V designu se meze nekladou

Klára Opatřilová

Design představuje řešení problémů různého charakteru, a proto může být v tomto oboru snaha o úzkou specializaci frustrující. Mnohdy je to společenský nátlak, který nás podvědomě navádí ke konkrétnímu vyhranění, nebo dokonce ovlivní náš výběr zaměstnání. Průmyslová designérka Adéla Bačová upravila koncepci své práce tak, aby neomezovala jejího tvůrčího ducha a ona nemusela držet svou kreativitu na uzdě.

Design je pro širokou veřejnost často termín záhadného významu a málokdo ví, co si pod prací designéra představit. Právě stírání hranic mezi tvůrčími obory tvoří výsadu tohoto řemesla a dává kreativní duši svobodu objevovat. Často tedy záleží na souhře okolností či niterním rozpoložení designéra, co bude dalším projektem v jeho portfoliu. Své o tom ví i průmyslová designérka Adéla Bačová, jejíž tvorba oplývá projekty napříč spektrem – od drobného šperku až po modulární domek. A právě za něj si v loňském roce vysloužila prestižní ocenění Red Dot. 

Hvězdná spolupráce 

Možnost pracovat s etablovanou stavební firmou se Adéle naskytla zcela náhodou v momentě, kdy jako ředitelka studentského festivalu Zlín Design Week sháněla nové partnery na podporu projektu. Avšak tato shoda náhod byla pro Adélu zásadnější, než by se zprvu mohlo zdát. Následující tři roky se v Komě podílela na vývoji modulových domů a výsledkem jsou věhlasné moduly Fashion Line. Jedná se o projekt propracovaný od masivní konstrukce až po interiérové detaily, které slouží komerčním účelům nebo k rekreaci. Modulární architektura se může jevit jako bydlení budoucnosti. Z jednotlivých modulů sestavíte dům, jehož velikost lze měnit v průběhu času. Kvality modulů Fashion Line si všimla i porota uznávané soutěže Red Dot a rozhodla o jejich vítězství v kategorii produktového designu. „Za Red Dot jsem moc vděčná, zvlášť proto, že v mých potenciálních klientech vzbuzuje důvěru k mé práci i ke mně samotné,“ popisuje Adéla přínosy výhry. 

Po vlastní ose 

S bohatou praxí se designérka rozhodla působit na volné noze pod stejnojmennou značkou. Přiznává, že ačkoliv tento krok vyžadoval odvahu, pro její vlastní rozvoj byl nezbytný. Na pomoc si postupem času přibrala přátele, marketingové specialisty, kteří jí pomáhají s propagací a budováním brandu. Přestože většina zakázek k ní přichází na základě slovního doporučení, uvědomuje si, že konstantní komunikace prostřednictvím webu a sociálních sítí je v této době nezbytná. „Jedno bez druhého nefunguje. Když uděláte dobrý produkt, je potřeba, aby o tom někdo věděl,“ vysvětluje Adéla. Přiznává, že její všestrannost ji ze začátku trápila, a tak svou tvorbu rozdělila do tří kategorií – průmyslový a interiérový design a drobná architektura. „Přišlo mi, že dělám všechno a zároveň nic. Později jsem si uvědomila, že právě to mě na tom baví. Neustále se dozvídám něco nového právě díky tomu, že se nemusím úzce vymezovat,“ vysvětluje Adéla koncepci své práce. Za pomyslný mezník ve své tvorbě považuje design interiéru. V minulosti dala podobu například pražskému baru Poco nebo kavárně Archa v centru jejího milovaného Zlína. „Design interiéru pro mě představuje střet mezi produktem a architekturou. Utvářím prostor pro život, což zároveň obnáší i řešení těch malých věcí, produktů, které si často navrhuji, aby odpovídaly mým představám,“ vysvětluje designérka.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU V ČÍSLE BARLIFE 105.