Úskalí vzniku nových palíren whisky
Asi první, co každého při plánování nové palírny napadne, je otázka peněz. Existuje hodně možností, ale ani jedna není ta nejjednodušší. Některé nové palírny toto řeší formou dluhopisů (jako první s nimi přišel Harold Currie pro palírnu Arran v roce 1995); v takovém případě se cena dluhopisů hradí v budoucnu vyrobenou whisky. Podobnou cestu si zvolila například nově otevřená palírna Dornoch, jejíž zakladatelé v roce 2016 zahájili crowdfundingovou kampaň, během které hodlali vybrat peníze na přestavbu 135 let staré požární stanice na palírnu. Ti pro změnu za různě vysoké částky nabízeli rozdílné protihodnoty (od mikin po sudy se zrající whisky).
Trochu jiný způsob si vybral Anthony Wills, zakladatel palírny Kilchoman. Ten dal dohromady konsorcium investorů, kteří částečně zafinancovali přestavbu jeho rodinné farmy na palírnu. Další část financí Wills získal na základě bankovního úvěru. Nicméně, jak mi sám před časem v Londýně prozradil, největší problém nebyl přesvědčit banku, aby mu poskytla úvěr, ale přimět ji, aby mu umožnila i provozní úvěr na dobu deseti let a počkala se splácením. Přece jenom, než nastaříte dostatek whisky, aby váš podnik začal profitovat, nějaký rok to trvá. A přitom musíte hradit běžné i nečekané náklady.
Když není co nakupovat
O tom ví své Raymond Armstrong, bývalý majitel palírny Bladnoch. V jednom rozhovoru, který proběhl asi před deseti lety, se rozhovořil o všech problémech, které čekají každého, kdo se rozhodne otevřít novou palírnu. Musíte počítat s tím, že všechny náklady vás budou stát více než již zavedené palírny. Dodavatelům navíc budete často vydáni doslova na milost, neboť nemáte zavedené obchodní vztahy a nakupujete v jiných objemech než dlouholetí producenti. Armstrong uvedl například situaci s cenou sladu, kdy dodavatel během jednoho roku zvýšil cenu za tunu sladu z 215 liber na 365 liber.
Další problém, na který narazíte hned na počátku, je nedostatek sudů. I stávající producenti whisky, kteří mají uzavřeny dlouhodobé dohody, se s ním potýkají. Když jsem před čtyřmi lety navštívil Midleton, šéfbednář palírny Ger Buckley mi povyprávěl, jaké měli o rok dříve problémy se sudy. Potřebovali dvanáct tisíc sudů po bourbonu, ale dostali jen čtyři tisíce. Problémem přitom nebyla ani tak cena jako spíš nedostatek kvalitních sudů. Přitom jde o skutečně zavedenou palírnu, která má velmi dobré vztahy s dodavateli. Umíte si představit, jaké překážky čekají při shánění kvalitních sudů na malou začínající palírnu?
A v neposlední řadě, zejména v Evropě, vás čeká boj s úřady. Tím nemyslím jen různé licence, povolení a podobně. Krásný příklad mi řekl Tony Reeman-Clark z palírny Strathearn. Jeho palírna vyráběla a prodávala „new-make spirit“ (čerstvě vypálený destilát, z něhož se zráním v sudu po třech letech stane whisky). Podle evropského zákona jej musel označit jako „grain spirit“ (přestože se jednalo o čistě sladový destilát), čímž však porušil britský zákon. Pokud by jej ovšem jako „grain spirit“ neoznačil, nedodržel by evropskou legislativu. A tak mu nezbylo nic jiného než takovýto výrobek z trhu stáhnout
Bude whisky stále „in“?
To, s čím mnohé nově vznikající palírny zřejmě zatím nepočítají, je případný propad zájmu o whisky. K tomu může dojít jak z důvodu nadprodukce, tak v rámci světové recese, jaké už jsme byli v pravidelných historických etapách svědky. Vždyť tomu není tak dávno (čtyřicet let), co whisky průmysl zažíval právě období výrazné recese a mnohé palírny, o jejichž opětovném otevření se teď mluví, museli majitelé zavřít (jen namátkou Brora a Port Ellen). Tento stav samozřejmě může kdykoliv opět nastat a na trhu se tak najednou objeví značné množství prakticky neprodejné whisky.
Dalším rizikem je, že mnohé dnes otevírané palírny začínají doslova od nuly. O skutečné kvalitě jejich produkce budeme tudíž moci hovořit až za deset či dvacet let, kdy bude na světě dostatečné množství jimi vyrobené whisky na to, aby bylo možné posoudit, nakolik se dá tato produkce považovat za stabilně kvalitní.
Problémem je i nekritický nárůst poptávky po whisky jako takové; za jednu novou láhev jsou investoři ochotni zaplatit skoro nereálné částky. Klasickým příkladem je historicky první lahvování produkce palírny Strathearn. První láhve nabídla palírna formou aukce a láhev s číslem 001 dosáhla naprosto šokující částky 4150 liber! Jen pro srovnání – jedná se o cenu více než dvou láhví 37leté Brory, případně jedné láhve whisky Glenfiddich 40y. I ostatní láhve z tohoto sudu se prodávaly za dle mého též neodpovídající cenu, a to mezi 325 a 525 librami. Avšak jak dlouho budou investoři ochotni platit takovéto částky za prakticky neznámé whisky? Jak dlouho bude trvat, než svůj investiční zájem nasměrují k jiným komoditám a držitelům rádoby cenných láhví zbydou jen oči pro pláč?
Osobně si myslím, že svoji cenu si udrží pouze skutečně unikátní whisky. A to nikoliv proto, že jsou první vyrobené v dané palírně. Po určité době zřejmě dojde k pročištění trhu. Zůstanou jen nejsilnější hráči a ti, kteří dokáží produkovat kvalitní whisky bez hromady marketingového balastu. Pro inspiraci se stačí podívat, jaké whisky a jaké palírny přežily poslední recesi a dnes dominují trhu.
Jak je z uvedeného vidět, otevření nové palírny nahrává spíše movitým a zaběhnutým společnostem nežli nadšencům. Ti, pokud palírnu skutečně chtějí otevřít, se musí obrnit trpělivostí a sehnat co možná nejvíce peněz. A potom, možná, se za deset let budou moci těšit z vlastní whisky. Přesto se nové palírny, které nepatří nadnárodním společnostem, objevují. A to je dobře. Myslím, že tento trend jednak napomůže „rozhýbání“ tohoto průmyslového odvětví (asi jako vznik malých pivovarů „rozhýbal“ do té doby nehybný pivovarský průmysl) a jednak rozšíří trendy, které jsou pro velké palírny neekonomické. Stejně jako v jiných oblastech někteří nováčci vzlétnou k nebi, zazáří jako kometa a stejně rychle opět zmizí, zatímco z jiných se stanou stálice, které posunou kvalitu a podobu whisky novým, dnes možná i netušeným směrem.
Celý článek najdete v BARLIFE č. 85, který můžete objednávat na našem e-shopu.
Bourbon, příliš velká poptávka
Americká whisky je mnohem známější pod jménem bourbon, i když nikdo neví, jak k tomu přišla.O původ názvu se pře kentucký okres Bourbon a ulice Bourbon street v New Orleans; obě nesou jméno po francouzské dynastii Bourbonů. Historie výroby bourbonu sice sahá až do 18. století, jenže po dlouhá desetiletí se bourbon nijak nevyvíjel. Federální zákony z roku 1964 a relativně malý zájem konzumentů zakonzervovaly jak výrobu, tak případné inovace. Kdo ví, jaká budoucnost takový bourbon čeká...
Skotská whisky pro začátečníky
Výraz whisky má své kořeny v gaelštině. Vznikl jako ekvivalent k latinskému aqua vitae, tedy voda života. Ten výraz zněl původně uisge beatha. Zkracováním a komolením výslovnosti z něj Skotové časem udělali usky a odtud už byl jen krůček k názvu pálenky, jež Skotsko proslavila po celém světě. Kdo by neznal skotskou whisky?
Horká vzpruha Irish Coffee
Káva má stejně jako alkohol svou bohatou historii plnou ambivalentních postojů. V současnosti můžeme hovořit o kávě jako o jednom z nejrozšířenějších nápojů na světě. Přirozeně se tedy nabízí polemika o kombinaci s alkoholem, obzvlášť uvážíme-li, že počet vskutku slavných kávových koktejlů bychom pravděpodobně spočítali na prstech jedné ruky.
Pryč s mýty a klišé o whisky
S whisky je spojeno množství mýtů a klišé, od dogmatického trvání na některých nesmyslných rituálech přes neustálé omílání dávno vyvrácených nepravd až po naprostou neznalost zabalenou do světáckosti a nadhledu. Na jedno však mnozí z těch, kteří o tomto nápoji rádoby zasvěceně hovoří, zapomínají. Ano, whisky je krásná, komplexní i složitá, ale je to pořád jenom nápoj – i když s velkým N.
Jeho Veličenstvo dub
Výroba whisky je komplexní proces, jehož výsledek ovlivňuje velké množství faktorů. Kvalita vody, druh ječmene, způsob sladování, fermentace, tvar a velikost destilačního kotle, délka destilace a mnoho dalších. Nicméně zřejmě největší podíl na výsledném charakteru whisky má staření. Na následujících řádcích se zaměříme na dřevo, které se používá na výrobu sudů, a jeho vliv na výsledný charakter námi oblíbeného nápoje.
Investujte s chladnou hlavou
V poslední době se hodně hovoří o investicích a o jejich výhodnosti. Já sám jsem na toto téma promluvil bezpočtukrát a ukazoval whisky, jejichž cena za poslední roky raketově vzrostla. Na tomto místě bych se ale rád věnoval investicím z druhé strany, protože není všechno zlato, co se třpytí...
Whiskey Sour: s kyselým výrazem
„Když Američan potká Američana, tak přijde čas na Whiskey Sour.“ Alespoň takto se o klasice koktejlové kultury vyjádřil v roce 1879 americký deník Atlanta Daily Constitution a rozhodně nebyl daleko od pravdy, neboť objevit Ameriku znamená objevit také Sour.
Úskalí vzniku nových palíren whisky
V posledních letech zažíváme neskutečný boom whisky. A to nejen skotské, ale též irské, americké, japonské a mnoha dalších. Tento trend s sebou nese i zájem o vznik nových palíren. Ty rostou jako houby po dešti. Přesto jejich zakládání, zejména ve Spojeném království a Irsku, provází nejedna obtíž.
Old Fashioned - stále v módě
Divadelní a kulturní kritik George Jean Nathan označil tento staromódní koktejl společně s Martini a Manhattanem jako svatou trojici. Zamyslíme-li se nad tímto výrokem, dostaneme se do prostoru mezi dvěma póly, kde najdeme nespočet jednoduchých požitků, evolučních zázraků, ale i podmanivých ohavností.
Jak si správně vychutnat whisky
Degustaci whisky doprovází řada mýtů a klišé v podobě ledu, špatně zvolené skleničky, nesprávné techniky a dalších. Přestože v řadách gastroprofesionálů tyto omyly již téměř nenajdeme, pojďme si společně připomenout celý proces degustace, jak by měl ideálně probíhat.
Manhattan: Ostrov možností
Koktejl pojmenovaný po čtvrti Manhattan se samozřejmě nemohl zrodit nikde jinde, než v New Yorku. Jeho počátky jsou nepochybně spjaty s vermuty a jejich etablováním na americkém kontinentu, svou roli zde ale sehrála také chuťová paměť a společenské konvence. Jeho kouzlo spočívá v jednoduchosti, jež dala vzniknout mnoha variacím a dostala ho i na filmové plátno.