Vstávat a cvičit!

Václav Krejčík

Práce v gastronomii, a obzvlášť za barem, je vysilující a mnohdy stresující. Málokde jste pod takovým drobnohledem. Hosté vyžadují neustálý úsměv a dobrou náladu. Nedat najevo sebemenší únavu a celý večer zvesela šejkrovat jeden koktejl za druhým. Nad ránem pak bolí ruce, nohy i obličej. Co s tím? Řešením může být jóga. Díky ní si protáhnete svaly, a navíc napomůže vaší odolnosti vůči stresu a k psychické pohodě. Ta se vám ostatně hodí i ve chvíli, kdy jste vyřazeni z každodenního provozu. Jako například v současné době. Takže vstávat a cvičit!
 

O józe panuje mnoho klamných představ, které utvářejí názor na ni. Buď se dozvíte, že jóga je nudná, že jen sedíte a nic neděláte, nebo naopak že je to rychlé cvičení, kde se nestačíte ani nadechnout. Kde je tedy pravda?

Pravý smysl jógy

Prvotní význam slova jóga je mentální činnost. Nejde tedy vůbec o ásany (pozice), které jsou v současnosti viditelným atributem jógy. Toto vnímání jógy se však rozšířilo až na přelomu 19. a 20. století, kdy se datuje vznik tzv. moderní neboli posturální jógy. Tedy všech možných stylů jógy, které dnes najdeme v jógových a sportovních centrech. Mluvíme-li v současné době o józe, hovoříme o ní především jako o cvičení. Právě zde vznikají představy, o kterých píšu v úvodu. Ovšem klasická jóga by nikdy neměla být rychlá, protože v rychlosti není možné vnímat a prociťovat tělo. Proto hovoří-li se v józe o dynamice, většinou se jedná o aktivitu dechu, ve které je rozvíjený pohyb a každá ásana.

Jógová pozice je charakterizována tím, že když dojde k jejímu zaujmutí (které většinou proběhne větší silou, než je nutné), je třeba následně rozpustit přebytečné napětí a v pozici se uvolnit. Soustředit se na dech. Pravidelnou praxí se podaří stát se pozicí. Pokud chcete „cvičit“, doporučil bych vám powerjógu nebo dynamickou jógu, které se pro tento účel hodí více. Dynamické styly jógy zlepší fyzickou a psychickou kondici právě vědomě prováděnými pozicemi v součinnosti s dechem a vědomou pozorností. Zjednodušeně řečeno: při cvičení ásan vnímáte dech, v něm rozvíjíte pozice a vaše pozornost je tímto krocena. Nelítá nikde mimo vás, ale soustředíte se právě na to, co provádíte. Připoutáte-li k něčemu pozornost, je jasné, že vaše mysl (hlava) si oddechne. Vše, co v ní bylo, má možnost odejít, protože mysl řeší něco jiného: vědomě rozvíjí dech, pracuje s jeho hloubkou a rytmem a k tomu řídí provádění pozic. Začátek i konec lekce věnujte krátké meditaci a práci s dechem. V rámci celé lekce povzbuzujete vnitřní oheň (agni), jehož silou se vyplavují z těla, ale i mysli toxiny. Praxe jógy se zde stává tzv. dynamickou meditací – meditací v pohybu.

Někdo vyhledává klidné styly jógy, kde dochází k většímu uvolnění a koncentraci. Zde by opravdu mohl nastat dojem, že téměř nic neděláte. Jste nehybní v pozici, oči máte nasměrované do jednoho bodu a vaše tělo nevykazuje viditelný pohyb. To je však jen zdání. V tomto stylu jógy, jako například u hathajógy, jin jógy nebo restorativní jógy, se pozice mnoho nestřídají. V pozici zůstáváte na několik minut, rozpouštíte přebytečné napětí a pozorujete sebe sama zevnitř. Tyto styly jógy však nejsou moc vhodné pro lidi, kteří mají zvýšenou ohebnost (hyperflexibilita), protože tento neduh pohybového systému ještě umocňují. Při restorativní józe (restore = uvolnit) zůstáváte v jedné pozici až dvacet minut. Jste však podloženi pomůckami, jako jsou kvádry, válce a bolstery, které vám umožní hluboce se uvolnit. Lekci doprovází zvuky tibetských mís a vůně aromaesence, které celkovou relaxaci podpoří. Prožíváte hlubokou relaxaci, která ovlivňuje ty nejhlubší struktury fyzického těla na úrovni fascií, svalů, orgánů, kostí, kloubů, ale i mysli.

Co vše jóga ovlivní?

Říct o józe, že je vhodná na všechno, je však zcela nesmyslné. Tato informace často zaznívá z různých časopisů, ale pravda to není. Vždy je nutné respektovat zdravotní stav každého, kdo se na jógu vydá. Jóga může ovlivnit mnohé, ale neměla by být vnímána jako léčebný systém. Od léčení jsou tu lékaři a jóga může být pouhým pomocníkem, jak zvládat sám sebe – umění postoje pozorovatele, jak pečovat o své tělo na povrchu (velké svalové skupiny), jak pomáhat zaujetím pozic i vnitřnímu tělu (dochází k mačkání orgánů, střev, střídání přetlaku a podtlaku v organismu, vytváření nepřirozených poloh těla: stoj na hlavě, svíčka, nebo práce s dechem a jeho rytmem) – to vše ovlivňuje fungování celé naší bytosti. Šlo by říci, že jóga působí na každou orgánovou soustavu, každý sval a celé tělo, a nebylo by to špatně řečeno. Nelze však paušalizovat, a proto je jakýkoliv typ jógy pouhým pomocníkem životního stylu.

Co se o józe většinou nedočtete, je její působení na mozek. Mozek jako jeden z mála lidských orgánů je plastický. Lze jej tvarovat vhodnými i nevhodnými impulzy, které do něj přicházejí. Jelikož je mozek náš řídící orgán, je vhodné ho něčím stimulovat. Každé postavení např. nohy vydává pro mozek nesčetně signálů, díky kterým ví, jak na tom jeho tělo je. Ví, jak stojí, a také v sobě má uchovány pohybové i mentální vzorce, které může na tomto základě nabídnout. Vstupují-li do mozku špatné informace (vinou špatného držení těla, přetížení atp.), nadře se, aby vše opravil ke své spokojenosti. Každá ásana je velkým stimulem pro mozek a díky ní a díky dechu se dají opravit negativní pohybové stereotypy, které většina z nás má. Díky ovlivňování mozku můžeme měnit a zjemňovat i naše chování. Učíme se soustředit a odstupovat od situací, které nás v běžném dnu potkávají, aby nevznikalo množství emocí, které naše tělo chemicky rozhodí. Jóga nám pomáhá, aniž bychom to věděli, ovlivňovat a stimulovat náš „software“. Navíc ji může cvičit kdokoliv (ačkoli při nemoci je třeba konzultovat s lékařem a pak s instruktorem, aby poradil, co dělat a čemu se vyhnout) a lze ji cvičit v jakémkoliv věku.

Pro lepší držení těla

Velkým problémem v zaměstnání je svalové přetížení jednostranně prováděným pohybem, nebo minimalizováním pohybu. Pohyb je tělu přirozený od pradávna a vhodný pohyb v přiměřené míře může pomoci v držení těla, podpoře metabolismu a také v pročišťování obsahu mysli. V každé profesi dochází k jednostrannému přetěžování organismu. I při práci za barem je většinou přetěžována jedna strana těla nebo jedna paže, dolní končetiny, a především záda kvůli axiálnímu-vertikálnímu (vzpřímený postoj) postavení těla. Dlouhé stání namáhá páteř a je třeba vhodným způsobem vytrénovat hluboký stabilizační systém, který páteř chrání. Vhodným cvičením powerjógy lze vyrovnávat jednostranné přetěžování, a poskytovat tak tělu celkovou regeneraci ve smyslu vyrovnání pravo-levé a předo-zadní strany nebo napravit jednostranné zatížení, které souvisí s výkonem povolání.

Účinky jógy jsou částečně prokázány vědecky (józe o toto nikdy nešlo), ne však v takové míře, jakou by věda mohla poskytnout. Především meditace nebo účinky některých ásan na fyziologické funkce těla, ale hlavně účinnost jógy při redukci stresu a napětí jsou efekty známé a zmiňované ve většině textů o józe. Působení jógy na zklidnění srdečního tepu, rozvoj plicní kapacity nebo zlepšení ohebnosti a síly těla je vždy podmíněno vědomou pozorností k tomu, co právě v danou chvíli je – být teď a tady. Zmírní-li se napětí těla na úrovni psychické i fyzické, většinou to má pozitivní vliv na všechny soustavy a struktury celého člověka.

Tento a další články najdete v BARLIFE č. 75, který můžete objednávat na našem e-shopu. 


Aperitiv - Pojem běžný, leč opomíjený

Aperitiv - Pojem běžný, leč opomíjený

V každodenním životě sdílíme celou řadu věcí či jevů, které nám přijdou natolik samozřejmé, že si ani neuvědomujeme, jak málo je vlastně používáme. Jedním z takových úkazů je určitě aperitiv.

Foodpairing: Koňak, královská disciplína

Foodpairing: Koňak, královská disciplína

Koňak je pálenka vyrobená z hroznů vinné révy, takže typově se samozřejmě řadí mezi brandy. Ovšem není ledajakou brandy. Aby se tato brandy mohla nazývat koňak, musí splňovat několik kritérii stanovených úřadem Bureau National Interprofessionel du cognac.

Tamarillo, pikantnější rajče

Tamarillo, pikantnější rajče

Tušíte, odkud tamarillo pochází? Že by se jednalo o surovinu ze Španělska či zemí Latinské Ameriky? Podle názvu by to dávalo smysl. Je tu ale háček. Nejdřív sice rostlo v Jižní Americe a konzumovali ho obyvatelé dávné Incké říše, jenže tehdy se tamarillu říkalo pouze „tomate de arbol“ neboli rajče ze stromu.

Foodpairing: Do páru s agáve

Foodpairing: Do páru s agáve

Agáve existuje okolo 300 druhů, ovšem pro výrobu nápojů se využívá jen několik z nich. Mezi nejznámější destiláty z agáve patří tequila, mezcal a sotol, které lze vyrábět pouze na území Mexika. Filip Káninský z poděbradského Charles Baru vsadil na jistotu a svou část foodpairingu na téma „destiláty z agáve“ postavil především na tequile a mezcalu. A jelikož jsou na párování potřeba dva, doprovodil Filipovy koktejly svými pokrmy Richard Voržák, šéfkuchař poděbradské restaurace Cucina jídlo & víno.

I v roce 2020 se hodnotily nejlepší české restaurace

I v roce 2020 se hodnotily nejlepší české restaurace

Ocenění kvality českých restaurací pečetí se zlatými lvy, které organizuje nakladatelství a vydavatelství TopLife Czech, bylo rozdáno i letos, a to již poosmé. Celkový počet restaurací oceněných pro sezónu 2021 je 93. Jejich seznam najdete ve vydaném průvodci Nejlepší restaurace oceněné Zlatými lvy 2021.

Koji: světem šířící se plíseň

Koji: světem šířící se plíseň

Podle Organizace pro výživu a zemědělství existuje na světě přes 300 000 druhů jedlých rostlin. Přibližně polovina z nich byla domestikována či patří mezi běžně konzumované potraviny. Jednu z nich představuje třeba koji. Co si pod tímto názvem představit? Jedná se o kulturní plíseň Aspergillus oryzae, česky kropidláka rýžového.

Umami. Nejen pátá chuť

Umami. Nejen pátá chuť

Umami se dlouhodobě definuje jako pátá chuť. To je samozřejmě pravda, ale rozhodně ho necharakterizuje jen tento prázdně znějící termín. Ani přirovnání k sójové omáčce, potažmo k celé asijské kuchyni, není nejtrefnější. Takže co si pod pátou chutí máme představit? Kombinaci všech čtyř předchůdkyň dohromady nebo něco úplně jiného? S umami to není tak jednoduché.

Mangalica: Kudrnatá delikatesa

Mangalica: Kudrnatá delikatesa

Se začátkem roku se pojí hodně předsevzetí. A touto dobou už většina ze zmíněných předsevzetí dávno vzala za své. Ovšem věřím, že pro velkou část populace jedno z předsevzetí platí každoročně a celoročně. A to neustále se vzdělávat, zkoušet nové chutě a objevovat nepoznané. Proto jsme letos přidali do našeho menu novou rubriku věnovanou atypickým surovinám.

Hořkosladký eurotrip

Hořkosladký eurotrip

Období jara jsme se v rubrice Foodpairing rozhodli spárovat s amary, bylinnými likéry italského původu. Přestože se pojem amaro dříve pojil především s italskými výrobky, v poslední době se kategorie rozšířila také na obdobné likéry vyráběné i jinde v Evropě. Proto vybrat pět rozdílných produktů, navíc z různých zemí, nebylo pro Tomáše Melzera z baru Blind Lion nic složitého.

Od ledničky přes sous-vide až po virtuální realitu

Od ledničky přes sous-vide až po virtuální realitu

Ačkoli se v gastronomii čím dál častěji vracíme k tradičním postupům, technologie mají v podnicích své nezastupitelné místo. Těžko si představit, že by v baru či restauraci chyběly. Jenže svět jde kupředu rychleji než kdy dříve a to, co se před pár lety zdálo jako sci-fi, je dnes krám vhodný jenom do šrotu. Dnes proto můžeme jen hádat, jak bude vypadat bar za deset, dvacet, třicet let. Přesto, pojďme se na chvíli zasnít.

Maso bez masa

Maso bez masa

Rostlinná strava je úzce spjata s pojmem veganství. Otázkou je, zda tento způsob stravování nabývá na popularitě právoplatně, protože je pro lidské tělo a planetu skutečně tou nejlepší volbou, nebo jestli trend rostlinné stravy rozdmýchává síla médií. Ať tak či onak, gastronomie na otázku veganství musí nějak odpovědět.

Zpátky ke kořenům

Zpátky ke kořenům

Jako malá holka jsem si často hrála se sestrou na pískovišti. Stavěly jsme hrady z písku, ale hlavně jsme vařily ty nejchutnější pokrmy z hlíny, kamení, písku a všelijakých rostlin. Měli jsme dům se zahradou, takže naše „vaření” vždy obsahovalo sezónní květiny; od pampelišek a růží přes lichořeřišnice až po nějaký ten hrášek. Netušila jsem, že před těmi skoro dvaceti lety jsem byla trendy a se sestrou jsme „vařily“ ve stylu foragingu.