Jak voní štěstí?
Přemýšleli jste někdy, jak voní štěstí? Uvažovali jste nad tím, jak může aroma, zvuk nebo vizuální stimulace ovlivnit chuť koktejlu nebo jídla? Dumali jste někdy nad tím, jak vytvořit vůni nebo příchuť, která by se hostovi mohla vrýt do dlouhodobé paměti stejně jako do chuťových pohárků?
Když host pije koktejl, popíjí čaj nebo si vychutnává jídlo, jeho smysly pracují na plné obrátky. Všechno, co konzumuje, prochází multisenzorickým procesem. Vnímání chuti se generuje informacemi přenášenými do mozku každým z pěti smyslů. Z toho důvodu si mozek, když ochutnáme něco známého, nevybaví pouze chuť, ale i vzpomínky, které zahrnují vůni, prostředí, texturu a zvuk, jež si spojujeme s konkrétní chutí.
Původní úvahu o tom, jak mohou smysly ovlivňovat naše pocity, zkušenosti a dokonce i paměť, napsal spisovatel Marcel Proust, kterého kritici považují za jednoho z nejvlivnějších autorů 20. století. Ve své knize „Remembrance of Things Past“ se věnuje termínu „nechtěná paměť – živé prožívání událostí z minulosti“, fenoménu vzpomínky vyvolané vůní, dotykem nebo dokonce zvukem.
Rád bych vám představil vědecké studie v oblasti vnímání chutí a aromat v souvislosti s konzumací jídla či nápojů, tedy z odvětví neurogastronomie a gastrofyziky. Právě tyto disciplíny nám mohou pomoct najít odpověď na stanovenou otázku. Zmíněné studie sledují nejen způsob, jakým na něco reagujeme při konzumaci, ale v hlubší analýze se zaměřují i na kognitivní stav a účinky multisenzorických zážitků ovlivňujících samotnou paměť.
Jsou experimentální, ale zároveň se téměř všechny zakládají na vědomostech z oblasti kognitivní neurovědy, experimentální psychologie, behaviorální ekonomie, designu nebo marketingu.
Na samém počátku zmíněných studií stála spolupráce vlivných odborníků z mnoha rozdílných oblastí. Zajímali se o to, jak a proč, a zároveň zkoumali metody, které by mohly jednotlivcům pomoct k mnohem lepšímu životu. To je to, co všichni v našem řemeslu (pohostinství) děláme: snažíme se, aby měli neznámí lidé mnohem šťastnější život. Zmínění odborníci toužili zlehčit život především lidem trpícím poruchou příjmu potravy, rakovinou, Alzheimerovou chorobou nebo cukrovkou. V případě diabetiků jde o osoby, které nemohou plně vnímat sladké chutě, lidé s Alzheimerovou chorobou si zase často ani nevzpomenou, že by se měli najíst, a v mnoha případech mohou být následky přímo fatální. Dokonalým příkladem jsou i onkologičtí pacienti, kteří trpí mnoha vedlejšími účinky chemoterapie, jako je dojem chuti železa při konzumaci jakéhokoli jídla v době, kdy probíhá léčba. Vzhledem k tomu, jak je výživa při rakovině důležitá, se odborníci snaží najít způsob, jak pacientům pomoct přijímat živiny, které potřebují, aby se uzdravili.
Tyto poznatky se navíc hodí i lidem v marketingu. Příkladem za všechny budiž reklama na různé čokoládové výrobky – v mnoha z těchto reklam se objevují prvky, které připomínají hladkost a hedvábnou strukturu. Takové reklamy vznikají se záměrem vyvolat obraz krémového a sladkého produktu.
Představte si, že by existoval způsob, jak by firmy díky této znalosti mohly snížit obsah cukru ve výrobcích a zároveň by jim zachovaly radost, kterou spotřebitelům přináší. Produkt by už nebyl tak nezdravý, ale chuťový profil by se v očích konzumenta nezměnil. Skvělým příkladem může být i kreativní proces s koktejlem. Obsahoval by ingredience, které se nejčastěji používají při dané příležitosti v životě téměř kohokoli z nás. Ideální vzpomínkou či způsobem, jak „cestovat v čase“, bude myšlenka na rodinnou snídani, kdy se podává spousta vynikajícího jídla, všude je příjemná vůně a společně se u stolu smějeme s našimi nejbližšími. Zkuste si to představit. Na okamžik zavřete oči a pokuste se vzpomenout si na takovou snídani. Všechny ty čerstvé plody, jogurt a mléko, nesmí chybět ani hladký nasládlý chléb s máslem. Co říkáte? Přenesli jste se aspoň na okamžik do jiné dimenze?
Takto se dostáváme k tomu, čemu se říká multisenzorický proces. Dojem chuti a pocitu se generuje informacemi, které mozek přijímá pomocí smyslů. Proto když ochutnáme něco známého, mozek nevyvolává jen chuť, ale přináší i vzpomínky, které zahrnují vůni, okolí, texturu a zvuk, které jste si spojili s vychutnáváním konkrétní chuti.
Smyslový zážitek spojuje všechny informace od smyslů a zároveň tvoří tzv. smyslový obraz. To znamená, že na vnímání mají vliv všechny smysly a jediný smysl může zlepšit nebo dokonce vytvořit zážitek u jiného smyslu, a to je něco, čemu říkáme křížová senzorická interakce.
Bavíme se především o zážitku s nápoji, podívejme se tedy na každý smysl zvlášť a na to, jak funguje v kombinaci s chutí a jejím vnímáním.
Zrak:
První věc, která se dostává do mozku, je vizuální reprezentace – to, co přinášejí oči. Může samozřejmě ovlivnit i ostatní smysly.
V roce 1993 byla v časopise Journal of Food Science publikována studie, v níž lidé jen obtížně identifikovali chutě nápojů, když měly „nesprávnou“ barvu. Nápoj s chutí třešní obarvený na oranžovo lidé označovali jako nápoj s chutí pomeranče, vzorek s toutéž chutí obarvený na zeleno zase popisovali jako citronový.
Barva může ovlivnit nejen vnímání chuti, ale i její rozpoznání – příkladem může být balíček cukrovinek Skittles. Barvy zde představují i jednotlivé chutě produktu: zelená – kyselá, červená – sladká. Zajímá vás toto téma? Vyhledejte si teorii „přenosu senzací“, kterou definoval klinický psycholog Louis Cheskin. Jde o jeden z nejpoužívanějších marketingových triků při vnímání chuti.
Sluch:
Další (v souvislosti s vnímáním chutí asi nejpodceňovanější) smysl je sluch. Jeden z nejpřekvapivějších experimentů souvisejících se zvukem se týkal bramborových lupínků. Výzkumníci dali účastníkům sluchátka, která přehrávala různé zvuky a frekvenci křupání, když jedli. Jakmile účastník dojedl balíček, měl dojem, že výrobek, přestože obsahoval mokré lupínky, byl čerstvý a křupavý. Toto způsobily zvuky. Zdá se vám to šílené? Čtěte dál. Představte si překvapení subjektů studie, když místo křupání lupínků slyšeli zvuk praskajícího skla.
Báječným příkladem je společnost British Airways. Asi víte, že když člověk letí letadlem, vlivem hluku a tlaku má potlačené vnímání a dokonce i pocit chuti. Společnost začala zlepšovat stravovací proces pasažérů tak, že jim dávali sluchátka, v nichž mohli poslouchat hudbu přímo spojenou s typem jídla, které jedli.
Hmat:
Další smysl, který může podvědomě ovlivnit chuť, je hmat. Ale nezapomeňte: hmat je i kontakt s našimi rty a dokonce i s jazykem, proto nás mohou zaskočit rozdílné struktury. Jednoduchým příkladem je situace, kdy člověk dostane příbor nebo lžíci s drsnějším povrchem. Host může mít takto pocit, že je pokrm slanější, aniž by si byl vědom příčiny. Naopak hladká a hedvábná struktura produktu může vyvolat sladší a krémovější tóny. Byl by to skvělý způsob, jak použít méně cukru, nebo ne?
Chuť:
Jak už bylo řečeno, barva, povrch nebo dokonce tvar produktu může mít vliv na naše vnímání chuti, takže se na ni moc nespoléhejme.
Čich:
Tento smysl se považuje za nejdůležitější, popisujeme-li chuť a jídlo. Když čicháme, ochutnáváme, zažíváme a vytváříme vzácné okamžiky.
Neustále hovoříme o důležitosti smyslů při konzumaci nápoje nebo jídla. Chtěl bych, abyste si pro lepší porozumění představili rozdílnou chuť čerstvých hranolků, nadýchaného muffinu, horkého grilovaného steaku nebo ten křupavý okamžik při jezení bramborových lupínků. A teď si představte, jak každé z těchto jídel rozsekáme v mixéru. Výsledné smoothie by se chuťově nejspíš podobalo původní formě, ale zážitek by se nikdy ani nepřiblížil.
Co myslíte? Znamenají tyto skutečnosti lepší budoucnost pro barmany a kuchaře a jejich práci s chutěmi, zážitky a vzpomínkami? Můžeme našim hostům s různými poruchami příjmu potravy poskytnout plnohodnotný zážitek?
Olfaktorický zážitek:
Poznejme komplexnější proces našeho smyslu čichu, tedy olfaktorický zážitek. Přesně z toho důvodu si kladu otázku, zda můžeme čichat štěstí.
Hlavním hráčem je mozek, jde-li o to, co si myslíme, jak se cítíme, jak reagujeme a co čicháme. Jednou z důležitých částí mozku je právě limbický systém. Jde o část mozku, která je zodpovědná za emoce, chování a paměť. Tato část se též podílí na naší schopnosti přežít a na zručnosti – na krmení, reprodukci a péči o naše potomky, na rozhodování o boji a útěku. Je také zodpovědná za vyšší mentální funkce, jako je učení se, tvorba paměti a potěšení z pití a jídla.
Olfaktorická žláza:
Jediná část mozku, která z něj vyčnívá a přijímá pocit čichu – receptory vůně. Vidění, zvuk či dotyk jsou interpretované smysly, ale olfaktorická žláza je přímý chemický receptor vůně a chuti, který analyzuje a kategorizuje vůni na základě našich zkušeností. Rozpoznává chemický vzor, který vás vrátí do chvíle ve vaší minulosti, kdy jste cítili radost, pohodlí nebo bolest. Paměť, která vás má ochránit nebo povzbudit. Nejstarší smyslový orgán (čich) je nesmírně důležitý; poskytuje nám první smyslový zážitek hned při narození.
Hipokampus:
Zpracovatelské centrum údajů vašeho mozku. Rozděluje nepotřebné a důležité informace – jde o klíč k přežití ve světě plném predátorů. Interpretuje též zpětnou vazbu od smyslů a je zodpovědný za epizodickou paměť.
Amygdala:
Jde o malou část mozku ve tvaru mandle, tzv. emocionální část. Je zodpovědná za emocionální paměť a za učení se na základě odměn a trestů.
Oronazální systém:
Aroma, které vnímáme čichem. A ještě zajímavější je, že máme dva způsoby vnímání vůní, nazývané oronazální percepční vůně (když vnímáme vnější aromata) a retronazální vůně. Druhá z nich je v této souvislosti zvlášť důležitá: vyskytuje se, když zrovna jíme a molekuly uvolněné z jídla se pohyby úst dostávají ze zadní části ústní dutiny do zadní části nosu. Jak tyto retronazální vůně fungují? Hned, jakmile jídlo přistane na jazyku, začnou pracovat sliny. Změní chemickou strukturu molekul a retronazálně tak vnímáme vůni trochu jinak.
Čich se při popisu chuti považuje za nejdůležitější. Jako lidé jsme schopni rozpoznat více než miliardu různých vůní, které jsou přímo propojené a kategorizované naším mozkem. Díky přesnosti olfaktorických receptorů a receptorů zápachu poznáme rozdíl mezi pomerančem, mandarinkou a grapefruitem. Přestože všechny tři druhy ovoce charakterizuje podobný chuťový profil (sladké, kyselé a hořké), aromatické molekuly našemu mozku umožňují rozlišit, o který z nich jde.
Významné orgány tohoto systému zahrnují jazyk, bradu, tvářové nervy, trpké a sladké pohárky a sliny. Nezapomeňte ovšem, že jazyk není jen částí, která je zodpovědná za chuť. Je to i největší orgán dotyku v ústní dutině. Má hladké a chlupaté papily, které reagují na jídlo, jež vstoupí do úst. Proto vnímáme nejen chuť, ale také teplotu, texturu a konzistenci jídla.
Jde-li o chuť, možná se ptáte, proč vám předkládám tolik struktur a procesů mozku, které nemají přímou souvislost s chutí, ale se zážitky. Důvodem je to, že chuť nezávisí jen na jazyku (ve skutečnosti na něm není závislá skoro vůbec), ale také na tom, co mozek dělá s informacemi, které získává od smyslů a primárně od čichu v podobě aroma.
Co tedy chuť ve skutečnosti je?
Tradiční definicí chuti je spojení chuti, která je centralizovaná v ústech a hrdle, a aroma, definovaného v podobě čichového systému. Pouze když tyto dva smysly spolupracují, dokážeme chuť vnímat. Lidé si o chuti běžně myslí, že to, co vložíme do úst a máme na jazyku, je hlavní součástí naší představy o aroma. Ale toto je chuť a chuťové pohárky.
Uveďme to na pravou míru. Jako příklad si představme různé druhy citrusů. Pokud bychom vnímali pouze chutí, nikoli jazykem, u každého z těchto citrusů bychom rozpoznali jen pětici rysů: že je to sladké, kyselé, hořké, slané a možná umami. To by bylo vše. Nic víc.
V čem je tedy skutečný rozdíl? V aroma. To je ono. Nezapomeňte se na aroma zaměřit, když vytváříte zážitek a chuťové kombinace pro vašeho hosta.
Jistě jste někdy byli nachlazení. Určitě jste při tom v nápoji či jídle necítili skoro žádnou chuť. Obecně řečeno by se dalo říct, že dostáváte méně vjemů kvůli ucpanému nosu. Nachlazení a ztráta čichu perfektně demonstrují, jak je aroma při definování chuti důležité. A teď si představte, že se vrátíte do toho prvního okamžiku, kdy jste ochutnali oblíbené jídlo nebo oblíbené pití. Všechny ty vzpomínky a pocity, které jste zažili, jen díky jedné jediné chuti, která u vás tu vzpomínku vyvolala. Je úžasné, jakým způsobem nás může vést naše vnímání chuti, smyslů a zážitků. Hlavně těch nezapomenutelných.
Co je nezapomenutelný zážitek? Je to souhra detailů, bez ohledu na to, jak nepodstatné se mohou zdát. Zážitek využívá a spojuje všechny vaše smysly a smysly vašich hostí. Je to jako kráčet po ulici, procházet kolem pekárny a cítit čerstvě upečený chléb a pečivo, takže se v myšlenkách ocitnete na návštěvě u prarodičů, případně jako sledování filmu s nádhernou památkou, kterou jste viděli na vlastní oči a dokonale si teď vybavíte, jak jste se cítili, když jste stavbu či objekt osobně navštívili. Nebo zvuk písně, kterou jste poslouchali, rozhlédli se poprvé kolem sebe, spatřili lásku svého života a uvědomili si, jak jste ve skutečnosti šťastní.
Všechny vaše vzpomínky vznikly prostřednictvím multisenzorického procesu. To znamená, že si nepamatujete jen přesný obraz nebo situaci ze své minulosti, ale též významné zvuky, vůně, textury a emoce.
Jak vytvořit nezapomenutelný zážitek?
Pro začátek: buďte u toho. Buďte přítomní. A když už teď víte, že konzumace je multisenzorický proces, musí se vše důkladně promyslet. Zahrnout všechny smysly. Takže nezapomeňte pečlivě vybrat hudbu a veškeré zvuky okolo hostů, design celého prostoru i jídel, pohostinnost a způsob, jakým k hostům přistupujete, jakým jim podáváte jídlo a hovoříte s nimi. Vytvořte tyto šťastné vzpomínky jen přidáním jedné speciální ingredience, která hostům později pomůže vyvolat správnou vzpomínku a spojit si ji s vaším jídlem nebo koktejlem.
Ale jak to udělat? Většinou je to jednoduché. Zeptejte se jich! Nebo si udělejte průzkum, můžete-li, jako nejlepší bary či restaurace s michelinskými hvězdičkami.
Jak mít šťastné hosty? Vytvořte pro ně tento zážitek a učiňte každou návštěvu nezapomenutelnou tím nejlepším způsobem. Napříště, až bude váš host jíst nebo pít někde jinde, známé vůně a chutě, které si osvojil u vás, ho budou nutit myslet na váš podnik a budou pokrm nebo koktejl spojovat s ním.
Princip zde tkví v detailech. Ne v detailech, které vidíme nebo si je uvědomujeme, ale v těch, které jsou před našimi zraky ve skutečnosti skryty, které doopravdy tvoří okamžik a emoci.
Jak krásný je svět lidské mysli a jak snadno se naše smysly dají ovlivnit nebo dokonce oklamat! A s touto znalostí teď budete nakládat jedině vy sami.
Tento článek v plné verzi najdete v BARLIFE 113. Jednotlivá vydání i předplatné magazínu objednáte zde.
Z Londýna do Berlína: „Amaro Bar“ ovládne barový hotspot na BCB!
Jedním z klíčových témat, které se pevně usadilo ve světě barové kultury, je kategorie Low & No (nízkoalkoholické a nealkoholické nápoje). Loni se tento trend poprvé představil na BCB v podobě vlastního barového hotspotu. Letos se na výstavišti objeví znovu – tentokrát v režii týmu londýnského „Amaro Baru“.
Daniel Juráš: Cílem není být nejlepší, ale neustále se zlepšovat
Nejprve zvažoval studium matematiky, nakonec ho uchvátila kuchařina. Po gymnáziu si proto vypůjčil peníze a odletěl do Londýna, aby získal diplom na prestižní kuchařské škole Le Cordon Bleu. Domů si přivezl také sebedůvěru a rozhodnutí vařit profesionálně. Došel, kam chtěl! Šestadvacetiletý Daniel Juráš působí jako šéfcukrář v michelinské restauraci Koks, která přes léto servíruje zážitky v Grónsku a dává hostům ochutnat kulturní rozměr gastronomie. Pro co si jede kuchař na kraj světa a jakou roli sehrává tým v kuchyni, která se zodpovídá drsné přírodě?
Bergamot: Citrus plný možností
Narazíte-li na čerstvý bergamot, neodcházejte bez něj domů. Tento aromatický poklad ukrytý v srdci Středomoří představuje více než jen citrusový plod. Ačkoli je méně známý než jeho příbuzní, bergamot se pro své jedinečné vlastnosti a množství využití, které z něj činí cennou komoditu, stal nepostradatelným nejen ve světě parfémů a čajů. Jeho výrazná chuť může dodat zajímavý rozměr dezertům, zmrzlinám či koktejlům. Díky intenzivní, svěží a nezaměnitelné vůni bergamot představuje unikátní přísadu kosmetických produktů a pro své harmonizující účinky našel uplatnění také v aromaterapii. Bez ohledu na to, zda ho použijete v kuchyni nebo v péči o tělo, bergamot je jistě tím, co stojí za vyzkoušení.
Rumové destinace: Venezuela
Venezuela, celým názvem Bolívarovská republika Venezuela, se rozkládá na severním pobřeží Jižní Ameriky. Skládá se z pevniny a řady ostrovů v Karibském moři. Při své třetí cestě do Ameriky zde v roce 1498 přistál Kryštof Kolumbus, přesněji v deltě řeky Orinoko. V současnosti by mohla být turistickým rájem, ale zemi sužují významné ekonomické problémy. Naštěstí se zde i tak vyrábí výborný rum.
Bar Convent Berlin 2024: Zaměření na Whisk(e)y!
Ať už whisky, nebo whiskey, na Bar Conventu v Berlíně letos Spirit of Honor nepochybně vzbudí pozornost. Stejně jako v minulém roce bude i letos k dispozici speciální barový hotspot s přidanou vzdělávací zónou – „BCB Whisk(e)y Embassy“. Návštěvníci budou mít navíc příležitost znovu objevit jedinečné chutě tohoto nápoje díky známému barovému týmu.
Koktejly: Na low-no scéně
Životní styl se v čase proměňuje stejně tak, jako se mění móda, technologie a společenské normy. Dnes k preferencím stále větší skupiny lidí patří zdravý způsob života, udržitelnost a minimalismus. Počet spotřebitelů, kteří abstinují nebo omezují konzumaci alkoholu, roste, mileniálové pijí méně než tzv. baby boomers nebo generace X. Tato skutečnost se samozřejmě promítá do koktejlových menu úspěšných barů a restaurací. Dnešní „low-no“ koktejly jsou vyráběny se stejnou péčí a pozorností jako jejich alkoholické protějšky. Už dávno nejde o přeslazené nápoje plné džusu a cukru! Existuje naštěstí mnoho možností, jak zaplnit mezeru, která zbyde, když se z rovnice odstraní alkohol. Navíc tyto nápoje plní v podniku důležitou roli. Snižují tzv. fear of missing out neboli strach, že vám něco uteče, a umožňují zákazníkům vynechat alkohol bez společenského tlaku. Pokud vám trend low & no dosud unikal, vězte, že toto je teprve začátek.
Smutné konce, veselé začátky
Na tomto místě vás pravidelně informujeme o podnicích, které otevírají. A nejinak tomu bude i tentokrát, krátký úvod bych však chtěla věnovat vzpomínce na ty, které naopak nedávno zavřely. Řeč je o brněnském koktejlovém baru Jekyll & Hyde, pražské středomořské restauraci La Bon, vršovickém Ansámblu či vinohradském Ragazzi Pizza Baru. Zavírat bude též Taro, ovšem to čeká stěhování ze Smíchova na novou adresu. A teď už k těm, které září novotou.
Rozhovor: Tural Hasanov
Charakterizuje ho neutuchající vášeň k nápojům. Jako nesmírně nadaný mixolog už vytvořil spousty vlastních koktejlů, v nichž rád objevuje stále nové chutě, a dává si záležet i na uměleckém vyznění svých výtvorů. Práce Turala Hasanova zavedla do prestižních podniků a hotelů na různých místech světa, například do nejvýše umístěné restaurace a baru na světě v dubajském Burdž Chalífa ve 124. patře, kde v podniku At.mosphere zastával pozici nápojového manažera. V našem rozhovoru se rozpovídal nejen o svých barmanských zkušenostech a autorských publikacích.
Drinkologie: Národní hrdina - Caipiriñha
Zdánlivě primitivní a zároveň smrtelně nebezpečný. Takový je národní koktejl Brazílie i jeho účinky, když si jej zamilujete až příliš. Stačí si jen vybavit tento osvěžující drink, v němž se pohybují temně vyhlížející kusy limetek, které sem tam vykouknou nad hladinu podobně jako místní krokodýli. Jaký je ovšem příběh známého brazilského klenotu? Jak se stal nedílnou součástí identity celého národa? A lze jej vůbec považovat za svébytný a dostatečně inovativní koktejl?
Foodpairing: Ahoj, léto!
Kdy jindy si můžeme tolik užívat hojnosti čerstvých surovin a experimentovat při objevování nových kombinací chutí a vůní než v nadcházející teplé a slunečné části roku. Menu i koktejly námi vybraného šéfkuchaře i šéfbarmana hrdě obstojí samostatně, ovšem teprve jejich spárováním se otevírají všem smyslům nové obzory. Párování jídla s pitím je bezesporu způsob, jak umocnit zážitek z obojího. Až se letošní léto přihlásí o slovo, nejbližší vodní plocha nebude na dosah a vy dostanete chuť na něco opravdu osvěžujícího, vězte, že potřebujete letní koktejl Štěpána Šimánka. A budete-li chtít o letním večeru pohostit vzácnou návštěvu, připravte jí k míchaným drinkům rovnou celé tříchodové menu Igora Chramce. Počítejte však s tím, že návštěva nebude chtít odejít.
Diego Loret de Mola: Pisco je nejautentičtější destilát na světě
Diego Loret de Mola opustil Peru před téměř 40 lety, kdy se kvůli studiu odstěhoval do Spojených států amerických. A už zde zůstal. Spojení se svou rodnou zemí však nepřerušil. Dokonce si předsevzal, že peruánskou kulturu zviditelní po celém světě, a to prostřednictvím vlastní značky BarSol Pisco. Během jeho pražské návštěvy jsme se Diega zeptali nejen na jeho značku, ale také na tu nejzásadnější otázku týkající se původu pisca.
Ženy a víno patří k sobě
Vinařský byznys je stále vnímán jako – mírně řečeno – pánský klub, od samotné práce na vinicích a vinaření přes obchod s vínem až po someliérské pozice nebo vinnou kritiku. V tomto se příliš neliší od ostatních odvětví podnikání s alkoholem a několik zásadních a často skloňovaných ženských vinařských osobností v historii na tom příliš nemění. I přesto, že ženy konzumují víno častěji než muži a zároveň mají v průměru znatelně lepší schopnosti k rozeznávání vůní a chutí. Je mezi nimi i mnohem více tzv. supertasterů s obzvlášť velkým množstvím chuťových receptorů a schopností vnímat jemné nuance. Studie dokonce prokázaly, že především ženy v reprodukčním věku dokázaly po určitém tréninku identifikovat aromata v koncentracích až o 11 řádů nižších než muži. A to už je vskutku velký rozdíl!
Jana Jelič: Kurzy vaření připomínají lekce všímavosti
Kuchařský rondon jí umožnil procestovat svět a podívat se na něj z různých perspektiv, učit se po boku nejlepších, zažít význam gastronomie a importovat zkušenosti nejen do restaurací Ambiente, kde několik let zastávala pozici kreativní šéfkuchařky. „Přináším jednoduchá řešení, jak kvalitně jíst a užívat si svobodu,“ pojmenovává Jana Jelič svůj životní záměr. Naplňuje ho mimo jiné ve vlastní kuchyni, kde pořádá soukromé kurzy. Jaké know-how předává amatérům a proč stojí za to vést společnost zpět k vaření a k podstatě jídla?
Podniky: Na pizzu, nebo do baru?
Ani tentokrát se do výčtu níže nevešly všechny podniky, jež nedávno přivítaly své první hosty. Věnujme jim proto aspoň malou zmínku v úvodu – zejména těm v regionech. V Plzni otevřelo Fred Bistro, které servíruje obědy, snídaně a drinky, s nimiž pomáhal Pavel Sochor z pražské Almy. Na spadnutí je také otevření kavárny Lykke v Tišnově, za níž stojí dva bývalí členové Lidí z Baru. A nakonec v pražských Lipencích otevřela restaurace Soulad. Jako vždy je z čeho vybírat!
Jak se připravit na pražský Rumfest
Rumfest se již tradičně koná v hlavním městě České republiky, Praze, a láká milovníky rumu nejen z Česka a Slovenska, ale i z celého světa. Na tomto festivalu se setkávají znalci se začátečníky, kteří se o tomto oblíbeném alkoholickém nápoji chtějí dozvědět víc a touží ochutnat zajímavosti ze světa rumu. Rumfest v Praze oslaví 1. června své 12. výročí a já bych vám rád nabídl pár tipů, jak si tuto akci co nejvíce užít.
Ochutnali jsme za vás: Bylinná…
Do jarního testu jsme vybrali aromatizované nápoje, jejichž základ tvoří víno z hroznů révy vinné české produkce, obohacené o další přírodní aromatické látky a antioxidanty, především třísloviny, silice či terpeny, zpravidla formou macerátu bylin za studena. Nejen že byliny zvyšují celkovou antioxidační kapacitu vína, ale představují též zajímavou přísadu při přípravě koktejlů a kulinářských výtvorů. Historie těchto nápojů původně především aperitivního či digestivního charakteru sahá až do dob starověkých civilizací, ovšem i dnes zůstávají stále vyhledávané pro svůj jedinečný chuťový profil a medicínské vlastnosti. Naši kategorii jsme rozšířili o český vermut, víno s bylinami a kořením podpořené destilátem. K našemu hodnocení jsme tentokrát přizvali someliéra Romana Novotného.
Foodpairing: Chuť je vším
Ten správný a vkusně připravený koktejl může povznést a rozšířit chuťový profil každého jídla. Existuje tolik zajímavých možností! Klíčem k dokonalým koktejlům v párování s jídlem je experimentování. Neexistují zde správné nebo špatné scénáře, nemějte obavy! Pamatujete? Mixologie je zábava! A i když cestou ze své komfortní zóny vytvoříte nějaké nepodařené kreace, vždy jdete směrem ke zdokonalení. Nakonec, jídlo a pití je určeno k tomu, aby nás těšilo, takže si namíchejte koktejl a uvidíte, co se stane. Naše jarní párování šéfkuchaře Ondřeje Kynčla a šéfbarmana Stanislava Harciníka vám k tomu může být inspirací či průvodcem.
Sumac: Tajná ingredience
Dnes byste museli sníst čtyři mrkve místo jedné, abyste získali stejné množství hořčíku jako v roce 1940. Klesající výživová hodnota potravin pro nás znamená, že do svého jídelníčku potřebujeme zařadit více nutričně bohatých látek. Sumac může být jednou z nich. Nepatříte-li mezi zanícené následovníky Yotama Ottolenghiho, pravděpodobně jste o něm ještě neslyšeli. Toto pikantní citrusové koření barvy červeného vína se v levantské kuchyni používá jako základní, všestranná a často tajná přísada nejen v blízkovýchodním mezze, nekonečném sledu předkrmů.
Rumové destinace: Dominikánská republika
Dominikánská republika se rozkládá na východní části ostrova Hispaniola ve Velkých Antilách v Karibském moři. Ostrov Hispaniola byl prvním místem v Novém světě, kam dorazil Kryštof Kolumbus v roce 1492 během své první plavby. V současnosti se jedná o turistický ráj s bílými písečnými plážemi a křišťálově čistým mořem, ale také o významného producenta rumu.
Pivní koktejly
Ať už vám představa pivního koktejlu připadá vzrušující a geniální, nebo jste do rozjetého vlaku ještě úplně nenaskočili, nelze popřít, že se pivo zhruba v posledním desetiletí objevuje stále častěji v koktejlových menu trendy podniků. Zdaleka však nejde o revoluční nápad. Původní flips, tedy koktejly, které obsahují pivo jako jednu ze svých ingrediencí, se objevily už koncem 16. století a byly vyrobeny z piva, rumu, cukru a vajec. A podávaly se horké. Dnešní podoba pivního koktejlu však bývá sofistikovanější, a my vám na toto téma přinášíme čtyři lahodné inspirace. Vzájemné prolínání světa piva a světa lihovin je totiž momentálně na vzestupu.
Rozhovor: Holly Graham
Odhlédneme-li od jejích působivých ocenění a životopisu, je Holly Graham pověstná svou autenticitou, opravdovostí a smyslem pro humor. Její četné aktivity v barmanském prostředí nepřekvapivě přispěly k tomu, že byla nedávno odměněna 9. příčkou v žebříčku 100 nejvlivnějších osobností barového průmyslu roku 2023. V říjnu minulého roku se také stala majitelkou svého vlastního baru Tokyo Confidential, jehož mantrou jsou slova „pull up and fess up“, a s námi si povídala nejen o svých začátcích a dosavadní cestě asijskou barovou scénou.
Drinkologie: Buď sbohem - Last Word
Trochu kyselý. Trochu sladký. Trochu štiplavý. Zkrátka dokonale vyvážený. Přesně tak popsala proslulá newyorská barmanka Audrey Saunders tento dlouho zapomenutý řízný koktejl, jenž se stal počátkem nového tisíciletí jakýmsi tajným esem v rukávu barmanů. Chcete-li totiž svého hosta překvapit, zdánlivě neslučitelná kombinace ginu, maraschina, Chartreuse a čerstvé limetkové šťávy zaručuje úžasný výsledek, po jehož ochutnání ztratíte dech a pozbydete slov. Kde se ovšem tento koktejl vzal? A proč se nyní zdá, že mu v Česku odzvonilo a vrátí se mezi ony obskurní koktejly, jichž jsou některé barmanské knihy doslova plné?
České pivní cestování
Nejlépe se za pivem cestuje u nás doma – v Česku. Putoval jsem po mnoha pivovarech a významných pivních místech v USA, Belgii, Německu, Rakousku, Polsku či na Slovensku, navštívil jsem pivovary ve Finsku, v Itálii, Ázerbájdžánu, Maďarsku… To ale neříkám, abych se vytahoval. Říkám to proto, abych dodal váhu tvrzení, že nejzajímavější pivní cesty jsou stejně ty po naší vlasti.
Rumové destinace: Guadeloupe
Společně s Martinikem je Guadeloupe kolébkou francouzského stylu výroby rumu, který se označuje rhum agricole. Jde tedy o rum přímo z čerstvé šťávy z cukrové třtiny, nikoli z melasy. Tropické klima a vulkanická půda ostrova poskytují ideální podmínky pro pěstování cukrové třtiny. Stejně jako Martinik patří Guadeloupe k zámořským regionům a departementům Francie, je tedy také součástí EU a k přímé cestě sem postačí občanský průkaz.
Kateřina Jakusová: Na dobrou pizzu neexistuje vzorec
Z kuchyně do pekárny, od chleba k pizze a nakonec do vlastního podniku, kde se spojuje zkušenost s kreativitou a odvahou zůstat sám sebou bez jakéhokoli škatulkování. Kateřina Jakusová si na české gastronomické scéně zahrála několik rolí – vařila v karlínské Esce, rozjížděla Další kus, pekla v pražírně Alf & Bet a mezitím se podílela na řadě pop-upů. Z jednoho takového vyrostla pizzerie Slice slice baby. Jak chutná bánh mi pizza, proč se do těsta míchá droždí i kvas a kolik váží odpovědnost za tým?
Koktejly: Bez kompromisů
Udržitelnost není pouze celosvětový hit barů a barmanů, ale též velké téma průmyslových značek nápojů. Jejich propojením se nastavují nové standardy udržitelnosti, a to vede k zelenější budoucnosti pro kategorii lihovin. Pojem se navíc rozvinul do stále relativně nového konceptu „mindful drinking“, zhruba přeloženo jako uvědomělá konzumace alkoholu. Tedy abychom si byli vědomi toho, co pijeme, proč a v jakém množství. Udržitelné koktejly se více zakládají na rovnováze mezi nápojem a přírodou. I tentokrát tak přinášíme čtyři zdroje inspirace, jak v barovém provozu integrovat udržitelné postupy do každodenních operací a jak efektivněji nakládat se zbytky a využít plný potenciál přísady. A to bez kompromisu na poli kvality nebo chuti.
Rozmanitá tvorba Karolíny Vintrové
S mladou designérkou jsme si povídali o studiu na UMPRUM, o její nutkavé potřebě tvořit a také o tom, co pro ni znamenají tradice, řemesla a její vlastní kořeny.
Zpracování kávy v hodnotových řetězcích
Už řadu let se s vámi v každém čísle vydáváme po vzrušujících stezkách kávy. Procestovali jsme řadu producentských zemí, objevovali ty nejvzácnější odrůdy světa nebo zkoumali ekonomiku produkce výběrové kávy. V tomto vydání se ale zaměříme na to, co má největší vliv na chuť každého šálku. Když si přijdete do pražírny nebo kavárny vybrat kávu, nejčastěji se rozhovor stočí k metodám zpracování. Právě ty totiž zásadně ovlivňují, jak bude konkrétní odrůda z jedné farmy chutnat. Pojďme si zrekapitulovat, jak jednotlivé metody probíhají, proč některé z nich představují pro farmáře nástrahy a hlavně jak ovlivní chuť vaší ranní kávy. Na téma jsme se navíc snažili podívat optikou roku 2023, proto se dozvíte něco nového, i když už o zpracování kávy víte dost. Přidali jsme i informace o celém hodnotovém řetězci a jeho souvislosti právě se zpracováním kávy.
Podniky: Bude zima, bude mráz…
… a my vám poradíme, kam se schovat. Počet nových podniků opět dalece přesahuje náš výběr. Například v pražských Holešovicích se na otevření chystá Kateřina Jakusová a její Slice Slice Baby. Novotou voní také budova Masaryčky, kde se zabydlely podniky L’Osteria, Loka, čtvrtá kavárna pražírny Doubleshot, a svůj flagship store zde otevřela cukrárna Ollies. Na kávu a dort můžete vyrazit také do Hedera Café v Českém Těšíně.
The Cambrian: Příběh dvou zemí
Uhnízděný hluboko v údolí Adelboden, The Cambrian oživuje švýcarský chalet pro 21. století a nabízí jedny z nejméně poskvrněných 360stupňových výhledů, jaké Alpy mohou nabídnout. „Měl jsem neuvěřitelné štěstí, že jsem poznal toto místo, a tak se cítím zavázán se o něj podělit,“ říká Grant Maunder, majitel podniku, horský patriot a vášnivý lyžař, kterému přezdívají „náhodný hoteliér“.