Bez alkoholu měsíc, rok, nebo celý život?

Adéla Srdénková

Zatímco ve světě je suchý měsíc již u konce, v Česku nás abstinence teprve čeká. V loňském roce se iniciativy Suchej únor zúčastnilo okolo 600 000 osob a lze očekávat, že letos se do akce zapojí ještě více lidí. Svůj podíl na tom může mít i partnerství se společností Kofola, která hodlá projekt podpořit nejen na svých marketingových a online kanálech, ale také komunikací přímo v trhu.

V posledních letech však dochází k nárůstu lidí, kteří přestali pít i bez vlivu podobných projektů. Příčinou je neustále se rozvíjející trend zdravého životního stylu. Největší počet abstinentů pak najdeme mezi mladší generací (18-26 let). Přitom podle dat Světové zdravotnické organizace ještě před několika málo lety pili mladiství mnohem více alkoholu než dnes. Alkohol je, nebo spíše byl, neoddělitelnou součástí společenského života. Od nástupu kategorie nealkoholických spiritů a jejího raketového rozvoje však mladí mají přijatelnou alternativu alkoholu. Bez obav tak mohou vyrazit do baru a objednat si nealkoholický drink, aniž by je další den čekaly nepříjemné následky nezřízeného pití.

Zábava bez výčitek

Od roku 2016, kdy jako první na trh vstoupil Seedlip, se kategorie nealkoholických spiritů dočkala takřka explozivního vývoje. Na globálním trhu v současné době evidujeme více než 100 různých značek nealkoholických destilátů či alt-ginů, jak se někdy kategorie také nazývá. Přestože největší rozvoj kategorie zaznamenala na britském trhu, kde je po podobných produktech podporujících zdravý životní styl opravdu velká poptávka, můžeme se pyšnit i my ryze českým výrobcem a značkou, kterou je Vassa. Dalšími zástupci na našem trhu jsou GinSin a Borrago, jež dováží Fenix Drinks, nebo Ceder’s, který je součástí portfolia společnosti Jan Becher Pernod Ricard. Před rokem, téměř na den přesně a ruku v ruce s přípravami na Suchej únor, se představila společnost WithOut, jež se chtěla zaměřit výlučně na distribuci nealkoholických spiritů. Svých prvních narozenin se však nedočkala, neboť již ukončila svůj provoz.

Přesto mají i čeští zákazníci možnost zvolit nealkoholickou alternativu alkoholických nápojů, s nimiž je nejen jednodušší strávit večer v baru (kdyby to šlo) ve chvíli, kdy nechcete nebo nemůžete pít, ale také si drinky z nich můžete zpříjemnit právě Suchej únor. Výhodou je, že většina koktejlů je jednoduchá na přípravu, takže si je zvládnete namíchat i doma za současné situace. Jako například koktejl Ceder‘s Crisp&Tonik.

• naplňte sklenici ledem
• přidejte 40 ml Ceder‘s Crisp
• dolijte prémiovým tonikem
• ozdobte okurkou a snítkou máty

Pokles, nebo nárůst?

Pokles spotřeby alkoholu však nemá na svědomí jen Suchej únor nebo trend zdravého životního stylu, ale také rok trvající pandemie. Podle portálu Česko v datech zaznamenal export alkoholu sice v loňském roce rekordní hodnoty, ovšem s dovozem a spotřebou to již tak slavné není. U piva se předpokládá, že loňská hodnota spotřeby spadne až o pětinu. U vinařů a výrobců lihovin budou ztráty ještě vyšší. Celkově se pak předpokládá, že za rok 2020 klesne spotřeba alkoholu v Česku o třetinu. Spotřebu alkoholu ovlivnilo uzavírání barů a restaurací, které více než polovina Čechů uvádí jako jeden z hlavních důvodů omezeného pití alkoholu.

Češi tedy kvůli pandemii pijí méně než obvykle i bez k tomu určeného měsíce. Paradoxně se ale během této doby také zvyšuje riziko alkoholismu. Od loňského jara totiž stouplo množství lidí, kteří mají s alkoholem problém – podle průzkumů pije nadmíru 18 % Čechů. Důvody jsou přitom nasnadě – rok trvající pandemie s nejistým výhledem do budoucnosti, přísná opatření a omezení, frustrace, stres a také domácí stereotyp, jelikož většina běžných aktivit je momentálně zakázaná. To vše může přispět k tomu, že se člověk rozhodne uklidnit sklenkou vína či jiného alkoholu. Přestože tedy celková spotřeba alkoholu klesá, riziko alkoholismu narůstá. Pro ohrožené jedince tak má letošní kampaň Suchej únor ještě větší význam.