Petra Tajovský Pospěchová - Jídlo je naše každodennost
Ráda nosí krojované sukně, kosí trávu a pořádá sousedské slavnosti, ještě radši pak chodí po kopcích. V údolí zase naslouchá pamětníkům, se kterými putuje minulostí, aby cestou zmapovala kulinářské dědictví české krajiny. Novinářka Petra Tajovský Pospěchová vnímá jídlo pohledem sociologie – jako nedílnou součást folklóru, (národní) identity a všednosti, která svědčí o tom, co jíme a kým jsme. Co vypovídá její kniha Atlas chutí Čech, Moravy a Slezska? Kdy se tradice stává tradicí a proč stojí za to tvořit menu v restauracích s ohledem na region?
Peti, co tě přesvědčilo bádat a psát o jídle?
Vlastně za to mohla jedna zelená fazolka v New Yorku. Už jako dítě jsem byla docela mlsná, obě babičky výborně vařily a možná i díky tomu si odmala přirozeně vybírám dobré jídlo. Já jsem se učila vařit asi ve čtrnácti, když jsem přestala jíst maso a chtělo se po mně, abych se tím pádem postarala o obědy. Bezmasé období mi vydrželo sedm let, pak si tělo o maso řeklo. Ale to už jsem docela obstojně vařila. Později mi do života vstupovali lidé, kteří o jídle přemýšleli chytře a v kontextu.
Hodně mě ovlivnila teta bývalého přítele, která nás pozvala do NY – byl to výlet do jiného vesmíru. Zlomový okamžik jsem zažila v japonské restauraci, kde jsme si objednali steak. Přinesli k němu zelené fazolky, které bych za normálních okolností odmítla – špatná zkušenost ze školní jídelny mi je na dlouho vyškrtla ze seznamu jedlého. Nic lepšího jsem ten newyorský večer neochutnala. Můj pohled na talíř se zaostřil. Došlo mi, jak odlišné může být jídlo, když se věnuje surovině absolutní péče, a co to dokáže udělat s člověkem u stolu.
Proč ses potom rozhodla pro studium sociologie?
Původně jsem chtěla studovat hlavně žurnalistiku, ale na katedře sociologie jsem potkala skvělé vyučující, kteří nás nasměrovali ke kritickému myšlení a k tomu, co nám bylo vlastní. Alma mater mi dala schopnost hledat ve společnosti pravidelnosti, konceptualizovat ji a chápat její vývoj v širším kontextu. Zároveň mě přivedla k národopisu, kterým se zabývá můj táta a který nakonec pohltil i mě.

Proč zrovna národopis?
Líbí se mi, že klade důraz na každodennost. V rámci diplomky jsem zpovídala babičky a dědečky z Brna a Dublinu a porovnávala jejich obrazy z dětství v meziválečném období. Zaznamenávala jsem obyčejné lidské bytí, žádné „velké“ dějiny. Část výpovědí se při tom dotýkala i jídla, které silně reflektuje všední život, ale také něco mnohem hlubšího, co tvoří a současně odráží naši společnost a krajinu.
V Irsku jsem se setkávala se symbolikou, například brambory tam dodnes připomínají hladomor. Většina rozhovorů mi tak postupně odkrývala, že jídlo je skutečně bytostná až niterná záležitost – součást konstrukce nás samých a nástroj, pomocí kterého se definujeme.
Přežívá symbolika i v české kuchyni?
Přežívá, ale připadá mi, že už ji moc nevnímáme. Spousta z nás je odtržená od produkce surovin, tudíž se vzdalujeme cyklu v přírodě i tradicím a těžko nacházíme jak symboliku, tak i kontinuitu s tím, jak žili naši předci. Odcizili jsme se minulosti, a to nás vyvádí z rovnováhy. Proto jsem zastáncem toho, abychom si alespoň něco málo vypěstovali na zahradě nebo na balkóně. Osobní vztah k surovině prokazatelně způsobuje větší radost z jídla.
Jednou jsem četla studii o dlouhověkosti. Vědci se domnívali, že lidé na několika malých japonských ostrovech se dožívají vysokého věku díky zdravé stravě. Časem ale vypozorovali jiný rozhodující faktor – domorodci jsou v kontaktu s půdou a jedí to, co sami sklidí, čímž mimo jiné navazují na původní zvyky. I ty jsou předmětem národopisu, který nemá za úkol popisovat historické, ale naprosto běžné události. Informuje nás třeba o tom, jaké stromy dříve rostly v daném regionu, abychom je mohli vracet do krajiny, a stejně tak můžeme udržovat naživu regionální kuchyni.

Proto jsi vydala kuchařku Atlas chutí Čech, Moravy a Slezska?
Tenhle projekt má na svědomí Martina Boledovičová, která mě dlouho přemlouvala, abych napsala knížku. Bránila jsem se, poněvadž kuchařek vychází víc než dost a mnohdy nemají valnou hodnotu. Atlas chutí vznikl pod podmínkou, že vytvořím něco, co mně samotné chybí na trhu, a ještě se u toho něčemu přiučím.
Kuchařská kniha má představit téma, které buď není uceleně zachycené, nebo je naopak úplně nové. Když jsem se zamýšlela nad obsahem, zjistila jsem, že u nás neexistuje titul, který by dobře dokumentoval všechny etnografické regiony. Mám ráda valašskou kuchařku od Štiky, ale nejsou v ní fotky. Jiná díla zase míchají regionální klasiky s různými slátaninami. Chtěla jsem proto sepsat bedekr, který by pojal kulinární tradice a typické chutě jednotlivých oblastí.
Jak probíhala rešerše?
Spousta materiálu jen čekala v šuplíku, ale pátrala jsem i v Národní knihovně a digitalizovaném národopisném sborníku Český lid. Autoři jako Čeněk Zíbrt se zasloužili o bohaté písemné prameny. Kromě toho jsem se spojila s etnografy – například pan Kuča ze žďárského muzea rozpracoval vysočinskou kuchařku a moc hezky postihl rozmanitost Horácka. Při psaní jsem však vycházela hlavně ze zkušeností pamětnic.
Nezapomenu na paní Ludvíkovou z Podkrkonoší a její chlupaté buchtičky s mákem a sirobem známé jako peciválky nebo na paní Spáčilovou, se kterou jsem konzultovala kapitolu o Hané. Řada z nich už není mezi námi. Občas se mi zasteskne po tetě Milušce z Valašských Klobouk. Získala jsem od ní recept na bramborové placky máčené v mléce a poválené v máku, ale i nový pohled na valašské vaření. Její prateta totiž pracovala na broumovském zámku, kde se lidová kuchyně povyšovala na panskou úroveň.
Jaká je podle tebe česká regionální kuchyně?
Neuvěřitelně pestrá, obzvlášť když se člověk zamyslí nad tím, kolik specifických kuchyní přetrvává na tak malém území České republiky. Rozdíly najdeš i mezi mikroregiony, jako jsou jihočeská Blata, Kozácko, jižní a severní Valašsko, Horňácko nebo Dolňácko. Recepty se kolikrát liší dědinu od dědiny.

Dají se vypozorovat společné jmenovatele, které by vyjádřily povahu české kuchyně?
Za mě je to sladké – napříč regiony ochutnáš nepřeberné množství kynutých, třených, smažených a všelijakých dalších těst. Něco takového se jinde ve světě nevidí. Mapa naší země by se dala rozdělit na čtyři kvadráty podle náplně z máku, tvarohu, ovoce nebo ořechů. Kromě toho jsme polévkový národ – seznam tuzemských receptů, se všemi zavářkami a vložkami, nebere konce. Pokud bych ale měla generalizovat českou domáckou kuchyni, přirovnala bych ji k italské. Obě jsou jednoduché a zemité, vystačí si s málo surovinami a nesnaží se být přehnaně rafinované.
Jaký region tě kulinářsky nejvíc zaujal?
Výjimečný svéráz si zachovalo Valašsko, Horácko nebo Podkrkonoší, tedy chudší horské oblasti a podhůří, kde se lidé kvůli nedostatku a těžšímu dobývání potravy naučili maximálně využívat dostupné suroviny. Dříve tomu nahrávala izolovanost horalů – v zašitém údolí se tradice udrží spíš než na rovině. Dneska hraje významnou roli živý folklór, který je provázaný s kuchyní. Na Valašsku nepotkáš rodinu, která by nevařila kyselicu a borůvkové knedle, kontrabáš či skopový guláš, a tradice se hutně přiživuje třeba i na Hané – kdo má doma kroj, ten nejspíš peče lity bochetke.
Odkdy má recept právo na přívlastek „tradiční“?
Já myslím, že tradici dělá tradicí její sdílení a předávání, ať už z generace na generaci, nebo uvnitř komunity. Kousek od nás v Lipnici se před deseti lety sešla parta borců, kteří začali sušit maso a šířit šunkové „evangelium“. Nakazili tím asi padesát domácností, včetně té naší, a počet šunkovníků stále roste. Každý rok navíc organizují Šunkošt – Lipnice se promění v Toskánsko a hosté ochutnávají ze dvorků pršuty a bresaoly. Tuším, že tenhle počin jen tak nezanikne.

Měla by se současná gastronomie orientovat víc regionálně?
Jsem si jistá, že ano. Regionální kuchyně umožňuje kuchařům probouzet v lidech zvídavost a představit jim svůj kraj prostřednictvím místních specialit. U nás se gastroturistika rozvíjí hlavně na Valašsku nebo v Krkonoších, narozdíl od alpských zemí, kde podniky dávno prozřely a lákají hosty na mikroregionálnost. Dává to přece rozum! Když přijedeš na Vysočinu, nechceš jíst svíčkovou – raději ochutnáš polévku kyselku, králičí sekanou nebo mrkvance. V kuchyni přitom stačí sáhnout po starém receptu a přidat k němu špetku kreativity.
O čem ráda píšeš do novin?
O lidech, kteří mají nápad a dovedou ho uskutečnit tak, že se vyplatí ekonomicky i ekologicky. Kupříkladu nedaleko od Veselého Žďáru funguje polovenkovní kravín s bioplynkou a mlékárnou, která přes týden zásobuje okolní vesnice mlékem a jogurty. Fandím projektům, které zpřístupňují zdravé suroviny, a moje texty často diskutují o jejich kvalitě. Jídlo je obrovské politikum. Tím víc mě baví publikovat příběhy nadšenců, kteří v sobě mají příjemnou umanutost, a jakmile se rozejdou za svou vizí, nedají se zastavit.
Co sis naposledy umanula ty?
Nedávno jsme se sousedkami podaly grant na obecní moštárnu, aby bylo kde zpracovat přebývající ovoce. Při té příležitosti se chystáme vysázet původní moštovací odrůdy jabloní – našli jsme dokonce odrůdu, která se kdysi dávno pěstovala v naší vesnici. Jmenuje se Žďárské červené. Čím jsem starší, tím víc si uvědomuju, že člověk, který nezná své kořeny a nemá se k čemu vztáhnout, je holý – a mrzne.
Moje rodina se dost stěhovala, takže jsem i já žila celkem nomádsky. V určitý moment jsem ale cítila, že toužím zakořenit. Můj muž mě potom odvedl na místo, kde jeho rodina sídlí od 17. století. Zpomalila jsem. Vím, kam patřím, a poznala jsem to i díky práci na kuchařce. Jídlo nás umí dovést zpátky domů.
Tento článek v plné verzi najdete v BARLIFE 111. Jednotlivá vydání i předplatné magazínu objednáte zde.
Barevný svět Gréty Kušnírové
Nadějná mladá designérka se pomalu loučí s UMPRUM, kde uzavírá studium Ateliéru keramiky a porcelánu. Upozornila na sebe svou barevnou tvorbou i neotřelými tématy. Od rozpracované diplomové práce si za námi odskočila Gréta Kušnírová, milovnice Itálie a gastronomie.
Otto Vašák: Esencí každé restaurace je tým
V žilách mu koluje valašská krev, zatímco v hlavě má ucelenou představu o budoucnosti podniku Essens v Hlohovci u Břeclavi, kde šest let kormidluje na pozici šéfkuchaře. Lekci o disciplíně a cílevědomosti dostal mimo jiné v pražské La Degustation Bohême Bourgeoise, ta největší zkouška ho však potkala, když se rozhodl postoupit od vaření k lídrovství a potěžkat si zodpovědnost v restauraci, která dnes patří mezi špičku české gastronomie. S Ottou Vašákem jsme si otevřeně povídali o (ne)pochopení výrazu fine dining a přínosu průvodce Michelin Guide, o minimalismu, bláznovství a také o tom, že esencí není samotná vize chefa, ale jeho tým.
Vady vína od korku po myšinu
Víno je nádherný přírodní nápoj plný úžasných ovocných, květinových a jiných aromat, někdy přímočaře veselý a jindy vážně vrstevnatý a komplexní. A sem tam místo třešní nebo citrusů víno zavoní vlhkým kartonem, koňskou stájí, dlouho nevykydanou klecí s křečkem či oblíbeným lepidlem Kanagom. Některé lehce obskurní vůně a projevy, zvlášť ty lehce těkavé živočišné, mohou v menší koncentraci vlastně pomáhat dotvořit charakter specifického vína. Jiné, kdykoliv se objeví, znamenají nespornou vadu. Pojďme se na pár typických – a bohužel stále ne úplně výjimečných – projevů vad vína podívat trochu blíže.
Koktejly: Jiskra agáve
Ať už jde o tequilu, mezcal, nebo méně známý cocuy, agávové destiláty mají jedno společné. Vyrábějí se z jediné rostliny, která potřebuje čas. Než je agáve připravená ke zpracování, roste i deset let. Sklízí se ručně a každá sklizeň je jedinečná, podobně jako ročník ve vinařství. Právě dlouhá doba zrání, terroir a způsob zpracování dávají těmto destilátům nezaměnitelný charakter. Není divu, že si získaly srdce barmanů po celém světě a čím dál častěji i těch českých. Čtyři z nich jsme oslovili s výzvou, aby vytvořili autorský koktejl s agávovým destilátem v hlavní roli. Výsledkem je čtveřice nápaditých drinků, které ukazují, že agáve není jen o limetce a soli. Je o příběhu, trpělivosti a odvaze hledat nové souvislosti.
Podnik: Všechny chutě světa
Prázdniny v Římě? Letos můžete klidně zůstat v Česku, celá Itálie totiž přijela za vámi. Mezi novými podniky tentokrát převažují italské koncepty, které přicházející léto prosluní ještě o trochu víc. Neustává ani pekárenský boom, parta okolo Vnitroblocku otevřela v jeho sousedství pekárnu Skýva. Na Žižkově vznikl nový bar Twist a bez povšimnutí by nemělo zůstat ani legendární lahůdkářství Zlatý kříž, jež se v dubnu opět otevřelo.
Zuzana Benešová: Jídlo je nástroj k osvětě
Světem proletuje slovní spojení „regenerativní jídlo“. Jen málokdo mu dokonale rozumí, přesto naše společnost začíná vnímat, že půda je tím nejcennějším a zároveň i nejohroženějším zdrojem lidské obživy. Regenerativní zemědělství navrhuje řešení, jak obnovit bohatství pod našima nohama – a vypěstovat o něco zdravější budoucnost. Věří v to Zuzana Benešová, která vede projekt Živá půda a vyzývá ke spolupráci zemědělce i kuchaře. Jaké suroviny se málem vytrácejí z české kuchyně, jak spolu souvisí mikrobiom člověka a půdy a co zmůže gastronomie, když dojde na osvětu?
Nečekaná hloubka fazole tonka
Nenápadná, vrásčitá a na první pohled možná nezajímavá – fazole tonka klame tělem. Jakmile ji však nastrouháte nebo rozemelete, uvolní se bohaté aroma, které připomíná vanilku, hořké mandle, skořici a karamel. Tento voňavý poklad pochází z Jižní Ameriky, a přestože není ještě v evropské gastronomii příliš známý, špičkoví kuchaři ho považují za vzácnou ingredienci, která dokáže dodat hloubku sladkým i slaným pokrmům. „Fazole tonka vnáší do dezertů jemnost vanilky, ale s kouřovějším a komplexnějším aroma. Používám ji místo vanilkového lusku, když chci vytvořit něco nečekaného a sofistikovaného, například v crème brûlée nebo čokoládové pěně,“ říká šéfkuchař David Muñoz, držitel tří michelinských hvězd.
Německá pivní invaze do Ameriky
Německo ekonomicky chřadne, Spojené státy se nadechují. Není pochyb, na které straně Atlantiku je síla a na které stagnace. Skoro to vypadá, že si Američané za chvíli celé Německo koupí. V jednom oboru to však neplatí. Ba dokonce to platí skoro obráceně. V pivu.
Káva: Regenerativní zemědělství
Kávový průmysl prochází dramatickými změnami. Ceny komoditní kávy arabika dosáhly na konci roku 2024 historických maxim a setrvávají na nich i v roce 2025. Důvodů je více – od extrémního sucha v Brazílii přes nejistotu ohledně cel a tarifů v USA až po zmatky spojené se zaváděním evropského nařízení o odlesňování (EUDR), jehož účinnost byla nakonec odložena na rok 2026.
Anna Štajglová: Vlněný Masopust
Když se řekne masopust, snad každému se začnou sbíhat sliny. Představíme si zabijačku, hostinu, koblihy. Veselí, průvod maškar. Barevnost, radost. A přesně tuto náladu potřebovala designérka Anna Štajglová zachytit v názvu své autorské značky. Tak vznikl, prostě a jednoduše, Masopust.
Rumfest 2025: Praha na jeden den patřila Karibiku
V sobotu 25. května se pražský Vnitroblock proměnil v místo, které vonělo po cukrové třtině, rumu a Karibiku. Třináctý ročník Rumfestu, největšího rumového festivalu ve střední Evropě, přilákal rumové nadšence, zvědavce i úplné začátečníky.
Ochutnali jsme za vás: Nealkoholická šumivá vína
Do jarního testu jsme vybrali aromatizované nápoje, jejichž základ tvoří víno z hroznů révy vinné české produkce, obohacené o další přírodní aromatické látky a antioxidanty, především třísloviny, silice či terpeny, zpravidla formou macerátu bylin za studena. Nejen že byliny zvyšují celkovou antioxidační kapacitu vína, ale představují též zajímavou přísadu při přípravě koktejlů a kulinářských výtvorů. Historie těchto nápojů původně především aperitivního či digestivního charakteru sahá až do dob starověkých civilizací, ovšem i dnes zůstávají stále vyhledávané pro svůj jedinečný chuťový profil a medicínské vlastnosti. Naši kategorii jsme rozšířili o český vermut, víno s bylinami a kořením podpořené destilátem. K našemu hodnocení jsme tentokrát přizvali someliéra Romana Novotného.
Rumový business: Independent bottlers neboli nezávislí stáčitelé rumu
Nejlepší překlad pojmu independent bottlers do češtiny by patrně byl „nezávislí stáčitelé“, i když se v běžné mluvě používá spíše anglický termín, případně jeho zkratka „IBs“, kterou bych pro snazší orientaci používal i v následujícím článku. Alternativně by se dal použít i termín „nezávislí plniči nebo bottleři“, ale nezávislí stáčitelé se zdá jako vhodnější varianta. V každém případě je to trochu překladatelský oříšek.
Koktejly: Síla jednoduchosti
Skvělý drink nemusí být složitý. Zatímco barmani dnes experimentují s fermentacemi, fat-washingem nebo ultrazvukovou extrakcí, snadno se zapomíná na to podstatné – koktejl má především chutnat a být přístupný. Ti nejlepší na světě vědí, že sofistikovanost nespočívá ve složitosti, ale v precizním výběru surovin a dokonale vyvážené chuti. Tentokrát jsme oslovili čtyři zkušené barmany s jasným zadáním: vytvořit koktejl, který si každý zvládne připravit doma. Žádné klarifikace, žádné složité sirupy, žádné techniky vyžadující laboratorní vybavení. Jen skvělé ingredience a chytrá kombinace chutí. Výsledkem je inspirativní čtveřice drinků, které ukazují, že i doma můžete míchat jako profesionál. Ať už zvolíte osvěžující Collins, elegantní twist na Daiquiri, nebo jarní fizz, všechny mají jedno společné – důkaz, že jednoduchost a kvalita jdou ruku v ruce.
Veronika Pikrtová: Láska jménem řemeslo
Čiší z ní radost a dobrá nálada. O keramice hovoří s nadšením, raduje se z každé chvilky, kterou může strávit v ateliéru. Kudy vedla její cesta za hrnčířský kruh v Příbrami, jsme se ptali keramičky Veroniky Pikrtové.
Vocabolo Moscatelli: Mezi tichem a chutí
V samotném srdci zelené Umbrie, mezi starobylými lesy a vinicemi stojí Vocabolo Moscatelli – boutique hotel, který vdechl nový život klášteru starému 800 let. Když Frederik Kubierschky a Catharina Lütjens objevili tuto opuštěnou stavbu, okamžitě v ní viděli příležitost. Chtěli vytvořit něco víc než jen hotel – prostor, kde se historie přirozeně propojí s moderním pohostinstvím a osobním přístupem k hostům.
Vinné mýty, předsudky a jak hudba činí víno lepším
Svět vína je plný úžasných příběhů nejen o vinařích a vinicích v proudu času. Celá řada z nich umí ještě vylepšit už tak skvělé víno ve vaší sklence. Zároveň je s vínem spojeno nemálo dlouhodobě přetrvávajících mýtů či předsudků. O některých – problematice alternativ ke korku, servisu červeného v „pokojové teplotě“, tmavé barvě prokazující kvalitu nebo třeba nápisu staré keře na vinětě – jsme na těchto stránkách psali, na další se podíváme teď. Přestože mohou působit nečekaně, stále jsou to naprosto běžně se vyskytující názory a pohledy.
Foodpairing: Pod hladinou
Jak už víme, párování jídla a nápojů neznamená pouze kombinaci chutí. Je to hledání rovnováhy mezi aromatem, texturou a celkovým dojmem z pokrmu. Tentokrát jsme se ponořili pod hladinu a prozkoumali jsme možnosti propojení mořských ingrediencí s koktejly, které pracují s mineralitou, kyselostí i jemnou kouřovostí. Nešlo jen o sladění surovin – klíčovou roli hrály kontrast, aromatické složky a moment překvapení. Místo pouhého doplnění tu vznikl dialog, ve kterém se jídlo a nápoj vzájemně pozdvihují.
Novoroční nadělení
Od posledního čísla Barlifu se toho na české gastronomické scéně událo hodně. Vzniklo (a chystá se) tolik podniků, že dvoustrana na všechny novinky už nestačí. A přestože se první letošní výběr týká hlavně Prahy, nezapomínáme ani na ostatní místa republiky. S velkým očekáváním vyhlížíme otevření zážitkové restaurace Hale Apana v Hradci Králové nebo brněnského bistra La Špageta. Ale teď už k nejčerstvějším novinkám, které stojí za zmínku i za návštěvu.
Michaela Doležalová: Za světlem
Ve volném čase hraje ráda fotbal a chodí na čundry. Je veselá, bystrá a pohotová. O své práci by dokázala mluvit hodiny. Zapáleně, poutavě. Rychle. Má vizi a chuť věci posouvat kupředu. Za světlem. Michaela Doležalová a Studio Jasna.
Den na kávové farmě
Zastavit se a vychutnat si šálek své oblíbené kávy je pro mnohé z nás součástí každodenního rituálu. Běžný den na kávové farmě je ale pro většinu lidí na míle vzdálenou představou. Farmáři a jejich zaměstnanci v různých koutech světa vynakládají obrovské úsilí, aby káva dosáhla té nejvyšší kvality. Pojďme se podívat, jak vypadá jeden den na kávové farmě třemi různými způsoby – v Etiopii, Nikaragui a Brazílii. Každá farma, každý farmář a každý region mají svou specifickou dynamiku, výzvy i radosti. Tyto tři příběhy vám přiblíží život lidí, kteří stojí za vaší kávou.
Ivo Jedlička: S chutí do toho
Mladý výtvarník s otevřenou myslí a pusou od ucha k uchu, kterému je práce koníčkem. Odpočinout si od ní de facto vůbec nepotřebuje. Dělá věci tak, aby mu dávaly smysl. Iva Jedličku jsme zastihli v prázdninové náladě na cestě mezi Boloňou a Muranem. Mluvil o hudbě, designu, o své zálibě v gastronomii a o tom, jak je důležité nebát se zkoušet nové věci.
Pivo: Svůj k svému? Nebo protiklady?
Autor jednoho populárního seriálu o autech a cestování nedávno publikoval srovnání, jak jsou na tom aktuálně jednotlivé evropské země s cenou piva. Rozdíly byly veliké, nejdražší piva autor shledal ve Skandinávii (pochopitelně, mají tam nevyšší spotřební daň).
Honza Všetečka: Obyčejné jídlo je svátkem
Sám o sobě tvrdí, že je kluk z vesnice, přitom projel kus světa, vařil v top restauracích a nakonec dobyl Prahu vepřovými oušky s křenem. Honza Všetečka vede kuchyni U Kalendů, přes rondon si obléká kostkovanou řeznickou košili a chvílemi se cítí být víc zemědělcem než kuchařem. To proto, že zná své kořeny – a čerpá z nich inspiraci pro jídelní lístek i pro život. V rozhovoru jsme si povídali o jednoduchosti bez kudrlinek a spoluhře v týmu, o vnitřnostech a telecím brzlíku, ale taky o knedlíku pod duchnou a o jídle, které utváří nás i naši českou kulturu.
Drinkologie: Tři prázdné stránky - Fish House Punch
„Nikdo přesně neví, kde, kdy nebo kdo vynalezl punč,“ píše hned zpočátku své knihy Punch koktejlový historik David Wondrich. Nelze na nikoho jasně ukázat prstem, spíše můžeme historii jen skládat jako jednotlivé kousky mozaiky. Přesto nalezneme i takové zástupce této skupiny nápojů, u nichž můžeme být relativně konkrétní. Například se můžeme zatoulat do pánského klubu, kde ústředním tématem není politika ani jiné společenské či kulturní záležitosti, nýbrž rybaření a v prvé řadě hlavně pití punče. Kde se tedy vzal onen pravděpodobně nejslavnější punč všech dob? Z čeho se skládal a koho ohromil?
Martin Žampach: Design, jako když tiskne
V poslední dekádě se zaměřil na využití 3D tisku. Baví ho zkoumat a rozvíjet možnosti aditivních technologií, v nichž vidí velký potenciál do budoucna. Odjakživa tíhnul k práci s materiály beze zbytku, přičemž pro něj hrají klíčovou roli udržitelnost a lokálnost. Povídali jsme si s průmyslovým designérem Martinem Žampachem.
Koktejly: Vstupte do světa umami
Umami – pátá chuť, povyšující nejen pokrmy, ale i koktejly na zcela novou úroveň. Zkuste si vybavit ten bohatý, lahodný pocit, který se vám rozlije po jazyku, když ochutnáte dobře vyzrálý sýr nebo šťavnatý steak. A teď si představte, že tento pocit můžete zakusit i ve sklenici. Umami koktejly nejsou jen hrou s chutí – jsou o vytváření překvapivé a okouzlující hloubky a komplexity. A právě v této oblasti se rodí malá tajná zbraň moderní mixologie – umami přísady jako miso, houby či dokonce uzené maso se stávají hvězdami barmanského umění. Speciálně připravené bittery nebo umami ingredience aktivují naše glutamátové receptory, a vytvářejí tak vyváženější a uspokojivější chuťový zážitek. V čele této revoluce stojí inovativní výtvory předních barmanů, jako je Truffle Martini v newyorském baru Dante, které obsahuje vodku infuzovanou lanýži a omáčku z lanýžového oleje, nebo kouřový twist Shiitake Negroni z londýnského Tayēr + Elementary, který se nese v duchu shiitake-infuzovaného Campari. Zimní inspiromat vám představí čtyři barmany, čtyři drinky a jedno téma: umami koktejl.
Rumové destinace: Mauricius
Mauricius, oficiálně Mauricijská republika, je ostrovní stát v Indickém oceánu proslulý nejen svými nádhernými plážemi a bujnou vegetací, ale také výrobou kvalitního rumu. Ostrov se nachází asi 2 000 km od jihovýchodního pobřeží Afriky. Leží východně od Madagaskaru, je součástí souostroví Maskarény a má přibližně 1,2 mil. obyvatel.
Naturhotel Forsthofgut: V náruči lesa
Na úpatí tyrolských Alp, kde se ticho lesa prolíná se šuměním horských potoků a dechberoucí výhledy sahají až k zasněženým vrcholkům, stojí hotel, který je více než jen místem k přenocování. Naturhotel Forsthofgut, ležící v malebné vesničce Leogang, představuje příběh jedné rodiny, která zasvětila svůj život snaze o harmonické spojení člověka s přírodou. Co však činí tento hotel opravdu výjimečným, je jeho hluboký respekt k okolní krajině a historie, která sahá stovky let nazpět.
Čtyři vinařské rodiny, které formovaly historii vína
Dokážete si tipnout nejstarší dodnes fungující firmu v Německu? Nachází se na Mosele v obci Kröv a je to jedno z nejstarších vinařství v Evropě. První písemnou zmínku o jeho vinicích najdete už v roce 862. Podnik Staffelter Hof rodina založila roku 1447 a předává si ho dodnes, tedy už více než dvacet generací. Během těch dob se jistě nejednou proměnil styl vín, používané odrůdy i technologie, přesto jde o úctyhodnou historii!