Zero giny a jejich stoupající popularita
Nealkoholické neboli alcohol free nápoje vnímáme čím dál častěji. Že je nám nabízeno nízkovoltážní pivo, to už nás nepřekvapí. Avšak zero destiláty, v tomto případě zero giny, se stále setkávají se smíšenými reakcemi. Ale kde je poptávka, tam je i nabídka. Proč tolik nabývají na popularitě a v čem spočívá jejich výroba?
NOVÝ TREND
Ve světle událostí posledních let, kdy se zdraví a celková tělesná a mentální pohoda dostaly na horní příčky pravidelných témat, se do popředí dostaly také zero destiláty. Naprostá většina zero ginů, o kterých tu budeme chvíli mluvit, se navíc pyšní titulem zero cukru. Při snaze zhubnout pár kilo či nebýt vyčleněn ze setkání s přáteli kvůli vynechání alkoholického nápoje, se tyto „destiláty“ nabízí jako dobrý pomocník. Výrobci prakticky napodobují chuť, vůni i texturu. A ještě k tomu slibují produkt bez nepříjemného bolehlavu, který strávníky většinou čeká další den.
ZPŮSOBY VÝROBY
Všechny výrobky s nápisem „Nealkoholický gin“ samozřejmě technicky ginem nejsou, ale jejich proces výroby je překvapivě podobný. Destilace začíná stejně. Vyberou se specifické botanicals, tudíž kůry z citrusů nebo stromů, koření nebo květiny a zvolí se i základní obilný destilát. Průběh destilace probíhá tak, jak ji známe, jen nealkoholický gin je destilován mnohokrát více než tradiční. Zajistí se tím odstranění alkoholu, ale chuť a vůně v tekutině zůstanou. Finálním krokem je naředění vodou a alcohol free gin je na světě. Drtivá většina 0% ginů je vyrobena touto cestou. Další možnou metodou přípravy je macerace, která je o něco jednodušší, jelikož není třeba základní spirit, jako u destilace. Je to pomalý, ale efektivní způsob, jak dostat do tekutiny chuť i vůni. Jediným nedostatkem oproti destilaci je to, že výsledná textura nemusí být tak hutná a jemná. Co ale nedožene zde, může dohnat ve vůni, jež bývá při maceraci zpravidla o dost výraznější. Jde tedy především o zvolenou surovinu, podle níž se vybírá způsob přípravy. Většina velkých producentů se však přiklání k té první, protože je jednodušší a zabírá méně místa.
LÍDŘI NA TRHU SE PŘEDHÁNÍ
Stále více výrobců a distributorů zařadilo tuto non-alcoholic kategorii do svých portfolií. Jedním z lídrů v ginovém světě je bezpochyby Tanqueray, který přišel se svou 0.0% variantou. Hned poté následoval další gigant se sídlem v Londýně – Gordon's. Obě značky avizují, že výrobky jsou chuťově velmi podobné klasickým London dry, které pod jejich taktovkou vznikají. Jistou odpovědí a znamením, že se trh mění, je Beefeater Light – varianta, která obsahuje 20% alk. obj. Master distiller, Desmond Payne, dohlíží na jeho výrobu stejně bedlivě jako na každou láhev, která byla za posledních 25 let v destilerii vyrobena.
Dalším oblíbeným „ginem“ na trhu je kalifornský Monday, který je dle slov výrobců „bez alkoholu a plný chuti“. Jeho tvůrci už vyrábějí i Zero Whisky a chystají se pomalu na další produkty, jež se v Americe těší velké oblíbenosti.
Trhákem v této kategorii je britský Seedlip, první destilovaný nealkoholický destilát. Neřadí se sice přímo k ginům, bývá k nim však nejvíce přirovnáván, protože je jim chuťově nejblíže. Značka se pyšní více než 300 let starým původním receptem, jehož proces výroby zahrnuje 6 týdnů macerace vybraných bylin a koření, poté destilaci a následně míchání, jelikož palírna destiluje každou bylinku zvlášť. Myšlenka vznikla pár let nazpět, kdy si zakladatel Ben Branson v restauraci posteskl nad sladkým růžovým nealkoholickým koktejlem, který se nehodil ani k jídlu, ani k prostředí. A tak začala cesta experimentování, až Seedlip na konci roku 2015 spatřil světlo světa, a položil tak základy této nové kategorii.
Díky zvyšující se popularitě u zákazníků se firma rychle rozrostla a nedávno uvedli na trh NOgroni – první lahvovaný drink, který obsahuje 2 porce a skládá se ze Seedlip Grove 94 (produkt, se kterým vstoupili na trh), a aperitivy sesterské společnosti Æcorn, Bitter a Aromatic. A to vše ve stejném poměru v rámci zachování jisté tradice, kterou Negroni bezpochyby je.
FREE OF ALCOHOL, FULL OF SPIRIT
Těžko říct, zda jde o nový nastupující trend, který se udrží dlouhé roky, nebo s další generací upadne v zapomnění. Jisté však je, že už delší dobu není „cool“ cítit opilost po dvou drincích. Koktejlové bary po celém světě jdou už několik let cestou low alkoholických drinků. V některých podnicích dokonce nacházíme až třetinu drinků na menu úplně bez alkoholu. Velký vliv na tuto změny měly Spojené státy, kde je auto pro mnohé obyvatele jediným možným dopravním prostředkem. Diageo a další giganti investují nemalé množství peněz do propagace a distribuce těchto produktů, a nám tak nezbývá, než jim držet palce a přát spokojené zákazníky.