Se srdcem v košíku

Tomáš Mozr

08. srpen 2017

Namíchej Piknik! Takový byl základní pokyn pro barmany, kteří se odpoledne 15. července zúčastnili na Střeleckém ostrově stejnojmenné soutěže. Jaký však byl hlubší záměr soutěže a jaké byly dojmy z jejího průběhu i výsledku? To vše nám prozradil jeden z porotců, brand ambassador značky TATRATEA Michal Marešovský, a letošní vítěz Dan Krejča.

 

Michale, kde se vzal nápad na Pražský Piknik (Food) Festival?

Michal: Zdánlivě se dá říct, že slovo dalo slovo. Velmi nás oslovilo téma pikniku, kdy i vlastně design láhve TATRATEA může připomínat cestovní termosku. Navíc samotný termín slova piknik, jak víme z historie, pochází z konce 17. století, kdy vznikl ze slova pique ve Francii. Lidé se tehdy setkávali na různých místech, kam si zpravidla mohli nosit vlastní jídlo, což se díky elitám rozšířilo již na počátku 19. století, kdy právě výsadou bohatých lidí bylo setkávání se v rámci honů, plesů a všelijakých slavností na loukách a v parcích, kde společně hodují, což posléze zdomácnělo obzvláště ve Velké Británii.

Jaká byla kritéria soutěže Namíchej Piknik?

Michal: Pravidla nebyla nijak zvlášť přísná. Šlo o komplexnost barmana. Svou roli tedy hrálo jak zbožíznalství, tak umění pobavit a zaujmout přítomné hosty. Předpokládanou součástí měl být working flair či exibiční flair s maximálně třemi předměty, nicméně primární pozornost měla být věnována samozřejmě hostovi a koktejlu, který pro něj byl připravován. Každý barman měl připravit dva soutěžní drinky. První byl Spritz z 37% ibiškového TATRATEA, citrónové šťávy, Rose Lemonade od Fentimans a Prosecca, který byl pro všechny soutěžící stejný. Druhým byl vlastní signature drink, kde bylo jedinou podmínkou použít alespoň 20 ml kteréhokoli TATRATEA ve spojení s portfoliem značky Fentimans.

Zapojil některý ze soutěžících do svého vystoupení i nějaké to pohoštění?

Všichni k tomu přistupovali spíše jako ke klasice. Z mého pohledu to byli Kristýna Bohinová, jež jako jediná dáma soutěže servírovala svůj drink s jahodami a šlehačkou, Tomáš Jelínek s melounem a Adam Čurila, který přišel s termoskou, v níž vyšejkroval drink pro účinkující pikniku a opravdu používal ne přímo barové náčiní, ale spíše pomůcky, aby se to dalo udělat kdekoliv na dece. Ostatně on měl i na baru servis na deku.

Kolik času měli barmani na prezentaci svého pikniku?

Barmani měli k dispozici 15 minut s tím, že čas nebyl striktně hlídán. Nicméně i pro nás pro porotu bylo poměrně složité udávat body, jelikož se jednalo o nekonvenční soutěž a nebyla zde stanovena přesná kritéria jako je tomu při jiných soutěžích. Celkově jsme k tomuto konceptu přistupovali tak, že jde o event venku evokující piknik, tudíž se například úplně nehodnotila čistota práce, technika přípravy atd. Naopak byl podstatný způsob, jakým každý barman přistoupil k tématu a jak se s ním dokázal sžít. Je totiž obecně známo, že TATRATEA je věc srdce a setkávání lidí jde s touto myšlenkou ruku v ruce. Základem tedy byly dva aspekty: piknik a osobnost barmana v rámci tématu.

Jaké bylo složení poroty?

V porotě jsme byli čtyři. Technickým porotcem byl Petr Chadima z baru AnonymouS Shrink’s Office. Zbytek tvořil odborný gastronomický poradce Marty Šrámek, Pavel Kubík z baru Black Angel‘s a já.

Do jaké míry se naplnila vaše očekávání ohledně soutěže?

Z mého pohledu nám k oné přátelské atmosféře značně pomohl déšť, který sice na jednu stranu soutěž kompletně narušil, ale zároveň nás donutil k reorganizaci pódia, abychom mohli diváky pozvat za námi do sucha, čímž vznikla krásná rodinná atmosféra. Ukázalo se tak, že drží-li lidé pospolu a táhnou za jeden provaz, pak nic není problém. Shodou okolností i právě tento aspekt nás inspiroval ke spolupráci na dalším ročníku, kdy bychom se rádi pouze vyvarovali některých nedostatků a více se připravili na mokrou variantu, aby jednotliví barmani mohli vystupovat před plným hledištěm navzdory nepřízni počasí.

Nakolik předčil vítěz Dan Krejča své soupeře?

V otázce přednesu dokázal skvěle zaujmout, měl celou situaci absolutně pod kontrolou, v čemž určitě nebyl jediný. Byl hodně zábavný, což samo o sobě k pikniku patří. Signature drink byl chuťově velmi vyvážený a všichni porotci jsme se shodli na tom, že byl nejlepším prezentovaným koktejlem. Zvládl to v čase a vizuální dojem koktejlu zanechal také pěkný dojem, tudíž o vítězi nebylo pochyb.

Co plánujete na příští ročník?

Pravděpodobně připravíme dva bary, aby soutěž získala na dynamice. Původním záměrem bylo přinést show, a tak byli oslovováni spíše hodně interaktivní a flairoví barmani, kterých není úplně tolik jako klasických barmanů. Příští rok bychom chtěli pozvat ještě více barmanů a udělat výběrové předkolo tak, abychom vyfiltrovali opravdu ty nejlepší barmany. Myslím, že přibližně deset barmanů by mohl být ideální počet pro takovéto odpolední finále.

Odměnou byla výhra 10 000 korun. Myslíš, že to byla pro barmany větší motivace, než představují standardní ceny?

Určitě, se to odráželo na motivaci. Předpokládám, že tohle je jedna z mala soutěží v republice, která nabízí finanční odměnu. Zároveň, na základě zpětné vazby od barmanů, zbytku poroty i ohlasů z publika, věřím, že se to všem velmi líbilo. Ocenili zejména ležérní průběh akce venku pod širým nebem, což byl přínos jak pro značku, tak pro diváky, kterých dorazilo okolo 1 000, a v neposlední řadě i pro barmany. Doufám tedy, že soutěž pro příští ročník přiláká více barmanů, než tomu bylo letos a zvedneme laťku opět o něco výše.

Gratulace, Dane. Slyšel jsem, že to byla tvá první soutěž, je to pravda?

Děkuji. Přiznám se, že byla a zřejmě právě proto mne předtím pronásledovala nervozita a bezesné noci.

Jak dlouho ses na soutěž připravoval?

Upřímně, asi šest dní. Nechal jsem se trochu nahecovat. Tím, že to sice byla první soutěž, tak jsem si nebyl úplně jistý, ale řekl jsem si, že to zkusím a získám zkušenosti.

Pomohl ti v průběhu soutěže tvůj silný vztah k TATRATEA?

Samozřejmě, jelikož je to taková záležitost srdce. Měl jsem to štěstí a dříve navštívil likérku na Slovensku, přičemž zrovna 62% TATRATEA mi přirostlo k srdci, což mi nakonec pomohlo i na pódiu a zlepšilo můj projev.

Jaký byl tvůj signature drink?

Pojmenoval jsem ho Summer Brotherhood. Mým cílem bylo zachytit jakési letní bratrství skrze spojení kvalitního slovenského spiritu a českých přírodních, ideálně ručně nasbíraných, ingrediencí, a vytvořit tak československou fúzi. Chtěl jsem vzbudit vzpomínku na časy, kdy jsme ještě před 1. lednem 1993 byli všichni součástí jednoho státu. Tehdy jsme neznali globalizaci, počítače a lidem byla příroda bližší, a proto jsem použil čistě československé suroviny. Hlavní bází bylo kokosové 22% TATRATEA, které samo o sobě evokuje léto, protože je jedno, zda jste na náplavce nebo v Miami pod palmou, kokos vám vždy přinese onen letní pocit. Základem sladké složky se stalo již zmiňované 62% TATRATEA, kdy jsem likér infuzoval čerstvým ovocem (maliny, jahody a borůvky) a následně jej doplnil ostružinovým likérem a medem. Kyselou protiváhu představoval cordial ze šťovíku a z redukce vycházející z jasmínovo-limetové Fentimans limonády. A zbytek jsem pochopitelně podléval českým šumivým rosé sektem.