Rum & Coke vs. Cuba Libre

Tomáš Kučera

23. duben 2018

Historické prvenství si ve výrobě koktejlu Cuba Libre nárokuje Bacardi. Traduje se, že první Cuba Libre vzniklo na přelomu 19. a 20. století během španělsko-americké války. Proto nebýt amerických vojáků a kubánské války za nezávislost, nápoj Cuba Libre by možná ani neexistoval. Minimálně ne pod tímto názvem.

Za autora receptury je považován kapitán Russel, člen regimentu Rough Riders, jenž spadal pod velení plukovníka Theodora Roosevelta. Jeho příběh zachytil Fausto Rodriguez, osobní posel generála Wooda, nového kubánského guvernéra. Kombinace Bacardi, rumu, Coca-Coly a limetky byla Russelovým oblíbeným drinkem. Fausto vyprávěl, s jakou chutí si kapitán svůj drink zasypaný ledem objednával. Postupně tento nový koktejl zkoušeli i ostatní američtí vojáci a Bacardi s Coca-Colou se díky své osvěžující, lahodné chuti okamžitě stalo hitem. Byla to šťastná kombinace: kubánská lihovina a americký nápoj daly vzniknout vhodnému symbolu ukončení španělské nadvlády. 

Název dostal koktejl záhy po svém vzniku. Původně mu říkali podle receptury jednoduše Bacardi & Coke, ale posléze jeden z vojáků navrhl připít tímto drinkem na osvobozenou Kubu – „Por Cuba Libre!“ Tento přípitek se tak natrvalo vžil jako název koktejlu. Ačkoliv byl v původní receptuře použit Bacardi Carta de Oro, dnes se nápoj nejčastěji připravuje z jemnější varianty Gold či Superior. Jak se však na Kubu dostala Coca-Cola? Inu, jak píše Dale DeGroff v knize „The Essential Cocktail: The Art of Mixing Perfect Drinks“, tato nápojová společnost se už postarala, aby američtí hoši nebyli během boje o Kubu na suchu. První Coca-Cola se na ostrov dostala roku 1898. Vojáci si samozřejmě chtěli nealkoholický nápoj trochu vylepšit a kubánský rum představoval jedinou možnou alternativu. A tak se zrodilo Cuba Libre.

Síla marketingu

Každou hodinu se prý celosvětově prodá 281 tisíc Cuba Libre (rozuměj Bacardi & Coca-Cola). Od roku 1966, kdy se tyto dvě značky formálně spojily, pak počet v baru vypitých Cuba Libre činí přes 74 miliard drinků. Dnes jsou tato čísla těžko uvěřitelná, byť Cuba Libre patří podle žebříčku Drinks International mezi 50 nejprodávanějších koktejlů světa. Sice na posledním 50. místě, ale stále se tam drží. Proč? Protože ani jedna ze společností – Bacardi ani Coca-Cola – od začátku nepodceňovala marketing. Bacardi se vždy snažilo, aby se stalo synonymem pro rum, a na koktejl Cuba Libre si nárokovalo stejná práva, jaká například Gosling's vztahuje na recepturu koktejlu Dark 'N Stormy. Hlavními argumenty obou společností bylo mnohostranné použití v koktejlech a celosvětová dostupnost surovin.

Roku 1965 se Rogelio Lasa a Bill Walker z BUSA (Bacardi USA) sešli s marketingovým ředitelem Coca-Coly Fredem Dicksonem a navrhli mu společnou reklamu na Bacardi & Coke. První společná reklama se objevila v časopisu Life Magazine 20. května 1966 a kampaň na podporu kombinace těchto dvou produktů přepsala dějiny obou společností na dalších 24 let.

Jim Meehan tvrdí: „Koktejly se nutně nemusí těšit dlouhodobé oblibě proto, že jsou skvělé. Přetrvávají, protože se vynakládá spousta síly, aby zůstávaly na špici oblíbenosti. Myslím, že role, kterou sehrává marketing a reklama, se v dějinách koktejlů velmi podceňuje. Příběh Cuba Libre je marketingovým triumfem značek Coca-Cola a Bacardi. Podobně se můžeme dívat i na Cosmopolitan – kde by byl bez vodky Absolut? Nebo Moscow Mule bez Smirnoffu?“

Tehdy začali z úspěchu koktejlu těžit i ostatní, a tak vznikla varianta Rum & Coke kombinující libovolný rum s libovolným kolovým nápojem. Tím vzniká mezi oběma nápoji zásadní rozdíl. Za mě je originální bází koktejlu Cuba Libre nadále Bacardi, které stálo u zrodu. Ač si toto prvenství snaží přivlastnit i další rumové značky, domnívám se, že podle dochovaných datovaných zmínek z různých koktejlových lístků a dalších materiálů byla vždy receptura Bacardi & Coke & Lime. Proto když si objednám na baru Cuba Libre, čekám, že barman automaticky sáhne po tomto rumu, případně mě upozorní, že v podniku používají jinou značku, a zeptá se mě, zda mi to nevadí. Vše ostatní je Rum & Coke, při jehož přípravě má barman volnější ruku; měl by se mnou však probrat preference jak u rumu, tak i u kolových nápojů, kterých dnes díky řemeslným výrobcům limonád máme nepřeberné množství.

Cuba Libre dnes

Zhruba před pěti lety jsem měl možnost být pravou rukou tehdejšímu brand ambasadorovi Bacardi Marku Šenkapoulovi při objíždění a hodnocení podniků. U vybraných provozoven v regionu jsme měli za úkol vysledovat a obodovat správnost přípravy čtyř základních kubánských a portorikánských koktejlů. Kromě Piña Colady, Mojita a klasického Daiquiri Natural se hodnotilo právě i Cuba Libre. Bylo pro nás opravdu tristním zjištěním, že v celé republice barmani uměli namíchat mnohem lépe Daiquiri Natural, což je podle mě sofistikovanější koktejl. Přitom Cuba Libre je jedním z koktejlů nejjednodušších na přípravu i díky tomu, že se vyrábí technikou straight way, tedy přímo do skla. Mezi nejčastější chyby, se kterými jsme se setkali, patřilo špatně zvolené sklo. Další chybou byla náhrada limetky za citron, ačkoli zde se můžeme dohadovat, co je správně. Na Kubě totiž nemají ani limetky, ani citrony, ale limetkocitrony, což je kombinace obou odrůd citrusů. A samozřejmě jsme nejvíc naráželi na to, že barman nezachoval optimální poměr long drinku. Ani Cuba Libre, ani Rum & Coke by neměl obsahovat 4 cl rumu a pak 3 dcl koly. V takovém případě vůbec nemůžeme mluvit o koktejlu. O vyčpělé Coca-Cole rozlévané z PET láhve se raději ani nezmiňuji.

Kolikrát slýchám, že na Kubě je nejlepší Cuba Libre. Ano, a pojďme si uvědomit, proč tomu tak je. Rum, limetka (limetkocitron) a Coca-Cola. Co myslíte, která ze surovin bude na Kubě nejdražší? Přesně tak, Coca-Cola. Rum je nejlevnější. Na Kubě se cena litru kvalitního rumu pohybuje okolo 1 eura, kdežto plechovka Coca-Coly stojí 3‒4 eura. V ten moment je jasné, že Cuba Libre se na Kubě bude skládat z dvou třetin rumu a „střiku“ Coly, která je nejdražší složkou koktejlu. U nás je situace přesně opačná, což ale neznamená, že takto budeme nápoj servírovat hostům a chtít za něj 125 korun.

Přitom i v dnešní době je Cuba Libre, potažmo Rum & Coke, hojně oblíbeným nápojem – v klubech jde stále o číslo jedna mezi prodanými drinky. Kolové nápoje obecně patří mezi nejkonzumovanější limonády v Česku a v kombinaci s rumem a kyselou složkou vznikne příjemný nasládlý mix, který chutná mužům i ženám. V tom tkví celé kouzlo tohoto koktejlu. Nápoj má potenciál i do budoucna; znám barmany, kteří si vaří vlastní domácí kolový nápoj. Zažil jsem také Cuba Libre jako želé a zmrzlinu, takže modifikací, jak tímto koktejlem i v dnešní době zaujmout, je spousta. Navíc jde o jakýsi univerzální koktejl, který si host objedná kdekoli, protože se domnívá, že na něm není co zkazit, i když i to se může stát… Takže je důležité se držet této zásady: čerstvý citrus, hodně ledu na prochlazení drinku, perlivá složka a aspoň 6 cl alkoholu. Pak namícháte skvělý koktejl, ať už to bude Cuba Libre, nebo Kuba z Libně.

Celý článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 86