Dean Callan: Značka bude vždycky větší než vy
Červen 20, 2021

Barman srdcem i duší. Po několik let zastával ambasadorské pozice a dnes své bohaté zkušenosti z oblasti pohostinství, znalosti nápojů a lihovin nebo barmanské etikety a zásad komunikace předává aktivně dál formou nezávislých konzultací nebo vlastní The Dean Callan Show. V rozhovoru se krom plánů do budoucna dočtete také o tom, jaké problémy podle něj odhalila éra pandemie na poli barové scény nebo jaké rady by vzkázal začínajícím ambasadorům.
Kde se vidíš za pět let?
Doufám, že budu žít v novém domě se spoustou prostoru pro mého syna a třeba pro jeho dalšího sourozence. Co se týče mé
práce, momentálně kombinuji poradenství v oblasti rozvoje kreativity a baristický výcvik. K tomu bych rád měl vlastní
studio, kde by se dala natáčet tréninková videa, fotit koktejlové produktovky a dělat živá vysílání a školení pro lidi po celém
světě. To je zatím můj plán, ale uvidíme, jestli dřív nepřijde to druhé dítě. To vždycky zamíchá kartami.
Na své zahradě sis postavil chatu, dnes už všemi známoujako Cabin, ve které natáčíš svá videa. Můžeš přiblížit, jak vznikl celý tento nápad?
Chata vznikla, ještě když jsem pracoval pro Monkey Shoulder.Chtěl jsem vytvořit malé televizní studio jak na své zahradě,
tak v palírně ve Skotsku. Cílem bylo mít svou vlastní show, kde budeme předávat naše znalosti o whisky a koktejlech.
Ale šéf mi bohužel nechtěl koupit plně vybavený bar na zahradu. Tu myšlenku jsem ale nemohl dostat z hlavy. Vzal jsem si tedy půjčku a postavil ho sám. To bylo před šesti lety. Poslední splátku jsem poslal minulý měsíc. Za tu dobu vzniklo úžasné tvůrčí místo a prostor pro rozhovory i degustace. Doufám, že to všechno povede snad brzy i k něčemu většímu.

Pracoval jsi coby ambasador pro velké značky vodky, ale i pro začínající label whisky. Můžeš dát začínajícím ambasadorům tři rady, co dělat a čemu se naopak vyhnout?
Co bych rád poradil: buďte sami sebou. Nechovejte se jako někdo jiný jen proto, že si myslíte, že vás to posune. Pokud jste brand ambasador, strávíte moře času se spoustou lidí a musíte se u toho cítit dobře. Je těžké uvolnit se a cítit se dobře, když máte nasazenou nějakou masku. Za druhé, pečujte o sebe. Nikdo nechce strhaného ambasadora s kruhy pod očima. Hoďte se do pucu, protože první dojem může být vaše jediná šance. Poslední rada, značka bude vždycky větší než vy. A vy jste tu proto, abyste o ni dobře pečovali – jako zahradník o strom. Musíte zalévat, pomáhat růst a to všechno s vědomím, že po vás přijde další zahradník. Protože i když vy odejdete, strom i značka tu zůstanou. Rozhodně ale nedělejte ambasadora, pokud si myslíte, že to bude rock’n’roll a lehčí než práce za barem. Není to tak, a většinou je to velká dřina. Také nepodceňujte marketing a naučte se, jak funguje. Možná jste pracovali za barem a myslíte si, že znáte barový průmysl skrz naskrz, ale tohle není práce v pohostinství.
Musíte se poprat s tím, že jste součástí marketingu, a položit si otázku: Kolik toho o něm vím? A také se doporučuji vyhnout nadměrnému pití alkoholu. Nemyslete si, že to je to, co dělá ambasadora. Ani lidé, se kterými se potkáváte, nechtějí pořád pít. Pracujete v marketingu a neustálé popíjení pro vás může být cesta do pekel.
Jaký je nejlepší koktejl, který jsi kdy měl, a nejoblíbenější země, kterou jsi navštívil?
Na co asi nikdy nezapomenu, je návštěva baru Hiramatsu v japonské Osace. Byli jsme tam s bandou a měli si dát jen jeden drink, ale ten, který mi donesli, byl tak neuvěřitelně dobrý, že jsem odmítl odejít. Zůstali jsme do zavíračky a ochutnali spoustu drinků. Pan Hiramatsu dokonce začal otevírat skříňky na stěnách, kde měl schované láhve s unikátními whisky. Byl to neskutečný zážitek. I když neumím japonsky a ani on anglicky, cítil jsem, že nás spojuje vášeň pro dobré pití.
Celý rozhovor s Deanem Callanem si přečtěte v Barlife č.102. Najdete na našem e-shopu.
Ochutnali jsme za vás: GIN & TONIC READY TO DRINK
Ready-to-drink koktejly se v posledních letech staly jedním z největších úspěchů nápojového průmyslu. Základní kámen byl položen před pandemií: tehdy mainstreamoví hráči, řemeslné značky, a dokonce i barmani vytvořili prémiové koktejly a uložili je do recyklovatelných plechovek. Pandemický tlakový hrnec pak katapultoval segment do rychloběhu. A protože Gin & Tonic bývá označován jako nejpopulárnější míchaný drink na světě, pojďme se podívat, co nám aktuálně trh nabízí.
Ochutnali jsme za vás: kokosové vody
Kokosová voda je alternativou ke sladkým ovocným šťávám, skvěle funguje jako přírodní izotonický nápoj nebo doplněk do koktejlů. Pro získání nejvyšší kvality nápoje se ořechy sklízí pár týdnů před jejich úplným dozráním, kdy se ještě zcela skrývají v silné kůře se zelenou slupkou. V tuto dobu je v nich této zdravé, svěží a lahodné tekutiny nejvíce. Kokosová voda nemá výraznou chuť ani vůni, díky tomu si nachází oblibu v mixologii. Pojďme se podívat na některé alternativy, z kterých lze vybírat.
Designová harmonie pod Alpami
Může se zdát, že Josef Walch měl svou životní cestu naplánovanou už od mala. Jeho rodiče vlastnili slavný Gasthaus v idylické alpské vesničce Zum Am Alberg, jen pár minut od centra města Lech, kde se později setkal se svou budoucí manželkou a též obchodní partnerkou hotelu Rote Wand Nataschou.
V souladu s věcmi kolem sebe
Žít v hezkém prostředí a obklopovat se věcmi, které s námi souzní, napomáhá vnitřnímu klidu a spokojenějšímu životu. Své o tom ví zejména jedinci s výtvarným nadáním a smyslem pro estetiku. Mezi takové jednoznačně patří Karolína Stryková a Teodorik Menšl, kteří za účelem zkrášlování svého okolí vytvořili značku – In August Company.
Foodpairing: Asijská jízda
Podzim dorazil v plné síle. Někomu se tak možná už zastesklo po slunných dovolenkových dnech, které trávil relaxem někde v zahraničí. Aktuální sezóna však má také co nabídnout – třeba spoustu skvělých ingrediencí.
Skandinávský minimalismus s plody Řecka
Zatímco Atény jsou pravidelně oceňovány hvězdami a Soluň se poslední roky mění v gastronomickou metropoli, na největším řeckém ostrově se v malé zapadlé uličce v centrální části Heraklionu skrývá skutečný klenot moderní gastronomie a designu.
V designu se meze nekladou
Design je obor zaměřený na řešení různorodých problémů. Designér by proto měl být renesanční člověk s mnoha zájmy a především dovednostmi a nikoliv úzce vyprofilovaný specialista. Průmyslová designérka Adéla Bačová o tom ví své, a proto upravila koncepci své práce tak, aby neomezovala jejího tvůrčího ducha.
Maré: V hlubinách oceánu
Přestože ji od moře dělí 700 kilometrů, představuje thajská restaurace Maré čistou ukázku globalizovaného nautického stylu. Moře či oceán jsou zde všudypřítomné. A z hlubin oceánu jsou také ty nejčerstvější suroviny jejichž stopu najdete nejenom v kuchyni, ale i v návrhu celého interiéru.
Astronauti doporučují microgreens
Microgreens, výhonky zeleniny sklízené těsně po rozvinutí listenů, se poprvé objevily v San Francisku v 80. letech 20. století. Během následujícího desetiletí se rozšířily z Kalifornie do celých Spojených států amerických a dál za hranice, za oceán. Díky tomu, že microgreens představují skutečnou nálož vitaminů a dalších tělu prospěšných látek, se tato drobná zelenina podívá i do vesmíru.
Koktejly: Jarní Tání
Chmurná zima se sebou nese odlišné chutě a potřeby. Vyhledáváme teplo domova a drinky, které zahřejí na těle i na duši. S novým rokem a novou sezónou přichází i nová vlna energie, kterou každý z těchto barmanů vložil do své receptury. Jaké drinky tak přineslo letošní jarní tání a co barmany inspirovalo v tvorbě, najdete na následujících stranách jarního inspiromatu.
Lukáš Kaufmann: Singapur je připraven stanout v čele koktejlových měst
Singapur si spojujeme s koktejlovou scénou už mnoho let. Nebylo tomu tak ale vždy. Slovenský rodák Lukáš Kaufmann stojí v čele singapurské koktejlové scény už šest let a představuje srdce známého baru 28 HongKong Street.
Foodpairing: Zpátky ke kořenům
V tomto foodpairingu se setkává práce šéfkuchaře Petra Brňáka z restaurace Dian a Jakuba Ondříška, spolumajitele baru Parlour.
Foodpairing: Věčná nadčasovost
Žijeme v době, kdy máme spoustu možností a stále něco objevujeme. A to následně buď zaniká, nebo přetrvává a stává se součástí našich životů. Několik takových nadčasových principů představujeme i v zimním foodpairingu, kde se setkává práce šéfkuchaře Petra Bartoše, zakladatele degustační restaurace s názvem Kruh a Vojtěcha Drahokoupila, spolumajitele baru Café Bar Pilotů.
Kam dřív: 6 nově otevřených podniků
Gastronomie se stále rozvíjí a kreativita nápadů nezná mezí i přes dlouhotrvající pandemické překážky, se kterými majitelé podniků bojují. A to je jedině dobře. Přinášíme přehled nových podniků z nejrůznějších oblastí, každý originální svým konceptem i odpovídající atmosférou, kterou prezentuje.
Sváteční koktejly na Štědrý den a večer
Přichází očekávané období zimní sezóny a my s ním přinášíme 4 koktejly od českých barmanů, které vás na svátky naladí jak se sluší a patří.
Bar Múzsa: Inspirace v hotelovém lobby
Múza - tajemná síla božské inspirace, která se zrodila v prostorách paláce Four Seasons Gresham. Budapešť říká, že tento okamžik inspirace najdete v každém koutu. A najdete ji i v novém baru umístěném v hotelovém lobby.
Ikona prohibičního podsvětí
Útulný podnik s otevřenou střechou, spletitými prostory a neobyčejnou atmosférou navazující na zásadní okamžiky australské historie. To je Tilly May's.
Porcelán - opravou tvořit nový příběh
Co je projekt Live Longer a jak dát nový život rozbitému porcelánu.
Čeká absint návrat do hlavního proudu?
Přestože absint vzbuzuje zvědavost a zájem publika, nachází se tento nápoj stále na okraji gastronomického spektra. Stejně jako tomu bylo u nás i na přelomu 19. a 20. století. Důvodů sice není mnoho, zvrátit však situaci v prospěch zelené víly není snadné.je za jeden z nejvhodnějších materiálů pro ztvárnění svých nápadů.
Sklo, nositel myšlenek designérů
Sklářství má v Česku dlouholetou tradici a během staletí se u nás stalo poctivým a hodnotným řemeslem. Není tedy divu, že tvoří i nedílnou součást gastronomie. Dokáže prezentovat vyrobenou recepturu a zároveň pomáhá sdělovat její příběh. Ale co je hlavní - sklo odjakživa formuje příběhy svých designerů. Takový vypráví i mladý umělec František Jungvirt, který sklo považuje za jeden z nejvhodnějších materiálů pro ztvárnění svých nápadů.
Kulinářskou výpravou po Amazonii
Nespoutanost řeky Amazonky a její propojení se zeměmi Jižní Ameriky se staly inspirací pro jednu z nejpopulárnějších restaurací v Madridu a nově i v Londýně. Podnik Amazónico plně reprezentuje vášeň kolující v krvi obyvatel deštného pralesa. A to s úctou k přírodě a gastronomii se špetkou luxusu a vznešenosti.
Májová romantika
První máj, to je svátek práce. A taky lásky čas. Jaro naplno probouzí k životu a lásce matku přírodu a české i světové barmany k práci a kreativitě. Ostatně, sami se o tom přesvědčte na následujících stránkách, které jsou plné šmrncovních receptur od vybraných barmanů, kteří mají jarního elánu na rozdávání.
ARMAŇAK - nejstarší brandy na světě
Nejstarší destilát Evropy, poctivý řemeslný produkt butikových vinařství, zažívá renesanci a právem se mu dostává stále větší pozornosti mezi prémiovými destiláty.
Saké, nápoj bohů
Přes rozmach japonské gastronomie u nás saké zůstává poněkud nepochopené. Dostupné jsou zde především základní konzumní varianty, špičkoví představitelé velmi výjimečně. Je to škoda, protože saké má mnoho různých podob a stylů. V mnohém, vůní a chutí i ideálním způsobem servisu, připomíná dobré bílé víno a také se mu někdy rýžové víno říká. Proces vzniku má však s vínem společného jen velmi málo.
Příběh vermutu
Vermut kombinuje tradici vína s dějinami koření a bylinek. Lokální zvyklosti přetavili „vynálezci“ originálních receptur vermutů do nápojů, které jako aperitiv otevírají chuť nebo se výborně vyjímají v koktejlech. Historie vermutu je také poctou umění a řemeslu, které se dědí po generace.
Z mála mnoho - koktejlový minimalismus
Jste-li vyznavači jednoduchosti, pak ji určitě budete umět promítnout do barového světa. Řeč není jen o jednoduchém konceptu podniku či menu, ale také o používaných ingrediencích, ozdobách a v neposlední řadě o servisu koktejlů.
Aperitiv - Pojem běžný, leč opomíjený
V každodenním životě sdílíme celou řadu věcí či jevů, které nám přijdou natolik samozřejmé, že si ani neuvědomujeme, jak málo je vlastně používáme. Jedním z takových úkazů je určitě aperitiv.
Stará Anglie v moderním pojetí
V londýnském podniku The Berkeley Bar & Terrace má každý drink svůj příběh. Od ročníkového šampaňského zapomenutého ve francouzském sklepě přes slad, který následně zrál po generace, až po červené víno, které si po skleničce vychutnáte jen díky Coravinu. Každá z položek v nabídce je pečlivě vybrána s ohledem na svůj jedinečný charakter.
Vstávat a cvičit!
Práce v gastronomii, a obzvlášť za barem, je vysilující a mnohdy stresující. Nedat najevo sebemenší únavu a celý večer zvesela šejkrovat jeden koktejl za druhým. Nad ránem pak bolí ruce, nohy i obličej. Co s tím? Řešením může být jóga. Díky ní si protáhnete svaly, a navíc napomůže vaší odolnosti vůči stresu a k psychické pohodě.
Skotská whisky pro začátečníky
Výraz whisky má své kořeny v gaelštině. Vznikl jako ekvivalent k latinskému aqua vitae, tedy voda života. Ten výraz zněl původně uisge beatha. Zkracováním a komolením výslovnosti z něj Skotové časem udělali usky a odtud už byl jen krůček k názvu pálenky, jež Skotsko proslavila po celém světě. Kdo by neznal skotskou whisky?