Znovu na začátku

Ke znovuotevření gastronomických provozů došlo před několika měsíci, rozhodně to ovšem neznamená návrat k normálu. I přes první nadšenou vlnu, kdy své oblíbené podniky přišli podpořit stálí hosté, provozovny v průběhu června hlásily, že jsou na nějakých 50 % tržeb ve srovnání s předchozím rokem. Ti úspěšnější pak na 70-80 %. Ovšem panují také obavy, že to nejhorší teprve přijde. Zejména v Praze, kde se očekává, že její obyvatelé využijí první příležitosti metropoli opustit a užít si léto někde jinde.
V této situaci je komunikace s hosty důležitější než kdy dřív. A to zejména online komunikace, protože i když už lidé nemusí sedět doma, bude ještě chvíli trvat, než si na zase navyknou chodit do podniků. Kontakt tedy ještě nějakou chvíli bude probíhat na sociálních sítích, přičemž využití nejnovějších technologií se pro restauratéry a další provozovatele stane novou realitou všedních dní.
Sociální sítě mají velkou sílu a rozhodně nejsou pouze doplňkovým komunikačním kanálem. Naopak je dnes lze považovat za rovnocenného partnera v jakémkoli marketingovém mixu. Mimo jiné s výhodou, že poskytují jako téměř jediný marketingový kanál relevantní zpětnou vazbu, která je měřitelná. A to od měření povědomí o značce až po konverze, ať už to je nákup, registrace nebo jakékoli jiné CPA (Cost Per Action). Při dobrém nastavení přinášejí tyto kampaně více než uspokojivou míru návratnosti investice. Pokud tedy víte, jak efektivně využívat sílu sociálních médií. „Situace v marketingu sociálních sítí se u nás během posledních let zlepšila, ale s intenzitou využití sociálních sítí v západním světě se stále nedá srovnávat. A je trochu škoda, že se některé podniky potýkají už se základními problémy, jako je najít si na propagaci svého podniku čas nebo chuť zkoušet nové formáty a možnosti cílení,“ říká Nikol Stolle z agentury Socialsharks.


Ten, kdo byl online a komunikoval se zákazníky před karanténou i během ní, je ve výhodě. Nicméně všichni znovu stojí na pomyslné startovní čáře a budou muset přizpůsobit svou komunikaci, nejen aby k návštěvě přesvědčili své již stávající fanoušky, ale také přilákali nové hosty. Barman Adrián Michalčík, který působil v pražském baru L’Fleur a nyní jej najdeme v norském Amerikalinjen říká: „Odhadnout budoucí situaci je dost těžké. Osobně si myslím, že bude rozhodovat, zda mají stávající podniky vybudované dostatečné jméno. A také bude třeba větší reklamy. Například my připravujeme více kampaní, které budou velmi podobné těm, jež jsme uvedli v prvních letech, když naše značka přicházela na trh.“
Vyhlídky tedy nejsou úplně růžové, zároveň ale není třeba házet flintu do žita. Právě naopak, nyní je ten nejlepší čas investovat do online marketingu. Jen je třeba v této chvíli investovat moudře, optimalizovat své kampaně a upravit styl komunikace. Co se nemění, je již zmíněná kvalita obsahu. Pravidelné sdílení vašeho jedinečného obsahu je nejlepším způsobem, jak i v této době posilovat vaši značku a neustále se dostávat do povědomí zákazníků.
To nejlepší z BARLIFE 2020
Rok 2020 byl v mnohém - a zejména v jednom ohledu - velmi turbulentní a nevyzpytatelný. Přesto můžeme říct, že nás v něm potkalo i hodně dobrého. Magazín Barlife úspěšně dokončil svůj sedmnáctý ročník a na krok se přiblížil plnoletosti. Letošní rok jsme navíc završili jubilejním 100. číslem. Vám i sobě přejeme, aby byl rok 2021 lepší a ve všech směrech přívětivější než ten letošní.
Spropitné - dát, či nedat?
Diskuse se kolem spropitného točí poměrně často. Na přelomu května a června se opět rozpoutala. Postaral se o to vinný bar Vinograf, který po otevření gastronomických provozů spustil iniciativu 10 % gastru „na pomoc návratu zpět k normálu”. Vinograf kromě iniciativy odstartoval i debatu, zda by spropitné mělo být pevnou součástí účtu, jako je tomu například v Americe nebo Velké Británii. Co na to říkají ti z „vnitřní strany" baru? A co na to říkáte vy?
Podivnosti barového světa
Každodenní karanténní přemýšlení a vzpomínání na otevřené bary mě občas vrátí ve vzpomínkách na ty nejdivnější věci, které jsem kdy ochutnal. A zde je výběr těch, které se mi zrovna vybavují. Je to jednoduše pár drinků, které mi zachutnaly, překvapily mě svým složením či pobavily názvem. Všechny mají společné, že jsou něčím atypické, podivné.
Když má tělo potíže
Stav, který nazýváme kocovina, je následkem intoxikace alkoholem. Je to vlastně způsob, jak se tělo pere s jedy a dává nám – mnohdy velmi důrazně – najevo, že jsme se k němu nechovali zrovna pěkně. Laicky řečeno. A jak to vidí odborníci? Kocovina není žádným příznakem závislosti na alkoholu, ale reakcí těla na předchozí nadměrné pití.
Barový svátek: Světový den koktejlu
Svět je plný nejrůznějších svátků. Od těch obskurních, ke kterým můžeme zařadit třeba den suchého zipu, ponožek či gumových medvídků, až po tradiční, jako je den dárců krve. Nepřekvapí proto, že svůj světový den mají také koktejly. I když dějiny mixologie se často píšou v baru, kde se po pár sklenkách zdá vše zkreslené, záznamů o tom, kdo a kdy svátek inicioval nebo proč byl stanoven zrovna na 13. květen, máme naštěstí celou řadu.
Martin Hudák: Každý den za barem je pro mě soutěžní
Martin Hudák patří mezi osobnosti, které není třeba na české a slovenské barové scéně dlouze představovat. Jeho vášeň pro koktejly i kávu je všem dobře známá a vyvrcholila nejen jeho vítězstvím na světovém finále Coffee in Good Spirits v roce 2017, ale též spoluprací se značkou kávového likéru Mr. Black.
Známe datum. Ale nic víc
Vláda zveřejnila plán rozvolňování zavedených opatření a bohužel se ukázalo, že gastronomie v něm zastává až poslední místo. Malou útěchou nám může být, že během pár dní plán sice opět změnila, ale tentokrát celý proces urychlila. Naneštěstí je přesto datum tím jediným, co známe. Otázkou stále zůstává, jaké podmínky a opatření bude třeba dodržovat po samotném uvolnění a znovuotevření podniků.
Alex Kratěna: Nehodlám usnout na vavřínech
Alexe Kratěnu, londýnského barmana, který pochází z České republiky, není třeba dlouze představovat. Po jeho odchodu z baru Artesian se častokrát mluvilo o jeho vlastním chystaném baru a po mnoha peripetiích se tato šuškanda letos stala skutečností. Alexe Kratěnu tak nyní hledejte za barem podniku Tayēr + Elementary, kde pracuje spolu s Monicou Berg. Oba se nedávno zařadili do žebříčku 100 nejvlivnějších barových osobností světa a Alex Kratěna se ocitl na druhém místě.
Investujte s chladnou hlavou
V poslední době se hodně hovoří o investicích a o jejich výhodnosti. Já sám jsem na toto téma promluvil bezpočtukrát a ukazoval whisky, jejichž cena za poslední roky raketově vzrostla. Na tomto místě bych se ale rád věnoval investicím z druhé strany, protože není všechno zlato, co se třpytí...
Erik Lorincz: Odchodem ze Savoye jsem uzavřel jednu kapitolu, abych mohl začít psát další
V minulém týdnu proběhlo české i slovenské finále barmanské soutěže Diageo Reserve World Class. O vítězích, Petrovi Marcinovi a Milanu Zalešovi, rozhodoval mimo jiné i Erik Lorincz, globální vítěz z roku 2010. Povídali jsme si spolu i o World Class, ale hlavně o jeho odchodu z American Baru v hotelu Savoy a jeho plánech do budoucna.