Investujte s chladnou hlavou

Zdeněk Kortiš

V poslední době se hodně hovoří o investicích a o jejich výhodnosti. Já sám jsem na toto téma promluvil bezpočtukrát, naposledy i na Prague Bar Show. Ukazoval jsem whisky, jejichž cena za poslední roky raketově vzrostla, a upozorňoval na padělky na webech typu eBay, které laické oko jen stěží rozpozná. Na tomto místě bych se ale rád věnoval investicím z druhé strany, protože není všechno zlato, co se třpytí...

Úplně nejdřív se však podívejme na to, proč se jako investiční komodita nejčastěji označuje whisky. Proč takovou sílu nemají například rumy nebo další destiláty? Důvodem je, že má whisky dlouhou historii a celá její kategorie se postupně vyvíjela. Což u dalších destilátů platí také, ovšem je třeba vzít v potaz i legislativu. U žádného dalšího destilátu neexistuje tolik produkcí z jedné země, a ještě legislativně ošetřených. Takže pod jasně definovanou legislativou naleznete značný počet palíren z jedné země a dáte tak dohromady spoustu edic například z 90. let. U rumů a dalších destilátů takto jednoznačnou definici v kombinaci se starým plněním nenajdete. 

Palírny whisky navíc už na přelomu tisíciletí přišly na to, že vyrábět limitované edice je pro ně velmi výhodné. Největší boom pak nastal okolo roku 2008. Některé značky vydávají limitované edice v běžných cenových relacích pravidelně, například Jameson ke svatému Patrikovi, u nějž se liší design etikety. Ten, kdo dnes vlastní celou řadu, má skvělou příležitost ji prodat za vyšší než nákupní cenu. Dobrou investici dnes představují i „obyčejná“ stáčení z doby před čtyřiceti lety. Whisky byly tenkrát trochu jiné, například se lišily proporce sudů, měly větší podíl tónů sherry a podobně. Třeba taková Laphroaig 10 z té doby se dá dnes dobře zhodnotit. Cena láhve, která tenkrát činila 40 liber, nyní vystoupala na přibližně 1000 liber. To už je slušné.

Jenže...

A tady leží kámen úrazu. Ještě před pár lety bylo možné podobné láhve nakoupit za pár stovek eur a prodat je s velkým zhodnocením. Jenže vintage láhví z 50. a 60. let dnes už k dostání mnoho není a jejich ceny jdou značně nahoru (klidně i 1000% nárůst). Výdělku se tak dočkají pouze ti, kdo je nakoupili před deseti lety a dříve. V současné době už cena těchto whisky strmě stoupat nebude, a rozhodně tedy nemáte šanci se dostat k láhvím za přívětivé ceny a pak je úspěšně zhodnotit. Jedním z důvodů je skutečnost, že v dnešní době internetu a snadno dostupných informací si i ti, kdo se v oboru investic do whisky nepohybují, umějí vyhledat skutečnou hodnotu daného kousku. Investiční láhve se tím pádem stávají spíše sběratelskou komoditou; možná je chcete mít ve svém baru, ale nelze očekávat, že je za pár let s pořádným ziskem prodáte.

Situace není jednoduchá ani u nyní vydávaných limitovaných edic od renomovaných palíren. Jelikož je o whisky značný zájem a při spuštění prodeje e-shopům kolabovaly servery, přešly obchody na prodej formou losování (ballot). Zájemci o koupi se mohou registrovat a pak je vylosováno tolik kupců, kolik láhví má prodejce k dispozici. Ostatní mají smůlu.

To ovšem není jediné úskalí. Palírny si totiž také začínají uvědomovat svou cenu, takže už prvotní investice může být celkem vysoká. Za každý rok, kdy palírna nechává whisky zrát, si pak nechá pořádně zaplatit. A když jsou ceny vysoké od počátku, nemusí pak už tolik stoupat. Záleží samozřejmě také na prestiži dané palírny, tedy na tom, jaké si vybudovala jméno. I to určuje cenu. 

Ovšem před 25 lety bylo možné koupit single malt whisky v obyčejné papírové krabici za několik tisíc korun. Dnes ceny rapidně vystřelily nahoru, a to i na základě celosvětové poptávky po whisky. Palírny mají pečlivě propracovaný cash flow a cask management. Design láhví se samozřejmě posunul vpřed, whisky seženete v krásné karafě a tubusu či dokonce v dřevěné skříňce. Zvláštní obal však znamená další náklady při výrobě, které se také musí promítnout do ceny. Limitované edice tak dnes palírny vydávají především s vidinou vlastního výdělku, jedná se tedy o kusy od počátku dražší, jejichž cena zůstane i v budoucnu víceméně stabilní.

Skotské whisky proto ustupují trochu do pozadí a zažíváme zvýšenou investiční pozornost vůči japonským whisky. Štěstí měl v tomto směru Sukhinder Singh, majitel The Whisky Exchange;  skoupil totiž whisky ze zaniklé palírny Karuizawa, která vznikla v 50. letech 20. století z bývalého vinařství. Se zánikem palírny se o zbylé láhve začali zajímat sběratelé a investoři, kteří cenu vyšroubovali nesmyslně vysoko – kolem 4000 eur za láhev. Takže opět, kdo tuto láhev nekoupil před lety, dnes už se k ní těžko dostane. 

Jak tedy na to?

Jednou z možností, jak získat whisky, která může mít v budoucnu zajímavý investiční potenciál, je koupě privátního sudu. K jednomu takovému – Highland Viking Soul Cask – jsem se společně s dalšími kolegy-sběrateli dostal i já. I tentokrát ale prodej proběhl na základě losování, tedy šťastnou náhodou. Za tuto možnost si dnes palírny také nechávají zaplatit. Navíc v době, kdy poptávka převyšuje nabídku a palírny celou svou produkci lehce rozprodají, nemají důvod poskytovat své zásoby jednotlivcům. A rozhodně nehrozí, že by vám sud prodala renomovaná palírna jako Glenlivet nebo Macallan.

Může se ale jednat o novou palírnu (například devátá destilérie na Islay jménem Ardnahoe), která potřebuje navýšit cash flow, a tak prodává některé sudy. V nich ani nemusí být hotová whisky, ale new make. Kromě sudu (v Ardnahoe stojí 200litrový sud 7000 liber a cena zahrnuje pojištění a uskladnění na 10 let) ale investor běžně platí také za uskladnění a vzorkování, v podstatě pronájem. Je to tedy celkem značná investice a riskantní krok, který si člověk musí sakra rozmyslet, protože dopředu nevíte, jaká whisky bude, jak palírna bude fungovat, zda si dokáže vybudovat jméno a na trhu se udržet. Jde zkrátka o celkem drahou sázku do loterie.

Jak začít?

Pokud vás nic z toho neodradilo a chcete zkusit do světa investic přece jen proniknout, dovolte mi nabídnout vám pár rad. Především si dobře prostudujte trh. Sledujte jeho vývoj a to, jak si která palírna stojí. U nově vznikajících palíren si vyhledejte, kdo za nimi stojí a kdo v nich pracuje. Pokud si palírna na výrobu whisky najme uznávaného odborníka, lze očekávat, že se výsledek vyplatí. Také sledujte, jak a do čeho palírny investují. Mohou si totiž investicemi zlepšovat jméno a stávat se zajímavějšími pro investory. A jakmile je po těchto láhvích poptávka, cena jde nahoru. Také se smiřte se skutečností, že produkce investory sledovaných palíren, jako je Ardbeg nebo Macallan, pro vás nejspíše nebude dostupná, respektive že sama počáteční investice bude tak vysoká, že zhodnocení přijde maximálně v řádech jednotek procent. Nabízí se ale také otázka, kam až palírny mohou s cenami jít a zda nejde jen o nafouknutou bublinu těsně před prasknutím...

V dnešní době je tedy nejlepší doufat ve zhodnocení nových palíren, přestože je velice riskantní do nich investovat. Na druhou stranu, pokud se to povede, může jít o skutečně zajímavou investici.

Jestli se pustíte do aukce, doporučuji vám dopředu si o láhvi zjistit maximum informací. Není v lidských silách znát každou limitovanou edici a každou whisky, která na světě vznikne. Čím více informací ale najdete, tím lepší představu o skutečné hodnotě dané whisky budete mít. Pak už stačí jen zachovat chladnou hlavu a nepřekročit předem nastavený finanční limit. Nesnažte se získat láhev za každou cenu, pak se může stát, že její hodnotu snadno přestřelíte.

Když se vám přece jen podaří něco ulovit, nemusíte se bát, že by zakoupená láhev ztratila časem svou cenu. Zřídka prodáte za méně, než jste koupili. Jen zhodnocení nemusí být tak markantní. To byste museli vyloženě špatně nakoupit a whisky přecenit. 

Celý článek najdete v BARLIFE č. 90, který můžete objednávat na našem e-shopu. 


Bourbon, příliš velká poptávka

Bourbon, příliš velká poptávka

Americká whisky je mnohem známější pod jménem bourbon, i když nikdo neví, jak k tomu přišla.O původ názvu se pře kentucký okres Bourbon a ulice Bourbon street v New Orleans; obě nesou jméno po francouzské dynastii Bourbonů. Historie výroby bourbonu sice sahá až do 18. století, jenže po dlouhá desetiletí se bourbon nijak nevyvíjel. Federální zákony z roku 1964 a relativně malý zájem konzumentů zakonzervovaly jak výrobu, tak případné inovace. Kdo ví, jaká budoucnost takový bourbon čeká...

Skotská whisky pro začátečníky

Skotská whisky pro začátečníky

Výraz whisky má své kořeny v gaelštině. Vznikl jako ekvivalent k latinskému aqua vitae, tedy voda života. Ten výraz zněl původně uisge beatha. Zkracováním a komolením výslovnosti z něj Skotové časem udělali usky a odtud už byl jen krůček k názvu pálenky, jež Skotsko proslavila po celém světě. Kdo by neznal skotskou whisky?

Horká vzpruha Irish Coffee

Horká vzpruha Irish Coffee

Káva má stejně jako alkohol svou bohatou historii plnou ambivalentních postojů. V současnosti můžeme hovořit o kávě jako o jednom z nejrozšířenějších nápojů na světě. Přirozeně se tedy nabízí polemika o kombinaci s alkoholem, obzvlášť uvážíme-li, že počet vskutku slavných kávových koktejlů bychom pravděpodobně spočítali na prstech jedné ruky.

Pryč s mýty a klišé o whisky

Pryč s mýty a klišé o whisky

S whisky je spojeno množství mýtů a klišé, od dogmatického trvání na některých nesmyslných rituálech přes neustálé omílání dávno vyvrácených nepravd až po naprostou neznalost zabalenou do světáckosti a nadhledu. Na jedno však mnozí z těch, kteří o tomto nápoji rádoby zasvěceně hovoří, zapomínají. Ano, whisky je krásná, komplexní i složitá, ale je to pořád jenom nápoj – i když s velkým N.

Jeho Veličenstvo dub

Jeho Veličenstvo dub

Výroba whisky je komplexní proces, jehož výsledek ovlivňuje velké množství faktorů. Kvalita vody, druh ječmene, způsob sladování, fermentace, tvar a velikost destilačního kotle, délka destilace a mnoho dalších. Nicméně zřejmě největší podíl na výsledném charakteru whisky má staření. Na následujících řádcích se zaměříme na dřevo, které se používá na výrobu sudů, a jeho vliv na výsledný charakter námi oblíbeného nápoje.

Whiskey Sour: s kyselým výrazem

Whiskey Sour: s kyselým výrazem

„Když Američan potká Američana, tak přijde čas na Whiskey Sour.“ Alespoň takto se o klasice koktejlové kultury vyjádřil v roce 1879 americký deník Atlanta Daily Constitution a rozhodně nebyl daleko od pravdy, neboť objevit Ameriku znamená objevit také Sour.

Úskalí vzniku nových palíren whisky

Úskalí vzniku nových palíren whisky

V posledních letech zažíváme neskutečný boom whisky. A to nejen skotské, ale též irské, americké, japonské a mnoha dalších. Tento trend s sebou nese i zájem o vznik nových palíren. Ty rostou jako houby po dešti. Přesto jejich zakládání, zejména ve Spojeném království a Irsku, provází nejedna obtíž.

Old Fashioned - stále v módě

Old Fashioned - stále v módě

Divadelní a kulturní kritik George Jean Nathan označil tento staromódní koktejl společně s Martini a Manhattanem jako svatou trojici. Zamyslíme-li se nad tímto výrokem, dostaneme se do prostoru mezi dvěma póly, kde najdeme nespočet jednoduchých požitků, evolučních zázraků, ale i podmanivých ohavností.

Jak si správně vychutnat whisky

Jak si správně vychutnat whisky

Degustaci whisky doprovází řada mýtů a klišé v podobě ledu, špatně zvolené skleničky, nesprávné techniky a dalších. Přestože v řadách gastroprofesionálů tyto omyly již téměř nenajdeme, pojďme si společně připomenout celý proces degustace, jak by měl ideálně probíhat.

Manhattan: Ostrov možností

Manhattan: Ostrov možností

Koktejl pojmenovaný po čtvrti Manhattan se samozřejmě nemohl zrodit nikde jinde, než v New Yorku. Jeho počátky jsou nepochybně spjaty s vermuty a jejich etablováním na americkém kontinentu, svou roli zde ale sehrála také chuťová paměť a společenské konvence. Jeho kouzlo spočívá v jednoduchosti, jež dala vzniknout mnoha variacím a dostala ho i na filmové plátno.