Za vznikem designové Kapsle stojí touha po jednodušší přípravě kávy

Soňa Hanušová

Podívejte se s námi pod ruce dalšímu zástupci nové generace designérů. Tím je Karolína Jeřábková, která nás zaujala svou Kapslí. Jde o minimalistický a zároveň elegantní set na přípravu filtrované kávy, který obsahuje dripper, hrnek a bambusové víčko pro možnost kávy s sebou. Cílem bylo zjednodušit a zpříjemnit přípravu filtrované kávy. Kapslí to však nekončí: Karolína začíná pracovat na dalším produktu, který má být určen přímo pro baristický provoz.

Karolínina cesta k designu vedla vcelku přímo. Po absolvování gymnázia chtěla jít studovat architekturu na ČVUT, maminka ji však přemluvila, aby si kromě přihlášky na architekturu podala přihlášku i na další obor, a to průmyslový design. V přijímacím řízení si vedla tak dobře, že ji na školu přijali hned po prvním kole. V roce 2018 se pak rozhodla změnit ateliér a přestoupit na Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, konkrétně na Fakultu umění a designu a na obor Design keramiky. Zde dostala zadání na ročníkovou práci, jejímž tématem byl porcelán. Zbytek už závisel na fantazii každého studenta. 

„Kapsli jsem navrhla ještě ten den, kdy jsme dostali zadání. Nápad přišel ve vteřině, okamžitě jsem věděla, co chci dělat. Ačkoli jsem v tu chvíli samozřejmě ještě netušila, jak ‚to‘ bude ve finále vypadat a fungovat,“ popisuje Karolína zrod Kapsle a dodává: „Vždycky jsem měla ráda kávu, i když jsem zřejmě nikdy nebyla takový milovník jako moje sestra. Ta měla doma Chemex, Hario Dripper a podobné vychytávky. Vždycky mi udělala vážně skvělou kávu. Štvalo mě, že je celá příprava příliš komplikovaná na to, abych si i já dokázala udělat stejně dobrou kávu. Proto mě napadlo celý proces zjednodušit a uživateli ho zpřístupnit. Takhle vznikl nápad na kompaktní něco – v té době jsem netušila, jak výrobek bude vypadat. Až v průběhu několika dalších dní mě napadla kapsle. Nejen jako tvar, ale i jako název. Protože když člověk nemá energii, většinou si dá nějakou povzbuzovací kapsli, třeba s guaranou. Tím mi vše zapadlo dohromady a projekt začal získávat konkrétní obrysy.“ Vznikla tak první verze produktu, ten však nezískal zrovna nejlepší hodnocení.

Karolína se nicméně nevzdala a při volbě tématu pro bakalářskou práci své vedoucí oznámila, že bude pokračovat ve vývoji Kapsle. Stejně jako u první verze jí i tentokrát svými radami a připomínkami pomáhali baristé jako například Roberto Trevisan. „Díky Pavlu Jarkovskému, bývalému vedoucímu katedry designu keramiky na ústecké univerzitě, jsem se spojila s porcelánkou v Dubí, která poskytuje studentům dílny a ateliéry, a mohla se pustit do výroby. Tam jsem vyrobila druhou verzi Kapsle, a s ní jsem také zakončila bakalářské studium. A jelikož jsem tentokrát dostala dobrou známku, začala jsem mít konečně pocit, že to má smysl,“ vysvětluje Karolína.

Finální podoba

Pokračovat ve studiu chtěla Karolína opět v Praze, na VOŠ Scholastika. Vyhlédla si zde ateliér produktového designu, který vede Jan Čapek. Ten navrhl například láhev na minerální vodu Fatra nebo skleněný půllitr pro značku Velkopopovický Kozel. Aby nic nenechala náhodě, podala si Karolína přihlášku na magisterské studium i do Ústí, také na produktový design. „Při přijímacích zkouškách mi ale Čapek řekl, že bych měla dál studovat keramiku. Že na mně vidí, jak mě tento obor baví, a že bych v něm měla pokračovat. Jenže já jsem nechtěla dál zůstávat v Ústí, chtěla jsem jít zpátky do Prahy. Když mi ale řekl, že mě v Praze na Scholastiku stejně nevezme, že mě tam nechce, protože je přesvědčený, že bych měla dál studovat v Ústí keramiku, moc na výběr jsem neměla,“ vzpomíná se smíchem Karolína na tuto debatu. Zůstala tedy v Ústí a pokračovala v práci na Kapsli – v průběhu navazujícího magisterského studia vznikla její třetí verze.

„Na začátku jsem myslela především na koncového zákazníka. Šlo mi o to, aby byl schopen si i doma připravit výběrovou kávu kvalitně, ale zároveň měl celý proces co nejjednodušší podobu. Chtěla jsem přiblížit přípravu kávy lidem, aby je bavila a aby se pro ně stala hrou. Ale věřím, že Kapsle by se mohla stát i součástí profesionálního provozu a usnadnit práci baristům. Jenže tak daleko jsem se ještě nedostala – musela bych Kapsli otestovat, možná vyvinout její další verzi, a to mi současná situace znemožnila.“ Aktuální podoba Kapsle je tak verzí finální, alespoň prozatím.

Pokud vás zajímá celý příběh, najdete jej v BARLIFE č. 98. Mimo jiné se dočtete, proč se Karolína rozhodla právě pro Kapsli, jak se produkt postupně vyvíjel a také co designérka plánuje do budoucna.
FOTO: Petr Osička, Štěpán Romanov


Sklo, nositel myšlenek designérů

Sklo, nositel myšlenek designérů

Sklářství má v Česku dlouholetou tradici a během staletí se u nás stalo poctivým a hodnotným řemeslem. Není tedy divu, že tvoří i nedílnou součást gastronomie. Dokáže prezentovat vyrobenou recepturu a zároveň pomáhá sdělovat její příběh. Ale co je hlavní - sklo odjakživa formuje příběhy svých designerů. Takový vypráví i mladý umělec František Jungvirt, který sklo považuje za jeden z nejvhodnějších materiálů pro ztvárnění svých nápadů.

Kulinářskou výpravou po Amazonii

Kulinářskou výpravou po Amazonii

Nespoutanost řeky Amazonky a její propojení se zeměmi Jižní Ameriky se staly inspirací pro jednu z nejpopulárnějších restaurací v Madridu a nově i v Londýně. Podnik Amazónico plně reprezentuje vášeň kolující v krvi obyvatel deštného pralesa. A to s úctou k přírodě a gastronomii se špetkou luxusu a vznešenosti.

Design: jednoduchost a elegance do každého výčepu

Design: jednoduchost a elegance do každého výčepu

Výčepní stojan v setu s pivními tácky v novém kabátu zbaveném přebujelého dekoru rozmáhajícím se v současném pohostinském prostředí. Tak popisuje designérka Nikola Mikulecká své pivní pípy z porcelánu a keramiky, které byly předmětem její diplomové práce na pražské ČVUT. Proč se rozhodla modernizovat právě pivní pípu a čemu dalšímu vtiskla novou podobu?

Designová extáze V DTLA

Designová extáze V DTLA

Podnik V DTLA, situovaný v historických prostorách budovy Seven Grand v samotném centru Los Angeles, představuje 520 m2 designové extáze. Tzv. „all-day dinning“ koncept poskytuje místo, kde si každý přijde na své v průběhu celého dne. Místo neskutečných rozměrů, které je využito do posledního detailu a kde je právě promyšlený design hlavním nástrojem business strategie podniku.

Od vína v dlaních po tenkostěnný nezdobený křišťál

Od vína v dlaních po tenkostěnný nezdobený křišťál

I tak by se dal popsat vývoj konzumace vína. Sklo je tu s námi kratší dobu než víno a zpočátku rozhodně nepředstavovalo materiál přístupný každému. I proto si cesta k dnešní naprosto dominantní vinné sklence – čiré, na stopce, s velkým kalichem užším na okraji – zaslouží bližší prozkoumání.

VINNÁ: Nový život pro vinnou révu

VINNÁ: Nový život pro vinnou révu

Designérka, kterou vám tentokrát představíme, nemá s gastronomií zdánlivě nic společného. Silvie Hrušková totiž tvoří dřevěné šperky. Čím si tedy zasloužila naši pozornost? Název značky VINNÁ napoví. Silvie pochází z vinařské rodiny a její prsteny vznikají ze dřeva vykácených vinohradů. Za každým šperkem se tak ukrývá několik ročníků vína.

Začínal u videí, teď má vlastní řezbářskou značku

Začínal u videí, teď má vlastní řezbářskou značku

O nás Češích se říká, že máme zlaté ručičky. A právě na tyto šikovné a dovedné ruce se zaměříme v naší nové rubrice, která vám v průběhu roku představí mladé a nadějné designéry. Od Designbloku přes Prague Design Week až po Dyzajn market, který se pravidelně koná na piazzetě Národního divadla. Všude tam se můžete potkat s autorskou tvorbou všech možných druhů, stylů a oborů. Ano, i ve spojení s gastronomií.

Budiž světlo!

Budiž světlo!

Často opomíjené a přitom tak důležité. Světlo hraje v pohostinství mnohem důležitější roli, než by člověk očekával. Jídlo může být vynikající a nápoje perfektně vychlazené, ale pokud světlo není správné, zákazníci si ani nekousnou. Opravdu! Existují průzkumy, které to prokazují.