vzniká malý ledovec. Zmínit můžeme také Martini al Formaggio, které ochutnáte v pražském baru Hemingway. 

Jak Martini vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

3. Daiquiri

Další letošní stálicí je Daiquiri, které si obhájilo bronzovou pozici. Vystřídalo tak Whiskey Sour, které tuto příčku okupovalo v předchozích letech. Spolu s Mojitem tvoří jediné dva rumové koktejly v top 10, v top 20 se objevují ještě Dark'n'Stormy na 15. místě a Mai Tai na 19. místě. Přestože Daiquiri za svůj bestseller označily jen 3 % dotázaných barů, celá třetina jej zařadila na druhé místo v žebříčku svých nejprodávanějších koktejů. Což mu vyneslo aktuální celkové třetí místo. 

Jak Daiquiri vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde

2. Negroni

První dvě místa zůstávají od doby před sedmi lety, kdy Drinks International vyhlásil top 50 nejprodávanějších koktejlů poprvé, stále stejná, a tak nás ani tentokrát nečeká žádné překvapení. Jedinou změnou u Negroni v letošním roce je, že jej za svůj bestseller označilo 22 % barů oproti loňským 13 %, čímž si tedy vlastně polepšilo. Na změnu pořadí a dosažení prvenství v tomto žebříčku to však stále nestačí.  

Jak Negroni vzniklo a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.

1. Old Fashioned

Stále v módě, stále první. Už posedmé v řadě. Ovšem pozor, i u nepokořitelného krále mezi koktejly dochází k drobné změně. Jako svůj bestseller jej tentokrát označilo 23 % dotázaných barů, zatímco v loňském roce to bylo 35 %. Že by se tak schylovalo v příštím roce ke střídání na pozici nejprodávanějšího, a tím pádem i nejpopulárnějšího koktejlu světa? Nechme se překvapit. 

Jak Old Fashioned vznikl a jaká je jeho historie? To si můžete přečíst zde.


Pivo: Svůj k svému? Nebo protiklady?

Pivo: Svůj k svému? Nebo protiklady?

Autor jednoho populárního seriálu o autech a cestování nedávno publikoval srovnání, jak jsou na tom aktuálně jednotlivé evropské země s cenou piva. Rozdíly byly veliké, nejdražší piva autor shledal ve Skandinávii (pochopitelně, mají tam nevyšší spotřební daň).

Honza Všetečka: Obyčejné jídlo je svátkem

Honza Všetečka: Obyčejné jídlo je svátkem

Sám o sobě tvrdí, že je kluk z vesnice, přitom projel kus světa, vařil v top restauracích a nakonec dobyl Prahu vepřovými oušky s křenem. Honza Všetečka vede kuchyni U Kalendů, přes rondon si obléká kostkovanou řeznickou košili a chvílemi se cítí být víc zemědělcem než kuchařem. To proto, že zná své kořeny – a čerpá z nich inspiraci pro jídelní lístek i pro život. V rozhovoru jsme si povídali o jednoduchosti bez kudrlinek a spoluhře v týmu, o vnitřnostech a telecím brzlíku, ale taky o knedlíku pod duchnou a o jídle, které utváří nás i naši českou kulturu.

Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch

Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch

„Nikdo přesně neví, kde, kdy nebo kdo vynalezl punč,“ píše hned zpočátku své knihy Punch koktejlový historik David Wondrich. Nelze na nikoho jasně ukázat prstem, spíše můžeme historii jen skládat jako jednotlivé kousky mozaiky. Přesto nalezneme i takové zástupce této skupiny nápojů, u nichž můžeme být relativně konkrétní. Například se můžeme zatoulat do pánského klubu, kde ústředním tématem není politika ani jiné společenské či kulturní záležitosti, nýbrž rybaření a v prvé řadě hlavně pití punče. Kde se tedy vzal onen pravděpodobně nejslavnější punč všech dob? Z čeho se skládal a koho ohromil?

Martin Žampach: Design, jako když tiskne

Martin Žampach: Design, jako když tiskne

V poslední dekádě se zaměřil na využití 3D tisku. Baví ho zkoumat a rozvíjet možnosti aditivních technologií, v nichž vidí velký potenciál do budoucna. Odjakživa tíhnul k práci s materiály beze zbytku, přičemž pro něj hrají klíčovou roli udržitelnost a lokálnost. Povídali jsme si s průmyslovým designérem Martinem Žampachem.

Koktejly: Vstupte do světa umami

Koktejly: Vstupte do světa umami

Umami – pátá chuť, povyšující nejen pokrmy, ale i koktejly na zcela novou úroveň. Zkuste si vybavit ten bohatý, lahodný pocit, který se vám rozlije po jazyku, když ochutnáte dobře vyzrálý sýr nebo šťavnatý steak. A teď si představte, že tento pocit můžete zakusit i ve sklenici. Umami koktejly nejsou jen hrou s chutí – jsou o vytváření překvapivé a okouzlující hloubky a komplexity. A právě v této oblasti se rodí malá tajná zbraň moderní mixologie – umami přísady jako miso, houby či dokonce uzené maso se stávají hvězdami barmanského umění. Speciálně připravené bittery nebo umami ingredience aktivují naše glutamátové receptory, a vytvářejí tak vyváženější a uspokojivější chuťový zážitek. V čele této revoluce stojí inovativní výtvory předních barmanů, jako je Truffle Martini v newyorském baru Dante, které obsahuje vodku infuzovanou lanýži a omáčku z lanýžového oleje, nebo kouřový twist Shiitake Negroni z londýnského Tayēr + Elementary, který se nese v duchu shiitake-infuzovaného Campari. Zimní inspiromat vám představí čtyři barmany, čtyři drinky a jedno téma: umami koktejl.

Rumové destinace: Mauricius

Rumové destinace: Mauricius

Mauricius, oficiálně Mauricijská republika, je ostrovní stát v Indickém oceánu proslulý nejen svými nádhernými plážemi a bujnou vegetací, ale také výrobou kvalitního rumu. Ostrov se nachází asi 2 000 km od jihovýchodního pobřeží Afriky. Leží východně od Madagaskaru, je součástí souostroví Maskarény a má přibližně 1,2 mil. obyvatel.