Proměňte svou Wi-Fi v konkurenční výhodu

Pavel Křižanovský

08. listopad 2019

Připojení k internetu se dnes stalo již základní službou téměř každé restaurace, baru či hotelu. Ať už chtějí hosté při čekání na objednávku zkontrolovat sociální sítě, pustit si zábavné video nebo přišli na oběd a potřebují poslat pracovní maily, vždy budou hledat Wi-Fi. Ze statistik společnosti Cisco vyplývá, že globální počet hotspotů Wi-Fi se v příštích třech letech zhruba zdvojnásobí. S Wi-Fi se tak budeme setkávat téměř na každém kroku. Moderní bezdrátové sítě ale mohou provozovateli nabídnout více než připojení k internetu. Vynaložené finance lze v tomto případě rozhodně využít i k vlastnímu prospěchu.

Oblast gastronomie je v četnosti nasazování sítí dál než jiná odvětví, přesto výběr vhodného připojení k internetu zůstává pro mnoho majitelů velkým oříškem. Často totiž hledají pouze nejnižší pořizovací cenu. Kvůli tomuto přístupu má provozovatel podniku s Wi-Fi spíše starosti. Zákazníci se pak neustále ptají personálu, proč se nemohou připojit nebo proč se internet „seká“. Co byste tedy měli vědět, pokud chystáte obnovit svoji Wi-Fi síť?

Jako příklad uvedu menší bar, jehož kapacita je dvacet až třicet míst. Představa, že v daném okamžiku surfuje na internetu jen pár lidí, a tudíž stačí Wi-Fi určená pro domácnost, je zcela lichá. K Wi-Fi síti se totiž připojují i zařízení zaměstnanců – ať už se jedná o jejich telefony v kapse, či platební terminály. A připojených je i mnoho lidí, u kterých to nezjistíte, protože celou dobu u svého stolu jenom konverzují a popíjejí drinky. Jak je to možné? Mnoho z nich již tento podnik určitě dříve navštívilo. A pokud se alespoň jednou na svém zařízení připojili k Wi-Fi síti, pak je pravděpodobné, že si nastavili automatické připojování. Již sama hustota připojených zařízení v daném místě může Wi-Fi přetížit, není-li k ní určena. Navíc se může stát, že oblíbená aplikace, kterou má nainstalovanou většina hostů, vydá aktualizaci. V tu chvíli může začít dvanáct zařízení automaticky stahovat nové soubory a Wi-Fi síť určená pro domácnost tento přenos dat nezvládne.

Nastavte si priority

Moderní Wi-Fi technologie dnes nabízejí možnosti v nastavení priorit pro připojení. Samozřejmostí je, že lze založit speciální síť pro zaměstnance a další samostatnou pro ostatní, přičemž pochopitelně ta pro zaměstnance bude mít prioritu. Nicméně u kvalitnějších Wi-Fi sítí můžete také nastavit prioritu připojení podle typu provozu. To znamená, že ze svého počítače díky nástroji pro správu určíte, že vyšší prioritu bude mít například odesílání pracovních e-mailů, naopak pro sledování videa ve vysokém rozlišení bude určen až zbytek výkonu sítě. Zákazník bude přece jen méně naštvaný, když Wi-Fi nezvládne YouTube, ale umožní mu bez problémů odeslat kolegovi důležitý dokument, který už měl poslat dávno.

Nepodceňujte bezpečnost

S rozvojem internetu roste i počet kyberútoků. Neustále se také zvyšuje jejich sofistikovanost a škodlivý software (malware) se dokáže šířit i do zařízení, u kterých to běžný laik nečeká. Malware se dnes může skrývat v každém zařízení, které je nějakým způsobem připojené k internetu. Ať už to jsou systémy pro klimatizaci, požární hlásiče či elektronické zámky. Pokud tedy podnik vybírá Wi-Fi síť, měl by věnovat pozornost i tomu, jakou úroveň bezpečnosti výrobce bezdrátových technologií nabízí. Nikdy nemůžete s jistotou vědět, že se v telefonu té slečny, která si právě fotí koktejl, nenachází infikovaný soubor, který se dokáže dostat do sítě a z ní dál. Wi-Fi síť tak může infikovat další a další zařízení. Určitě je vhodné před výběrem technologií konzultovat s expertem, jaká rizika reálně hrozí a jakou úroveň zabezpečení pro danou Wi-Fi síť doporučuje. A čím rozsáhlejší Wi-Fi síť, tím vyšší úroveň bezpečnosti by měla mít. Určitě je ve větším ohrožení velký hotel, ve kterém se konají byznysové konference, než malá kavárna čítající několik stolů. 

Jak využít Wi-Fi kreativně

Mnohé podniky už od své Wi-Fi sítě očekávají více než pouhý nástroj pro připojení k internetu. Pokročilé Wi-Fi sítě dokážou zpracovávat zajímavé analýzy a ty lze využít i pro nový způsob oslovení hostů. Zaměřím se nejprve na druhou zmíněnou možnost – oslovení hostů. Hojně se dnes využívají takzvané captive portály. Jejich prostřednictvím uživatel po přihlášení vidí zprávu, jakou mu chce podnik sdělit, případně po něm může systém pro přihlášení vyžadovat e-mailovou adresu, na kterou lze uživateli zasílat newsletter s aktuální nabídkou. Některé typy Wi-Fi sítí navíc umožňují vytvořit personalizované šablony. Například pokud síť zjistí, že se do ní připojuje zařízení poprvé, může se uživateli po přihlášení zobrazit nabídka nápojů či jídel, které patří mezi ty nejoblíbenější. Naopak ten, kdo se často vrací, může být upozorněn na specialitu týdne. Síť restaurací Kolkovna takto propojila přihlášení k Wi-Fi s Facebookem a zvýšila tak povědomí o podniku na sociálních sítích. Po přihlášení k Wi-Fi totiž uživatel označil svoji polohu, a tak jeho přátelé viděli, že si právě užívá dobré jídlo a pití v jedné z restaurací. Fantazii se v tomto směru meze nekladou.

Druhý příklad, kdy může Wi-Fi pomoci rozvíjet byznys, spočívá ve využití analytiky. Wi-Fi sítě totiž dokážou sbírat anonymizovaná data o zařízeních. V restauraci tak například díky mapování zařízení víte, kolik přichází v kterou hodinu lidí, a můžete na jeho základě upravit směny zaměstnanců, aby se výdej objednávek neprodlužoval. V hotelech lze zase sledovat, jak se ubytovaní klienti pohybují, a upravit tak hodiny, kdy se uklízí jejich pokoje.

Pokud vybíráte novou Wi-Fi síť nebo chcete obnovit tu stávající, určitě doporučuji poradit se nejprve s odborníkem. Jedna konzultace vám může v budoucnu nejenom ušetřit peníze za servis či starosti s nespolehlivostí, ale zároveň vám možná ukáže možnosti, o nichž jste ve spojitosti s Wi-Fi sítí dosud nevěděli. I Wi-Fi síť dnes totiž může fungovat jako marketingový nástroj.

Článek najdete v:

Barlife Magazine č. 93