Španělská šumivá vína nejsou jen cava
Pokud se řekne bublinky, vybaví se většině milovníků vín především Champagne a Prosecco, případně sekt. A také španělská cava. Produkce šumivých vín se ve Španělsku za poslední dvě dekády více než zdvojnásobila, takže rostla rychleji než celosvětový průměr i spotřeba. Nyní již výrazně přesahuje dva miliony hektolitrů ročně. Celosvětově se tak řadí na čtvrté místo za dominantní Itálii následovanou Francií a Německem. Vývoj se ve Španělsku ovšem nezakládá pouze na objemu – nabídka se velmi dynamicky transformovala a stále větší důraz Španělé kladou na kvalitu. A to jak u cavy, tak i dalších apelací a uskupení producentů šumivých vín.
Historie španělského šumivého vína se píše přibližně od poloviny 19. století, s výraznější expanzí v jeho poslední čtvrtině. Podstatnou část produkce těchto šumivých vín nalézáme především v Katalánsku a oblasti Penedès. Bohatá nabídka bílého vína v této oblasti historicky souvisí s epidemií fyloxery, která zdevastovala evropské vinice a vedla zde k nahrazení modrých odrůd těmi bílými. „Španělské šampaňské“, jak bylo tehdy označováno, vznikalo a stále vzniká nákladnější, ale nejlepší klasickou metodou druhotného kvašení přímo v láhvi, stejně jako slavný francouzský předobraz, byť z úplně jiných odrůd a na odlišných místech.
S aktuální produkcí okolo čtvrt miliardy lahví je určitě nejznámějším a nejrozšířenějším španělským šumivým vínem Cava – ostatně na export jde téměř 70 %. Tato rozsáhlá apelace dnes představuje 38 tisíc hektarů vinic rozprostřených v několika různých oblastech, 6800 pěstitelů a zhruba 370 producentů a v jejich rámci řadu více či méně oddělených značek. Drtivou většinu vinic najdete v oblasti Penedés, konkrétně v zóně Comtats de Barcelona, jejíž San Sadurní d'Anoia je neoficiálním hlavním městem cavy. Právě zde sídlí více než 80 producentů, a hned několik z těch největších a nejslavnějších jako Freixenet či Codorníu, a návštěva města je oblíbenou turistickou atrakcí. Část produkce se nachází v údolí řeky Ebro, nedaleko města Logroño. V ještě menší míře se vyskytuje ve Viñedos de Almendralejo, směrem k Portugalsku v provincii Badajoz a v zóně Levante nedaleko Valencie.

Zatímco Champagne a podstatnou část dalších nejlepších světových šumivých vín připravených klasickou metodou definují odrůdy Chardonnay a Pinot Noir a v menší míře Meunier, cava se zde naprosto odchyluje, a i to ji činí unikátní. Excelují v ní tři bílé odrůdy – lehčí elegantní florální Macabeo (známé také pod názvem Viura), plnější, strukturovanější a extrémně zajímavé a charakterní Xarel·lo (skvělé i pro tichá vína a v některých případech používané na šumivá i samostatně) a ovocnější uhlazenější Parellada. I všudypřítomné Chardonnay je od osmdesátých let povoleno, ale není tak obvyklé a většinou tvoří jen menší části směsi. Především v růžových vínech pak můžete najít i Pinot Noir či odrůdy Garnacha, Monastrell (Mourvèdre) a hlavně místní Trepat, krásně červeně ovocnou, jemnější a decentně kořenitou odrůdu. Především pro sladší typy cavy, které ovšem tvoří velmi malou část, je populární používat též odrůdu Subirat Parent známější jako Malvasía. V případě cavy určitě mají – oproti třeba proseccu, ale i základním neročníkovým šampaňským či crémantům a sektům – větší šanci přijít si na své milovníci úplně suchých šumivých vín. Kategorie Brut je běžná, ale obrovská spousta i běžně dostupných supermarketových vín je dokonce Brut Nature naprosto bez cukru.
Po mnoho let byla cava vnímána hlavně jako levná, ba až extrémně levná alternativa Champagne. Cenová politika, a image běžného levného pití, je na mnoha trzích natolik zafixována, že se jen těžko prosazují změny. Přitom krom velkého navýšení produkce základu, ve kterém jde ale stále najít i mnoho velmi solidního vína, vzniká stále více opravdu charakterních a propracovaných vín. Při zkušenostech mnohých konzumentů se snadno zaměnitelnými levnými víny se jen těžko vysvětluje, proč si za cavu připlatit, když vše dříve chutnalo v podstatě stejně, a větší očekávání nemají.
Problém tkví mimo jiné i v tom, že cava dlouho neměla rozumný systém úrovní kvality, příliš se u ní neřešila ročníková a neročníková vína jako u Champagne, neměla snadno pochopitelná Premier/Grand Cru a podobně, i geograficky a odrůdově byla uchopena velmi volně. Rozlišení Reserva a Grand Reserva pro déle – ale stále nijak speciálně dlouho – vyzrávaná vína úplně účel neplnilo. Tamní vinařský marketing též nevynaložil příliš úsilí vysvětlit, v čem je cava svébytná a proč ji nemáme vnímat pouze jako levnější a jednodušší alternativu něčeho jiného. V tomto ohledu došlo naštěstí v posledních letech k velkým pokrokům. Nově lze uvádět konkrétní specifické podoblasti původu, základní Cava de Guarda musí stále zrát jen 9 měsíců, ale vyšší kategorie Cava de Guarda Superior mají zrání prodloužené – Reserva nejméně 18 měsíců a Gran Reserva pak 30 měsíců. U vín také musí být jasné, o jaký ročníkový základ se jedná. Coby další tlak na kvalitu jsou u nich požadovány o něco starší vinice a do budoucna též jejich obdělávání v bio režimu, nejpozději pak v roce 2025 (již v roce 2022 vzešlo 32 milionů lahví z bio produkce). Zavedena byla také nová vrcholná třída Cava de Paraje Calificado s uvedením v podstatě konkrétních nejlepších vinic a nejméně třemi roky zrání na kalech v láhvi, podmínka starších výsadeb a bio hroznů se týká i jí. A novinkou je též označení „elaborador integral“ coby variace na Récoltant-Manipulant u šampaňského, tedy pěstitelský produkt, kdy vinařství zároveň pěstuje a zpracovává jen vlastní hrozny.

Všechno toto bylo ale v podstatě až reakcí na útěk mnohých prestižních producentů pod jiná označení, vlastní spolky a klasifikace a zároveň odtržení právě od značení cava. Apelaci nakonec opustila i ta jména, jimiž se vždy dokazovalo, že i cava může dosahovat špičkových kvalit. Skvělé vinařství Raventós i Blanc svá vína značí Conca del Riu Anoia, byť je v tomto samo. Ale vznikla dvě zásadní značení, které nově definují kvalitu španělských šumivých vín – Clàssic Penedès a především pak Corpinnat. Kdyby nic jiného, tak právě jejich vznik předznamenal masivní tlak na nápravu pověsti cavy a zvýšení prodeje takto kvalitních vín.
Coby Clàssic Penedès najdete víno pouze z apelace Penedès a pouze z lokálních odrůd, navíc doba zrání byla nastavena na 15 měsíců a více. Dalším důležitým požadavkem je, že víno musí vznikat z ekologicky vypěstovaných hroznů. Dovolují nejen klasickou metodu, ale i „ancestrale“, tedy dnes tak populární pét-nat.
Corpinnat je sdružením nejmladším, oficiální evropskou certifikací je až od roku 2017. Zvláštní jméno kombinuje latinský název oblasti Penedès s výrazy pro zrození a srdce v katalánštině a výsledek znamená v podstatě „zrozeno v srdci Penedès“. Původní ideou bylo doplnit označení „cava“ o tuto novou značku coby garanci vyšší kvality, ale dohoda se ukázala jako prakticky nemožná. Regulační orgán DO Cava dal navíc jasně najevo, že značení nemohou na vinětě koexistovat. Došlo tak k rozkolu a výrobci se rozhodli zůstat u značky nové. Sice tím přišli o možnost využívat termíny jako Gran Reserva, ale apelace cava přišla o své hvězdy z nejzářivějších. A nové značení si extrémně rychle vydobylo velkou prestiž. Nemálo tomu pomohlo, že mezi jeho jedenáct aktuálních členů patří jména jako Gramona či Recaredo, špičky šumivých vín ve světovém měřítku, a v neposlední řadě velmi přísné nastavení pravidel a jasná orientace na kvalitu.
Co tedy Corpinnat od svých členů vyžaduje a zavazuje se kontrolovat pomocí každoročních auditů? Zaprvé je to původ v Penedés, ale jen v přesně ohraničené části, celkem se jedná o necelých 23 tisíc hektarů (zhruba 60 % plochy, ze které může vznikat cava). Zásadním požadavkem jsou ekologicky vypěstované hrozny, minimem je tedy bio, ale najdete i producenty biodynamické. Víno musí tvořit nejméně z 90 % lokální odrůdy – Macabeo, Parellada, Subirat Parent, Xarel·lo, Garnacha, Monastrell, Sumoll či Xarel·lo Vermell (Rosado). Zbylých deset procent může být Chardonnay, Malvasia de Sitges, Pinot Noir či Trepat. Povinností je ruční sklizeň a kompletní zpracování v prostorách producenta, do kterých nesmí přijít jiné hrozny než z oblasti povolené pro Corpinnat. Minimálně tři čtvrtiny použitých hroznů musí pocházet z vlastních vinic anebo z vinic smluvně zajištěných na nejméně tři roky dopředu. Sdružení také stanovuje minimální a pro komunitu pěstitelů férovou výkupní cenu hroznů, která se zatím pohybovala na téměř dvojnásobku oblastního průměru. Nejde tedy jen o udržitelnost ekologickou, ale i společenskou.
Vína samozřejmě vznikají klasickou metodou kvašení v láhvi. Zásadním požadavkem je doba zrání na kalech, která je nastavena na minimálně 18 měsíců, ale většina vín leží i mnohonásobně déle. V pravidlech dokonce najdete, že producent musí mít v nabídce alespoň jeden Brut Nature vyzrávaný alespoň 30 měsíců a jeden ročníkový Brut, Extra Brut nebo Brut Nature vyzrávaný alespoň 60 měsíců! Výsledkem tohoto všeho je, že pod značkou Corpinnat najdete – prozatím s velkou jistotou – jen kvalitní serióznější šumivá vína nebo rovnou španělskou šumivou špičku a vína, která se mohou směle postavit i prestižním Champagne. Jistě, za výrazně vyšší ceny než běžně stojí cava – průměr se pohybuje nad 17 eury, ale najdete jak vína za 10 eur, tak ta s cenou výrazně převyšující 100 eur.
Tento článek v plné verzi najdete v BARLIFE 110. Jednotlivá vydání i předplatné magazínu objednáte zde.
Barevný svět Gréty Kušnírové
Nadějná mladá designérka se pomalu loučí s UMPRUM, kde uzavírá studium Ateliéru keramiky a porcelánu. Upozornila na sebe svou barevnou tvorbou i neotřelými tématy. Od rozpracované diplomové práce si za námi odskočila Gréta Kušnírová, milovnice Itálie a gastronomie.
Otto Vašák: Esencí každé restaurace je tým
V žilách mu koluje valašská krev, zatímco v hlavě má ucelenou představu o budoucnosti podniku Essens v Hlohovci u Břeclavi, kde šest let kormidluje na pozici šéfkuchaře. Lekci o disciplíně a cílevědomosti dostal mimo jiné v pražské La Degustation Bohême Bourgeoise, ta největší zkouška ho však potkala, když se rozhodl postoupit od vaření k lídrovství a potěžkat si zodpovědnost v restauraci, která dnes patří mezi špičku české gastronomie. S Ottou Vašákem jsme si otevřeně povídali o (ne)pochopení výrazu fine dining a přínosu průvodce Michelin Guide, o minimalismu, bláznovství a také o tom, že esencí není samotná vize chefa, ale jeho tým.
Vady vína od korku po myšinu
Víno je nádherný přírodní nápoj plný úžasných ovocných, květinových a jiných aromat, někdy přímočaře veselý a jindy vážně vrstevnatý a komplexní. A sem tam místo třešní nebo citrusů víno zavoní vlhkým kartonem, koňskou stájí, dlouho nevykydanou klecí s křečkem či oblíbeným lepidlem Kanagom. Některé lehce obskurní vůně a projevy, zvlášť ty lehce těkavé živočišné, mohou v menší koncentraci vlastně pomáhat dotvořit charakter specifického vína. Jiné, kdykoliv se objeví, znamenají nespornou vadu. Pojďme se na pár typických – a bohužel stále ne úplně výjimečných – projevů vad vína podívat trochu blíže.
Koktejly: Jiskra agáve
Ať už jde o tequilu, mezcal, nebo méně známý cocuy, agávové destiláty mají jedno společné. Vyrábějí se z jediné rostliny, která potřebuje čas. Než je agáve připravená ke zpracování, roste i deset let. Sklízí se ručně a každá sklizeň je jedinečná, podobně jako ročník ve vinařství. Právě dlouhá doba zrání, terroir a způsob zpracování dávají těmto destilátům nezaměnitelný charakter. Není divu, že si získaly srdce barmanů po celém světě a čím dál častěji i těch českých. Čtyři z nich jsme oslovili s výzvou, aby vytvořili autorský koktejl s agávovým destilátem v hlavní roli. Výsledkem je čtveřice nápaditých drinků, které ukazují, že agáve není jen o limetce a soli. Je o příběhu, trpělivosti a odvaze hledat nové souvislosti.
Podnik: Všechny chutě světa
Prázdniny v Římě? Letos můžete klidně zůstat v Česku, celá Itálie totiž přijela za vámi. Mezi novými podniky tentokrát převažují italské koncepty, které přicházející léto prosluní ještě o trochu víc. Neustává ani pekárenský boom, parta okolo Vnitroblocku otevřela v jeho sousedství pekárnu Skýva. Na Žižkově vznikl nový bar Twist a bez povšimnutí by nemělo zůstat ani legendární lahůdkářství Zlatý kříž, jež se v dubnu opět otevřelo.
Zuzana Benešová: Jídlo je nástroj k osvětě
Světem proletuje slovní spojení „regenerativní jídlo“. Jen málokdo mu dokonale rozumí, přesto naše společnost začíná vnímat, že půda je tím nejcennějším a zároveň i nejohroženějším zdrojem lidské obživy. Regenerativní zemědělství navrhuje řešení, jak obnovit bohatství pod našima nohama – a vypěstovat o něco zdravější budoucnost. Věří v to Zuzana Benešová, která vede projekt Živá půda a vyzývá ke spolupráci zemědělce i kuchaře. Jaké suroviny se málem vytrácejí z české kuchyně, jak spolu souvisí mikrobiom člověka a půdy a co zmůže gastronomie, když dojde na osvětu?
Nečekaná hloubka fazole tonka
Nenápadná, vrásčitá a na první pohled možná nezajímavá – fazole tonka klame tělem. Jakmile ji však nastrouháte nebo rozemelete, uvolní se bohaté aroma, které připomíná vanilku, hořké mandle, skořici a karamel. Tento voňavý poklad pochází z Jižní Ameriky, a přestože není ještě v evropské gastronomii příliš známý, špičkoví kuchaři ho považují za vzácnou ingredienci, která dokáže dodat hloubku sladkým i slaným pokrmům. „Fazole tonka vnáší do dezertů jemnost vanilky, ale s kouřovějším a komplexnějším aroma. Používám ji místo vanilkového lusku, když chci vytvořit něco nečekaného a sofistikovaného, například v crème brûlée nebo čokoládové pěně,“ říká šéfkuchař David Muñoz, držitel tří michelinských hvězd.
Německá pivní invaze do Ameriky
Německo ekonomicky chřadne, Spojené státy se nadechují. Není pochyb, na které straně Atlantiku je síla a na které stagnace. Skoro to vypadá, že si Američané za chvíli celé Německo koupí. V jednom oboru to však neplatí. Ba dokonce to platí skoro obráceně. V pivu.
Káva: Regenerativní zemědělství
Kávový průmysl prochází dramatickými změnami. Ceny komoditní kávy arabika dosáhly na konci roku 2024 historických maxim a setrvávají na nich i v roce 2025. Důvodů je více – od extrémního sucha v Brazílii přes nejistotu ohledně cel a tarifů v USA až po zmatky spojené se zaváděním evropského nařízení o odlesňování (EUDR), jehož účinnost byla nakonec odložena na rok 2026.
Anna Štajglová: Vlněný Masopust
Když se řekne masopust, snad každému se začnou sbíhat sliny. Představíme si zabijačku, hostinu, koblihy. Veselí, průvod maškar. Barevnost, radost. A přesně tuto náladu potřebovala designérka Anna Štajglová zachytit v názvu své autorské značky. Tak vznikl, prostě a jednoduše, Masopust.
Rumfest 2025: Praha na jeden den patřila Karibiku
V sobotu 25. května se pražský Vnitroblock proměnil v místo, které vonělo po cukrové třtině, rumu a Karibiku. Třináctý ročník Rumfestu, největšího rumového festivalu ve střední Evropě, přilákal rumové nadšence, zvědavce i úplné začátečníky.
Ochutnali jsme za vás: Nealkoholická šumivá vína
Do jarního testu jsme vybrali aromatizované nápoje, jejichž základ tvoří víno z hroznů révy vinné české produkce, obohacené o další přírodní aromatické látky a antioxidanty, především třísloviny, silice či terpeny, zpravidla formou macerátu bylin za studena. Nejen že byliny zvyšují celkovou antioxidační kapacitu vína, ale představují též zajímavou přísadu při přípravě koktejlů a kulinářských výtvorů. Historie těchto nápojů původně především aperitivního či digestivního charakteru sahá až do dob starověkých civilizací, ovšem i dnes zůstávají stále vyhledávané pro svůj jedinečný chuťový profil a medicínské vlastnosti. Naši kategorii jsme rozšířili o český vermut, víno s bylinami a kořením podpořené destilátem. K našemu hodnocení jsme tentokrát přizvali someliéra Romana Novotného.
Rumový business: Independent bottlers neboli nezávislí stáčitelé rumu
Nejlepší překlad pojmu independent bottlers do češtiny by patrně byl „nezávislí stáčitelé“, i když se v běžné mluvě používá spíše anglický termín, případně jeho zkratka „IBs“, kterou bych pro snazší orientaci používal i v následujícím článku. Alternativně by se dal použít i termín „nezávislí plniči nebo bottleři“, ale nezávislí stáčitelé se zdá jako vhodnější varianta. V každém případě je to trochu překladatelský oříšek.
Koktejly: Síla jednoduchosti
Skvělý drink nemusí být složitý. Zatímco barmani dnes experimentují s fermentacemi, fat-washingem nebo ultrazvukovou extrakcí, snadno se zapomíná na to podstatné – koktejl má především chutnat a být přístupný. Ti nejlepší na světě vědí, že sofistikovanost nespočívá ve složitosti, ale v precizním výběru surovin a dokonale vyvážené chuti. Tentokrát jsme oslovili čtyři zkušené barmany s jasným zadáním: vytvořit koktejl, který si každý zvládne připravit doma. Žádné klarifikace, žádné složité sirupy, žádné techniky vyžadující laboratorní vybavení. Jen skvělé ingredience a chytrá kombinace chutí. Výsledkem je inspirativní čtveřice drinků, které ukazují, že i doma můžete míchat jako profesionál. Ať už zvolíte osvěžující Collins, elegantní twist na Daiquiri, nebo jarní fizz, všechny mají jedno společné – důkaz, že jednoduchost a kvalita jdou ruku v ruce.
Veronika Pikrtová: Láska jménem řemeslo
Čiší z ní radost a dobrá nálada. O keramice hovoří s nadšením, raduje se z každé chvilky, kterou může strávit v ateliéru. Kudy vedla její cesta za hrnčířský kruh v Příbrami, jsme se ptali keramičky Veroniky Pikrtové.
Vocabolo Moscatelli: Mezi tichem a chutí
V samotném srdci zelené Umbrie, mezi starobylými lesy a vinicemi stojí Vocabolo Moscatelli – boutique hotel, který vdechl nový život klášteru starému 800 let. Když Frederik Kubierschky a Catharina Lütjens objevili tuto opuštěnou stavbu, okamžitě v ní viděli příležitost. Chtěli vytvořit něco víc než jen hotel – prostor, kde se historie přirozeně propojí s moderním pohostinstvím a osobním přístupem k hostům.
Vinné mýty, předsudky a jak hudba činí víno lepším
Svět vína je plný úžasných příběhů nejen o vinařích a vinicích v proudu času. Celá řada z nich umí ještě vylepšit už tak skvělé víno ve vaší sklence. Zároveň je s vínem spojeno nemálo dlouhodobě přetrvávajících mýtů či předsudků. O některých – problematice alternativ ke korku, servisu červeného v „pokojové teplotě“, tmavé barvě prokazující kvalitu nebo třeba nápisu staré keře na vinětě – jsme na těchto stránkách psali, na další se podíváme teď. Přestože mohou působit nečekaně, stále jsou to naprosto běžně se vyskytující názory a pohledy.
Foodpairing: Pod hladinou
Jak už víme, párování jídla a nápojů neznamená pouze kombinaci chutí. Je to hledání rovnováhy mezi aromatem, texturou a celkovým dojmem z pokrmu. Tentokrát jsme se ponořili pod hladinu a prozkoumali jsme možnosti propojení mořských ingrediencí s koktejly, které pracují s mineralitou, kyselostí i jemnou kouřovostí. Nešlo jen o sladění surovin – klíčovou roli hrály kontrast, aromatické složky a moment překvapení. Místo pouhého doplnění tu vznikl dialog, ve kterém se jídlo a nápoj vzájemně pozdvihují.
Novoroční nadělení
Od posledního čísla Barlifu se toho na české gastronomické scéně událo hodně. Vzniklo (a chystá se) tolik podniků, že dvoustrana na všechny novinky už nestačí. A přestože se první letošní výběr týká hlavně Prahy, nezapomínáme ani na ostatní místa republiky. S velkým očekáváním vyhlížíme otevření zážitkové restaurace Hale Apana v Hradci Králové nebo brněnského bistra La Špageta. Ale teď už k nejčerstvějším novinkám, které stojí za zmínku i za návštěvu.
Michaela Doležalová: Za světlem
Ve volném čase hraje ráda fotbal a chodí na čundry. Je veselá, bystrá a pohotová. O své práci by dokázala mluvit hodiny. Zapáleně, poutavě. Rychle. Má vizi a chuť věci posouvat kupředu. Za světlem. Michaela Doležalová a Studio Jasna.
Den na kávové farmě
Zastavit se a vychutnat si šálek své oblíbené kávy je pro mnohé z nás součástí každodenního rituálu. Běžný den na kávové farmě je ale pro většinu lidí na míle vzdálenou představou. Farmáři a jejich zaměstnanci v různých koutech světa vynakládají obrovské úsilí, aby káva dosáhla té nejvyšší kvality. Pojďme se podívat, jak vypadá jeden den na kávové farmě třemi různými způsoby – v Etiopii, Nikaragui a Brazílii. Každá farma, každý farmář a každý region mají svou specifickou dynamiku, výzvy i radosti. Tyto tři příběhy vám přiblíží život lidí, kteří stojí za vaší kávou.
Ivo Jedlička: S chutí do toho
Mladý výtvarník s otevřenou myslí a pusou od ucha k uchu, kterému je práce koníčkem. Odpočinout si od ní de facto vůbec nepotřebuje. Dělá věci tak, aby mu dávaly smysl. Iva Jedličku jsme zastihli v prázdninové náladě na cestě mezi Boloňou a Muranem. Mluvil o hudbě, designu, o své zálibě v gastronomii a o tom, jak je důležité nebát se zkoušet nové věci.
Pivo: Svůj k svému? Nebo protiklady?
Autor jednoho populárního seriálu o autech a cestování nedávno publikoval srovnání, jak jsou na tom aktuálně jednotlivé evropské země s cenou piva. Rozdíly byly veliké, nejdražší piva autor shledal ve Skandinávii (pochopitelně, mají tam nevyšší spotřební daň).
Honza Všetečka: Obyčejné jídlo je svátkem
Sám o sobě tvrdí, že je kluk z vesnice, přitom projel kus světa, vařil v top restauracích a nakonec dobyl Prahu vepřovými oušky s křenem. Honza Všetečka vede kuchyni U Kalendů, přes rondon si obléká kostkovanou řeznickou košili a chvílemi se cítí být víc zemědělcem než kuchařem. To proto, že zná své kořeny – a čerpá z nich inspiraci pro jídelní lístek i pro život. V rozhovoru jsme si povídali o jednoduchosti bez kudrlinek a spoluhře v týmu, o vnitřnostech a telecím brzlíku, ale taky o knedlíku pod duchnou a o jídle, které utváří nás i naši českou kulturu.
Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch
„Nikdo přesně neví, kde, kdy nebo kdo vynalezl punč,“ píše hned zpočátku své knihy Punch koktejlový historik David Wondrich. Nelze na nikoho jasně ukázat prstem, spíše můžeme historii jen skládat jako jednotlivé kousky mozaiky. Přesto nalezneme i takové zástupce této skupiny nápojů, u nichž můžeme být relativně konkrétní. Například se můžeme zatoulat do pánského klubu, kde ústředním tématem není politika ani jiné společenské či kulturní záležitosti, nýbrž rybaření a v prvé řadě hlavně pití punče. Kde se tedy vzal onen pravděpodobně nejslavnější punč všech dob? Z čeho se skládal a koho ohromil?
Martin Žampach: Design, jako když tiskne
V poslední dekádě se zaměřil na využití 3D tisku. Baví ho zkoumat a rozvíjet možnosti aditivních technologií, v nichž vidí velký potenciál do budoucna. Odjakživa tíhnul k práci s materiály beze zbytku, přičemž pro něj hrají klíčovou roli udržitelnost a lokálnost. Povídali jsme si s průmyslovým designérem Martinem Žampachem.
Koktejly: Vstupte do světa umami
Umami – pátá chuť, povyšující nejen pokrmy, ale i koktejly na zcela novou úroveň. Zkuste si vybavit ten bohatý, lahodný pocit, který se vám rozlije po jazyku, když ochutnáte dobře vyzrálý sýr nebo šťavnatý steak. A teď si představte, že tento pocit můžete zakusit i ve sklenici. Umami koktejly nejsou jen hrou s chutí – jsou o vytváření překvapivé a okouzlující hloubky a komplexity. A právě v této oblasti se rodí malá tajná zbraň moderní mixologie – umami přísady jako miso, houby či dokonce uzené maso se stávají hvězdami barmanského umění. Speciálně připravené bittery nebo umami ingredience aktivují naše glutamátové receptory, a vytvářejí tak vyváženější a uspokojivější chuťový zážitek. V čele této revoluce stojí inovativní výtvory předních barmanů, jako je Truffle Martini v newyorském baru Dante, které obsahuje vodku infuzovanou lanýži a omáčku z lanýžového oleje, nebo kouřový twist Shiitake Negroni z londýnského Tayēr + Elementary, který se nese v duchu shiitake-infuzovaného Campari. Zimní inspiromat vám představí čtyři barmany, čtyři drinky a jedno téma: umami koktejl.
Rumové destinace: Mauricius
Mauricius, oficiálně Mauricijská republika, je ostrovní stát v Indickém oceánu proslulý nejen svými nádhernými plážemi a bujnou vegetací, ale také výrobou kvalitního rumu. Ostrov se nachází asi 2 000 km od jihovýchodního pobřeží Afriky. Leží východně od Madagaskaru, je součástí souostroví Maskarény a má přibližně 1,2 mil. obyvatel.
Naturhotel Forsthofgut: V náruči lesa
Na úpatí tyrolských Alp, kde se ticho lesa prolíná se šuměním horských potoků a dechberoucí výhledy sahají až k zasněženým vrcholkům, stojí hotel, který je více než jen místem k přenocování. Naturhotel Forsthofgut, ležící v malebné vesničce Leogang, představuje příběh jedné rodiny, která zasvětila svůj život snaze o harmonické spojení člověka s přírodou. Co však činí tento hotel opravdu výjimečným, je jeho hluboký respekt k okolní krajině a historie, která sahá stovky let nazpět.
Čtyři vinařské rodiny, které formovaly historii vína
Dokážete si tipnout nejstarší dodnes fungující firmu v Německu? Nachází se na Mosele v obci Kröv a je to jedno z nejstarších vinařství v Evropě. První písemnou zmínku o jeho vinicích najdete už v roce 862. Podnik Staffelter Hof rodina založila roku 1447 a předává si ho dodnes, tedy už více než dvacet generací. Během těch dob se jistě nejednou proměnil styl vín, používané odrůdy i technologie, přesto jde o úctyhodnou historii!