Budiž světlo!

Lenka Kalinová

Říká se, že první dojem uděláte jen jednou. Ve spojitosti s restaurací či barem nabývá tato fráze ještě dalšího rozměru. Namíchat správný koktejl gastronomického zážitku, atmosféry a péče o hosta je občas tajemstvím hodným sejfu. Spolu s Lucií Koldovou vám nabízíme průvodce pro gastronomická zařízení pro design osvětlení v deseti krocích.

Často opomíjené a přitom tak důležité. Světlo hraje v pohostinství mnohem důležitější roli, než by člověk očekával.

Jídlo může být vynikající a nápoje perfektně vychlazené, ale pokud světlo není správné, zákazníci si ani nekousnou. Opravdu! Existují průzkumy, které to prokazují. Nedávná studie zjistila, že 72 % respondentů opustilo restauraci dříve, než plánovalo, protože byla příliš mnoho nebo málo osvětlená, zatímco 74 % respondentů zůstalo déle, než plánovalo, protože se díky osvětlení cítili uvolněně a vítáni.

A kdo jiný by nám vnesl světlo do tak důležitého tématu než Lucie Koldová, přední česká designérka, kreativní ředitelka značky Brokis, pro kterou je světlo synonymem nálady a emocí. Lucie získala řadu ocenění včetně Designéra roku a její nejslavnější lampy Muffins si dokonce zahrály v reklamně luxusní značky Yves Saint Laurent. Spolu s ní jsme sestavili deset zlatých pravidel, díky kterým světlo pomůže hostovi vytvořit perfektní zážitek z návštěvy vašeho podniku.

1. Učiňte osvětlení středem designu

“Osvětlení často stojí na okraji zájmu, stává se pouhým doplňkem vrhnutým do prostoru krátce před otevřením podniku,“ říká Lucie Koldová, Pro návrh osvětlení je klíčových mnoho faktorů, například umístění elektrických zásuvek a dispozice místa, a proto má smysl zvážit vše najednou. Například rozmístění stolů. Účinným způsobem pro zdůraznění jednotlivých stolů, zvláště v restauraci, je instalovat nad ně jednotlivě visící světla. Bez pečlivého plánování by pak při zařizování interiéru mohlo být možné umístit světla pouze nad některé stoly!

2. Použijte různé vrstvy světla

Různá světla mohou mít na starosti různé úkoly. Prvním krokem je nepřímé, ambientní osvětlení. To je v restauraci hlavním zdrojem světla a poskytuje základní úroveň osvětlení. Namíření světla na difúzní povrch může mít za efekt dojem vyššího stropu nebo širších zdí. Další je osvětlení pracovních ploch. Tato světla jsou použita tam, kde se vykonává nějaká činnost, například u pokladny nebo v kuchyni. Poté následuje doplňkové, zvýrazňující osvětlení. To jsou typicky bodová světla, jež přitahují pozornost k architektuře nebo zvláštním rysům. Toto osvětlení zahrnuje i osvětlení zdí či sloupů a také zadní osvětlení baru. Nakonec přichází trochu zábavy a vzrušení! Takzvané dekorativní osvětlení je to, co podniku propůjčuje osobitost. Hlavním úkolem je vytvoření individuálního stylu. „Takový byl můj přístup ke světlu Capsula. Jde o umělecký objekt s funkcí svítit,“ uvádí příklad Koldová. Závěsné svítidlo Capsula je komponované ze dvou konvexních kapslí, které se překrývají a splývají v jednotící formu. Svým designem připomíná buňku anebo semínka rostlin a evokuje tak metaforu světla jako zdroje života. Kombinace vnějšího obalu z čirého skla a vnitřní kapsle z barevného skla vytváří vzrušující 3D optické efekty. Tubulární LED zdroj prodchne jakýkoli interiér příjemným měkkým osvětlením.

3. Použijte světlo jako průvodce po vašem podniku

Když někdo vstoupí do podniku, měl by během několika vteřin vědět, kam jít a kde co najde. Orientace je klíčová. Světlo může být použito pro nasměrování hostů po místnosti a přitáhnutí jejich pozornosti k různým ústředním bodům. Ústřední body jsou vytvořeny díky kontrastu v jasu, často mezi zvýrazňujícím a ambientním osvětlením. Doporučení se různí, ale poměr kontrastu 5:1 zvýrazňujícího světla vůči ambientnímu je dobrým prvním krokem, jak nechat věci vyniknout.

4. Univerzální řešení neexistuje: vnímejte svůj prostor a koncept

Každý bar a restaurace má svůj vlastní individuální styl. „Při navrhování osvětlení podniku je třeba vzít v úvahu tři věci: koncept, cílovou skupinu a prostor, který využíváte,“ vysvětluje Koldová. Například v malém baru by mohlo být třeba zdůraznit pouze jednotlivé stolky, zatímco ve větším prostoru bude potřeba použít osvětlení pro rozlišení a oddělení různých oblastí. „Do baru bych volila světla Shadows nebo Puro. Obě mohou fungovat samostatně, ale i vytvořit velké seskupení, takzvaný mrak. Shadows nabízejí, kromě atraktivního vzhledu, také úžasnou variabilitu. Světlo se věší na strop pomocí háčků a zauzlovaných oček na textilním kabelu jednotlivých žárovek. Puro je výraznou, minimalistickou variaci atmosférických světel. Vzrušující kontrast vertikál a horizontál levitujících v prostoru jsem umocnila použitím světelných trubic, které svým tvarem připomínají doutníky. Jejich rozptýlené světlo v kombinaci s bodovým vytváří až magickou atmosféru a dynamiku prostor, v nichž je umístěno. Střídání matných a lesklých povrchů, které ve své práci velmi ráda kombinuji, provokuje a rozehrává scénografii s dalšími prvky interiéru.“

5. Vytvořte správnou náladu díky jasu

Pro atmosféru je vhodné osvětlení klíčové. Obecně vzato, teplé, útulné světlo působí na lidi příjemně, zvláště v chladnějším klimatu. Teplým světlem jsou myšleny lampy s méně než 3000 Kelvinů. Instalace stmívače přidá prvek flexibility a umožní upravit jas v místnosti tak, aby vznikly různé nálady. Automatický kontrolní systém může procesu pomoci umožněním naprogramování několika nastavení pro různou denní nebo roční dobu.

6. Použijte barvu, ale střídmě

Osvětlení barů je jiné než osvětlení restaurací či kaváren. V baru chcete především navodit atmosféru, poskytovat určitou formu zábavy, proto je zde experimentování s barvami běžnější. Na druhé straně restaurace často vyžadují konzervativnější osvětlení, které vytváří uvolněné prostředí. Zářící čirá žárovka není pro oči příjemná, a proto řada výrobců světel hledá cesty, jak udržet svítivost, ale zmírnit ostrost světla. „Brokis používá pro velkou část svých světel takzvaný difuzor triplex skládající se ze tří vrstev opálu a bílé skloviny. Difuzor obalí žárovku, poskytne tlumenější osvětlení a přitom zachová eleganci a průhlednost skla,“ dodává Koldová.

7. Ukažte jídlo a nápoje v pravých barvách

Podání barev, které by nemělo být zaměňováno s barevným světlem, je schopnost světelného zdroje ukázat skutečné barvy různých předmětů. Podání barev se udává jako index a platí, že čím nižší skóre, tím nižší je schopnost lampy správně podávat barvy. Nejvyšší skóre indexu podání barev (CRI) je 100. V restauracích a kuchyních je požadováno minimální skóre 80, ale 90 je lepší. Použití špatného CRI může způsobit, že vizuální dojem z jídla a pití nedosáhne plného potenciálu a bude mít silný vliv na požitek zákazníků.

8. Starejte se o pohodlí zákazníků

Jakkoliv je design baru neobvyklý nebo experimentální, vždy by měla být zajištěna minimální úroveň pohodlí. Hosté musí vždy být schopni přečíst jídelní lístek a vidět své jídlo. Je také třeba zamezit přímému oslnění umístěním lamp mimo přirozené zorné pole. Dejte si také pozor na světlo, jež by mohlo být odraženo lidem do očí z lesklých povrchů či zrcadel. Užitečné zde mohou být difuzéry jako například mléčné sklo.

9. Sledujte aktuální trendy: některé přetrvají

Aktuálním trendem je návrat k základům, čistým liniím, velkým a oblým tvarům skla. Řada nových bister volí otevřené světelné zdroje s odstraněnými stínidly a šňůrami visícími ze stropu. Retro žárovky s viditelným vláknem jsou velmi populární, protože jsou samy o sobě designovým objektem, ale začíná se z nich stávat velmi uniformní trend. Sklo je nádherný materiál, který má v Čechách po staletí udržovanou tradici. „V Brokisu se snažíme skloubit tradiční ručně foukané sklo s vytříbenými materiály, jako jsou dřevo a ručně opracovaný kov. Chceme posouvat hranice současného umění, kterým světlo v prostoru bez nadsázky je,“ vysvětluje Koldová.

Pokud jde o nedekorativní osvětlení, bary a restaurace se stále více rozhodují pro LED osvětlení, aby ušetřily náklady a snížily údržbu. Protože prvotním cílem těchto nových světelných zdrojů je úspora elektrické energie, nebral se na jejich design příliš ohled a vše se podřizovalo hlavně funkčnosti světelného zdroje. I to se dnes mění s cílem poskytnout nejen úsporu a funkci, ale zachovat rafinovanost a krásu skleněných světel. Příkladem toho jsou linie Puro, Shadows, Capsule, Mona. „Mám ráda filamenty (žárovky s vlákny) pro jejich eleganci. Ledkové čipy jsou velmi ostré až rušivé, proto pro jejich zmírnění používáme již zmíněné difuzory. Podařilo se nám najít ideální skloubení krásy a funkčnosti (i úspory). Používáme LED žárovky, které mají vzhled filamentů, ale oproti spotřebě 60 W mají jen 5 W,“ upřesňuje Koldová.

10. A co je důležitější: design nebo funkčnost?

Odpověď úspěšné české designérky je jednoznačná: „Dobrý design je funkční!“

Tento a další články najdete v BARLIFE č. 80, který můžete objednávat na našem e-shopu. 


Rozmanitá tvorba Karolíny Vintrové

Rozmanitá tvorba Karolíny Vintrové

S mladou designérkou jsme si povídali o studiu na UMPRUM, o její nutkavé potřebě tvořit a také o tom, co pro ni znamenají tradice, řemesla a její vlastní kořeny.

The Cambrian: Příběh dvou zemí

The Cambrian: Příběh dvou zemí

Uhnízděný hluboko v údolí Adelboden, The Cambrian oživuje švýcarský chalet pro 21. století a nabízí jedny z nejméně poskvrněných 360stupňových výhledů, jaké Alpy mohou nabídnout. „Měl jsem neuvěřitelné štěstí, že jsem poznal toto místo, a tak se cítím zavázán se o něj podělit,“ říká Grant Maunder, majitel podniku, horský patriot a vášnivý lyžař, kterému přezdívají „náhodný hoteliér“.

Cretan Malia Park: Úzké uličky a minojská civilizace

Cretan Malia Park: Úzké uličky a minojská civilizace

Pohupující se palmy, indické fíkovníky a banánovníky tvoří součást exotické zahrady, která slouží jako silný referenční bod a dynamický architektonický prvek, který Cretan Malia Park oživuje. V tomto rozsáhlém útočišti, kde tradiční materiály a textury nabízejí nový pohled na krétský luxus, se harmonicky snoubí svěží venkovní svět s modernistickou stavbou hotelu.

Výpečky Terezy Beránkové - V jednoduchosti je krása

Výpečky Terezy Beránkové - V jednoduchosti je krása

Gastronomie. Foodstyling. Porcelán. Tato tři slova s naprostou přesností vystihují um jediné osoby. V ateliéru na pražském Smíchově jsme navštívili výtvarnici Terezu Beránkovou.

Dita Buchtová - Z lásky k doteku a přírodnímu materiálu

Dita Buchtová - Z lásky k doteku a přírodnímu materiálu

Dita Buchtová je studentkou pražské UMPRUM a mladou nadějí české designérské scény. Pod jejíma rukama vznikají zajímavé předměty s promyšleným konceptem. Zalíbení Dita našla zejména v práci se dřevem a v ručním soustružení.

„Art de vivre“: tam, kde umějí žít

„Art de vivre“: tam, kde umějí žít

Vášeň pro současné umění umocněná velkorysou francouzskou kuchyní. V srdci Provence servírují komplexní zážitek v intenzivním světle ikonických lamp Klieg a v obklopení nábytkem od Florence Knoll a uměleckými díly Isamu Noguchiho. Olivier a Patrizia Massartovi se stávají pány místa. Olivier se v této zemi narodil, Patrizia do ní přináší italský způsob života.

Design jako souhra tradice a současnosti

Design jako souhra tradice a současnosti

Když se dvojice lékárníků s vášní pro víno, design, koně a autentické lokální zážitky rozhodla otevřít hotel, vzniklo duši uzdravující místo. „Každý den chodíme na vrchol věže, abychom viděli západ slunce a hovořili o našich zážitcích a místní historii,“ říká Ana. Vzhledem ke spletité minulosti, která dvojici přivedla k vlastnictví hotelu na tomto místě, tyto rozhovory trvají dlouho do noci.

Designová harmonie pod Alpami

Designová harmonie pod Alpami

Může se zdát, že Josef Walch měl svou životní cestu naplánovanou už od mala. Jeho rodiče vlastnili slavný Gasthaus v idylické alpské vesničce Zum Am Alberg, jen pár minut od centra města Lech, kde se později setkal se svou budoucí manželkou a též obchodní partnerkou hotelu Rote Wand Nataschou.

V souladu s věcmi kolem sebe

V souladu s věcmi kolem sebe

Žít v hezkém prostředí a obklopovat se věcmi, které s námi souzní, napomáhá vnitřnímu klidu a spokojenějšímu životu. Své o tom ví zejména jedinci s výtvarným nadáním a smyslem pro estetiku. Mezi takové jednoznačně patří Karolína Stryková a Teodorik Menšl, kteří za účelem zkrášlování svého okolí vytvořili značku – In August Company.

Skandinávský minimalismus s plody Řecka

Skandinávský minimalismus s plody Řecka

Zatímco Atény jsou pravidelně oceňovány hvězdami a Soluň se poslední roky mění v gastronomickou metropoli, na největším řeckém ostrově se v malé zapadlé uličce v centrální části Heraklionu skrývá skutečný klenot moderní gastronomie a designu.

V designu se meze nekladou

V designu se meze nekladou

Design je obor zaměřený na řešení různorodých problémů. Designér by proto měl být renesanční člověk s mnoha zájmy a především dovednostmi a nikoliv úzce vyprofilovaný specialista. Průmyslová designérka Adéla Bačová o tom ví své, a proto upravila koncepci své práce tak, aby neomezovala jejího tvůrčího ducha.

Maré: V hlubinách oceánu

Maré: V hlubinách oceánu

Přestože ji od moře dělí 700 kilometrů, představuje thajská restaurace Maré čistou ukázku globalizovaného nautického stylu. Moře či oceán jsou zde všudypřítomné. A z hlubin oceánu jsou také ty nejčerstvější suroviny jejichž stopu najdete nejenom v kuchyni, ale i v návrhu celého interiéru.

Kam dřív: 6 nově otevřených podniků

Kam dřív: 6 nově otevřených podniků

Gastronomie se stále rozvíjí a kreativita nápadů nezná mezí i přes dlouhotrvající pandemické překážky, se kterými majitelé podniků bojují. A to je jedině dobře. Přinášíme přehled nových podniků z nejrůznějších oblastí, každý originální svým konceptem i odpovídající atmosférou, kterou prezentuje.

Bar Múzsa: Inspirace v hotelovém lobby

Bar Múzsa: Inspirace v hotelovém lobby

Múza - tajemná síla božské inspirace, která se zrodila v prostorách paláce Four Seasons Gresham. Budapešť říká, že tento okamžik inspirace najdete v každém koutu. A najdete ji i v novém baru umístěném v hotelovém lobby.

Ikona prohibičního podsvětí

Ikona prohibičního podsvětí

Útulný podnik s otevřenou střechou, spletitými prostory a neobyčejnou atmosférou navazující na zásadní okamžiky australské historie. To je Tilly May's.

Porcelán - opravou tvořit nový příběh

Porcelán - opravou tvořit nový příběh

Co je projekt Live Longer a jak dát nový život rozbitému porcelánu.

Sklo, nositel myšlenek designérů

Sklo, nositel myšlenek designérů

Sklářství má v Česku dlouholetou tradici a během staletí se u nás stalo poctivým a hodnotným řemeslem. Není tedy divu, že tvoří i nedílnou součást gastronomie. Dokáže prezentovat vyrobenou recepturu a zároveň pomáhá sdělovat její příběh. Ale co je hlavní - sklo odjakživa formuje příběhy svých designerů. Takový vypráví i mladý umělec František Jungvirt, který sklo považuje za jeden z nejvhodnějších materiálů pro ztvárnění svých nápadů.

Kulinářskou výpravou po Amazonii

Kulinářskou výpravou po Amazonii

Nespoutanost řeky Amazonky a její propojení se zeměmi Jižní Ameriky se staly inspirací pro jednu z nejpopulárnějších restaurací v Madridu a nově i v Londýně. Podnik Amazónico plně reprezentuje vášeň kolující v krvi obyvatel deštného pralesa. A to s úctou k přírodě a gastronomii se špetkou luxusu a vznešenosti.

Stará Anglie v moderním pojetí

Stará Anglie v moderním pojetí

V londýnském podniku The Berkeley Bar & Terrace má každý drink svůj příběh. Od ročníkového šampaňského zapomenutého ve francouzském sklepě přes slad, který následně zrál po generace, až po červené víno, které si po skleničce vychutnáte jen díky Coravinu. Každá z položek v nabídce je pečlivě vybrána s ohledem na svůj jedinečný charakter.

Design: jednoduchost a elegance do každého výčepu

Design: jednoduchost a elegance do každého výčepu

Výčepní stojan v setu s pivními tácky v novém kabátu zbaveném přebujelého dekoru rozmáhajícím se v současném pohostinském prostředí. Tak popisuje designérka Nikola Mikulecká své pivní pípy z porcelánu a keramiky, které byly předmětem její diplomové práce na pražské ČVUT. Proč se rozhodla modernizovat právě pivní pípu a čemu dalšímu vtiskla novou podobu?

Designová extáze V DTLA

Designová extáze V DTLA

Podnik V DTLA, situovaný v historických prostorách budovy Seven Grand v samotném centru Los Angeles, představuje 520 m2 designové extáze. Tzv. „all-day dinning“ koncept poskytuje místo, kde si každý přijde na své v průběhu celého dne. Místo neskutečných rozměrů, které je využito do posledního detailu a kde je právě promyšlený design hlavním nástrojem business strategie podniku.

Od vína v dlaních po tenkostěnný nezdobený křišťál

Od vína v dlaních po tenkostěnný nezdobený křišťál

I tak by se dal popsat vývoj konzumace vína. Sklo je tu s námi kratší dobu než víno a zpočátku rozhodně nepředstavovalo materiál přístupný každému. I proto si cesta k dnešní naprosto dominantní vinné sklence – čiré, na stopce, s velkým kalichem užším na okraji – zaslouží bližší prozkoumání.

VINNÁ: Nový život pro vinnou révu

VINNÁ: Nový život pro vinnou révu

Designérka, kterou vám tentokrát představíme, nemá s gastronomií zdánlivě nic společného. Silvie Hrušková totiž tvoří dřevěné šperky. Čím si tedy zasloužila naši pozornost? Název značky VINNÁ napoví. Silvie pochází z vinařské rodiny a její prsteny vznikají ze dřeva vykácených vinohradů. Za každým šperkem se tak ukrývá několik ročníků vína.

Za vznikem designové Kapsle stojí touha po jednodušší přípravě kávy

Za vznikem designové Kapsle stojí touha po jednodušší přípravě kávy

Podívejte se s námi pod ruce dalšímu zástupci nové generace designérů. Tím je Karolína Jeřábková, která nás zaujala svou Kapslí. Jde o minimalistický a zároveň elegantní set na přípravu filtrované kávy, který obsahuje dripper, hrnek a bambusové víčko pro možnost kávy s sebou. Cílem bylo zjednodušit a zpříjemnit přípravu filtrované kávy.

Začínal u videí, teď má vlastní řezbářskou značku

Začínal u videí, teď má vlastní řezbářskou značku

O nás Češích se říká, že máme zlaté ručičky. A právě na tyto šikovné a dovedné ruce se zaměříme v naší nové rubrice, která vám v průběhu roku představí mladé a nadějné designéry. Od Designbloku přes Prague Design Week až po Dyzajn market, který se pravidelně koná na piazzetě Národního divadla. Všude tam se můžete potkat s autorskou tvorbou všech možných druhů, stylů a oborů. Ano, i ve spojení s gastronomií.

Od ledničky přes sous-vide až po virtuální realitu

Od ledničky přes sous-vide až po virtuální realitu

Ačkoli se v gastronomii čím dál častěji vracíme k tradičním postupům, technologie mají v podnicích své nezastupitelné místo. Těžko si představit, že by v baru či restauraci chyběly. Jenže svět jde kupředu rychleji než kdy dříve a to, co se před pár lety zdálo jako sci-fi, je dnes krám vhodný jenom do šrotu. Dnes proto můžeme jen hádat, jak bude vypadat bar za deset, dvacet, třicet let. Přesto, pojďme se na chvíli zasnít.