Vinní jednorožci

Jan Čeřovský

Také svět vína má své mytické láhve a tekuté legendy. V poslední době se čím dál častěji můžete setkat s termínem „Unicorn Wines“, vinní jednorožci. A podobně jako neodolatelného, ale bájného jednorožce viděl tato vína na vlastní oči jen málokdo. Téměř nikdo je neochutnal, ovšem žádný vínomilec by si podobnou příležitost rozhodně nenechal utéct. Hashtag #unicornwine na sociálních sítích (Instagramu především) nabízí fascinující přehlídku plnou vychloubání slavných someliérů a vinných nadšenců hovořících o unikátních vinných zážitcích. Často přitom nejde o vína, která obdržela maximální hodnocení od slavných kritiků, ale láhve jedinečné z odlišných důvodů.

Není žádné jasné pravidlo, kdy lze víno označit za opravdového vinného jednorožce, ale přes mnohé neshody se na leckterých láhvích většina odborníků a milovníků vína shodne. I když i v tomto oboru je již možné sledovat jistou devalvaci nároků, neboť příspěvek na Instagram nepočká…

Jak najít jednorožce?

Obecně ale vinní jednorožci téměř vždy patří kvalitativně mezi špičku té či oné vinné kategorie. Dokonce se o nich mluví se zbožnou úctou. Jejich společnými charakteristikami jsou jména proslulých vinařů, většinou již v důchodu nebo častěji dokonce po smrti, větší nezvyklý formát láhve, extrémně limitovaná produkce či speciální edice vydražené pro charitu. Mohou to být něčím mimořádné a neopakovatelné ročníky či vína z doby, než dané vinařství prorazilo na trhu a jeho produkce se spíše pila, místo aby končila ve sbírkách. Také může jít o slavná stará vína, která se v minimálním počtu zničehonic vynoří přímo ze sklepa vinařství, a to v perfektním stavu, s jasným původem a jednoznačnou minulostí precizního skladování. Tedy nikoli po již šestém majiteli a s kdo ví jakou historií.

Ruku v ruce se vším výše řečeným jdou často extrémně vysoké částky, které producenti za podobná vína požadují, byť lze narazit i na exempláře s velmi vstřícnou cenou. Musíte však mít obrovské štěstí a mezi vámi a obchodníkem musí panovat vhodná informační asymetrie.

Správný jednorožec se totiž odlišuje od klasických investičních vín a kultovních značek (všech těch high-end Bordeaux, supertoskánců či Cabernetů z Napa Valley) mimo jiné tím, že člověk potřebuje zkušenosti a znalosti, aby jej dokázal objevit a rozeznat. A někdy je třeba mít i určitou prestiž a jméno v oboru, abyste víno dokázali získat nebo aspoň měli šanci ochutnat. Nestačí prostě jen dostatek peněz k zakoupení od jednoho z mnoha obchodníků po celém světě jako u „běžné“ všeobecně známé láhve z Château Lafite či od Screaming Eagle nebo Domaine de la Romanée-Conti. Což samozřejmě nic nemění na faktu, že konkrétní vína těchto superslavných producentů lze do jednorožčí škatulky zařadit bez váhání.
Celý článek s uvedením konkrétních příkladů nejunikátnějších vinných jednorožců najdete v BARLIFE č. 98, který můžete objednávat na našem e-shopu. 
Trendy pro následující roky aneb věštění z vinných kalů

Trendy pro následující roky aneb věštění z vinných kalů

Jakým směrem se bude ubírat svět vína a jemu spřízněných nápojů v nejbližší době? I za běžné situace je nutné podobné odhady brát s jistou rezervou, ovšem v současné pandemii a při bezprecedentním způsobu, kterým zasáhla restaurace, bary a vůbec celé pohostinství, to platí dvojnásob. Přesto se o „věštění z vinných kalů“ a prorokování několika následujících trendů pokusím.

Champagne: Trendy, servis, mixologie

Champagne: Trendy, servis, mixologie

Trendy ovlivňují v podstatě cokoli. Nevyhne se jim žádné odvětví a každý, kdo chce být úspěšným, je musí sledovat. Producenty champagne nevyjímaje. Pojďme to vzít ale pěkně po pořádku.

Sommelierská latina

Sommelierská latina

Znalosti vína a umění degustace se v posledních letech dostává značné pozornosti. Vína se pije stále více a hosté si již zvykli i na službu sommelierů, kteří jim v restauraci bez zaváhání doporučí víno doslova na míru. Nakolik jsou ale tito důležitě vyhlížející pánové a dámy skuteční fachmani a nakolik jen obyčejní užvaněnci, kteří si osvojili nesčetné množství přívlastků a mávají jimi kolem sebe jako prodlouženým kopím?

Od vína v dlaních po tenkostěnný nezdobený křišťál

Od vína v dlaních po tenkostěnný nezdobený křišťál

I tak by se dal popsat vývoj konzumace vína. Sklo je tu s námi kratší dobu než víno a zpočátku rozhodně nepředstavovalo materiál přístupný každému. I proto si cesta k dnešní naprosto dominantní vinné sklence – čiré, na stopce, s velkým kalichem užším na okraji – zaslouží bližší prozkoumání.

VINNÁ: Nový život pro vinnou révu

VINNÁ: Nový život pro vinnou révu

Designérka, kterou vám tentokrát představíme, nemá s gastronomií zdánlivě nic společného. Silvie Hrušková totiž tvoří dřevěné šperky. Čím si tedy zasloužila naši pozornost? Název značky VINNÁ napoví. Silvie pochází z vinařské rodiny a její prsteny vznikají ze dřeva vykácených vinohradů. Za každým šperkem se tak ukrývá několik ročníků vína.

Co ukrývají sklepy Starého Plzence?

Co ukrývají sklepy Starého Plzence?

Šumivá vína zůstávají v našich končinách populární dodnes – dle statistických dat Celní správy České republiky se v loňském roce v Česku vypilo 19,3 milionu láhví šumivých vín, a jedná se tak o zhruba 6% nárůst oproti předchozímu roku. Drtivý podíl na prodejích má největší tuzemský producent, skupina Bohemia Sekt, se 16 miliony prodaných láhví sektů a šumivých nápojů (čímž překonal svůj vlastní prodejní rekord z roku 1999).

Spritz: S lehkostí bublinek

Spritz: S lehkostí bublinek

Ředit víno vodou pro Řeky představovalo zcela přirozený způsob, jak se udržet v patřičných mezích během ritualizovaných hostin zvaných sympozion. Nicméně tyto první zmínky o úpravách vína představují pouhou předzvěst perlivého nápoje, jenž si svou jednoduchou skladbou, ať už v tradiční, či obměněné podobě, vydobyl na počátku 21. století místo mezi klasickými koktejly.

Nové hvězdy mezi vinnými odrůdami

Nové hvězdy mezi vinnými odrůdami

Odrůdový panteon se mění jen pomalu a jména jeho obyvatel všichni milovníci vína dobře znají. Nejsou to nutně odrůdy vysazené na největších plochách, byť ve většině případů jde skutečně o ty nejrozšířenější, ale ty spojené s nejslavnějšími a nejpopulárnějšími víny. V posledních letech se ale objevilo několik odrůd, které si získávají věrné následovníky a jejichž popularita stále stoupá.

Krása pěstitelských champagne

Krása pěstitelských champagne

Champagne, na historii i současnost bohatý region severovýchodní Francie, dává jméno bezesporu nejslavnějším a nejdůležitějším šumivým vínům světa. Tamních 34 300 hektarů vinic obhospodařuje 15 800 různých majitelů a pěstitelů hroznů. Šampaňských domů je dnes přes tři stovky, družstevních spolků na sto padesát. Některé domy či družstva připravují jedinou značku, jiné jich mají i několik desítek.