Znovu na začátku

Adéla Srdénková

Ke znovuotevření gastronomických provozů došlo před několika měsíci, rozhodně to ovšem neznamená návrat k normálu. I přes první nadšenou vlnu, kdy své oblíbené podniky přišli podpořit stálí hosté, provozovny v průběhu června hlásily, že jsou na nějakých 50 % tržeb ve srovnání s předchozím rokem. Ti úspěšnější pak na 70-80 %. Ovšem panují také obavy, že to nejhorší teprve přijde. Zejména v Praze, kde se očekává, že její obyvatelé využijí první příležitosti metropoli opustit a užít si léto někde jinde.

V této situaci je komunikace s hosty důležitější než kdy dřív. A to zejména online komunikace, protože i když už lidé nemusí sedět doma, bude ještě chvíli trvat, než si na zase navyknou chodit do podniků. Kontakt tedy ještě nějakou chvíli bude probíhat na sociálních sítích, přičemž využití nejnovějších technologií se pro restauratéry a další provozovatele stane novou realitou všedních dní.

Sociální sítě mají velkou sílu a rozhodně nejsou pouze doplňkovým komunikačním kanálem. Naopak je dnes lze považovat za rovnocenného partnera v jakémkoli marketingovém mixu. Mimo jiné s výhodou, že poskytují jako téměř jediný marketingový kanál relevantní zpětnou vazbu, která je měřitelná. A to od měření povědomí o značce až po konverze, ať už to je nákup, registrace nebo jakékoli jiné CPA (Cost Per Action). Při dobrém nastavení přinášejí tyto kampaně více než uspokojivou míru návratnosti investice. Pokud tedy víte, jak efektivně využívat sílu sociálních médií. „Situace v marketingu sociálních sítí se u nás během posledních let zlepšila, ale s intenzitou využití sociálních sítí v západním světě se stále nedá srovnávat. A je trochu škoda, že se některé podniky potýkají už se základními problémy, jako je najít si na propagaci svého podniku čas nebo chuť zkoušet nové formáty a možnosti cílení,“ říká Nikol Stolle z agentury Socialsharks.

Jak jsme v této rubrice opakovali už několikrát, kvalitní obsah je základním stavebním kamenem vašeho profilu na sociálních sítích. K němu se ale přidávají i další aspekty, v neposlední řadě customer care. Ta je nedílnou součástí každého marketingu a její úroveň by měla být stejná, jako kdyby uživatel přišel k vám do podniku a mluvil s personálem. Stejně ochotně a trpělivě by mu mělo být odpovězeno i na sociálních sítích. „Nezapomínejte, že se jedná o médium, které dává rychlou zpětnou vazbu. Pokud tak komunikaci se zákazníky nezvládnete, ať už na síti nebo v offline podobě, rychle se to dozvíte a s vámi i všichni ostatní, kteří vás sledují,“ doplňuje Nikol Stolle.  Zákaznici by se na vašich sociálních sítích proto měli cítit stejně, jako kdyby byli u vás v podniku. Jinak řečeno: mělo by se jim dostat stejné péče a pozornosti. Jediným rozdílem by mělo být to, že se nakonec z vašeho profilu přesunou k vám do podniku a naopak, že se jejich zpětná vazba (příspěvky, fotografie, hashtagy, zmínky atd.) vrátí z vašeho podniku zpět na sociální sítě.

Ten, kdo byl online a komunikoval se zákazníky před karanténou i během ní, je ve výhodě. Nicméně všichni znovu stojí na pomyslné startovní čáře a budou muset přizpůsobit svou komunikaci, nejen aby k návštěvě přesvědčili své již stávající fanoušky, ale také přilákali nové hosty. Barman Adrián Michalčík, který působil v pražském baru L’Fleur a nyní jej najdeme v norském Amerikalinjen říká: „Odhadnout budoucí situaci je dost těžké. Osobně si myslím, že bude rozhodovat, zda mají stávající podniky vybudované dostatečné jméno. A také bude třeba větší reklamy. Například my připravujeme více kampaní, které budou velmi podobné těm, jež jsme uvedli v prvních letech, když naše značka přicházela na trh.“

Vyhlídky tedy nejsou úplně růžové, zároveň ale není třeba házet flintu do žita. Právě naopak, nyní je ten nejlepší čas investovat do online marketingu. Jen je třeba v této chvíli investovat moudře, optimalizovat své kampaně a upravit styl komunikace. Co se nemění, je již zmíněná kvalita obsahu. Pravidelné sdílení vašeho jedinečného obsahu je nejlepším způsobem, jak i v této době posilovat vaši značku a neustále se dostávat do povědomí zákazníků.

Celý článek najdete v BARLIFE č. 98, který můžete objednávat on-line s doručením do vaší schránky. Mimo jiné se v něm dozvíte, jakými konkrétními kroky můžete svůj online marketing oživit.

Skandinávský minimalismus s plody Řecka

Zatímco Atény jsou pravidelně oceňovány hvězdami a Soluň se poslední roky mění v gastronomickou metropoli, na největším řeckém ostrově se v malé zapadlé uličce v centrální části Heraklionu skrývá skutečný klenot moderní gastronomie a designu.

Ztracený na malinách - Clover Club

Růžový, ovocný, sametově jemný, a přesto dostatečně silný. Přesně tak by nejspíš měl vypadat drink pro moderní ženu, pokud bychom to posuzovali podle běžných stereotypů. Ve skutečnosti ovšem tento koktejl na počátku 20. století představoval oblíbený nápoj gentlemanů...

Barbados

Kde jinde zahájit putování rumovou historií, než na Barbadosu, nejvýchodnějším ostrově Karibiku v části Malých Antil, známých také jako Návětrné ostrovy. Proč je označován za kolébku rumu, jaká je jeho historie a kultura.

Dobrý lev Americano

Symbol sjednocené Itálie, která se představuje světu. I tak bychom mohli popsat koktejlovou kombinaci, kterou si čas od času objednal i slavný James Bond.Ostatně je to právě Aperitivní Charakter, díky němuž je drink stále populární a lidé jeje nepřestávají vyhledávat. Kde však původní spojení vzalo svůj mezinárodní zvuk a věhlas? A proč se vlastně obsluha i dnes při objednání tohoto koktejlu tváří lehce zmateně?

Maré: V hlubinách oceánu

Přestože ji od moře dělí 700 kilometrů, představuje thajská restaurace Maré čistou ukázku globalizovaného nautického stylu. Moře či oceán jsou zde všudypřítomné. A z hlubin oceánu jsou také ty nejčerstvější suroviny jejichž stopu najdete nejenom v kuchyni, ale i v návrhu celého interiéru.

Koktejly: Jarní Tání

Chmurná zima se sebou nese odlišné chutě a potřeby. Vyhledáváme teplo domova a drinky, které zahřejí na těle i na duši. S novým rokem a novou sezónou přichází i nová vlna energie, kterou každý z těchto barmanů vložil do své receptury. Jaké drinky tak přineslo letošní jarní tání a co barmany inspirovalo v tvorbě, najdete na následujících stranách jarního inspiromatu.

Těžkosti vinařů

Co v dnešní době trápí vinaře a vinohradníky? Jaké jsou největší výzvy, se kterými se producenti potýkají nezávisle na prestiži oblasti? A co může v nadcházejících desetiletích představovat nejzávažnější komplikaci?

Lukáš Kaufmann: Singapur je připraven stanout v čele koktejlových měst

Singapur si spojujeme s koktejlovou scénou už mnoho let. Nebylo tomu tak ale vždy. Slovenský rodák Lukáš Kaufmann stojí v čele singapurské koktejlové scény už šest let a představuje srdce známého baru 28 HongKong Street.

Foodpairing: Pohostinná Sardinie

V tomto foodpairingu se setkává šéfkuchař Gianfranco Coizza z restaurace Trattoria A Posto a barman Liquid Office Tomáš Nejedlý.

Nový bar v Pan Pacifik London

Silverleaf je novým podnikem, který v únoru otevřel na Bishopsgate Plaza v Londýně. Vedení baru spolupracuje s pětihvězdičkovým hotelem Pan Pacific, přičemž v podniku nabízí luxus, kreativitu i pohostinnost. Přesto se drží hesla „v jednoduchosti je krása“.

Talíř, představitel zážitku

Vývoj gastronomie, náročnější hosté a pokrok v technologiích výroby kladou zvýšený důraz stále více také na vizuální dojem. Ten však netvoří pouze samotný plating, ale k němu správně zvolený talíř. Jde totiž o hlavní nosič prezentovaného jídla a disponuje rolí jak estetickou, tak i funkční.

Foodpairing: Zpátky ke kořenům

V tomto foodpairingu se setkává práce šéfkuchaře Petra Brňáka z restaurace Dian a Jakuba Ondříška, spolumajitele baru Parlour.

Světové festivaly rumu 2022

Do roku 2022 vstupujeme s nadějí na nový začátek a probuzení z pandemické letargie. Náš rumový festival Rumfest se nám naštěstí podařilo úspěšně organizovat a v tradici budeme i letos pokračovat jubilejním 10. ročníkem. Příznivcům třtinového moku bude ale letos do zpěvu i jinde. Přinášíme vám přehled vybraných zajímavých rumových akcí, které se letos uskuteční po celém světě.

Foodpairing: Věčná nadčasovost

Žijeme v době, kdy máme spoustu možností a stále něco objevujeme. A to následně buď zaniká, nebo přetrvává a stává se součástí našich životů. Několik takových nadčasových principů představujeme i v zimním foodpairingu, kde se setkává práce šéfkuchaře Petra Bartoše, zakladatele degustační restaurace s názvem Kruh a Vojtěcha Drahokoupila, spolumajitele baru Café Bar Pilotů.

Michaels - Z trafostanice restaurací

Nejdrsnější průmyslové prostory bývalé trafostanice v Oslu ožily díky hostům, kteří si pochutnávají na vyhlášené kuchyni Øyvinda Dalelva. Dechberoucí revitalizaci prostoru obstaralo interiérové a designové studio Kaape. Co všechno najdete v Michaels?

Kam dřív: 6 nově otevřených podniků

Gastronomie se stále rozvíjí a kreativita nápadů nezná mezí i přes dlouhotrvající pandemické překážky, se kterými majitelé podniků bojují. A to je jedině dobře. Přinášíme přehled nových podniků z nejrůznějších oblastí, každý originální svým konceptem i odpovídající atmosférou, kterou prezentuje.

Modla modelek: Espresso Martini

Existuje několik ojedinělých koktejlových receptur s kávou, na jejichž základě si někteří myslí, že spojovat kulturu kávy a koktejlů nás napadlo teprve nedávno. Pravda ovšem je, že jeden z nejslavnějších kávových koktejlů historie se objevuje na barových lístcích již téměř čtyřicet let.

Bar Múzsa: Inspirace v hotelovém lobby

Múza - tajemná síla božské inspirace, která se zrodila v prostorách paláce Four Seasons Gresham. Budapešť říká, že tento okamžik inspirace najdete v každém koutu. A najdete ji i v novém baru umístěném v hotelovém lobby.

Rumfest 2021: bylo nás vidět a slyšet

Devátý ročník Rumfestu odstartoval 11. září tradičně v pražských Žlutých lázních za doprovodu zajímavých osobností, 30 vystavovatelů, kteří přivezli novinky i očekávané klasiky, charakteristické karibské hudby, jamajské kuchyně a bohatého programu. Podívejte se, jak vše probíhalo, a co nás čeká na příštím jubilejním desátém ročníku.

Ikona prohibičního podsvětí

Útulný podnik s otevřenou střechou, spletitými prostory a neobyčejnou atmosférou navazující na zásadní okamžiky australské historie. To je Tilly May's.

Čeká absint návrat do hlavního proudu?

Přestože absint vzbuzuje zvědavost a zájem publika, nachází se tento nápoj stále na okraji gastronomického spektra. Stejně jako tomu bylo u nás i na přelomu 19. a 20. století. Důvodů sice není mnoho, zvrátit však situaci v prospěch zelené víly není snadné.je za jeden z nejvhodnějších materiálů pro ztvárnění svých nápadů.

Dean Callan: Značka bude vždycky větší než vy

Po několik let zastával ambasadorské pozice a dnes své bohaté zkušenosti z oblasti pohostinství, barmanství i znalosti nápojů a koktejlů předává formou konzultací a ve vlastní The Dean Callan Show. Rozhovor o dopadech pandemie o budoucnosti barového světa a barmanských začátcích.

Barový svátek: Světový den koktejlu

Svět je plný nejrůznějších svátků. Od těch obskurních, ke kterým můžeme zařadit třeba den suchého zipu, ponožek či gumových medvídků, až po tradiční, jako je den dárců krve. Nepřekvapí proto, že svůj světový den mají také koktejly. I když dějiny mixologie se často píšou v baru, kde se po pár sklenkách zdá vše zkreslené, záznamů o tom, kdo a kdy svátek inicioval nebo proč byl stanoven zrovna na 13. květen, máme naštěstí celou řadu.

Kulinářskou výpravou po Amazonii

Nespoutanost řeky Amazonky a její propojení se zeměmi Jižní Ameriky se staly inspirací pro jednu z nejpopulárnějších restaurací v Madridu a nově i v Londýně. Podnik Amazónico plně reprezentuje vášeň kolující v krvi obyvatel deštného pralesa. A to s úctou k přírodě a gastronomii se špetkou luxusu a vznešenosti.

Martin Šiška: Snažím se druhým předat víc, než se očekává

Na jeho bedrech leží odpovědnost za hladký chod londýnskkých barů mezinárodní sítě Rosewood Hotels & Rerorts. Pro svůj tým je spíše mentorem a koučem než direktivním vedoucím, který staví pouze na svém názoru. Musel ale ujít dlouhou cestu plnou překážek, velkých očekávání a širokých znalostí nejen z gastronomie, aby se dostal až na pozici, kde je dnes.

Z mála mnoho - koktejlový minimalismus

Jste-li vyznavači jednoduchosti, pak ji určitě budete umět promítnout do barového světa. Řeč není jen o jednoduchém konceptu podniku či menu, ale také o používaných ingrediencích, ozdobách a v neposlední řadě o servisu koktejlů.

Stará Anglie v moderním pojetí

V londýnském podniku The Berkeley Bar & Terrace má každý drink svůj příběh. Od ročníkového šampaňského zapomenutého ve francouzském sklepě přes slad, který následně zrál po generace, až po červené víno, které si po skleničce vychutnáte jen díky Coravinu. Každá z položek v nabídce je pečlivě vybrána s ohledem na svůj jedinečný charakter.

Top 10 nejprodávanějších koktejlů světa

Společnost Drinks International každý rok přináší Annual Brands Report, jehož součástí je i žebříček padesáti nejprodávanějších klasických koktejlů. Ačkoli první místa nikoho výrazně nezaskočí, překvapit mohou ta další. Do top 10 se mezi největší klasiky zařadil i Aperol Spritz, stejně tak se na výsluní stále drží i Mojito.

To nejlepší z BARLIFE 2020

Rok 2020 byl v mnohém - a zejména v jednom ohledu - velmi turbulentní a nevyzpytatelný. Přesto můžeme říct, že nás v něm potkalo i hodně dobrého. Magazín Barlife úspěšně dokončil svůj sedmnáctý ročník a na krok se přiblížil plnoletosti. Letošní rok jsme navíc završili jubilejním 100. číslem. Vám i sobě přejeme, aby byl rok 2021 lepší a ve všech směrech přívětivější než ten letošní. 

I v roce 2020 se hodnotily nejlepší české restaurace

Ocenění kvality českých restaurací pečetí se zlatými lvy, které organizuje nakladatelství a vydavatelství TopLife Czech, bylo rozdáno i letos, a to již poosmé. Celkový počet restaurací oceněných pro sezónu 2021 je 93. Jejich seznam najdete ve vydaném průvodci Nejlepší restaurace oceněné Zlatými lvy 2021.