Příběh vermutu
Březen 17, 2021

Vermut kombinuje tradici vína s dějinami koření a bylinek. Lokální zvyklosti přetavili „vynálezci“ originálních receptur vermutů do nápojů, které jako aperitiv otevírají chuť nebo se výborně vyjímají v koktejlech. Historie vermutu je také poctou umění a řemeslu, které se dědí po generace.
„Rozhlédni se teď kolem sebe – vše, co vidíš, čeho se dotýkáš, bylo jen neviditelným nápadem, dokud se někdo nerozhodl jej uskutečnit,“ napsal americký spisovatel Richard Bach, známý hlavně svým bestsellerem Jonathan Livingston Racek z roku 1972. Kdo měl první nápad na vermut? To zároveň víme i nevíme. Na začátek ale ještě malé osvěžení: vermut je víno (minimálně 75 procent výsledného nápoje) aromatizované bylinami a kořením, lehce fortifikované (dolihované) mladým brandy a doslazené cukrem. Z bylin je pro vermut důležitý pelyněk pravý, dalšími obvyklými přísadami jsou skořice, hřebíček, yzop lékařský, chmel otáčivý, fenykl, kardamom či andělika lékařská, máta, meduňka nebo hořec, řebříček, muškátový oříšek, černobýl, koriandr, heřmánek... Jak to v podobných případech bývá, přesné složení i dávkování koření a bylin bylo a je u jednotlivých značek přísným tajemstvím. Vermut má 14,5 až 21 procent alkoholu, podle obsahu cukru se rozlišuje suchý a sladký, vyrábí se klasický bílý i červený s karamelizovaným cukrem nebo růžový. Je to aperitiv a jako takový je v první řadě určený k podávání před jídlem, na otevření a povzbuzení chuti. Další život začal žít vermut ve druhé půlce 19. století, kdy se dobře hodil do nově míchaných koktejlů – například do Manhattanu z roku 1884.
Z Turína k chuti hořkého pelyňku
Příběhy vermutu bychom mohli vyprávět vlastně dva. Jeden začíná v přesně určeném roce, na zcela konkrétním místě, má své slavné jméno a přisvojují si ho Italové, i když se odehrál v Savojsku. Odvíjí se od roku 1786, kdy v italském Turíně uvedl Antonio Benedetto Carpano na trh svůj vermut. A jednoznačně uspěl. Severozápadní italská provincie Piemont, v níž Turín (italsky Torino) leží, se tak stala jedním z center produkce vermutu. Toto je příběh pro ty, kdo tíhnou k exaktnosti a víc sympatií chovají k přesným datům než k vyprávěnkám bez jasného začátku. Druhý příběh sleduje mnohem delší a exotičtější historickou linku spojení vína a pelyňku, byliny, která patří mezi základní ingredience vermutu. Toto vyprávění nás zavádí až daleko do antiky, mezi starodávné léčitelské a lékařské praktiky. Vínem se totiž léčilo a vínem s pelyňkem jakbysmet. Když oba příběhy propleteme a přidáme ještě pár ingrediencí (podobně jako se přidávají byliny a koření do vermutu), vznikne plastický obrázek cesty, kterou vermut urazil, než se dostal pod svým jménem na stůl jako oblíbený aperitiv a než se ještě později stal součástí mnoha známých koktejlů. Nejprve můžeme připomenout dávné doby kolem hory Ararat, na místech, kde dnes leží Turecko a jeho hranice s Arménií nebo Íránem a kde lze také sledovat historii kořeněných vín. O zmínkách v Bibli nebo u Homéra nemluvě. Kombinace vína a bylin nebo koření není a ani v Carpanových dobách nebyla žádnou novinkou. Samotným pelyňkem léčili už starověcí Egypťané a i v pozdějších dobách byl k dostání na trzích v Káhiře. „Egypťané velmi respektovali pelyněk z Taposiris – není pochyb o tom, že díky léčivým vlastnostem, které mu lékaři připisovali,“ psal už Alexis Soyer ve své knize The Pantropheon: Or, History of Food and Its Preparation From the Earliest Ages of the World, poprvé vydané v Londýně v roce 1853. Třicet let poté, co francouzský archeolog Jean-François Champollion rozluštil egyptské hieroglyfy. Taposiris Magna bylo v dávných staroegyptských dobách nejen velmi důležité obchodní město, ale leželo také v místech známých v té době svou produkcí vína. Záznamy o užití bylin ve starověkém Egyptě našli archeologové i na dobových papyrech.

Cora patří mezi vermuty s nejdelší historií.
Na trávení, zažívání a malárii
Přímo víno s přidaným pelyňkem znali už staří Řekové. Léčebné účinky mu připisoval známý starořecký lékař Hippokrates (460–370 před naším letopočtem), který ho doporučoval například na revmatismus, anémii či menstruační bolesti. Víno s pelyňkem označovali jako vinum absinthiatum nebo absinthianum také staří Římané. Jako lék na žaludek ho znal i římský válečník, filozof a přírodovědec Plinius starší (23–79).
O hodně později popisoval víno s pelyňkemtřeba toskánský lékař Villifranchi, autor spisu Oenologia toscana vydaného v roce 1773. Právě v Toskánsku mají domácí kořeněná vína, další pravděpodobní předchůdci vermutu, také velkou tradici. Víno s bylinami a kořením znali lidé v Benátkáchi ve Florencii a zvláště v Turíně, kde byly volně rostoucí alpské byliny na dosah ruky. V první polovině 17. století prý piemontský bylinkář a obchodník D’Alessio přivezl pelyňkové víno na bavorský dvůr. Nazval ho wermuth, z čehož se pak ve Francii stal vermouth.
Tradice vermutu je tedy vlastně rozkročená na dvou nohách – na oceňované vinařské tradici a na lidové medicíně, která už velmi dávno spojila víno a byliny nebo koření s propracovaným léčením. Název dal nápoji právě pro něj typický hořký
pelyněk, který se v němčině nazývá Wermut; v angličtině pak wormwood. Artemisia absinthium, neboli pelyněk pravý, je tou samou rostlinou a ingrediencí, která je klíčová také pro absint – pro kdysi oblíbený zelenkavý alkohol francouzských umělců a bohémů, který se na trhu objevil v roce 1792 a za jeho vynálezce se považuje Pierre Ordinaire, francouzský lékař žijící ve Švýcarsku. Dodnes je pelyněk známý v lidovém léčitelství třeba jako lék na nemoci trávicího ústrojí i pro lepší zažívání nebo na zklidnění podrážděného žaludku. Ale zacházení s ním vyžaduje kvůli jeho složení velkou opatrnost – v něm obsažený thujon je ve větších dávkách toxický. Pelyněk se vy užívá i v kosmetice nebo farmacii. Artemisin, další z látek obsažených v pelyňku, se pro své vlastnosti doporučuje také při léčbě malárie.

Ikonické vizuály k vermutům Martini a Rossi
„Vynálezce“ Carpano u signora Marendazza
Turín byl v Carpanově době součástí Savojska (dnes území Francie, Itálie a Švýcarska; sjednocená Itálie vznikla až v roce 1861), které zase patřilo od roku 1720 k Sardinskému království. A od roku 1563 byl Turín sídlem vládnoucího savojského rodu. Těchto pár faktů ukazuje, v jakém historickém kontextu se „vynálezce“ Antonio Benedet to Carpano pohyboval. Carpano namíchal v likérce vlastněné signorem Marendazzem první komerčně veleúspěšný vermut v roce 1786 poté, co podrobně studoval bylinkářství a dobře znal využití bylin místními mnichy. Byl si tak jistý úspěchem nového nápoje, že ho hned poslal i na stůl krále Vittoria Amedea III. A u jedné láhve „královského vermutu“ z Piazza Castello v centru Turína rozhodně nezůstalo. Králem patentovaná receptura, v níž se používalo bílé muškátové víno z Canelli (vzdáleného od Turína ani ne stovku kilometrů), se setkala s obrovským úspěchem a traduje se, že obchod na Piazza Castello novinku prodával 24 hodin denně, ve dne v noci. Piazza Castello je i dnes centrem Turína a na tomto náměstí leží také Královský palác, do nějž to měl Carpano se svým vermutem kousek. Udělejme nyní ještě jednu historickou odbočku. K podpoře budoucí výroby a především obliby vermutu zřejmě také přispěla válka o španělské dědictví, kterou rozpoutal spor o následnictví na španělském trůně. Odehrála se mezi lety 1701 a 1714 a představovala největší ozbrojený konflikt první poloviny 18. století. Zúčastnila se jí téměř celá Evropa. Konflikt znemožnil dovoz francouzského vína do Anglie, což Angličané vyřešili tím, že uzavřeli obchodní dohodu s Portugalskem. Ta umožnila jak vývoz anglického zboží do Portugalska, tak dovoz portugalského vína do Anglie. Sladké portugalské víno si nakonec oblíbila celá Evropa a tím se otevřely dveře i další lokální produkci – například sicilské marsale, která se také
pije jako aperitiv.
Úspěch navíc podnítil experimenty s vínem a tím připravil půdu také pro vermut. Ten je nyní mimochodem na seznamu tradičních zemědělských produktů Itálie. Carpanův vermut tedy spatřil světlo světa v roce 1786. V roce, kdy Jacques Balmat a Michel Paccard zdolali nejvyšší horu Alp a Evropy, téměř pětitisícový Mont Blanc. V roce, kdy třicetiletý hudební skladatel Wolfgang Amadeus Mozart uvedl ve Vídni premiéru své komické opery Figarova svatba a další skladatel, Carl Maria von Weber,
se narodil. V roce, kdy německá astronomka Caroline Lucretia Herschel objevila svou první kometu z celkových osmi a Johann Wolfgang von Goethe vyrazil na dlouhou a pro svůj další vývoj důležitou cestu po Itálii. Antonio Benedetto Carpano se narodil v roce 1751, pod vermut se tedy podepsal jako pětatřicátník.
Když v roce 1821 zemřel, vermutu se ujal jeho vnuk Giuseppe Bernardino Carpano a pak jeho další potomci, Luigi a Ottavio. Výroba vermutu Carpano dlouho zůstávala v Turíně a až hluboko ve 20. století se přesunula do Milána. V Turíně
však značku stále připomíná Museo Carpano.

Slogan Carpana zní: „Král všech vermutů od roku 1786“.
Italům brzy šlápli na paty Francouzi
Na vlně úspěchu vermutu se ovšem v 18. století Carpano moc dlouho nevezl sám. Postupně se k němu v Piemontu přidaly další značky. Cinzano, Martini & Rossi, Anselmo, Gancia nebo Cora, abychom jmenovali alespoň některé z „aristokracie mezi italskými vermutiéry“ (jak o nich píší italští novináři), kteří stojí za klasickým vermutem „Rosso di Torino“ (i když ne všichni jsou přímo z Turína). V roce 1815 se do Turína přestěhovalo Cinzano a začalo vyrábět svůj vermut. Obchod značky Cinzano se v Turíně otevřel v následujícím roce a Francesco Cinzano si pro něj vybral hlavní ulici, dnes Via Garibaldi. O něco později otevřel Giacomo Cinzano obchod i na nákupní a obchodní ulici Via Roma. A pak Carlo Gancia z piemontského města Canelli přišel s bílým vermutem.
Tak připomíná některá fakta z vývoje italského vermutu od první poloviny 18. století až do konce století devatenáctého Mario Antonaci na serveru TorinoNightLife, protože vermut je dodnes i turínskou turistickou atrakcí. Podle původní receptury z roku 1786 se vermut pod značkou Carpano v limitovaném množství vyrábí dodnes, respektive znovu. Carpano Antica Formula byl představený v roce 2001 a prodává se v číslovaných láhvích z foukaného skla. Je to tradiční vermut z bílého vína, piemontského muškátu, a s obsahem alkoholu 16,5 procenta. Jeho chuť ovlivňuje infuze z horských bylin a má typický vanilkový buket doprovázený kořením a sušeným ovocem – například anýzem a pomerančovou kůrou. Aby se originální recept udržel v tajnosti, tradičně se jeho znalost dělila mezi tři osoby – každá z nich znala jen část receptu, která ale byla bez dalších dvou kousků bezcenná. To sloužilo jako pojistka proti prozrazení a metoda, jak desítky a stovky let uchovávat
cenné know-how. A jednoduše platí: Carpano a Itálie, neboli sladký vermut.
Vedle Italů nezaháleli ani Francouzi, konkrétně obchodník s vínem a lihovinami Joseph Noilly, který v roce 1813 přišel na jihu Francie se suchým francouzským vermutem. Jeho syn Louis se svým zetěm Claudiem Pratem produkovali od roku 1855 suchý vermut Noilly Prat. Využívali přitom bílé víno odrůdy Clairette nebo Picpoul z Languedocu. Světového ohlasu dosáhl tento francouzský vermut především v dobách, kdy značku od roku 1865 vedla Anne-Rosine, dcera Louise a manželka Claudia. Právě tato žena za značkou, která dnes sídlí v přístavu Marseille a k moři se se svou tradicí obchodníků s vínem čile hlásí, stála skoro čtyřicet let. A jednoduše platí: Francie a Noilly Prat, neboli suchý vermut.

Negroni - jeden z oblíbených koktejlů na bázi vermutu.
Za příběhy rodinných klanů
Každá značka vermutu má prostě fascinující historii. Za známými vermuty totiž v mnoha případech stály rodinné propletence a soudržné klany, kde se tajemství a tradice výroby dědily z rodičů na syny i dcery nebo přiženěné mladíky. V této souvislosti stojí za zmínku třeba i francouzský Dolin z Chambéry. Na počátku této značky byl Joseph Chavasse, budoucí tchán Louise Ferdinanda Dolina (vzal si Chavassovu dceru Marii Rosalii), který se pustil do výroby vlastního vermutu podle nového receptu v roce 1821 – v roce, kdy za Alpami zemřel Antonio Benedetto Carpano. Předtím se Chavasse zabýval likéry. V roce 1830 už vlastní vermut prodával pod svým jménem. O třináct let později vznikla značka Dolin a dále v 19. století získal vermut Dolin zlatá ocenění v americké Filadelfi i, v St. Louis a v Londýně. V Americe, mimochodem, začal být vermut skutečně populární až skoro sto let od původního Carpanova úspěchu.
Historie vermutu pokračovala dál i v 19. a 20. století a ani v tom 21. se nezastavuje. Martini Extra Dry bylo poprvé představeno veřejnosti 1. ledna 1900 po téměř deset let trvajícím vývoji. Martini Bianco vzniklo v roce 1910. Martini Rosso Vermouth se stále vyrábí podle původního receptu Luigiho Rossiho z roku 1863. A mohli bychom pokračovat dál a dál. Kdo se chce historií vermutu prokousat skutečně důkladně, ať si pro počáteční inspiraci pořídí třeba knihu Vermouth: An Annotated Bibliography. Sepsal ji Maynard A. Amerine a vyšla v roce 1974 – už tehdy čítala bibliografie vermutu skoro sedmdesát hustě popsaných tiskových stránek.
V celosvětovém záběru nezapomeňme, že na seznamu vermutů najdeme i český kousek – Metropol. Ten sice není nápojem, který by nějakvýznamně zasáhl do celosvětových dějin vermutu a pozměnil tok dějin, ale doma se těšil docela velké oblibě a známý je doteď. Vyrábí se od roku 1961, dnes patří do portfolia Vína Mikulov ze skupiny Bohemia Sekt.
Koření, byliny a jejich lidé
A nakonec stočme pohled ještě jednou do Ameriky a odsud zase zpátky do Afriky, Asie a Evropy. Americký McCormick Science Institute se věnuje výzkumu bylin a koření a především jejich benefitů pro lidské zdraví. Zároveň šíří tematické informace a uveřejnil i užitečný stručný přehled historie vztahu mezi kořením, bylinami a lidmi. Jak prozrazuje bližší pohled, příběhy vermutu bychom nakonec mohli vyprávět vlastně tři. Ten třetí kontext vzniku vermutu ještě více rozšiřuje. Staré civilizace používaly koření a byliny od nepaměti – ať už proto, že ovlivňovaly chuť či trvanlivost jídla, nebo proto, že u nich lidé objevili
léčebné účinky. O tom, že koření bylo také ceněnou obchodní komoditou a předmětem čilé obchodní výměny, se zmiňuje i Bible. Koření a byliny rozhodně nepodceňovali ani staří Číňané, ani Mezopotámci, kteří je nacházeli v úrodných údolích kolem řek Eufrat a Tigris, ani Peršané. Známé je využití koření a bylin v Indii, kde jsou nedílnou součástí tradičního léčebného systému ájurvéda. Řekové dováželi do Středozemí koření a byliny z Dálného východu, ale (jak jsme viděli) využívali i ty, jež rostly v jejich sousedství. Do vína přidávali například také koriandr. A velmi důležitou roli hrálo koření spolu s bylinami ve starořecké medicíně – zmíněný Hippokrates jich znal kolem čtyř stovek. Jeden z jeho následovníků, Theofrastos (372–287 před naším letopočtem), jich popsal dokonce kolem šesti set. Římané pokračovali ve využívání koření a bylin k léčení, ale oblíbili si také kořeněná vína a použití rostlin pro kosmetické účely. A znalost koření i bylin, a to i těch exotičtějších, pocházejících z arabského trhu, navíc šířili dál spolu s tím, jak se rozpínala jejich říše. Na počátku středověku bylo koření z Orientu velmi drahé, a využívalo se proto i jako platidlo. Dostupnějším ho učinily až křížové výpravy (od roku 1096). Kromě tradičního léčení, kulinářství a kosmetiky rostla také obliba kořeněného vína. A využívalo se nejen koření dovozové, ale i to z místních bylinných zahrad – třeba klášterních. Později, ve 13. až 15. století, podněcovaly obchod s kořením zámořské výpravy Marka Pola nebo Kryštofa Kolumba i dalších mořeplavců. A ještě později se také z bylinářství a kořenářství začala rozvíjet moderní medicína, včetně moderních léků založených na přírodních látkách.
Proč tuto dlouhou a vzhledem k dějinám vermutu zdánlivě mimoběžnou historii připomínáme? Proto, že i na takovém celosvětově široce založeném podhoubí později vyrůstal vermut. Alkoholický nápoj, ve kterém se spojili dva starodávní
průvodci lidstva – víno a byliny s kořením. Stejně jako těžko stopujeme přesné kořeny pěstování vinné révy, obtížně hledáme i počátky využívání bylin a koření. Prostě leží kdesi v dávnověku.
A my, i při skleničce vermutu, můžemepřemýšlet o štěstí, že je lidé od té doby nezapomněli.
Ochutnali jsme za vás: Bezkofeinová káva
Bezkofeinová káva se získává z běžných zrn arabiky, u nichž byl obsah kofeinu přirozeným procesem snížen na méně než 0,1 %. Používají se k tomu různé metody: Swiss Water využívá horkou vodu a uhlíkové filtry a zachovává čistý chuťový profil bez použití chemie; metoda CO₂ pracuje se superkritickým oxidem uhličitým, který selektivně navazuje kofein a šetrně ho odstraňuje; a kolumbijská specialita Sugar Cane EA využívá přírodní etylacetát z cukrové třtiny, díky čemuž si káva často uchovává sladší, ovocnější charakter. Z kávy, která dříve působila spíš nevýrazně, je dnes decaf s plným chuťovým profilem a komplexní aromatikou, a to díky moderním metodám i pečlivému výběru původu. V našem redakčním testu jsme se zaměřili na české pražírny, protože právě ony určují směr domácí kávové scény a ukazují, že i u nás lze najít decaf na špičkové úrovni. Jako původ jsme zvolili Kolumbii. Nejen proto, že je třetím největším producentem arabiky na světě, ale především kvůli místní infrastruktuře pro dekofeinizaci, která umožňuje stabilní kvalitu a pestrou paletu chuťových profilů. Ochutnávali jsme je výhradně na filtru, tedy v přípravě, která nejlépe odhaluje čistotu, jemné nuance i texturu kávy.
Kateřina Handlová: Věřím, že všechno má nějaký smysl
Kreativní ředitelka sklárny Rückl, držitelka ceny Czech Grand Design 2024, designérka, která navrhla mimo jiné medaile pro loňské mistrovství světa v ledním hokeji. Významné pozice, tituly, superlativy, za kterými se skrývá nejen vynikající umělkyně, ale především citlivá žena s otevřenou myslí, láskou ke sklářskému kraji i vášní pro hokej.
Rozhovor: Renato „Tato“ Giovannoni
Z Buenos Aires vytvořil globální barový fenomén. Renato „Tato“ Giovannoni je barman, podnikatel a vizionář, který vrátil Argentině její koktejlovou identitu a zároveň ji otevřel světu. Jeho Florería Atlántico patří k nejlepším barům planety, vlastní gin Príncipe de los Apóstoles spojuje tradici s inovací a nová destilerie v Mendoze ukazuje, že udržitelnost nemusí být jen prázdné slovo. Tato mluví o minulosti i budoucnosti argentinské mixologie s lehkostí člověka, který ví, že největší síla je v kombinaci kořenů, odvahy a schopnosti snít dál.
Koktejly: Vrstvy nostalgie
Nostalgický koktejl se neohlíží za minulostí jako za něčím, k čemu bychom se měli vracet. Vychází z klasických struktur, opírá se o rovnováhu a přesnost ověřených starých receptur, ale zároveň chápe, že dnešní barová řeč potřebuje jinou míru komfortu. Alkohol ustupuje, ale stále je součástí kompozice. Kyselina drží napětí, aniž se vnucuje. Sladkost je přesná a funkční. Vše je čistší, lehčí, současnější. Kde dříve nastupovaly likéry, dnes přichází cordia ly, redukce nebo fortifikovaná vína. Výsledná textura nevzniká náhodou, ale přesnou prací s ledem, technikou, teplotou či ředěním. Sklenice tu není proto, aby byla hezká, ale protože tvar určuje aroma i celkový prožitek. Vše má svůj důvod a své místo. Téma podzimního Inspiromatu nemá být o sentimentálním návratu, ale o přesném a uvědomělém přeložení osobní paměti do současné barové řeči. Čtyři námi vybraní barmani, kteří dostávají prostor na následujících stránkách, vycházejí z vlastního zážitku a nechávají ho znovu vzniknout jako nový originál s rodokmenem, který je cítit v každé vrstvě.
Podnik: Co přineslo léto
Letošní podzimní úroda podniků bude patrně velmi plodná. Než ale chystané novinky dozrají, pojďme si připomenout čerstvě otevřené koncepty, do kterých můžete vyrazit už teď. Kromě níže zmíněných vyvolal o prázdninách rozruch pop-up Kamily „Kamu“ Rundusové ve Vile Kajetánka, na Národní otevřel Bar and Books, skupina Together se rozšířila o pardubickou restauraci Struhadlo a milovníky sendvičů potěšilo bistro bbred.
Foodpairing: Dialog chutí
Párování jídla a koktejlu není jen hledáním shody chutí. Je to dialog dvou světů, které se mohou doplňovat, vyvažovat nebo překvapovat kontrastem. Tentokrát se do společného rozhovoru pustili šéfkuchař Jirka Červený a šéfbarman Jiří Vošahlík. Každý přináší jiný pohled a jinou zkušenost, ale oba spojuje přesnost, cit pro celek i nakažlivé nadšení pro práci, které se nedá předstírat. Výsledkem je menu s koktejly, které nejsou jen efektní na první dojem, ale zůstávají v paměti i po posledním doušku.
Foodpairing: Bez překladu
Párování jídla a koktejlu může působit jako hra, ale když se dělá poctivě, drží pohromadě. Ne kvůli pravidlům, ale protože všechno do sebe přirozeně zapadá. V El Caminu i v Pilotech se přemýšlí nad každým detailem, od výběru surovin až po to, jak se u stolu či u baru cítí host. Nejde o efekt, ale o pozornost, která je tichá a přesná. Pro tuto rubriku jsme opět oslovili kuchaře a barmana, aby společně vytvořili tříchodové menu napárované s koktejly. Tentokrát se potkaly dvě osobnosti, které svůj podnik nejen tvoří a kreativně vedou, ale celý ho drží v rukou. David Böhm, majitel El Camino Tapas Restaurant, který z větší části nastavuje kreativní směr kuchyně svého podniku, a Vojta Drahokoupil, spolumajitel a šéfbarman Café Bar Pilotů. Výsledkem je menu, které se nesnaží ohromit, ale drží jasný směr. Každý chod má svůj rytmus a každý drink ho sebevědomě nese dál. Prostě to funguje. A vy se o tom teď můžete přesvědčit sami.
Barevný svět Gréty Kušnírové
Nadějná mladá designérka se pomalu loučí s UMPRUM, kde uzavírá studium Ateliéru keramiky a porcelánu. Upozornila na sebe svou barevnou tvorbou i neotřelými tématy. Od rozpracované diplomové práce si za námi odskočila Gréta Kušnírová, milovnice Itálie a gastronomie.
Koktejly: Jiskra agáve
Ať už jde o tequilu, mezcal, nebo méně známý cocuy, agávové destiláty mají jedno společné. Vyrábějí se z jediné rostliny, která potřebuje čas. Než je agáve připravená ke zpracování, roste i deset let. Sklízí se ručně a každá sklizeň je jedinečná, podobně jako ročník ve vinařství. Právě dlouhá doba zrání, terroir a způsob zpracování dávají těmto destilátům nezaměnitelný charakter. Není divu, že si získaly srdce barmanů po celém světě a čím dál častěji i těch českých. Čtyři z nich jsme oslovili s výzvou, aby vytvořili autorský koktejl s agávovým destilátem v hlavní roli. Výsledkem je čtveřice nápaditých drinků, které ukazují, že agáve není jen o limetce a soli. Je o příběhu, trpělivosti a odvaze hledat nové souvislosti.
Podnik: Všechny chutě světa
Prázdniny v Římě? Letos můžete klidně zůstat v Česku, celá Itálie totiž přijela za vámi. Mezi novými podniky tentokrát převažují italské koncepty, které přicházející léto prosluní ještě o trochu víc. Neustává ani pekárenský boom, parta okolo Vnitroblocku otevřela v jeho sousedství pekárnu Skýva. Na Žižkově vznikl nový bar Twist a bez povšimnutí by nemělo zůstat ani legendární lahůdkářství Zlatý kříž, jež se v dubnu opět otevřelo.
Anna Štajglová: Vlněný Masopust
Když se řekne masopust, snad každému se začnou sbíhat sliny. Představíme si zabijačku, hostinu, koblihy. Veselí, průvod maškar. Barevnost, radost. A přesně tuto náladu potřebovala designérka Anna Štajglová zachytit v názvu své autorské značky. Tak vznikl, prostě a jednoduše, Masopust.
Ochutnali jsme za vás: Nealkoholická šumivá vína
Do jarního testu jsme vybrali aromatizované nápoje, jejichž základ tvoří víno z hroznů révy vinné české produkce, obohacené o další přírodní aromatické látky a antioxidanty, především třísloviny, silice či terpeny, zpravidla formou macerátu bylin za studena. Nejen že byliny zvyšují celkovou antioxidační kapacitu vína, ale představují též zajímavou přísadu při přípravě koktejlů a kulinářských výtvorů. Historie těchto nápojů původně především aperitivního či digestivního charakteru sahá až do dob starověkých civilizací, ovšem i dnes zůstávají stále vyhledávané pro svůj jedinečný chuťový profil a medicínské vlastnosti. Naši kategorii jsme rozšířili o český vermut, víno s bylinami a kořením podpořené destilátem. K našemu hodnocení jsme tentokrát přizvali someliéra Romana Novotného.
Koktejly: Síla jednoduchosti
Skvělý drink nemusí být složitý. Zatímco barmani dnes experimentují s fermentacemi, fat-washingem nebo ultrazvukovou extrakcí, snadno se zapomíná na to podstatné – koktejl má především chutnat a být přístupný. Ti nejlepší na světě vědí, že sofistikovanost nespočívá ve složitosti, ale v precizním výběru surovin a dokonale vyvážené chuti. Tentokrát jsme oslovili čtyři zkušené barmany s jasným zadáním: vytvořit koktejl, který si každý zvládne připravit doma. Žádné klarifikace, žádné složité sirupy, žádné techniky vyžadující laboratorní vybavení. Jen skvělé ingredience a chytrá kombinace chutí. Výsledkem je inspirativní čtveřice drinků, které ukazují, že i doma můžete míchat jako profesionál. Ať už zvolíte osvěžující Collins, elegantní twist na Daiquiri, nebo jarní fizz, všechny mají jedno společné – důkaz, že jednoduchost a kvalita jdou ruku v ruce.
Veronika Pikrtová: Láska jménem řemeslo
Čiší z ní radost a dobrá nálada. O keramice hovoří s nadšením, raduje se z každé chvilky, kterou může strávit v ateliéru. Kudy vedla její cesta za hrnčířský kruh v Příbrami, jsme se ptali keramičky Veroniky Pikrtové.
Foodpairing: Pod hladinou
Jak už víme, párování jídla a nápojů neznamená pouze kombinaci chutí. Je to hledání rovnováhy mezi aromatem, texturou a celkovým dojmem z pokrmu. Tentokrát jsme se ponořili pod hladinu a prozkoumali jsme možnosti propojení mořských ingrediencí s koktejly, které pracují s mineralitou, kyselostí i jemnou kouřovostí. Nešlo jen o sladění surovin – klíčovou roli hrály kontrast, aromatické složky a moment překvapení. Místo pouhého doplnění tu vznikl dialog, ve kterém se jídlo a nápoj vzájemně pozdvihují.
Novoroční nadělení
Od posledního čísla Barlifu se toho na české gastronomické scéně událo hodně. Vzniklo (a chystá se) tolik podniků, že dvoustrana na všechny novinky už nestačí. A přestože se první letošní výběr týká hlavně Prahy, nezapomínáme ani na ostatní místa republiky. S velkým očekáváním vyhlížíme otevření zážitkové restaurace Hale Apana v Hradci Králové nebo brněnského bistra La Špageta. Ale teď už k nejčerstvějším novinkám, které stojí za zmínku i za návštěvu.
Michaela Doležalová: Za světlem
Ve volném čase hraje ráda fotbal a chodí na čundry. Je veselá, bystrá a pohotová. O své práci by dokázala mluvit hodiny. Zapáleně, poutavě. Rychle. Má vizi a chuť věci posouvat kupředu. Za světlem. Michaela Doležalová a Studio Jasna.
Ivo Jedlička: S chutí do toho
Mladý výtvarník s otevřenou myslí a pusou od ucha k uchu, kterému je práce koníčkem. Odpočinout si od ní de facto vůbec nepotřebuje. Dělá věci tak, aby mu dávaly smysl. Iva Jedličku jsme zastihli v prázdninové náladě na cestě mezi Boloňou a Muranem. Mluvil o hudbě, designu, o své zálibě v gastronomii a o tom, jak je důležité nebát se zkoušet nové věci.
Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch
„Nikdo přesně neví, kde, kdy nebo kdo vynalezl punč,“ píše hned zpočátku své knihy Punch koktejlový historik David Wondrich. Nelze na nikoho jasně ukázat prstem, spíše můžeme historii jen skládat jako jednotlivé kousky mozaiky. Přesto nalezneme i takové zástupce této skupiny nápojů, u nichž můžeme být relativně konkrétní. Například se můžeme zatoulat do pánského klubu, kde ústředním tématem není politika ani jiné společenské či kulturní záležitosti, nýbrž rybaření a v prvé řadě hlavně pití punče. Kde se tedy vzal onen pravděpodobně nejslavnější punč všech dob? Z čeho se skládal a koho ohromil?
Martin Žampach: Design, jako když tiskne
V poslední dekádě se zaměřil na využití 3D tisku. Baví ho zkoumat a rozvíjet možnosti aditivních technologií, v nichž vidí velký potenciál do budoucna. Odjakživa tíhnul k práci s materiály beze zbytku, přičemž pro něj hrají klíčovou roli udržitelnost a lokálnost. Povídali jsme si s průmyslovým designérem Martinem Žampachem.
Koktejly: Vstupte do světa umami
Umami – pátá chuť, povyšující nejen pokrmy, ale i koktejly na zcela novou úroveň. Zkuste si vybavit ten bohatý, lahodný pocit, který se vám rozlije po jazyku, když ochutnáte dobře vyzrálý sýr nebo šťavnatý steak. A teď si představte, že tento pocit můžete zakusit i ve sklenici. Umami koktejly nejsou jen hrou s chutí – jsou o vytváření překvapivé a okouzlující hloubky a komplexity. A právě v této oblasti se rodí malá tajná zbraň moderní mixologie – umami přísady jako miso, houby či dokonce uzené maso se stávají hvězdami barmanského umění. Speciálně připravené bittery nebo umami ingredience aktivují naše glutamátové receptory, a vytvářejí tak vyváženější a uspokojivější chuťový zážitek. V čele této revoluce stojí inovativní výtvory předních barmanů, jako je Truffle Martini v newyorském baru Dante, které obsahuje vodku infuzovanou lanýži a omáčku z lanýžového oleje, nebo kouřový twist Shiitake Negroni z londýnského Tayēr + Elementary, který se nese v duchu shiitake-infuzovaného Campari. Zimní inspiromat vám představí čtyři barmany, čtyři drinky a jedno téma: umami koktejl.
Rumové destinace: Mauricius
Mauricius, oficiálně Mauricijská republika, je ostrovní stát v Indickém oceánu proslulý nejen svými nádhernými plážemi a bujnou vegetací, ale také výrobou kvalitního rumu. Ostrov se nachází asi 2 000 km od jihovýchodního pobřeží Afriky. Leží východně od Madagaskaru, je součástí souostroví Maskarény a má přibližně 1,2 mil. obyvatel.
Foodpairing: 1 + 1 = 3
Párování jídla a nápojů je především uměním, nikoliv vědou. Úspěch v této oblasti nemusí být vždy okamžitě zřejmý; spíše vychází z experimentování a hledání té správné cesty. Moderní česká gastronomie, která se neustále vyvíjí, přináší řadu nových možností, jak překročit tradiční normy, a to jak na poli kulinářském, tak barmanském. Stále však obecně platí, že klíčovým prvkem, který ovlivňuje naše chuťové vnímání, je aroma. Lidský čich dokáže rozpoznat více než 10 000 různých vůní a při párování pokrmu a nápoje může být aroma, které vnímáme v drinku, rozhodující pro to, jak vnímáme chuť samotného jídla. Na našem vzrušujícím experimentu se tentokrát podíleli šéfkuchař Mirek Vykysalý z restaurace Ūvoz a barman Jan Budil z baru Forbína, z jejichž spolupráce vzešlo tříchodové menu povýšené o originální koktejly. A vy si to nenechte ujít: 1 (jídlo) + 1 (drink) = 3 (nová hodnota).
Rozhovor: John Gakuru
John Gakuru je osobnost, která zanechala stopu na několika kontinentech. Ve světě lihovin jej považují za skutečnou autoritu. Jeho životní cesta je příběhem neúnavného průkopníka: začala v Keni, pokračovala v Anglii i přes Austrálii a nedávno ho zavedla až do Los Angeles. Od svých začátků jako manažer prestižního baru LAB v londýnském Soho, kde byl svědkem znovuzrození klasických koktejlů, až po roli globálního ambasadora brazilské značky Sagatiba Cachaça, se Johnovi podařilo z malých výrobců vytvořit celosvětově uznávané značky. Dnes je též spoluzakladatelem společnosti Coruscent Co., která se zaměřuje na zlepšování míst a produktů, s nimiž přichází do kontaktu. V našem rozhovoru s námi John sdílel své jedinečné zážitky, hluboké znalosti a vizi budoucnosti lihovarnictví, kterou sám pomáhá utvářet.
Koktejly: Kávová kolekce
Pro mnoho z nás představuje káva neodmyslitelnou součást našich každodenních rituálů. Ať už si tedy vychutnáváme ranní šálek, nebo relaxujeme s kávou po večeři, její chuť nás provází celým dnem. Kromě tradičního podávání však káva exceluje i v kreativních koktejlech. Přestože byla objevena před více než 900 lety v Etiopii, první skutečně proslulý kávový koktejl Irish Coffee vznikl podle známého příběhu až ve 40. letech v rukou Joea Sheridana, mladého kuchaře z irského pobřeží. Kombinace kávy a alkoholu nabízí nespočet variací. Whisky a rum se nejlépe pojí s tmavou kávou a silnými chutěmi, zatímco gin a tequila ladí s jemnějšími, květinovými tóny. Možností je tedy mnoho, ale při tvorbě kávového koktejlu je klíčové dodržovat jednu zásadní radu: nikdy nepoužívejte více alkoholu než kávy a držte se poměru jedna ku jedné. Žádná složka tak nepřebije tu druhou. Inspiraci nemusíte ani tentokrát hledat daleko – tři námi vybraní barmani a jeden barista se vám představí právě prostřednictvím svých originálních kávových výtvorů.
Drinkologie: Smrtící životabudič - Corpse Reviver #2
Představte si dobu, kdy neexistovaly žádné aspiriny, brufeny, vyprošťováky či jiné šumivé nápoje s extra obsahem vitamínu C. Lidé přirozeně hledali zaručený lék na kocovinu, zvlášť pokud předešlý večer vypili láhev šampaňského. Oněch kombinací, které měly přinášet jednoznačnou úlevu, byste našli celou řadu. Například Antifogmatic vás zbavil pomyslné mlhy předešlého dne, Eye-opener vám spolehlivě vyčistil zrak, Morning Glory zase proměnil zdánlivě nepříjemné ráno v radostnou událost. A právě vedle nich stojí celá kategorie nápojů, která dovede zažehnout jiskru dokonce v už vyhaslém těle.
Foodpairing: Umění kontrastu a harmonie
Už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč některé ingredience tvoří dokonalou harmonii, zatímco jiné se k sobě nehodí? Tajemství tkví ve společných aromatech, která spojují chutě do jedinečného celku. Překvapivě je totiž až 80 % našeho chuťového zážitku utvářeno právě čichem. Úspěšné párování spočívá v nalezení rovnováhy mezi jednotlivými složkami koktejlu a chutěmi připravovaného pokrmu. Zpravidla totiž pozvedne zážitek z obou, a právě proto má smysl se o něj pokoušet! Ať už pořádáte brunch, nebo formální večeři, ujistěte se, že každé sousto a doušek jsou dokonale spárovány. Výsledný dojem na hosta za to stojí a možná bude důvodem k jeho další návštěvě. Tentokrát vás vezmeme na cestu za hledáním vyvážených kombinací, na níž se pod vedením šéfbarmana Jana Jančara a šéfkuchaře Michala Horvátha snoubí tříchodové menu s nejen vizuálně promyšlenými koktejly.
Větrník, nebo pivo?
Úroda nových podniků zasáhla v posledních měsících spíše Prahu. Vinohrady se tak pyšní asijským bistrem Mi I’m, v centru otevřela italská restaurace Farina a Letná se může chlubit tapas barem Tapárna. A také jsme se dočkali otevření koktejlového baru Forbína! Z níže uvedených novinek pak vyplývá, že sladkého a piva není nikdy dost. Čemu dáte přednost?
Rumové destinace: Venezuela
Venezuela, celým názvem Bolívarovská republika Venezuela, se rozkládá na severním pobřeží Jižní Ameriky. Skládá se z pevniny a řady ostrovů v Karibském moři. Při své třetí cestě do Ameriky zde v roce 1498 přistál Kryštof Kolumbus, přesněji v deltě řeky Orinoko. V současnosti by mohla být turistickým rájem, ale zemi sužují významné ekonomické problémy. Naštěstí se zde i tak vyrábí výborný rum.
Koktejly: Na low-no scéně
Životní styl se v čase proměňuje stejně tak, jako se mění móda, technologie a společenské normy. Dnes k preferencím stále větší skupiny lidí patří zdravý způsob života, udržitelnost a minimalismus. Počet spotřebitelů, kteří abstinují nebo omezují konzumaci alkoholu, roste, mileniálové pijí méně než tzv. baby boomers nebo generace X. Tato skutečnost se samozřejmě promítá do koktejlových menu úspěšných barů a restaurací. Dnešní „low-no“ koktejly jsou vyráběny se stejnou péčí a pozorností jako jejich alkoholické protějšky. Už dávno nejde o přeslazené nápoje plné džusu a cukru! Existuje naštěstí mnoho možností, jak zaplnit mezeru, která zbyde, když se z rovnice odstraní alkohol. Navíc tyto nápoje plní v podniku důležitou roli. Snižují tzv. fear of missing out neboli strach, že vám něco uteče, a umožňují zákazníkům vynechat alkohol bez společenského tlaku. Pokud vám trend low & no dosud unikal, vězte, že toto je teprve začátek.