Znovu na začátku

Adéla Srdénková

09. srpna 2020

Ke znovuotevření gastronomických provozů došlo před několika měsíci, rozhodně to ovšem neznamená návrat k normálu. I přes první nadšenou vlnu, kdy své oblíbené podniky přišli podpořit stálí hosté, provozovny v průběhu června hlásily, že jsou na nějakých 50 % tržeb ve srovnání s předchozím rokem. Ti úspěšnější pak na 70-80 %. Ovšem panují také obavy, že to nejhorší teprve přijde. Zejména v Praze, kde se očekává, že její obyvatelé využijí první příležitosti metropoli opustit a užít si léto někde jinde.

V této situaci je komunikace s hosty důležitější než kdy dřív. A to zejména online komunikace, protože i když už lidé nemusí sedět doma, bude ještě chvíli trvat, než si na zase navyknou chodit do podniků. Kontakt tedy ještě nějakou chvíli bude probíhat na sociálních sítích, přičemž využití nejnovějších technologií se pro restauratéry a další provozovatele stane novou realitou všedních dní.

Sociální sítě mají velkou sílu a rozhodně nejsou pouze doplňkovým komunikačním kanálem. Naopak je dnes lze považovat za rovnocenného partnera v jakémkoli marketingovém mixu. Mimo jiné s výhodou, že poskytují jako téměř jediný marketingový kanál relevantní zpětnou vazbu, která je měřitelná. A to od měření povědomí o značce až po konverze, ať už to je nákup, registrace nebo jakékoli jiné CPA (Cost Per Action). Při dobrém nastavení přinášejí tyto kampaně více než uspokojivou míru návratnosti investice. Pokud tedy víte, jak efektivně využívat sílu sociálních médií. „Situace v marketingu sociálních sítí se u nás během posledních let zlepšila, ale s intenzitou využití sociálních sítí v západním světě se stále nedá srovnávat. A je trochu škoda, že se některé podniky potýkají už se základními problémy, jako je najít si na propagaci svého podniku čas nebo chuť zkoušet nové formáty a možnosti cílení,“ říká Nikol Stolle z agentury Socialsharks.

Jak jsme v této rubrice opakovali už několikrát, kvalitní obsah je základním stavebním kamenem vašeho profilu na sociálních sítích. K němu se ale přidávají i další aspekty, v neposlední řadě customer care. Ta je nedílnou součástí každého marketingu a její úroveň by měla být stejná, jako kdyby uživatel přišel k vám do podniku a mluvil s personálem. Stejně ochotně a trpělivě by mu mělo být odpovězeno i na sociálních sítích. „Nezapomínejte, že se jedná o médium, které dává rychlou zpětnou vazbu. Pokud tak komunikaci se zákazníky nezvládnete, ať už na síti nebo v offline podobě, rychle se to dozvíte a s vámi i všichni ostatní, kteří vás sledují,“ doplňuje Nikol Stolle.  Zákaznici by se na vašich sociálních sítích proto měli cítit stejně, jako kdyby byli u vás v podniku. Jinak řečeno: mělo by se jim dostat stejné péče a pozornosti. Jediným rozdílem by mělo být to, že se nakonec z vašeho profilu přesunou k vám do podniku a naopak, že se jejich zpětná vazba (příspěvky, fotografie, hashtagy, zmínky atd.) vrátí z vašeho podniku zpět na sociální sítě.

Ten, kdo byl online a komunikoval se zákazníky před karanténou i během ní, je ve výhodě. Nicméně všichni znovu stojí na pomyslné startovní čáře a budou muset přizpůsobit svou komunikaci, nejen aby k návštěvě přesvědčili své již stávající fanoušky, ale také přilákali nové hosty. Barman Adrián Michalčík, který působil v pražském baru L’Fleur a nyní jej najdeme v norském Amerikalinjen říká: „Odhadnout budoucí situaci je dost těžké. Osobně si myslím, že bude rozhodovat, zda mají stávající podniky vybudované dostatečné jméno. A také bude třeba větší reklamy. Například my připravujeme více kampaní, které budou velmi podobné těm, jež jsme uvedli v prvních letech, když naše značka přicházela na trh.“

Vyhlídky tedy nejsou úplně růžové, zároveň ale není třeba házet flintu do žita. Právě naopak, nyní je ten nejlepší čas investovat do online marketingu. Jen je třeba v této chvíli investovat moudře, optimalizovat své kampaně a upravit styl komunikace. Co se nemění, je již zmíněná kvalita obsahu. Pravidelné sdílení vašeho jedinečného obsahu je nejlepším způsobem, jak i v této době posilovat vaši značku a neustále se dostávat do povědomí zákazníků.

Celý článek najdete v BARLIFE č. 98, který můžete objednávat on-line s doručením do vaší schránky. Mimo jiné se v něm dozvíte, jakými konkrétními kroky můžete svůj online marketing oživit.