Necháme mladé utéct ke sladkým břečkám?

To je pořád nějaká středověká veteš, rezavé haraburdí, vybájené letopočty. Marketing většiny průmyslových pivovarů, ale i mnoha mikropivovarů připomíná neudržované zaprášené muzeum. Proč tomu tak je?
V tomto oboru se zaprvé drží podivná víra, že nabízený produkt chápeme jako prastarý nápoj a symboly dávných tradic k němu přirozeně patří. A zadruhé panují stejně podivné představy o cílové skupině, tedy o sociálních parametrech spotřebitelů, především ale o potenciální cílové skupině, tedy té, kterou je třeba k pivu teprve pevněji přitáhnout. Obojí je zcestné a vede k obchodně neproduktivnímu image mnohých značek. A tím ke stagnaci a postupnému úpadku.

Takže zaprvé. Pivo je sice opravdu prastarým nápojem a v Čechách se pije minimálně něco přes tisíc let. Jenže – jaké pivo? V druhé polovině devatenáctého století u nás proběhla společně s průmyslovou revolucí i revoluce v pivní technologii a původní piva byla zcela vytlačena moderním průmyslovým ležákem. Drtivá většina „starých“ českých pivovarů vznikla teprve zhruba před 150 lety, tedy v době železnic, telegrafu, vysokých pecí a parníků. Jde tedy o nápoj moderní doby a odkazy na středověk by měly smysl jen tehdy, pokud by šlo o provoz, kde se zachovaly předležákové výrobní postupy. Jenže zrovna my jsme zemí, kde se nezachovaly nikde; poslední předležákové provozy zanikly v Krupce a v Železné Rudě před první světovou válkou, snad někdy kolem roku 1909.
A mikropivovary (a čím dál častěji zastudena chmelené nebo svrchně kvašené kousky i z průmyslových pivovarů)? To už s nějakou prastarou tradicí nemá společného skoro nic. Celosvětový boom mikropivovarů je nesen americkou pivní revolucí, která vypukla v USA na pobřeží Pacifiku až ve druhé polovině 70. let 20. století a k nám se naplno dostala až před nějakými dvaceti lety. A tam, kde to vřelo a bouřlivě vznikaly nové a nové pivní styly, šlo výhradně o nejmodernější produkty.

A zadruhé? Ano, pivo pijí strejdové. To asi do jisté míry platí pořád. Ale i kdyby to tak bylo, má snad někdo v PR oddělení pivovarských firem představu, že kdesi žijí ještě nějaké ukryté skupiny strejdů, které pivo dosud nepijí? Nebo že by strejdové v době dnešní drahoty pod vlivem reklamy začali pít dvakrát tolik? Ne, strejdy urážet a obtěžovat uřvanou kolotočářskou reklamou by nebylo moudré. Je na ně spolehnutí. Ale v nich udržení naděje pro pivovarskou budoucnost nespočívá.
Marketing dneška musí odpovídat jak soudobému portfoliu pivní produkce, tak skladbě potenciálních cílových skupin. A to je městská mládež, mladé ženy, rodiny, statusově a příjmově perspektivní zákazníci.
Copak o skladbu produkce, tam jasný trend odvážných experimentů vidíme každý den. Pravda, někdy jde o krátkodeché módní vlny, ale daleko častěji už o trvalou dynamiku objevování a zkoušení, o plynulé nahrazování, posouvání.
Ovšem v marketingu v užším slova smyslu, tedy v PR a reklamě, je pivo pořád zaostalé. Co je pětadvacetiletému ajťákovi a jeho dvěma kamarádkám do nějaké královské feudální symboliky? A když to chtějí roztočit moderní dámy, které u piva nekoukají na cenu, to fakt mají být oslovovány bizarními letopočty založení, klínovým písmem, hieroglyfy, pergameny a erbovní heraldikou?

Ne, to jistě ne. Situace si žádá jasné barevné plochy, velké úderné písmo, vtip, žádné kudrlinky. Sdělení přímočará, občas i provokující, občas i lechtivá, ale hlavně se soudobým designem, se šarmem, jaký vidíme u jiných oborů, které cílí na mladé.
Občas vidíme pokrok, když se některé firmy bolestně loučí s odkazy na dávné věky a otřepané a zastaralé labely, loga a brandy. Ale jde to pomalu a ztuha. A na novou generaci útočí velká konkurence nápojů, které jim poskytnou vše možné, jen ne unikátní laskavé pohlazení, jaké člověk cítí, když se v dobré společnosti napije dobrého piva.
Tento článek v plné verzi najdete v BARLIFE 109. Jednotlivá vydání i předplatné magazínu objednáte zde.
Koktejly: Uvědoměle
V Inspiromatu vítáme jaro v souladu s přírodou. Udržitelnost se v barmanských kruzích skloňuje čím dál více a dalo by se říct, že kdo se nezapojí, uvízne v minulosti. Představujeme vám tedy čtyři receptury, kterými barmani aktivně usilují o zmenšení barového odpadu. Nic se však nemá přehánět. Jde nám tu především o nalezení rovnováhy mezi chutí, využitím plného potenciálu přísady a menším plýtváním. Mějme na paměti, že koktejly jsou požitkem. Jedním ze způsobů, jak se hýčkat. Co vám tedy takový drink přinese? Bohaté chuťové spektrum, čistší svědomí a, pokud pracujete pro bar, lepší zisky a vyšší marže. Takže nastupte. Kdo by nechtěl zachránit planetu po jednom chutném koktejlu bez viny?
Nikaragua - listopad 2022
Když se vám dostane takového pozvání jako nám z Premier Wines, jednoduše nemůžete odmítnout. Flor de Caña zůstává v obecném povědomí jako globální výrobce rumu. Méně z nás však asi ví, že jde o producenta s rodinnou tradicí a světového lídra v udržitelných výrobních postupech. V zemi nespočetných přírodních krás, avšak skromných poměrů, pečuje o rodiny svých zaměstnanců všemi možnými i nemožnými způsoby. Vyrážíme tedy do země zaslíbené sopkám, prémiovému rumu a dobrému jídlu. A také stále ještě komunistickému prezidentovi Danielu Ortegovi.
Německo není jen Riesling
V německém Düsseldorfu se již tradičně pořádal ProWein, jeden z nejvýznamnějších vinařských veletrhů na světě. Přidružený výzkum odhalil, že obchodníci s vínem z ČR považují německá vína za jedna z aktuálně nejatraktivnějších pro náš trh, a ze statistik je zřejmé, že poslední roky import kvalitních vín z Německa do ČR rychle a utěšeně stoupá. Je tedy na místě si vinařské Německo alespoň ve zkratce přiblížit.
Vidět do talíře
Svět potravin se zrychluje a hráči v potravinářském průmyslu, zejména restauratéři, maloobchodníci i výrobci, se musejí ujistit, že s dobou neztrácí kontakt. Zejména v těchto turbulentních časech je nutné změny sledovat a využít je jako nástroj pro svá lepší rozhodnutí v budoucnu. Jednu věc můžeme říci už teď: že potravinářství představuje spleť výzev a tendencí, které působí často protichůdně. Souvisí to se skutečností, že lidské bytosti jsou samy o sobě rozporuplná stvoření. Všichni chceme zachovat planetu pro budoucí generace, ale stejně důležité jsou pro nás chvíle okamžitého uspokojení vlastních potřeb, naše pohodlí a požitek z jídla.
Adrián Michalčík
Slovenský barman, který profesionálně vyrostl v Praze, v současnosti působí jako hlavní barman a manažer oceňovaného baru Pier 42 v norském Oslu. Adrián Michalčík získal titul nejlepšího barmana světa pro rok 2022. V globálním kole prestižní barmanské soutěže Diageo Reserve World Class vybojoval v Sydney první místo jako zástupce Norska.
Jak se připravit na letošní Rumfest
Pražský Rumfest se již tradičně koná v hlavním městě České republiky, Praze, a láká milovníky rumu nejen z Česka a Slovenska, ale i z celého světa. Na tomto festivalu se setkávají znalci i začátečníci, kteří se chtějí naučit víc o tomto oblíbeném alkoholickém nápoji a ochutnat zajímavé rumy. Rád bych vám nabídl pár tipů, jak se na tuto akci co nejvíce připravit a užít si ji. 11. ročník nás čeká již 20. května.
Foodpairing: Souhra smyslů
Párování jídla a pití se stalo již tradičním způsobem, jak umocnit zážitek z obojího. Trochu komplikovanější situace pak nastává právě při práci s koktejly, jejichž chutě jsou složitější. Výsledný zážitek však může být zábavný, stejně jako v případě níže uvedených kombinací. Tříchodové menu kuchaře a barmanky se nese v jarním duchu. Koktejly přirozeně doplňují zvolené pokrmy, aniž by s nimi soupeřily. A tak to máme rádi.
Michal Ondráček - Designér s dosahem k architektuře
Designér Michal Ondráček se pohybuje napříč grafikou, průmyslovým designem a architekturou. Právě o tom, jak důležité pro něj je smývat hranice mezi těmito obory a proč při navrhování výslovně dbá na koncepční myšlení, se dozvíte v článku.
Ochutnali jsme za vás: GIN & TONIC READY TO DRINK
Ready-to-drink koktejly se v posledních letech staly jedním z největších úspěchů nápojového průmyslu. Základní kámen byl položen před pandemií: tehdy mainstreamoví hráči, řemeslné značky, a dokonce i barmani vytvořili prémiové koktejly a uložili je do recyklovatelných plechovek. Pandemický tlakový hrnec pak katapultoval segment do rychloběhu. A protože Gin & Tonic bývá označován jako nejpopulárnější míchaný drink na světě, pojďme se podívat, co nám aktuálně trh nabízí.
Guyana
Rum z Guyany má v rumové historii vskutku výjimečné místo. Rum demerara představoval více než dvě století klíčovou složku, v pravidelných dávkách jej dostávali námořníci britského královského námořnictva, a to až do roku 1970. V dnešní době patří guyanský rum k celé řadě rumových značek. Pro příklad uveďme Pusser’s, Lamb’s, Wood’s nebo Lemon Heart. Zcela jistě se tak jedná o jednu z nejdůležitějších rumových destinací vůbec.
Proslulý plukovník - Gin Rickey
Někteří se pro slávu narodili a někteří jí přinejmenším dosáhli, zatímco jiným přinese vskutku nemalé množství trpkosti. Zářným zástupcem posledního příkladu byl i tvůrce velice prostého, a přesto značně oblíbeného koktejlu, jenž se do obecného povědomí dostal na přelomu 19. a 20. století. Kde se ovšem vzala zdánlivě moderní kombinace ginu, limetky a sody, která v sobě nemá ani za mák cukru? A kdo za koktejl Gin Rickey vlastně loboval, když na počátku postrádal svou základní složku?
Tomáš Urban - Chleba je emocionální záležitost
Dříve vařil, dneska peče. Někdy na ohni, jindy v konvektomatu – s respektem vůči mouce a kvasu, který je podle něj základem řemeslné pekařiny. Tomáš Urban došel ke gastronomii oklikou. Naučil se sebekritice a pokoře. K těm se přidala zvídavost a rutina. Nakonec se z amatéra vyklubal profesionál, který tvoří tým projektu Ze Mě a sdílí zkušenosti na kurzech pečení. Co všechno se dá zkoumat nad díží s těstem a jak se z kuchaře stane pekař?
Růžová nostalgie
Královna Kleopatra, známá svou láskou k růžím, prý naplnila svou fontánu růžovou vodou a ložnici zasypala okvětními plátky této květiny, aby svedla římského vojevůdce Marka Antonia. Růži jako velmi starou kulturní rostlinu, která prorůstá celými dějinami lidstva, zmiňují již mezopotámské klínové tabulky staré 5000 let. Po staletí si jí ceníme pro léčivé vlastnosti, blahodárné účinky na mysl i ducha a smyslnou krásu. Dnes růže symbolizuje romantickou lásku, ale především se všestranně používá v lékařství, kosmetologii i mnoha národních kuchyních. Zavřete tedy oči a přivoňte k delikátní tekutině, která působí sladce, přestože neobsahuje cukr.
Magie mléka Milk punch
Existují dva druhy mléčného punče. Ten první se skládá obvykle z bourbonu nebo brandy, mléka, cukru a koření. V 18. století byl velmi populární v New Orleans a dodnes připomíná řadě těch, co vyrůstali u břehů Mississippi, ona vánoční rána s hřejivým mléčným punčem. Tím druhým a o poznání zajímavějším typem je však anglický mléčný punč, též známý jako punč z čiřeného mléka.
Elis Monsport: multidisciplinární designérka, umělkyně a rytkyně skla
Produkty Elis Monsport balancují na hraně volného a užitého umění. Ona sama se označuje několika termíny – multidisciplinární designérka, umělkyně a rytkyně skla. Jednoznačné ovšem je, že pod jejíma rukama vznikají dechberoucí autorské kousky provázané s Eliščinou láskou k horám a přírodě.
Prague Bar Show je zpět!
Jedna z nejvýznamnějších gastronomických akcí v Česku se vrací na scénu. Prague Bar Show slaví jubilejní desátý ročník a stejně jako v roce 2019 bude hostit více než 100, vystavovatelů a 21 seminářů s odborníky z oblasti gastronomie. Akce se koná v pražském Národním domě na Smíchově v úterý 28. března 2023 od 11 do 20 hodin.
Ochutnali jsme za vás: kokosové vody
Kokosová voda je alternativou ke sladkým ovocným šťávám, skvěle funguje jako přírodní izotonický nápoj nebo doplněk do koktejlů. Pro získání nejvyšší kvality nápoje se ořechy sklízí pár týdnů před jejich úplným dozráním, kdy se ještě zcela skrývají v silné kůře se zelenou slupkou. V tuto dobu je v nich této zdravé, svěží a lahodné tekutiny nejvíce. Kokosová voda nemá výraznou chuť ani vůni, díky tomu si nachází oblibu v mixologii. Pojďme se podívat na některé alternativy, z kterých lze vybírat.
Vláďa Sojka - lidská zvídavost nebere konce
Pěstuje kvasinky, využívá plísně a nechává se fascinovat houbami, které - tak jako prastará technika fermentace - podněcuje zájem současné gastronomie. Vláďa Sojka alias MUSHROOMHUNTER popularizuje témata, která si zaslouží řádnou osvět. Vede e-shop Fermentárium a fermentační workshopy, píše blog Zkvašeno - a snaží se chápat řeč mikroorganismů, které tvoří svět okolo nás.
Ve stínu kakaa
S předvánočním číslem jsme se chtěli trochu přiblížit tradičních sezónním surovinám jako je například cukr, máslo nebo ořechy, ale také kakao. Zvolili jsme proto chléb. Že apríl teprve bude, víme, ale my si z vás opravdu nestřílíme. Jen zároveň poukazujeme na paradox a krásu českého názvosloví, které udělalo z tohoto konkurenta kakaa vlastně chléb. Nejednu se však o ledajaký chléb. Je to rovnou chléb svatojánský. Nicméně znát ho můžeme také pod názvem karob.
Philip Bischoff
Po několik let zastával ambasadorské pozice a dnes své bohaté zkušenosti z oblasti pohostinství, barmanství i znalosti nápojů a koktejlů předává formou konzultací a ve vlastní The Dean Callan Show. Rozhovor o dopadech pandemie o budoucnosti barového světa a barmanských začátcích. Barmanství pro něj znamená vášeň. V mladém věku objevil mixologii a zjistil, že se mu opravdu líbí.
Hotovo na dvě doby - Bronx koktejl
Fantazie nemá mezí, a tak není divu, že i v koktejlové kultuře najdeme paradox v tekuté podobě. Na jedné straně se totiž tento koktejl tváří jako blízký příbuzný slavnějších drinků, jakými jsou MANHATTAN nebo MARTINI, na té druhé ovšem analýza prozrazuje, že vzhledem k obsahu čerstvé citrusové šťávy spíš patří do kategorie sourů.
Sdílení zkušeností
Gastronomie je obor plný výzev, změn a zvratů. I v této oblasti je důležité sledovat nové trendy, zároveň ale nesmíme zapomínat na tradiční a osvědčené postupy. Nabídka vzdělávání v oboru je velmi široká: od kurzů vaření pro veřejnost přes kurzy pro odborníky až po individuální konzultace a zaškolování týmu na místě provozu.
Designová harmonie pod Alpami
Může se zdát, že Josef Walch měl svou životní cestu naplánovanou už od mala. Jeho rodiče vlastnili slavný Gasthaus v idylické alpské vesničce Zum Am Alberg, jen pár minut od centra města Lech, kde se později setkal se svou budoucí manželkou a též obchodní partnerkou hotelu Rote Wand Nataschou.
V souladu s věcmi kolem sebe
Žít v hezkém prostředí a obklopovat se věcmi, které s námi souzní, napomáhá vnitřnímu klidu a spokojenějšímu životu. Své o tom ví zejména jedinci s výtvarným nadáním a smyslem pro estetiku. Mezi takové jednoznačně patří Karolína Stryková a Teodorik Menšl, kteří za účelem zkrášlování svého okolí vytvořili značku – In August Company.
Umeboši - Tajná zbraň samurajů
Další neobvyklá surovina pochází z Japonska. Někteří z vás ji možná velmi dobře znají a používají, pro ostatní však může být stále novinkou. Než prozradíme, o co se vlastně jedná, snad vás nalákáme k dalšímu čtení zajímavou informací: touto surovinou si můžete pomoci například od překyseleného žaludku či kocoviny. Pro tyhle účinky je navíc známá už přes tisíc let.
Petr Židek: Kuchyň je řemeslná dílna jako každá jiná
Adrenalin za plotnou má stejně rád jako míchání guláše nad ohněm nebo vymýšlení receptů, které propojují českou sezónu, inspiraci z cizích kuchyní a jeho vlastní fantazii. Petr Židek nosí kuchařskou zástěru teprve několik let, od první směny však bylo jasné, že mu proudí v žilách čistá vášeň pro vaření. Jak vnímá kuchařinu, za čím utíká do přírody a co podle něj musí odvyprávět dobré jídlo?
Spirit radar - pro milovníky rumu a whisky.
Česká startupová aplikace SpiritRadar.com je určena sběratelům a investorům, především nadšencům do rumů a whisky. Její tvůrci se investicím do ušlechtilých destilátů zabývají přes deset let, díky tomu pracují s historickými daty.
Kuba
Kuba je slavná nejen skvělými doutníky a cukrovou třtinou, ale také svým rumem. Název ostrova pochází od původních obyvatel, indiánského kmene Taínů, kteří území obývali až do příchodu španělských kolonizátorů v patnáctém století.
Foodpairing: Asijská jízda
Podzim dorazil v plné síle. Někomu se tak možná už zastesklo po slunných dovolenkových dnech, které trávil relaxem někde v zahraničí. Aktuální sezóna však má také co nabídnout – třeba spoustu skvělých ingrediencí.
Skandinávský minimalismus s plody Řecka
Zatímco Atény jsou pravidelně oceňovány hvězdami a Soluň se poslední roky mění v gastronomickou metropoli, na největším řeckém ostrově se v malé zapadlé uličce v centrální části Heraklionu skrývá skutečný klenot moderní gastronomie a designu.