Miguel Riascos De Castro: S kolumbijskou vládou jsme nastolili funkční vztah

Soňa Hanušová

05. březen 2018

Za značkou kolumbijského rumu La Hechicera stojí Miguel Riascos de Castro se svou sestrou, ovšem jejich rodina se produkci rumu – kolumbijské vládě navzdory – již nějaký čas věnuje. Oba se nyní spojili se Stephanií Jordan, jež je novým advocacy managerem značky. Odprezentovat spolupráci a představit La Hechiceru přijeli Miguel se Stephanií i do Česka, konkrétně do pražského baru Bugsy`s.

 

Jaký příběh se ukrývá za vaší značkou?

Všechno to začalo u mých rodičů, kteří si založili společnost za účelem výroby rumu. Přitom neměli sebemenší představu o tom, jak se rum vyrábí. A nejen to. V Kolumbii je veškerá produkce destilátů kontrolována státem držícím monopol a neexistují žádné soukromé společnosti, které by vyráběly rum. A přesně takovou společnost mí rodiče založili, realitě navzdory. Bylo to dost šílené rozhodnutí, ale v podstatě jediná možná alternativa k neskutečnému nárůstu banánového průmyslu v Kolumbii. Moje rodina se z této banánové náruče chtěla vymanit.

Kolumbie je bohužel velmi nebezpečná země a stejně tak je poněkud nebezpečný i obor zemědělství. Strýc s otcem chtěli pro své děti zajistit o něco bezpečnější kariéru a budoucnost. Něco, co nás dostane z venkova do měst, která na tom jsou přeci jen o něco lépe. Proto se rozhodli vyrábět rum, i s odkazem na to, že naše rodina pochází z Karibiku. Ale je třeba si uvědomit, že to nebylo takto jednoduché. Nestačilo si říct „Pojďme dělat rum.“ Strýc s otcem ale navštívili společně Kubu, kde se lecčemu přiučili, načerpali inspiraci a definitivně se odhodlali začít s výrobou. V Kolumbii se opět obrátili na několik lidí, kteří jim pomohli s legislativní stránkou věci, a tak vznikla první soukromá rodinná destilerie, která není kontrolována státem.

Proč si vaše rodina ke spolupráci zvolila právě Kubu?

Dnes je více rumových mocností, momentálně by asi dávalo větší smysl obrátit se například na výrobce v Dominikánské republice, ale tenkrát byla Kuba synonymem pro rum. Byla nejvýznamnějším producentem, a proto se naše rodina rozhodla učit se od místních mistrů.

Vy ale nevyrábíte rum přímo ze třtiny?

Ne, vykupujeme destilát od dalších kolumbijských a karibských výrobců. Ten následně blendujeme a necháváme dozrát. Námi přidaná hodnota je tak čas, který rum stráví v sudu.

Zmínil jste, že vaše rodina je jediným soukromým producentem rumu v Kolumbii. Měli jste kvůli tomu někdy problémy?

Je vskutku náročné být jedinou soukromou a v podstatě i poměrně malou společností vyrábějící rum v Kolumbii. Stát má v podstatě monopol a snažit se mu konkurovat je opravdovou výzvou. Pokud ale někoho nemůžeš porazit, začni s ním spolupracovat. Je tedy jasné, že Kolumbie je jedním z našich dodavatelů třtinového destilátu. Nijak je tedy neohrožujeme, a naopak čím více se nám bude dařit, tím více destilátu od nich nakoupíme. Nastolili jsme celkem funkční vztah.

Zaznamenali jste někdy snahu státu převzít váš byznys?

Kupodivu ne. Důvodem je, že naše společnost se nachází v Baranquille, což je pobřežní město na samém okraji Kolumbie. Pro státní monopol jsme tak naštěstí mimo dosah.

Rum La Hechicera je produkt, který jste stvořil společně s vaší sestrou. Jaká byla vaše inspirace?

Od mala jsem se tedy pohyboval mezi sudy a miloval jsem, co naše rodina dělá. Stejně tak sestra, je tedy jen logické, že jsme toužili po vlastním rumu a vlastní značce, kterou se v historii společnosti otiskne naše generace. Zároveň nás ovlivnily tři věci: kategorie rumu se začala premiumizovat; ekonomika Kolumbie na tom byla i nadále špatně, i to jsme chtěli změnit a napomoct povědomí o Kolumbii po celém světě; v soukromé sbírce naší rodiny bylo několik sudů se starými rumy. Když se tohle všechno dalo dohromady, byla idea našeho vlastního rumu zcela jednoznačná.

Kolik pokusů jste učinili, než jste byli s výsledkem spokojeni?

Pravda je taková, že jsme vždycky měli k dispozici perfektní rum, o který jsme se ale s nikým nedělili. Zůstával v sudech určených jen rodině. Tomuto rumu jsme říkali Ron Madre, mateřský rum. A když se moje sestra v roce 2010 vdávala, chtěla dát svým přátelům z celého světa něco speciálního na památku. Proto jsme otevřeli rodinné sudy a každému hostu dali láhev našeho rumu. Každý byl z rumu nadšen, a tak vlastně La Hechicera vznikla. Celou dobu jsme ji měli přímo pod nosem.

A proč právě La Hechicera, čarodějka?

Význam je částečně lokální. Kolumbie je velice femininní, ženy zde mají zásadní pozici v rodině a význam ve společnosti. V příbězích a pohádkách je čarodějka expertem na různé elixíry, její role je v podstatě alchymistická. Zároveň chceme poukázat na to, že je náš rum magický, že vás okouzlí a učaruje vám. Proto La Hechicera.      

V čem se La Hechicera odlišuje od ostatních značek?

Určitě v tom, že není tak sladká jako jiné rumy. Nepřidáváme žádný cukr, věříme, že sud a čas zvládnou veškerou práci. Také je v Kolumbii zvykem, že jak jednou načnete láhev, tak ji i dopijete. I z toho důvodu je lepší pít sušší než sladký rum.

Jaký je perfect serve?

Vždy doporučuji vyzkoušet La Hechiceru samotnou, aby mohla ukázat všechny své chutě. Perfektní je ale i jako základ pro Old Fashioned. 

V čem spočívá role Stephanie Jordan?

La Hechicera je velmi malá značka, najdete ji jen na 17 trzích. Přesto jsme chtěli rozšířit tým a najmout někoho, kdo se bude o značku starat. Stephanie má zkušenosti z předchozí pozice pro Tanqueray a navíc má kolumbijské kořeny. Je proto ideálním člověkem pro pozici, kterou jsme potřebovali obsadit.

Měl jste vždy jasno, že chcete pokračovat v rodinném podniku?

Zvažoval jsem i jiná zaměstnání, ale v ničem jsem nespatřoval takový smysl, jako je výroba rumu. Svět destilátů je úžasný a pestrý a jsem rád, že patřím mezi ty, kdo se na něm můžou podílet. Takže ano, toto rodinné dědictví pro mě znamená mnoho.

Který trh je pro vás nejdůležitější?

Americký trh byl a je největším trhem pro prodej rumu, na tom se nic nemění. La Hechicera je pro něj však příliš malou značkou, pro nás jsou proto zajímavější jiné trhy jako například Francie, Česká republika nebo Velká Británie.

Jak vidíte budoucnost rumu jako takového?

Rum se bude nacházet i nadále na výsluní díky pestrosti celé kategorie, díky mixabilitě a širokému využití za barem. Celá kategorie má širší publikum než například whisky, takže budoucnost rumu vidím pozitivně.

A jaké jsou vaše plány do budoucna?

Rádi bychom náš rum rozšířili i na další trhy. S La Hechicerou máme před sebou ještě hodně výzev a hodně práce, takže zatím nový produkt nechystáme, chceme se zaměřit na ten stávající a pořádně ho rozvinout.

 

Foto: La Hechicera