Rozhovor: John Gakuru

Zdeněk Kaštánek

John Gakuru je osobnost, která zanechala stopu na několika kontinentech. Ve světě lihovin jej považují za skutečnou autoritu. Jeho životní cesta je příběhem neúnavného průkopníka: začala v Keni, pokračovala v Anglii i přes Austrálii a nedávno ho zavedla až do Los Angeles. Od svých začátků jako manažer prestižního baru LAB v londýnském Soho, kde byl svědkem znovuzrození klasických koktejlů, až po roli globálního ambasadora brazilské značky Sagatiba Cachaça, se Johnovi podařilo z malých výrobců vytvořit celosvětově uznávané značky. Dnes je též spoluzakladatelem společnosti Coruscent Co., která se zaměřuje na zlepšování míst a produktů, s nimiž přichází do kontaktu. V našem rozhovoru s námi John sdílel své jedinečné zážitky, hluboké znalosti a vizi budoucnosti lihovarnictví, kterou sám pomáhá utvářet.

Tvé kořeny sahají do Afriky, konkrétně do Keni. Vím, že jsi tam působil i pracovně. Nabízí se tedy otázka, jak vypadá tamní nápojová scéna.

Keňa, a vlastně celý africký kontinent, zažívá bouřlivý rozvoj v oblasti jídla a nápojů – jak z hlediska kvality, tak vzdělávání, ale i zápalu a výsledné prezentace. Přímo Keňa se může pochlubit světově uznávanými a oceňovanými podniky, které pro ostatní barové komunity slouží jako inspirace. Navíc se velmi rozrostla nabídka destilátů, zlepšilo se povědomí o nich a více se za nimi cestuje, takže se znatelně zlepšila nabídka barů i restaurací. Dnes se tato skutečnost týká především velkých měst, např. Nairobi, Mombasa nebo Kisumu, místa se špičkovou nabídkou se ale dají najít po celé zemi, zejména v turisticky atraktivních lokalitách, jako je pláž Diani, Watamu, Lamu nebo Nanyuki.

V současnosti bydlíš v Los Angeles. Jde o slavné město, ale čtenáři o místní barové scéně asi mnoho nevědí. Vezmi nás prosím na prohlídku barů v LA.

Los Angeles patří k nejopomíjenějším gastronomickým oblastem ve Spojených státech. Lidé se mě často ptají, co bych jim doporučil! Kdybychom spolu měli projít losangeleské večerní podniky, nejprve bych se zaměřil na dopravu a vzdálenost. Jakmile máme v tomhle jasno, není co řešit! Při společném večeru v LA bych určitě chtěl ukázat slavné pozlátko a záři této oblasti, ale rozhodně bych vám taky předvedl, co mohou nabídnout různé části LA. Právě rozmanitost dělá z Los Angeles to, čím je. Takže představme si, že začínáme a končíme ve stejné čtvrti. Začal bych městem West Hollywood a nejspíš v podniku Laurel Hardware, odtud bychom zamířili do Thunderbolt v LA, potom dál na východ do mého baru s názvem Johnny's Bar v Highland Park. Odsud bychom se vrátili zase západním směrem, konkrétně na něco k zakousnutí v podniku Bavel v Arts District. V restauraci Dante Beverly Hills bychom si užili nádherný výhled na celé LA. Potom bych vás zavedl do Roger Room, což je losangeleská ikona a můj nejoblíbenější bar v této oblasti! S pokročilým večerem bychom se vydali tančit do podniku The Abbey nebo posedět u drinku v Bar Next Door či Sunset. Děkuji a dobrou noc!

Londýnský bar LAB je legenda moderního barmanství. V minulosti jsi zde pracoval jako hlavní manažer a spoluutvářel jsi tedy hnutí současného barmanství. Pověz nám, jaké to tehdy bylo, a uveď prosím tři až pět bodů, které by si měli dnešní barmané a barmanky zapamatovat.

Na začátku milénia představoval LAB požitkářský bar, kde jsme si my zaměstnanci užili tolik zábavy jako hosté, ne-li ještě víc. Neměli jsme, upřímně řečeno, ponětí, že máme na „moderní barmanství“ takový vliv. Prostě jsme jen dělali svou práci s radostí a posouvali hranice toho, co se dá ještě smíchat a nalít do sklenice! Co by si z toho mohli odnést dnešní barmani a barmanky? Napadá mě pár věcí: Nadšení se nenaučíte. Musíte svou práci MILOVAT, jinak běžte dělat něco jiného. Pohostinství má jako slovo vlastní slovníkovou definici, a jestli nedokážete splnit to, co znamená MILOVAT pohostinství a poskytování špičkových služeb ve dne v noci, není to branže pro vás. Už jsem se v minulosti zmínil, že „pohostinství je zdarma“. A je to tak. Nestojí ani dolar poskytovat perfektní službu, ale člověk toho je schopen, jen když tuto práci miluje!

Naučte se základy. Mohli jsme si pohrávat s ingrediencemi ve sklenici proto, že jsme znali základy tvorby koktejlů. Znamená to, že jsme věděli, jak se dělají klasické drinky. Věděli jsme, jak vyvážit chutě. Rozuměli jsme tomu, co děláme, a věděli, jak si poradit. Je to základ. Nedávno se mi na soutěži World’s 50 Best Bars stalo toto: objednal jsem si klasický koktejl Paloma, zrovna nebyl na menu. Barman vypadal zděšeně a musel se jít dozadu podívat, jak se drink vlastně připravuje. Jako druhý drink v pořadí jsem si objednal něco z jejich vysoce propracovaného lístku, a v tomto případě přede mnou přistál drink bez sebemenšího zádrhelu. Takhle by to nemělo chodit. Naučte se základy, než se vrhnete na experimentování.

Nejvíc si u lidí cením pokory a empatie. Mezi zdravým sebevědomím a arogancí leží jen tenká hranice. Při nedávné cestě po Londýně se mi zdálo, že novou generaci barmanů a barmanek zajímá jen zisk. Samozřejmě mluvím obecně. Londýn si stále drží vysokou příčku v kvalitě nabízených služeb, ale v několika luxusních a velmi drahých podnicích jsem narazil na arogantní a komerčně orientovaný personál bez špetky pokory, empatie nebo pozornosti k potřebám konkrétního hosta. Po tomto londýnském zážitku jsem zjistil, že se můj vnitřní radar na pokoru a kvalitní pohostinnost zapnul na extrémně vysokou citlivost, a začal jsem tento druh chování nacházet i v dalších velkých městech po celém světě. Dám vám příklad. Podnik v Los Angeles, který získal několik ocenění, mě v tomto ohledu zklamal. Čekal jsem na jednom konci baru, zatímco tři nebo čtyři členové barového týmu se naproti bavili a neprojevovali sebemenší zájem o hosta. Můžete si přečíst, co jsem už uvedl o baru LAB. Ano, my jsme se taky bavili, ale užívali jsme si legraci s hosty a zároveň jsme se o ně co nejpečlivěji starali, aby měli co nejlepší zážitek. Tyto dvě skutečnosti se nemusí vylučovat.

Trávíš hodně času na cestách. Vyrostl jsi ve Spojeném království a taky jsi zde řadu let pracoval. Jaké londýnské bary bys popsal jako podniky, které musí znát každý profesionál z branže, a proč?

Před chvilkou jsem se nevyjádřil zrovna kladně o současném stavu pohostinství v Londýně, takže podle mě je jedině fér, abych se zmínil o těch nejlepších zážitcích, které jsem si nedávno z Londýna odnesl.

The American Bar v Connaught Hotel

Těžko si představit, že by pohostinnost mohla být ještě víc zaměřená na potřeby zákazníka. Důraz na detail a stále stejná kvalita služeb zde nemá obdoby. Jistě, je to tu drahé a člověk se sem asi nedostane lehko, ale každým drinkem zde vyjadřují novodobý luxus. Ago Perrone a jeho tým vytvořili něco současného, a přítom nadčasového. Luxus přístupný každému. Něco, čím bychom se všichni měli inspirovat.

The Mandrake Hotel

Ano, jde o hotelový bar, ale podle mého skromného názoru zde provedli něco zcela výjimečného. Investovali velký balík peněz do věcí, kterých si většina zákazníků ani nevšimne! Jejich ozvučení má kvalitu jako v obřím klubu na Ibize. Neuvěřitelné! Mají naprosto skvělou nabídku a barový program, ale to, čím se odlišují, je design interiéru, ozvučení a nevídaný důraz na zábavu a kvalitu. Byl jsem zde na párty pro tři sta lidí, hudba mi při tom bušila až v hrudi, ale zároveň jsem nemusel na kamarády křičet, aby mě slyšeli. Mohli jsme si povídat, aniž bychom hulákali, a vzduch v plicích nám vibroval v úžasném rytmu. Fascinuje mě, že někdo záměrně rozhodl utratit peníze tak, jak je utratili. Takto se investuje do zážitků hosta.

The Devonshire

Tohle je jedna z nejlepších hospůdek na světě. Uvidíte tu řady a řady sklenic piva Guinness pro hosty, kteří si objednávají rovnou několik kousků naráz! Sem se můžete jít pobavit s přáteli, popovídat si, něco popít a užít si kvalitní pivo.

Kwant

Musel jsem sem zařadit i Kwant. Erick Lorincz je mistr umění péče o hosta –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ člověk si tu připadá jako ta nejdůležitější osoba v místnosti. Design a koncept baru nemá obdoby, je jiný a určitě si ho zapamatujete.

The Portobello Star

Jestli jste o tomto slavném baru ještě neslyšeli, máte co dohánět! Zjistěte, kde je (vodítko je v názvu), a vydejte se tam. Ale utíkejte!

Po LABu (na začátku milénia) ses přidal do maličkého, ale prestižního klubu jako světový brand ambasador. Jaké to tehdy bylo oproti dnešku? A co bys poradil barmanům a barmankám, kteří o této cestě nyní uvažují?

Uf! Za ty roky se náplň práce brand ambasadora mnohokrát posunula a změnila. V mém případě to byla skvělá příležitost. Jak říkáš, tehdy existovalo jen několik světových ambasadorů, a ti kromě toho, že byli dobří přátelé, působili v oblasti populárních kategorií vodky, ginu a whiskey. Bylo mi jasné, že jestli chci vystoupit z davu, musím si vybrat málo známou nebo menší kategorii, kde bude můj hlas lépe slyšet. Měl jsem štěstí, dostal jsem nabídku od Sagatiba Cachaça a přijal jsem ji. Těch šest a půl roku bylo opravdu divokých. Pomohl jsem vytvořit celosvětovou komunitu, kterou i nyní miluji a pečuji o ni. Dnes už je ale role brand ambasadora jiná. Na světové úrovni se toho už moc udělat nedá. Místo toho se role částečně rozdrobily a mají spíš národní nebo regionální charakter. Láká-li vás pozice brand ambasadora, řeknu vám k tomu toto: nejsme prodejci lahví s alkoholem. Pracujeme s lidmi. Ti nejlepší brand ambasadoři na světě překypují kvalitní pohostinností, zdravým sebevědomím, pokorou a empatií. Ti nejúspěšnější z nich jsou schopni rychle přetavit své kouzlo osobnosti v lásku ke značce.

Patříš k členům představenstva organizace Tales of the Cocktail Foundation. Tato platforma pořádá jednu z nejslavnějších nápojových akcí Tales of the Cocktail (TOTC). Prozraď nám, co nás v nadcházejících letech v souvislosti s ní čeká a proč by měli čeští a slovenští profesionálové z této branže věnovat čas a prostředky, aby se této konference účastnili.

Výborná otázka! Tales of the Cocktail má oslavovat vše, čím jsme, a vše, co dnem a nocí děláme. Naše nezisková organizace se neustále vyvíjí a nepřestává posouvat hranice. Má před sebou jasný cíl a odhodlání vzdělávat, podporovat a rozvíjet celosvětovou barmanskou komunitu. Tales of the Cocktail Foundation se od barových show a ostatních shromáždění v této oblasti liší tím, že skutečně sdružuje to nejlepší z našeho odvětví. Setkání se může odehrát v New Orleans vždycky v červenci, ale taky v malém rozměru kdekoli na světě. Cesta do New Orleans je pro nás investicí. Tomu rozumíme a respektujeme to. Proto je program tak všeobecný a rozhodující hlasy TOTC nyní směřují ke vzdělávání, navazování vztahů a oslavování naší práce. Vzdělávání má v Tales of the Cocktail v New Orleans klíčovou roli. Navíc tu je bezpočet příležitostí získávat kontakty a navazovat přátelství s lidmi z celého světa, kteří dělají to, co my. Když potkáváme lidi z branže a hovoříme spolu o nápadech a způsobech práce, všichni se rozvíjíme. Když milujeme to, co děláme, cítíme, že nás okolí vidí a cení si naší práce, zůstáváme v tomto odvětví a můžeme sdílet své nadšení s další generací barmanů a barmanek, tak jak to právě dělám já. Bez TOTC bych nebyl tam, kde právě jsem, a proto se s vámi chci podělit o tu lásku a radost a podpořit vás v cestě za stejnou zkušeností! Všichni dohromady tvoříme komunitu podobně smýšlejících odborníků z pohostinství. Na světě se koná jen jedna akce za rok, kde si tuto soudržnost můžeme dosyta vychutnat, a to je právě Tales of the Cocktail každý červenec v New Orleans.

Jsi spolumajitelem agentury, pro kterou už pracuješ léta. Specializuje se na dovoz a distribuci nápojů, vytváření značky a řízení podniků. Můžeš uvést nějaké zvlášť zajímavé projekty či značky, kterými se teď zaobíráš? Cestuješ v rámci této činnosti někdy i do České republiky?

Báječná otázka! Děkuju! Mám obrovské štěstí, že jsem mohl budovat podnik s Emily Wheldon. Vytvořili jsme světovou agenturu pro nápoje a pohostinství. Náplní práce je zanechat značky, lidi a místa, o které se staráme, v lepším stavu, než když jsme se jim začali věnovat. Znamená to, že usilovně pracujeme se skvělými lidmi a skvělými značkami a ještě u toho zažijeme spoustu zábavy! Takže abych odpověděl na tvou otázku: první roky, kdy jsme rozjížděli byznys, jsme prováděli strategické investice do značek a společností, které nám mají pomoct dosáhnout vytyčených cílů a splnit si sny. Ty nejzajímavější značky, s nimiž spolupracujeme a které bych moc rád viděl působit i v České republice, jsou tyto:

Ojo de Dios Mezcal

Feels Botanical

RHUBI Mistelle

Právě tyto tři značky patří k těm, do nichž jsme investovali hned na začátku. Neustále hledáme podobně smýšlející majitele značek, kteří by se k nám chtěli připojit a také se snažili budovat značky, které podporují naše barmanské komunity po celém světě. Další značky, s nimiž pracujeme a které (doufejme!) brzy uvidíte i v barech, kam sami chodíte, jsou:

Lady Trieu Contemporary Vietnam Gin

Lady Trieu King Orange Gin

Porte Noire Champange

Porte Noire Cognac

Supergay Spirits

Stilabunt Bitters

Renais Gin

Hoxton Spirits

Kaibutsu Japanese Whiskey

A kromě toho taky jednáme třeba o zastoupení australského rumu, sotolu a pisca.

Uveď prosím, jaký bar si tě získal a nikdy na něj nezapomeneš a jakou zemi navštěvuješ nejraději.

Jeden z mých nejoblíbenějších barů na světě je teď bohužel zavřený. Jde o podnik Forty Thieves na pláži Diani. Tato lokalita je zkrátka ráj na zemi! Neexistuje lepší drink než vychlazené pivo Tusker, u toho mezi prsty jemňoučký písek a výhled na pláž a azurový, křišťálově čistý Indický oceán. Tím pádem je právě Keňa zemí, kterou navštěvuju nejradši. Jestli mám vybrat bar, který je určitě v provozu a nachází se na pláži v Keni, bude to Funky Monkey a The Salty Squid. Jsou to dva úžasné podniky na pláži Diani a měl by do nich zajít každý! Nemůžu si ale pomoct a musím zmínit i Mexiko, které si mě získalo za poslední čtyři roky. Měl jsem štěstí, že jsem po Mexiku hodně cestoval, a přirostlo mi k srdci. Dovedu si představit, že se tam na stará kolena odstěhuju! Oblíbil jsem si zde tyto podniky:

Meroma, CDMX

Soho House Mexico City, CDMX

Baltra, CDMX

Papaya Playa Project, Tulum

Amaro Records, Guadalajara

Farmacia Rita Pérez, Guadalajara

Sabina Sabe, Oaxaca City

Kde se vidíš za pět let?

Za pět let už se vidím na odpočinku! Neznamená to, že přestanu pracovat, ale rozhodně přestanu řešit finance a dělat si starosti ohledně peněz. Nesnáším peníze. Čím dřív o nich budu moct přestat mluvit, tím líp. Toho dne začne můj odpočinek!

John Gakuru

John Gakuru, rodák z Keni, vyrostl v Anglii, ale kariérní cesta ho zavedla až do Austrálie a nakonec do Spojených států, kde dnes žije. Svou profesní dráhu začal jako manažer v proslulém baru LAB v londýnském Soho, kde byl u zrodu renesance klasických koktejlů. V roce 2005 se stal globálním ambasadorem brazilské značky Sagatiba Cachaça, kterou během sedmi let rozšířil na šesti kontinentech. V Austrálii pak vedl obchodní marketing a komunikaci pro firmu Think Spirits, která se pod jeho vedením stala jedním z deseti největších distributorů lihovin v zemi. Po přestěhování do USA v roce 2017 působil jako ředitel prodeje a marketingu ve společnosti Sweet & Chilli Australia. V roce 2020 založil s obchodní partnerkou Emily Wheldon firmu Coruscent Co., která se zaměřuje na tvorbu a realizaci světových akcí a podporu značek. John je také členem představenstva nadace Tales of the Cocktail Foundation. Když zrovna nepracuje, můžete ho najít v Los Angeles, kde popíjí Negroni nebo Espresso Martini anebo plánuje další potápěčskou dovolenou.

Tento článek v plné verzi najdete v BARLIFE 115. Jednotlivá vydání i předplatné magazínu objednáte zde.


Vocabolo Moscatelli: Mezi tichem a chutí

Vocabolo Moscatelli: Mezi tichem a chutí

V samotném srdci zelené Umbrie, mezi starobylými lesy a vinicemi stojí Vocabolo Moscatelli – boutique hotel, který vdechl nový život klášteru starému 800 let. Když Frederik Kubierschky a Catharina Lütjens objevili tuto opuštěnou stavbu, okamžitě v ní viděli příležitost. Chtěli vytvořit něco víc než jen hotel – prostor, kde se historie přirozeně propojí s moderním pohostinstvím a osobním přístupem k hostům.

Vinné mýty, předsudky a jak hudba činí víno lepším

Vinné mýty, předsudky a jak hudba činí víno lepším

Svět vína je plný úžasných příběhů nejen o vinařích a vinicích v proudu času. Celá řada z nich umí ještě vylepšit už tak skvělé víno ve vaší sklence. Zároveň je s vínem spojeno nemálo dlouhodobě přetrvávajících mýtů či předsudků. O některých – problematice alternativ ke korku, servisu červeného v „pokojové teplotě“, tmavé barvě prokazující kvalitu nebo třeba nápisu staré keře na vinětě – jsme na těchto stránkách psali, na další se podíváme teď. Přestože mohou působit nečekaně, stále jsou to naprosto běžně se vyskytující názory a pohledy.

Foodpairing: Pod hladinou

Foodpairing: Pod hladinou

Jak už víme, párování jídla a nápojů neznamená pouze kombinaci chutí. Je to hledání rovnováhy mezi aromatem, texturou a celkovým dojmem z pokrmu. Tentokrát jsme se ponořili pod hladinu a prozkoumali jsme možnosti propojení mořských ingrediencí s koktejly, které pracují s mineralitou, kyselostí i jemnou kouřovostí. Nešlo jen o sladění surovin – klíčovou roli hrály kontrast, aromatické složky a moment překvapení. Místo pouhého doplnění tu vznikl dialog, ve kterém se jídlo a nápoj vzájemně pozdvihují.

Novoroční nadělení

Novoroční nadělení

Od posledního čísla Barlifu se toho na české gastronomické scéně událo hodně. Vzniklo (a chystá se) tolik podniků, že dvoustrana na všechny novinky už nestačí. A přestože se první letošní výběr týká hlavně Prahy, nezapomínáme ani na ostatní místa republiky. S velkým očekáváním vyhlížíme otevření zážitkové restaurace Hale Apana v Hradci Králové nebo brněnského bistra La Špageta. Ale teď už k nejčerstvějším novinkám, které stojí za zmínku i za návštěvu.

Michaela Doležalová: Za světlem

Michaela Doležalová: Za světlem

Ve volném čase hraje ráda fotbal a chodí na čundry. Je veselá, bystrá a pohotová. O své práci by dokázala mluvit hodiny. Zapáleně, poutavě. Rychle. Má vizi a chuť věci posouvat kupředu. Za světlem. Michaela Doležalová a Studio Jasna.

Den na kávové farmě

Den na kávové farmě

Zastavit se a vychutnat si šálek své oblíbené kávy je pro mnohé z nás součástí každodenního rituálu. Běžný den na kávové farmě je ale pro většinu lidí na míle vzdálenou představou. Farmáři a jejich zaměstnanci v různých koutech světa vynakládají obrovské úsilí, aby káva dosáhla té nejvyšší kvality. Pojďme se podívat, jak vypadá jeden den na kávové farmě třemi různými způsoby – v Etiopii, Nikaragui a Brazílii. Každá farma, každý farmář a každý region mají svou specifickou dynamiku, výzvy i radosti. Tyto tři příběhy vám přiblíží život lidí, kteří stojí za vaší kávou.

Ivo Jedlička: S chutí do toho

Ivo Jedlička: S chutí do toho

Mladý výtvarník s otevřenou myslí a pusou od ucha k uchu, kterému je práce koníčkem. Odpočinout si od ní de facto vůbec nepotřebuje. Dělá věci tak, aby mu dávaly smysl. Iva Jedličku jsme zastihli v prázdninové náladě na cestě mezi Boloňou a Muranem. Mluvil o hudbě, designu, o své zálibě v gastronomii a o tom, jak je důležité nebát se zkoušet nové věci.

Pivo: Svůj k svému? Nebo protiklady?

Pivo: Svůj k svému? Nebo protiklady?

Autor jednoho populárního seriálu o autech a cestování nedávno publikoval srovnání, jak jsou na tom aktuálně jednotlivé evropské země s cenou piva. Rozdíly byly veliké, nejdražší piva autor shledal ve Skandinávii (pochopitelně, mají tam nevyšší spotřební daň).

Honza Všetečka: Obyčejné jídlo je svátkem

Honza Všetečka: Obyčejné jídlo je svátkem

Sám o sobě tvrdí, že je kluk z vesnice, přitom projel kus světa, vařil v top restauracích a nakonec dobyl Prahu vepřovými oušky s křenem. Honza Všetečka vede kuchyni U Kalendů, přes rondon si obléká kostkovanou řeznickou košili a chvílemi se cítí být víc zemědělcem než kuchařem. To proto, že zná své kořeny – a čerpá z nich inspiraci pro jídelní lístek i pro život. V rozhovoru jsme si povídali o jednoduchosti bez kudrlinek a spoluhře v týmu, o vnitřnostech a telecím brzlíku, ale taky o knedlíku pod duchnou a o jídle, které utváří nás i naši českou kulturu.

Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch

Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch

„Nikdo přesně neví, kde, kdy nebo kdo vynalezl punč,“ píše hned zpočátku své knihy Punch koktejlový historik David Wondrich. Nelze na nikoho jasně ukázat prstem, spíše můžeme historii jen skládat jako jednotlivé kousky mozaiky. Přesto nalezneme i takové zástupce této skupiny nápojů, u nichž můžeme být relativně konkrétní. Například se můžeme zatoulat do pánského klubu, kde ústředním tématem není politika ani jiné společenské či kulturní záležitosti, nýbrž rybaření a v prvé řadě hlavně pití punče. Kde se tedy vzal onen pravděpodobně nejslavnější punč všech dob? Z čeho se skládal a koho ohromil?

Martin Žampach: Design, jako když tiskne

Martin Žampach: Design, jako když tiskne

V poslední dekádě se zaměřil na využití 3D tisku. Baví ho zkoumat a rozvíjet možnosti aditivních technologií, v nichž vidí velký potenciál do budoucna. Odjakživa tíhnul k práci s materiály beze zbytku, přičemž pro něj hrají klíčovou roli udržitelnost a lokálnost. Povídali jsme si s průmyslovým designérem Martinem Žampachem.

Koktejly: Vstupte do světa umami

Koktejly: Vstupte do světa umami

Umami – pátá chuť, povyšující nejen pokrmy, ale i koktejly na zcela novou úroveň. Zkuste si vybavit ten bohatý, lahodný pocit, který se vám rozlije po jazyku, když ochutnáte dobře vyzrálý sýr nebo šťavnatý steak. A teď si představte, že tento pocit můžete zakusit i ve sklenici. Umami koktejly nejsou jen hrou s chutí – jsou o vytváření překvapivé a okouzlující hloubky a komplexity. A právě v této oblasti se rodí malá tajná zbraň moderní mixologie – umami přísady jako miso, houby či dokonce uzené maso se stávají hvězdami barmanského umění. Speciálně připravené bittery nebo umami ingredience aktivují naše glutamátové receptory, a vytvářejí tak vyváženější a uspokojivější chuťový zážitek. V čele této revoluce stojí inovativní výtvory předních barmanů, jako je Truffle Martini v newyorském baru Dante, které obsahuje vodku infuzovanou lanýži a omáčku z lanýžového oleje, nebo kouřový twist Shiitake Negroni z londýnského Tayēr + Elementary, který se nese v duchu shiitake-infuzovaného Campari. Zimní inspiromat vám představí čtyři barmany, čtyři drinky a jedno téma: umami koktejl.

Rumové destinace: Mauricius

Rumové destinace: Mauricius

Mauricius, oficiálně Mauricijská republika, je ostrovní stát v Indickém oceánu proslulý nejen svými nádhernými plážemi a bujnou vegetací, ale také výrobou kvalitního rumu. Ostrov se nachází asi 2 000 km od jihovýchodního pobřeží Afriky. Leží východně od Madagaskaru, je součástí souostroví Maskarény a má přibližně 1,2 mil. obyvatel. 


Naturhotel Forsthofgut: V náruči lesa

Naturhotel Forsthofgut: V náruči lesa

Na úpatí tyrolských Alp, kde se ticho lesa prolíná se šuměním horských potoků a dechberoucí výhledy sahají až k zasněženým vrcholkům, stojí hotel, který je více než jen místem k přenocování. Naturhotel Forsthofgut, ležící v malebné vesničce Leogang, představuje příběh jedné rodiny, která zasvětila svůj život snaze o harmonické spojení člověka s přírodou. Co však činí tento hotel opravdu výjimečným, je jeho hluboký respekt k okolní krajině a historie, která sahá stovky let nazpět.

Čtyři vinařské rodiny, které formovaly historii vína

Čtyři vinařské rodiny, které formovaly historii vína

Dokážete si tipnout nejstarší dodnes fungující firmu v Německu? Nachází se na Mosele v obci Kröv a je to jedno z nejstarších vinařství v Evropě. První písemnou zmínku o jeho vinicích najdete už v roce 862. Podnik Staffelter Hof rodina založila roku 1447 a předává si ho dodnes, tedy už více než dvacet generací. Během těch dob se jistě nejednou proměnil styl vín, používané odrůdy i technologie, přesto jde o úctyhodnou historii!

Foodpairing: 1 + 1 = 3

Foodpairing: 1 + 1 = 3

Párování jídla a nápojů je především uměním, nikoliv vědou. Úspěch v této oblasti nemusí být vždy okamžitě zřejmý; spíše vychází z experimentování a hledání té správné cesty. Moderní česká gastronomie, která se neustále vyvíjí, přináší řadu nových možností, jak překročit tradiční normy, a to jak na poli kulinářském, tak barmanském. Stále však obecně platí, že klíčovým prvkem, který ovlivňuje naše chuťové vnímání, je aroma. Lidský čich dokáže rozpoznat více než 10 000 různých vůní a při párování pokrmu a nápoje může být aroma, které vnímáme v drinku, rozhodující pro to, jak vnímáme chuť samotného jídla. Na našem vzrušujícím experimentu se tentokrát podíleli šéfkuchař Mirek Vykysalý z restaurace Ūvoz a barman Jan Budil z baru Forbína, z jejichž spolupráce vzešlo tříchodové menu povýšené o originální koktejly. A vy si to nenechte ujít: 1 (jídlo) + 1 (drink) = 3 (nová hodnota).

Pivní jistoty a pivní překvapení

Pivní jistoty a pivní překvapení

Porouchala se mi doma pivotéka. Než jsem byl schopen zařídit nápravu, bylo nutno přijmout dočasné havarijní opatření v podobě přemístění archivních kousků do náhradní lednice. Jenže ta nebyla dost velká. Co teď?

Timut: pepř ze svahů Himálají

Timut: pepř ze svahů Himálají

Obyvatelé Okinawy, nejjižnější prefektury Japonska, jsou známí svou nebývalou délkou života a nízkým rizikem nemocí spojených s věkem. Jejich návod na dlouhý věk spočívá mimo jiné v pestrém využití bylin, koření a ochucovadel, které dodávají jejich jídlům jedinečný charakter a zároveň disponují léčivými vlastnostmi. Jeden z takových pokladů přírody představuje pepř timut původem z Nepálu, kde divoce roste na svazích Himálají. Tento nepálský pepř vytváří na jazyku jemně brnivý a znecitlivující dojem a vyznačuje se charakteristickou grapefruitovou chutí, která stojí za prozkoumání. Připojte se k nám na cestě za odhalováním tajemství klíčové ingredience nepálské, bhútánské a tibetské kuchyně!

Koktejly: Kávová kolekce

Koktejly: Kávová kolekce

Pro mnoho z nás představuje káva neodmyslitelnou součást našich každodenních rituálů. Ať už si tedy vychutnáváme ranní šálek, nebo relaxujeme s kávou po večeři, její chuť nás provází celým dnem. Kromě tradičního podávání však káva exceluje i v kreativních koktejlech. Přestože byla objevena před více než 900 lety v Etiopii, první skutečně proslulý kávový koktejl Irish Coffee vznikl podle známého příběhu až ve 40. letech v rukou Joea Sheridana, mladého kuchaře z irského pobřeží. Kombinace kávy a alkoholu nabízí nespočet variací. Whisky a rum se nejlépe pojí s tmavou kávou a silnými chutěmi, zatímco gin a tequila ladí s jemnějšími, květinovými tóny. Možností je tedy mnoho, ale při tvorbě kávového koktejlu je klíčové dodržovat jednu zásadní radu: nikdy nepoužívejte více alkoholu než kávy a držte se poměru jedna ku jedné. Žádná složka tak nepřebije tu druhou. Inspiraci nemusíte ani tentokrát hledat daleko – tři námi vybraní barmani a jeden barista se vám představí právě prostřednictvím svých originálních kávových výtvorů.

Drinkologie: Smrtící životabudič - Corpse Reviver #2

Drinkologie: Smrtící životabudič - Corpse Reviver #2

Představte si dobu, kdy neexistovaly žádné aspiriny, brufeny, vyprošťováky či jiné šumivé nápoje s extra obsahem vitamínu C. Lidé přirozeně hledali zaručený lék na kocovinu, zvlášť pokud předešlý večer vypili láhev šampaňského. Oněch kombinací, které měly přinášet jednoznačnou úlevu, byste našli celou řadu. Například Antifogmatic vás zbavil pomyslné mlhy předešlého dne, Eye-opener vám spolehlivě vyčistil zrak, Morning Glory zase proměnil zdánlivě nepříjemné ráno v radostnou událost. A právě vedle nich stojí celá kategorie nápojů, která dovede zažehnout jiskru dokonce v už vyhaslém těle.

Foodpairing: Umění kontrastu a harmonie

Foodpairing: Umění kontrastu a harmonie

Už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč některé ingredience tvoří dokonalou harmonii, zatímco jiné se k sobě nehodí? Tajemství tkví ve společných aromatech, která spojují chutě do jedinečného celku. Překvapivě je totiž až 80 % našeho chuťového zážitku utvářeno právě čichem. Úspěšné párování spočívá v nalezení rovnováhy mezi jednotlivými složkami koktejlu a chutěmi připravovaného pokrmu. Zpravidla totiž pozvedne zážitek z obou, a právě proto má smysl se o něj pokoušet! Ať už pořádáte brunch, nebo formální večeři, ujistěte se, že každé sousto a doušek jsou dokonale spárovány. Výsledný dojem na hosta za to stojí a možná bude důvodem k jeho další návštěvě. Tentokrát vás vezmeme na cestu za hledáním vyvážených kombinací, na níž se pod vedením šéfbarmana Jana Jančara a šéfkuchaře Michala Horvátha snoubí tříchodové menu s nejen vizuálně promyšlenými koktejly.

Pět světoznámých vinic a čím jsou tak výjimečné

Pět světoznámých vinic a čím jsou tak výjimečné

Ve světě vína existuje několik jmen, která po vyslovení milovníkům vína rozbuší srdce. Jde samozřejmě o názvy kultovních vinařství, ale v detailu také o pojmenování vinic nebo konkrétních vín s nimi spojených, případně o jména kousků země, na nichž vznikají světoznámá vína a která se leckdy stala poutními místy cest po vinařských oblastech. Od téměř každého vinaře se ostatně dozvíte, že „víno vzniká na vinici“ a právě tam. Každý z nich chce směřovat vaše kroky mezi vinohrady dřív, než začnete ve sklepě ochutnávat. Několik významných vinic si představíme na řádcích níž. Pohybovat se budeme protentokrát především ve Francii, ale zavítáme i do Německa a Itálie.

Větrník, nebo pivo?

Větrník, nebo pivo?

Úroda nových podniků zasáhla v posledních měsících spíše Prahu. Vinohrady se tak pyšní asijským bistrem Mi I’m, v centru otevřela italská restaurace Farina a Letná se může chlubit tapas barem Tapárna. A také jsme se dočkali otevření koktejlového baru Forbína! Z níže uvedených novinek pak vyplývá, že sladkého a piva není nikdy dost. Čemu dáte přednost?

Z Londýna do Berlína: „Amaro Bar“ ovládne barový hotspot na BCB!

Z Londýna do Berlína: „Amaro Bar“ ovládne barový hotspot na BCB!

Jedním z klíčových témat, které se pevně usadilo ve světě barové kultury, je kategorie Low & No (nízkoalkoholické a nealkoholické nápoje). Loni se tento trend poprvé představil na BCB v podobě vlastního barového hotspotu. Letos se na výstavišti objeví znovu – tentokrát v režii týmu londýnského „Amaro Baru“.

Daniel Juráš: Cílem není být nejlepší, ale neustále se zlepšovat

Daniel Juráš: Cílem není být nejlepší, ale neustále se zlepšovat

Nejprve zvažoval studium matematiky, nakonec ho uchvátila kuchařina. Po gymnáziu si proto vypůjčil peníze a odletěl do Londýna, aby získal diplom na prestižní kuchařské škole Le Cordon Bleu. Domů si přivezl také sebedůvěru a rozhodnutí vařit profesionálně. Došel, kam chtěl! Šestadvacetiletý Daniel Juráš působí jako šéfcukrář v michelinské restauraci Koks, která přes léto servíruje zážitky v Grónsku a dává hostům ochutnat kulturní rozměr gastronomie. Pro co si jede kuchař na kraj světa a jakou roli sehrává tým v kuchyni, která se zodpovídá drsné přírodě?

Bergamot: Citrus plný možností

Bergamot: Citrus plný možností

Narazíte-li na čerstvý bergamot, neodcházejte bez něj domů. Tento aromatický poklad ukrytý v srdci Středomoří představuje více než jen citrusový plod. Ačkoli je méně známý než jeho příbuzní, bergamot se pro své jedinečné vlastnosti a množství využití, které z něj činí cennou komoditu, stal nepostradatelným nejen ve světě parfémů a čajů. Jeho výrazná chuť může dodat zajímavý rozměr dezertům, zmrzlinám či koktejlům. Díky intenzivní, svěží a nezaměnitelné vůni bergamot představuje unikátní přísadu kosmetických produktů a pro své harmonizující účinky našel uplatnění také v aromaterapii. Bez ohledu na to, zda ho použijete v kuchyni nebo v péči o tělo, bergamot je jistě tím, co stojí za vyzkoušení.

Rumové destinace: Venezuela

Rumové destinace: Venezuela

Venezuela, celým názvem Bolívarovská republika Venezuela, se rozkládá na severním pobřeží Jižní Ameriky. Skládá se z pevniny a řady ostrovů v Karibském moři. Při své třetí cestě do Ameriky zde v roce 1498 přistál Kryštof Kolumbus, přesněji v deltě řeky Orinoko. V současnosti by mohla být turistickým rájem, ale zemi sužují významné ekonomické problémy. Naštěstí se zde i tak vyrábí výborný rum.

Bar Convent Berlin 2024: Zaměření na Whisk(e)y!

Bar Convent Berlin 2024: Zaměření na Whisk(e)y!

Ať už whisky, nebo whiskey, na Bar Conventu v Berlíně letos Spirit of Honor nepochybně vzbudí pozornost. Stejně jako v minulém roce bude i letos k dispozici speciální barový hotspot s přidanou vzdělávací zónou – „BCB Whisk(e)y Embassy“. Návštěvníci budou mít navíc příležitost znovu objevit jedinečné chutě tohoto nápoje díky známému barovému týmu.

Koktejly: Na low-no scéně

Koktejly: Na low-no scéně

Životní styl se v čase proměňuje stejně tak, jako se mění móda, technologie a společenské normy. Dnes k preferencím stále větší skupiny lidí patří zdravý způsob života, udržitelnost a minimalismus. Počet spotřebitelů, kteří abstinují nebo omezují konzumaci alkoholu, roste, mileniálové pijí méně než tzv. baby boomers nebo generace X. Tato skutečnost se samozřejmě promítá do koktejlových menu úspěšných barů a restaurací. Dnešní „low-no“ koktejly jsou vyráběny se stejnou péčí a pozorností jako jejich alkoholické protějšky. Už dávno nejde o přeslazené nápoje plné džusu a cukru! Existuje naštěstí mnoho možností, jak zaplnit mezeru, která zbyde, když se z rovnice odstraní alkohol. Navíc tyto nápoje plní v podniku důležitou roli. Snižují tzv. fear of missing out neboli strach, že vám něco uteče, a umožňují zákazníkům vynechat alkohol bez společenského tlaku. Pokud vám trend low & no dosud unikal, vězte, že toto je teprve začátek.

Smutné konce, veselé začátky

Smutné konce, veselé začátky

Na tomto místě vás pravidelně informujeme o podnicích, které otevírají. A nejinak tomu bude i tentokrát, krátký úvod bych však chtěla věnovat vzpomínce na ty, které naopak nedávno zavřely. Řeč je o brněnském koktejlovém baru Jekyll & Hyde, pražské středomořské restauraci La Bon, vršovickém Ansámblu či vinohradském Ragazzi Pizza Baru. Zavírat bude též Taro, ovšem to čeká stěhování ze Smíchova na novou adresu. A teď už k těm, které září novotou.