Za vznikem designové Kapsle stojí touha po jednodušší přípravě kávy

Soňa Hanušová

Podívejte se s námi pod ruce dalšímu zástupci nové generace designérů. Tím je Karolína Jeřábková, která nás zaujala svou Kapslí. Jde o minimalistický a zároveň elegantní set na přípravu filtrované kávy, který obsahuje dripper, hrnek a bambusové víčko pro možnost kávy s sebou. Cílem bylo zjednodušit a zpříjemnit přípravu filtrované kávy. Kapslí to však nekončí: Karolína začíná pracovat na dalším produktu, který má být určen přímo pro baristický provoz.

Karolínina cesta k designu vedla vcelku přímo. Po absolvování gymnázia chtěla jít studovat architekturu na ČVUT, maminka ji však přemluvila, aby si kromě přihlášky na architekturu podala přihlášku i na další obor, a to průmyslový design. V přijímacím řízení si vedla tak dobře, že ji na školu přijali hned po prvním kole. V roce 2018 se pak rozhodla změnit ateliér a přestoupit na Univerzitu Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, konkrétně na Fakultu umění a designu a na obor Design keramiky. Zde dostala zadání na ročníkovou práci, jejímž tématem byl porcelán. Zbytek už závisel na fantazii každého studenta. 

„Kapsli jsem navrhla ještě ten den, kdy jsme dostali zadání. Nápad přišel ve vteřině, okamžitě jsem věděla, co chci dělat. Ačkoli jsem v tu chvíli samozřejmě ještě netušila, jak ‚to‘ bude ve finále vypadat a fungovat,“ popisuje Karolína zrod Kapsle a dodává: „Vždycky jsem měla ráda kávu, i když jsem zřejmě nikdy nebyla takový milovník jako moje sestra. Ta měla doma Chemex, Hario Dripper a podobné vychytávky. Vždycky mi udělala vážně skvělou kávu. Štvalo mě, že je celá příprava příliš komplikovaná na to, abych si i já dokázala udělat stejně dobrou kávu. Proto mě napadlo celý proces zjednodušit a uživateli ho zpřístupnit. Takhle vznikl nápad na kompaktní něco – v té době jsem netušila, jak výrobek bude vypadat. Až v průběhu několika dalších dní mě napadla kapsle. Nejen jako tvar, ale i jako název. Protože když člověk nemá energii, většinou si dá nějakou povzbuzovací kapsli, třeba s guaranou. Tím mi vše zapadlo dohromady a projekt začal získávat konkrétní obrysy.“ Vznikla tak první verze produktu, ten však nezískal zrovna nejlepší hodnocení.

Karolína se nicméně nevzdala a při volbě tématu pro bakalářskou práci své vedoucí oznámila, že bude pokračovat ve vývoji Kapsle. Stejně jako u první verze jí i tentokrát svými radami a připomínkami pomáhali baristé jako například Roberto Trevisan. „Díky Pavlu Jarkovskému, bývalému vedoucímu katedry designu keramiky na ústecké univerzitě, jsem se spojila s porcelánkou v Dubí, která poskytuje studentům dílny a ateliéry, a mohla se pustit do výroby. Tam jsem vyrobila druhou verzi Kapsle, a s ní jsem také zakončila bakalářské studium. A jelikož jsem tentokrát dostala dobrou známku, začala jsem mít konečně pocit, že to má smysl,“ vysvětluje Karolína.

Finální podoba

Pokračovat ve studiu chtěla Karolína opět v Praze, na VOŠ Scholastika. Vyhlédla si zde ateliér produktového designu, který vede Jan Čapek. Ten navrhl například láhev na minerální vodu Fatra nebo skleněný půllitr pro značku Velkopopovický Kozel. Aby nic nenechala náhodě, podala si Karolína přihlášku na magisterské studium i do Ústí, také na produktový design. „Při přijímacích zkouškách mi ale Čapek řekl, že bych měla dál studovat keramiku. Že na mně vidí, jak mě tento obor baví, a že bych v něm měla pokračovat. Jenže já jsem nechtěla dál zůstávat v Ústí, chtěla jsem jít zpátky do Prahy. Když mi ale řekl, že mě v Praze na Scholastiku stejně nevezme, že mě tam nechce, protože je přesvědčený, že bych měla dál studovat v Ústí keramiku, moc na výběr jsem neměla,“ vzpomíná se smíchem Karolína na tuto debatu. Zůstala tedy v Ústí a pokračovala v práci na Kapsli – v průběhu navazujícího magisterského studia vznikla její třetí verze.

„Na začátku jsem myslela především na koncového zákazníka. Šlo mi o to, aby byl schopen si i doma připravit výběrovou kávu kvalitně, ale zároveň měl celý proces co nejjednodušší podobu. Chtěla jsem přiblížit přípravu kávy lidem, aby je bavila a aby se pro ně stala hrou. Ale věřím, že Kapsle by se mohla stát i součástí profesionálního provozu a usnadnit práci baristům. Jenže tak daleko jsem se ještě nedostala – musela bych Kapsli otestovat, možná vyvinout její další verzi, a to mi současná situace znemožnila.“ Aktuální podoba Kapsle je tak verzí finální, alespoň prozatím.

Pokud vás zajímá celý příběh, najdete jej v BARLIFE č. 98. Mimo jiné se dočtete, proč se Karolína rozhodla právě pro Kapsli, jak se produkt postupně vyvíjel a také co designérka plánuje do budoucna.
FOTO: Petr Osička, Štěpán Romanov