Trendy 2020: uzený kokos a konopí

Vlaďka Kučerová

07. leden 2020

Již pár dnů se rok 2020 stavá realitou. Magické spojení dvou dvacítek symbolizuje příchod nejen nové dekády, ale také dávku svěží inspirace. Co konkrétně bude těchto dvanáct měsíců znamenat pro gastronomii? Otázkou také je, zdali svět bude pokračovat v trendu udržitelnosti a lokálnosti, nebo se vrátí ke starým konzumním zvykům. Odpovědi a další položky ze seznamu trendů pro rok 2020 najdete na následujících řádcích. 

Slavný surrealistický malíř Salvador Dalí kdysi prohlásil: „Neobtěžuj se být moderní. Naneštěstí je to věc, které se bez ohledu na to, jak se snažíš, nemáš šanci vyhnout.“ A v pohostinství, potažmo v potravinářském průmyslu, to platí snad dvakrát tolik. Trendům zkrátka neutečete. Lehce zarážející přitom je, že nutně nemusíte být ani provozovatelem restaurace, kuchařem či barmanem, ale trendy se vás stejně dotknou i coby hosta. Jak to? Důvodů je několik, ale hlavní příčinou je vývoj komunikace a následné zrychlení šíření novinek. Dnes se ale nezabýváme komunikací, nýbrž právě trendy. Takže o jakých trendech se bude příští rok diskutovat nejvíce?

Očista pro planetu i tělo

O trendu rostlinné stravy, udržitelného života a snahy popularizovat nápoje bez alkoholu jste už pravděpodobně slyšeli. Řekli byste, že tenhle trend přece už nemůže pokračovat, ale to je právě ono. Velká část populace si totiž začíná uvědomovat, že udržitelný život není jen trendem, ale životní normou. Proto se na trhu stále objevují nové způsoby, suroviny a výrobky, které pomáhají ulehčit tělu i planetě. Šéfkuchaři po celém světě stále častěji raději sáhnou po zelenině a ovoci, které kreativně zpracovávají. V příštím roce se proto určitě bude mluvit o jackfruitu alias žakii nebo chlebovníku, který ve spojení s barbecue omáčkou chutná jako trhané vepřové maso. Dále pak třeba o veganské slanině, která vznikne vyuzením kokosu (a ano, právě uzený kokos a nikoli slanina zdobí úvod tohoto článku). 

Kromě samotné zeleniny ovládnou trh i výrobky, které se budou snažit nahradit chuť i texturu klasických masných výrobků. Jedním z největších hráčů na trhu je americká společnost Beyond Meat, která kromě rostlinného kuřecího a hovězího masa údajně pracuje i na rostlinné rybě. Protože ani vodní svět není nevyčerpatelný.

Peněžní podíl z prodeje oblíbené zdravé výživy se budou v roce 2020 snažit ukousnout i nadnárodní korporace. Klasické výrobky totiž modifikují do podoby vegetariánských či veganských verzí. Jedná se například o Hellmann‘s a jejich sójovou majonézu. Další budou přibývat. Obdobně to funguje i v nápojovém světě. Nejrozšířenější nealkoholický spirit Seedlip si postupně buduje reputaci nejen u koncových zákazníků a zároveň si získává stále viditelnější pozici na baru. Stejně tak přibývá značek, které se soustředí na výrobu čistě nealkoholických piv a vín.

Kromě alkoholu lidé pomalu začínají odmítat i jiné „škodlivé“ nápoje. Ze slazených limonád přesedají na fermentované limonády, jako je například kombucha, a místo ranní kávy si dopřávají zázvorovo-kurkumové shoty. A když už se nemohou vzdát kávy, dají si aspoň svůj flat white s rostlinným mlékem. Na černou listinu se v příštím roce nedostane jen klasický cukr, ale dokonce už i ten třtinový! Populárním sladidlem bude kokosový cukr a sušené neslazené ovoce.

V neposlední řadě se v roce 2020 bude stále diskutovat o plastech. Češi patří mezi jedny z těch, kteří se v umění recyklovat zlepšují. Bylo by ale hezké, kdyby se snažili produkci odpadu také snižovat. Pomáhat jim mohou vlastní hrnky na kávu či oblíbené „honeywraps“ jako udržitelný obal na svačiny.

Děti gurmáni a objevení Afriky

S dospíváním generace, která vyrůstala v blahobytu (chápejte bez vojenských a politických válek), se začíná objevovat nová cílová skupina a nový potenciální příjem pro podniky. Tou novou skupinou jsou potomci této generace, kteří v restauracích čím dál méně konzumují pokrmy z dětskému menu. Proč? Protože jejich rodiče si rádi dopřejí asijskou či mexickou kuchyni a k tomu nejsou moc velkými fandy smaženého kuřete či špaget s kečupem. Děti těchto mladých rodičů se tak nebojí ochutnat sushi, nudle pad thai či quesadillu. Pro restaurace to představuje výzvu a potenciál přetvořit fádní dětské menu a přilákat pozornost nejen rodičů, ale i dětí samotných.

Mezi trendy roku 2020 je často zmiňován vliv africké kultury v gastronomii. Podobně, jak už bývá zvykem, jednou po zhruba pěti letech přijde na řadu nový exotický směr, který zaplaví svět tematickými podniky. Jednou se jedná o Vietnam, pak zase Itálii. Predikce pro rok 2020 zní jasně: doznívání mánie po japonské gastronomii a nástup africké kuchyně. Široká veřejnost se bude blíže seznamovat s ingrediencemi, jako je kamut či tamarind. 

CBD, cannabis neboli zázračné konopí

Velkým trendem pro rok 2020, o kterém slýcháme už delší dobu, je různorodě zpracované konopí. Doby, kdy byste si pod spojením konopí a jídla mohli představovat jen veselé čokoládové brownies, jsou dávno pryč. V současnosti se totiž o konopí mluví jako o nové superpotravině. Obsahuje štědrou porci bílkovin, aminokyselin a řady vitamínů. A mohou vás CBD produkty dostat do lepší nálady? Ne, protože postrádají látku THC. Pro ty, kdo to možná nevěděli: konopí není plné jen omamných látek THC, ale i jiných, tělu prospěšných CBD alias kanabidiolů. Jaké produkty jsou u nás zatím k dostání? Nejrozšířenější konopný produkt v České republice představuje konopný proteinový prášek a samotná konopná semínka.

Hitem roku 2020 ale bude zejména CBD olej, který už při pár kapkách denně slibuje mnoho – od posílení imunity až po zkvalitnění spánku. Dalšími u nás známými konopnými produkty je i konopná mouka (mimochodem, alternativní druhy mouky budou žhavým trendem nadcházejícího roku také), čokoláda či káva. Ve světě se objevují i konopná mléka či nealkoholické pivo Ceria, které ale trochu laškuje se zákony, protože obsahuje nadmíru omamného THC.

A kam zajít na konopný zážitek do restaurace? Zatím musíte vycestovat do Los Angeles či Londýna. V Los Angeles na podzim letošního roku otevřelo Cannabis Café, kde dokonce můžete marihuanu i kouřit. To je ovšem extrém. Ostatní podniky s konopnými produkty pouze pracují. Například v londýnském baru Behind This Wall mají vlastní CBD cukrové sirupy a bitters. Klasické koktejly jako třeba Negroni pak dostávají zcela nový rozměr a působí atraktivněji. Jestli se konopí dostane i do českých restaurací a barů, je jen otázkou legislativy a odvahy podnikatelů. I přesto, že vařit a míchat z CBD konopí je povolené, jedná se stále o lehký risk, protože získat stoprocentně čisté CBD produkty lze jen málokdy. A povolené množství THC je pouze do 0,3 %. Možná tedy CBD produkty v roce 2020 nerozpoutají takovou mánii jako svého času avokádo, ale určitě bude jejich popularita stoupat.

Budoucnost ve vlastních rukou

Je známá věc, že trendy mají většinou krátkou trvanlivost. Jen sporadicky jsou natolik žádané, že se jich lidé nemohou nabažit a z trendu se tak stane běžná komodita a standard. Nutno podotknout, že ačkoli se na různých webech a v dalších médiích po celém světě objevuje nepřeberné množství rozličných článků o gastronomických trendech pro nadcházející rok, záleží jen na nás, jestli je přijmeme a budeme šířit dál.

Tento článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 96