Kdo zachraňuje gastro?

Soňa Hanušová

17. duben 2020

Nouzový stav, s nímž se pojí vyhlášená omezení včetně uzavření veškerých gastroprovozoven, máme nyní něco přes měsíc. A nejsme ani v polovině, co se znovuotevření restaurací a dalších gastronomických podniků týče. Není proto divu, že i nadále všichni přemýšlejí, jak tento obor podpořit a jak gastronomii co nejvíce pomoct. Neustále vznikají nové iniciativy a ty stávající si připisují nové úspěchy. Stejně tak nesmíme zapomínat ani na vlastní snahy jednotlivých podniků. Níže vám přinášíme přehled některých z nich. Jejich zaměření je velmi různorodé, i přes svou rozmanitost však mají za cíl jediné: zachránit gastro.

Pohostinství je jedním z odvětví, které opatření proti koronaviru zasáhla nejvíce. Řada podniků v Česku zavřela úplně a i ty, které zůstaly alespoň částečně v provozu, se potýkají s prudkým propadem tržeb. Na jejich podporu proto vznikla řada projektů. O některých z nich jsme se již zmiňovali v minulém článku, nyní je čas si představit i ty další.

1) Zachraň gastro

Tvůrce pokladních systémů Storyous a výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov se spojili a spustili společnou platformu zachrangastro.cz. Ta přináší majitelům podniků aktuální a relevantní informace či právní rady, které jim pomohou se současné situaci přizpůsobit a utrpět co nejmenší ztráty.

Rady pro provozní restaurací na webu sdílí například Michal Vondrlík, který působil v několika michelinských restaurací, vařil pro přední české restaurace jako La Degustation Bohême Bourgeoise a věnuje se i privátním degustacím. Jeho první radou pro podniky je přizpůsobit nabídku tak, aby mohly zůstat otevřené. Přináší zde i tipy na správné balení jídla pro rozvoz nebo výdej s sebou. V návaznosti na vývoj situace budou na zachrangastro.cz přibývat i právní rady od partnerské advokátní kanceláře Hajduk & Partners. Ti pravidelně aktualizují právní výklad krizové legislativy vlády a radí podnikům, jakým způsobem žádat o pomoc z vládních balíčků, nebo odpuštění odvodů za zaměstnance.

Ačkoli je web určen primárně majitelům podniků, obsahuje sekci i pro jejich hosty, kteří zde najdou tipy, jak mohou své oblíbené restaurace či bistra podpořit.

2) Zachraň hospodu

Český svaz pivovarů a sladoven myslí v současné situaci zejména na hospody a pivní bary. Proto ve spolupráci s dalšími partnery, mezi které patří například pivovary Budějovický Budvar, Staropramen či Plzeňský Prazdroj, ale také další společnosti jako Stock Plzeň-Božkov a Kofola, vytvořili iniciativu Zachraň hospodu. Systém propojuje provozovatele hospod s veřejností, která si může již nyní zakoupit voucher do své oblíbené hospůdky, a tím jí pomoci překonat období bez příjmu. Naprosto střízlivě ale dodejme, že u podobných projektů postavených na voucherech hrozí, že je v budoucnu nebude kde uplatnit... Přesto se do iniciativy zapojilo přes 2000 hospod a zákazníci nakoupili k dnešnímu dni vouchery za 7 milionů korun.

3) Rohlík Bistro

Společnost Rohlík v nedávné době spustila hned několik nových projektů. Jedním z nich je i Rohlík Bistro, který nabízí jídla z vyhlášených restaurací. Služba je v tuto chvíli dostupná v Praze a Brně. V pražském výběru pak najdete restaurace jako Sia, The Eatery, Eska či Mlýnec. Dohromady nyní můžete vybírat z 25 podniků a k tomu si přiobjednat něco navíc. Třeba pivo z pivovaru Dva kohouti. A kdo ví, třeba zrovna vaši objednávku přiveze Lukáš Hejlík, který v této době přijal práci kurýra.

4) Taste of Prague

Dvojice Honza a Zuzka z Taste of Prague dostali super nápad, a tím jsou domácí večeře nazvané Eating Alone Together. První z nich se uskutečnila ve spolupráci s Kro Kitchen, kde nachystali několikachodové menu včetně polévky, kterou bylo třeba si doma dotvořit, a koktejlu. Celý balíček dovezlo Liftago až před dveře jednotlivých hostů a na instagramovém profilu restaurace se pak dozvěděli všechny instrukce i představení jednotlivých pokrmů. Další večeře proběhly ve spolupráci s restauracemi Sansho a Big Smokers a chystá se nedělní brunch s Etapou. A co dál? Série bude nejspíš pokračovat, ale Taste of Prague zatím víc neprozrazují.

5) Z ruky do huby

Nejen samotné podniky, ale i jejich dodavatelé nyní zažívají nelehké období. Naštěstí celkem záhy vznikla facebooková skupiny Z ruky do huby, která je jakýmsi virtuálním tržištěm. A navíc funguje napříč celou republikou. Farmáři a další dodavatelé nebo i samotné restaurace zde mohou nabídnout své produkty, případně sami zákazníci sdílejí svou poptávku.

6) #tipmybar

Míša Tesařová ze společnosti Moët-Hennessy odstartovala výzvu #tipmybar, jejíž myšlenka je jednoduchá. V nahraném videu oznámíte, do kterého baru přinesete po znovuotevření svoje peníze a nominujete tři další. Nápad se zalíbil i bratrům Pavlovi a Zdeňkovi Kaštánkovým z TrunkBros, kteří jej nejen šíří dál, ale také vytvořili stránku Kam doma na koktejl?, která přehledně a na jednom místě zobrazuje rozvozovou nabídku barů v republice včetně odkazů k objednání.

7) Milujeme víno

A také gastronomii. Díky iniciativě společnosti Moët Hennessy, ve spolupráci s vinným barem Vinograf, mohou zákazníci své oblíbené fine dining restaurace v této nelehké situaci podpořit skrze nákup online voucherů. Voucher do jedné z partnerských fine dining restaurací v hodnotě 3000 Kč lze po znovuotevření restaurace uplatnit na konzumaci, ke které si zákazník vychutná láhev Veuve Clicquot Brut Réserve Cuvée jako dárek. Voucher, který lze uplatnit do 31. října 2020, je možné zakoupit online přes platformu Vinografu milujemevino, kde je k dispozici také seznam partnerských restaurací. Pro úplnost dodejme, že podobný bonus ve spolupráci s některými restauracemi nabízí i značka G. H. Mumm.

Spolehnout se sám na sebe

„Budeš-li někdy hledat pomocnou ruku, najdeš ji na konci svého ramene,“ zní výrok Marka Twaina. Spousta podniků se proto rozhodla nečekat na příslib pomoci od státu (která nepřichází) a rozjela vlastní rozvozovou službu nebo výdejová okna, aby zachránili, co se dá. Mezi těmi, kdo se přidali v poslední době, je i podnik Ideas are Bulletproof z rodiny AnonymouS.

Za jiný konec to vzali v Brně, kde gastronomická skupina Lidi z baru nerozváží jen své koktejly a jídla, ale také suroviny od svých osvědčených dodavatelů. Koupit si tak můžete maso, zeleninu, pečivo a plno dalších dobrot. Svou nabídku stále rozšiřují.

Bary kromě rozvozu koktejlů nabízí svým hostům i další zážitky. Například pražský Bonvivant’s CTC každou středu pořádá online degustaci jednotlivých bází a The Banker’s Bar nabízí rovnou barový minikurz. Pomocí videoprezentace se naučíte míchat tři zajímavé koktejly a dozvíte se i něco o jejich historii. Online kurzy spustila také škola vaření Laboratorio, a to za desetinu původní ceny. Háček je v tom, že suroviny si musíte obstarat sami, zatímco při běžném kurzu vám všechno nachystá lektor.

Když pomáhá gastro

Vedle iniciativ na pomoc gastru jsou i další projekty, jejichž iniciátory jsou právě provozovatelé gastronomických podniků. Jejich cílem je podpořit v této době všechny v první linii, zejména zdravotníky. Jako příklad za všechny zmiňme restauraci Styl & Interiér, která každý den zaváží obědy do nemocnice na Bulovce.

Začátkem dubna se také spustil web s názvem Děkujeme All-inclusive, za nímž stojí hoteliér Lukáš Pytloun. Ten nabízí možnost přispět zdravotníkům na all-inclusive pobyt, aby mohli načerpat nové síly. Příspěvky putují na transparentní účet a slouží k pokrytí provozních nákladů spojených s odpočinkovými pobyty zdravotníků. Každých 1500 Kč znamená jeden den all-inclusive odpočinku pro dva, tedy pro zdravotníka a jeho doprovod.