V souladu s věcmi kolem sebe

Klára Opatřilová

Žít v hezkém prostředí a obklopovat se věcmi, které s námi souzní, napomáhá vnitřnímu klidu a spokojenějšímu životu. Své o tom ví zejména jedinci s výtvarným nadáním a smyslem pro estetiku. Mezi takové jednoznačně patří Karolína Stryková a Teodorik Menšl, kteří za účelem zkrášlování svého okolí vytvořili značku – In August Company.

Prostředí, ve kterém žijeme, můžeme ovlivnit jen do určité míry. Zcela svobodní jsme však ve volbě věcí, které nás obklopují, a lidí, kteří nás ovlivňují. S touto skutečností pracuje výtvarnice Karolína Stryková a fotograf Teodorik Menšl. S vizí projektu, ve kterém mohou zrcadlit vlastní hodnoty a estetické cítění, vytvořili značku, jejíž název v překladu znamená „být v dobré společnosti“.

Teodorik a Karolína jsou nejen životní partneři, ale i spolutvůrci. Před několika lety je spojila zakázka a o pár měsíců později už dostával obrysy jejich společný projekt. Vše začalo navrhováním věcí, které jim doma chyběly. Postupně tak vznikaly šálky na čaj, dřevěné lžičky nebo trička z kvalitní bavlny. O pět let později má In August Company široké produktové portfolio a silnou identitu, díky které se jim daří šířit hlavní misi – vyvolat blažený pocit z toho být obklopeni hezkými věcmi, které s člověkem souzní od začátku až do konce. Oba tvůrci vzpomínají, že odmalička vnímali zejména estetickou rovinu světa a ke štěstí jim stačila tužka a papír. Kreativní profese byla pro designéry takřka předurčená.

Zrozeni tvořit

Karolína vyrostla v Havlíčkově Brodě, a jakmile se měla rozhodnout, na jakou střední školu se přihlásí, zvolila specializaci po vzoru své mámy – propagační výtvarnictví v Jihlavě. Následně pokračovala ve studiu s oborem zaměřeným na práci s papírem a knižní vazbou. „Všechny ženy z máminy strany studovaly výtvarné obory a pořád něco kreslily. Nesmírně mě to fascinovalo,“ vysvětluje Karolína. Teodorika jakožto rozeného Pražana zase ovlivnili zejména prarodiče, kteří sbírali umění, a také táta, po kterém zdědil vášeň pro fotografii. Tu i vystudoval. Obě řemesla, která tvůrci studovali, se pohybují na hranici volného a užitého umění, přesto se Karolína i Teodorik snažili uplatnit v praxi hned, jak to bylo možné. Karolína začala podnikat již na vysoké škole: prodávala své skicáky pod značkou Paragraph. Nejen název této značky výrazně ovlivnil Karolínin další projekt, který vznikl ve spolupráci s jejími přáteli. Spojením slov Polaroid a Paragraph vznikl Polagraph – značka, která dodnes šíří lásku k instantní fotografii mezi širokou veřejností. Teodorik se ve volném čase učil programovat a následně tvořil webové stránky a vizuální identity. Jeho první web fungoval jako skateboardový magazín; vytvořil jej ve třinácti letech a plnil ho vlastními fotografiemi. Ve své tvorbě vždy balancoval na hraně několika oborů, a to zejména kvůli neutuchající touze učit se nové věci. Nejzásadnější je pro Teodorika tvořit dobrý design, který uživatelům zjednoduší život. Komplexnost jeho práce a dobré reference mu vysloužily spoustu malých i velkých zakázek. Jeho podpis náleží například i webovým stránkám pražského Rudolfina.

Skvělá startovací pozice

Díky zakázkám, které organicky přicházely, nabrali oba tvůrci spoustu zkušeností v oblasti byznysu, marketingu a brandingu. Získali tak perfektní startovací pozici pro vlastní podnikání. „Měli jsme pocit, že víme vše, co potřebujeme. Navíc nás frustrovalo, když klienti něco nedotáhli a realizace neodpovídala návrhu,“ popisuje situaci Karolína. Designéry před šesti lety spojila zakázka a od prvního setkání věděli, že jsou předurčeni tvořit spolu. „Naprosto nám to ladilo. Měli jsme skvělé nápady, které jsme si ve dvou snáze obhájili,“ přibližuje pár. Ve společné zakázce měli obsáhnout grafiku a tvorbu webu. Nakonec pro byznys klienta vytvořili zbrusu novou koncepci. Již o tři měsíce později se začala rodit vize udělat něco svého. Vznik značky zakladatelé přisuzují zejména obrovskému nadšení pro společnou tvorbu. Rok na to spatřily světlo světa první produkty In August Company. Začalo to drobnými předměty, jako jsou hrníčky a trička. Nyní má značka široké portfolio věcí, které vám zpříjemní denní fungování.

Zrcadlení vlastních hodnot

Do každého kousku designéři esteticky i eticky propisují sami sebe. V tom spočívá opravdovost a kvalita jejich značky. V první fázi přichází návrh produktu a následně jeho realizace, která bývá složitá a zdlouhavá. Jen tak mohou tvůrci udržet značku v souladu s vlastními hodnotami. V první řadě se jedná o kvalitu materiálů a jejich dostupnost: musejí být k sehnání v rámci Evropy. Následně se klade důraz na pracovníky, kteří se na výrobě produktů podílí. V minulosti například zapojila značka do výroby řemeslníky a chráněnou dílnu v Havlíčkově Brodě a dodnes se většina výroby odehrává na Vysočině. In August Company usiluje o podporu lokální produkce, ať už se jedná o materiály, nebo výrobu produktů. Dvojice se snaží bojovat proti masivnímu konzumerismu. Například keramika se proto vyrábí v malých sériích, tak aby každý kousek Karolína zvládala ručně malovat. Důležitou roli v procesu hraje i obalový materiál; designéři dbají na jeho opětovné použití. Největší inspirací tvůrců jsou přímořské destinace, které objevují, kdykoli to jde. Učarovaly jim jak chladné a pusté pláže severu, tak i rozpálené pobřeží jihu. Nejen jejich produkty, ale i studio, ve kterém tvoří, vyniká sytými barvami a výraznými vzory. Mimo tvorbu svých výrobků mladý pár také distribuuje produkty, které doplňují jejich porfolio a souzní s nimi samotnými. Vedle keramiky, lněných ubrusů nebo povlaků na polštáře si tak můžete koupit i celou řadu zahraničních časopisů nebo kuchařku od španělského magazínu Apartamento.

Dobré společnosti není nikdy dost

Karolína a Teodorik již nějakou dobu nejsou jedinými členy In August Company. Jak se byznys rozšiřoval, bylo potřeba přizvat nového člena a na děkovné pohlednice přidat o jméno více. „V prvních letech bylo nejdůležitější být přítomen u všeho a od základů si značku vypiplat. Teď je naopak čas začít kontrolu pouštět a rozšiřovat tým,“ popisuje designérka. Značka se tedy rozrostla o třetího člena, a tímto novým nepostradatelným členem týmu je Klára Lišková. Pro zakladatele je důležité, aby sounáležitost každého člena byla i řádně prezentována. Aktuálně tedy pracují na novém webu, kde budou všichni členi představeni. V plánu je také více spolupracovat s lidmi z oboru na vývoji nových produktů a vzájemně tak doplnit své umy. Tahle například vznikla spolupráce s pražírnou kávy Rusty Nails nebo talíře pro obchod s pomalou módou a doplňky Nila. Vznikla také kniha receptů s názvem Cookbook, kterou designéři vytvořili spolu s kuchaři Petrem Židkem a Klárou Waldhauserovou. „Tento nápad vznikl trochu ze zoufalství. Místo chození do restaurací jsme chtěli začít vařit obědy u nás ve studiu. Přizvali jsme naše přátele z gastra, aby nám pomohli problém vyřešit,“ vysvětluje Teodorik. Kniha má sloužit jako návod, jak si uvařit něco nenáročného v kuchyňce pracovního studia a být tak schopen nakrmit svou spřízněnou „company“.