Nech vína, pij vodu, nečiň kapse škodu

Michaela Svobodová

10. srpen 2018

Tak pravil František Ladislav Čelakovský. Nicméně v dnešní době to již tak úplně neplatí. Za nealkoholické nápoje jsou zákazníci schopní utratit i více než za skleničku vína. Pro naše tělo chceme jen to nejzdravější a nejkvalitnější a jsme připraveni za to náležitě zaplatit.

Zjednodušeně by se dalo říci, že rychloobrátkové zboží by mělo umět pružně reagovat na hlavní trendy životního stylu ve společnosti. Není to tak dávno, co byl český trh doslova zaplaven prémiovými soft drinky, limonádami a tzv. přírodními koktejlovými mixéry. Rozvoj lepších nealkoholických nápojů paradoxně rozšířila také poptávka po prémiových destilátech. 

Alkoholoví pomocníci

Dalo by se tedy říci, že trend nealkoholických nápojů šel ruku v ruce s trendem poptávky po lepších destilátech. Zákazník si byl již schopný vybrat z police plné prémiových a speciálních ginů, ale vyvstala otázka, s čím tyto skvělé produkty míchat? Zákazníci se začali více zajímat a vzdělávat a vyvolali tak poptávku po exkluzivních nealkoholických nápojích.

I za rozvojem tohoto trendu stály bary. V dobrém baru totiž vědí, že když vám hezky vysvětlí, proč si dát prémiový gin a speciální tonik, zvyšují tak svůj profit. Netřeba dodávat, že když zákazníkovi drink chutná, vypije jich víc. Bary všeobecně sehrávají velkou roli v rozvoji nápojových trendů. To barman se zajímá, učí, následně pak zákazníkům vysvětluje a hlavně prodává. Vzdělávání má klíčový smysl při prodeji dražších a prémiových věcí – nealkoholické nápoje nevyjímaje. Tento klíč k úspěchu pochopily také firmy a prostřednictvím speciálních školení pro personál pomáhají s rozvojem v nápojové gastronomii. 

Nealko-gram

Dalším hnacím motorem pro trend zdravého pití byly sociální sítě. Styl komunikace se mění a generace, která vyrůstá, je zvyklá čerpat informace právě ze sociálních sítí. Posledních pět let všemožní bloggeři a influenceři hlásají a oslavují kult zdravého, krásného těla. Všichni chtějí dosáhnout viditelného výsledku tak rychle, jak jen to jde, a speciální funkční nápoje můžou být tím pravým pomocníkem. Sociálními sítěmi protežovaný trend veganství nese svůj díl na obrovské poptávce po čerstvých ovocných a zeleninových šťávách a také oblíbených koktejlech smoothie. Zdravý životní styl na nás vyskakuje na každém kroku a je těžké mu odolat. Proč taky? Jak přísloví praví, ve zdravém těle zdravý duch.

Zdravý životní styl je opravdu hlavním důvodem pro následující trendy v kategorii nealkoholických nápojů. Je jedno, jestli se budeme bavit o čerstvosti, omezování cukru, hlídání obsahu vitamínů či omezování alkoholu. Cíl zákazníků je vesměs stejný, a to udělat něco dobrého pro své zdraví. Pojďme se podívat na jednotlivé trendy, které budou dominantní v roce 2018: 

Fresh juice a smoothie – Pokud vlastníte kavárnu, měl by to pro vás být úplný základ nabídky (samozřejmě vedle kávy). Dnes již skoro v každé kavárně najdete výběr minimálně ze dvou druhů čerstvě připravených 100% džusů a štáv. Zákazník je chce a nebojí se za ně připlatit. Proč mu tedy nevyhovět a nezvýšit tím tak svůj zisk? Smoothie bývají v rámci menu řazena dvěma způsoby – některé podniky je nabízí v kategorii nápojů, ale můžete se setkat také se smoothie jako hlavním snídaňovým chodem spolu se semínky, oříšky a dalším ovocem. Taková snídaně je známá jako smoothie bowl. Netřeba dodávat, že sociální sítě jsou těmito barevnými zdravými snídaněmi přímo zaplaveny.

Domácí a přírodní limonády – Spotřebitelé už nehledají organické a přírodní produkty jen v obchodech, ale vyžadují je také v restauracích a podnicích, které navštěvují. U nás se dá mluvit o nabídce, která je zakotvená v nápojových kartách většiny podniků. I přesto tento trend stále viditelně hýbe segmentem nealkoholických nápojů. Najdete je skoro všude – limonády z domácích sirupů, limonády s ovocem, bio limonády či 100% přírodní sycené nápoje. V dnešní době se dá vybírat z velkého množství přírodních bio sirupů, ze kterých můžete zdravé a osvěžující limonády velmi snadno připravit i u vás v podniku. Pokud se vám do toho ani tak nechce – značky nabízejí přírodní prémiové limonády „ready to serve“ aneb stačí jen otevřít. 

Domácí čaje a ice tea – Hlavně v zahraničí se rozmohl tzv. naturally brewed tea, který se stal řešením při hledání méně sladkých nápojů. Snižování  spotřeby cukru je aktuálně velmi silné téma a podniky hledají alternativy pro sugar-free poptávku. Z pohledu používaných typů čaje lze pozorovat především tendenci použití klasických chutí jako černý a zelený čaj. Čaje jsou následně dochucovány, popřípadě jen lehce doslazovány, míchány s ledem, citrusy a dalšími přísadami. Mezi další typy čaje, které jsou v posledních dnech vidět, patří yerba mate, guayusa nebo ibišek.

Nealkoholické nápoje pro dospělé – Jejich hlavní funkcí je nahradit alkoholický nápoj. Právě jejich méně sladká a osvěžující chuť vám i dovolí je pít celý večer. Vybírat můžete z notoricky známých nealkoholických piv, aperitivů, vín či sektů. Především nealkoholické sekty a vína je u nás možné vidět stále častěji – nicméně zde je role a komunikace obsluhy a barmanů stále velmi důležitá. U nealkoholických piv se setkáváme také s množstvím příchutí od citrusů až po zázvor.

Ochucené a vitamínové vody – Dalším rostoucím druhem v kategorii nealkoholickýc nápojů jsou vody. Hlavní přísadou, jak už název napovídá, je voda, do které jsou přidávány minerály, vitamíny či příchutě. Opět je zde kladen velký důraz na snížený obsah cukrů, výživovou hodnotu a obsah vitamínů. Minerální vody najdete v každém podniku, vitamínové vody jsou pak k dostání ve specializovaných obchodech, moderních bistrech a v obchodech se zdravou výživou. 

Nic se nemá přehánět

Trendem, který jde ruku v ruce s oblibou nealkoholického segmentu, jsou také alkoholické nápoje s malým obsahem alkoholu. Firmy se snaží prodávat míchané drinky z lehčích aperitivů a vermutů. Výjimkou už nejsou ani pivní a vinné koktejly. Úspěch těchto drinků je veliký a není pochyb o tom, že letošní léto se ponese ve znamení tohoto trendu a zákazníkům tak dopřeje hezký kompromis mezi zdravým životním stylem a touhou po sklence s koktejlem někde na zahrádce.

Celý článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 87