Josef Petr: „V nabídce nealkoholických nápojů je co dohánět.“

Soňa Hanušová

27. ledna 2020

Vydržet alespoň jeden měsíc bez alkoholu. To je výzva, za níž stojí Liga otevřených mužů. Suchej únor se však týká i žen a vůbec všech, kteří si chtějí dokázat, že alkohol není jejich pánem. My v Barlife, magazínu o nápojové gastronomii, delikátní chuti destilátů nedokážeme odolat a alkohol považujeme spíše za labužnický požitek než metlu lidstva. Nicméně si také uvědomujeme, že stejně jako ve všem je i v konzumaci alkoholu potřebná střídmost. Přitom ale podle posledního výzkumu Světové zdravotnické organizace je Česko na třetím místě ve spotřebě čistého lihu na hlavu. Za hranicí rizikového pití se u nás pak pohybuje přes 1 000 000 lidí. Kdo za Suchým únorem stojí a co je cílem této výzvy? A znamená to, že celý měsíc musíte sedět doma o vodě, nebo klidně můžete vyrazit do baru jako obvykle? To vše nám prozradí Josef Petr, jeden ze zakladatelů výzvy.

Co je Suchej únor?

Suchej únor je výzva pro lidi, kteří si chtějí otestovat svůj vztah k alkoholu. Je to zkouška vůle. Měsíc je akorát na to, aby člověk zjistil, kdo koho ovládá a jak velkou roli hraje pití v jeho životě. Je to taky dostatečně dlouhá doba ke změně zaběhnutých návyků... Před osmi lety se „Sucháčem“ přišla Liga otevřených mužů. Začínal jako kampaň zaměřená na české muže, kteří jsou v pití alkoholu světovými přeborníky. Dnes na něm pracuje tým, který už funguje mimo zakládající neziskovku, a Sucháč se loni naplno otevřel i ženám. Kdokoliv, bez rozdílu pohlaví, věku, barvy kůže a velikosti nohou, se může registrovat na www.suchejunor.cz.

Jaký je váš osobní vztah k alkoholu?

V týmu máme abstinenty, velmi umírněné konzumenty i hedonistické povahy. V únoru ale samozřejmě sušíme všichni, protože nám to dělá dobře.

Jak vznikl nápad pro Sucháč a jak dlouho pak trvala jeho realizace?

Vedení zakládající neziskovky tehdy sedělo na lednové výjezdní poradě a došlo na téma „Co uděláme pro české muže, aby se o sebe víc starali?“ Někdo plácnul Suchej únor a nikdo to tehdy nezpochybnil. Tak jsme udělali událost na Facebooku a první ročník byl na světě. Tehdy se zapojilo kolem stovky lidí. Zjistili jsme, že Sucháč každému hodně chutná, a tak jsme pokračovali. Loni se podle sociologického výzkumu zúčastnilo 6 % dospělé populace. 

Proč jste zvolili právě únor? Jaké další podobné kampaně jste zaznamenali? A jak vám (ne)pomáhá povědomí o britském Dry january? Jsou snahy o nějaké mezinárodní propojení?

Dry January vznikl o rok dříve, nezávisle na nás. Loni jsme si volali a vyměňovali si zkušenosti. Jinak výrazněji nespolupracujeme. Suché měsíce vznikají nezávisle i jinde na světě. Třeba Dry February v Kanadě nebo Sober October v Austrálii. Určitě to není náhoda. V rámci osvěty se to jednoznačně nabízí. Měsíc na suchu používají jako nástroj v praxi i adiktologové. K mezinárodnímu propojení třeba jednou dojde. Mezinárodní konference Suchých měsíců, no nezní to skvěle? 

Jak velká je problematika alkoholismu v Česku?

Jestli má mít u nás v rámci osvěty něco prioritu, tak je to určitě pití alkoholu. Podívejte se na statistiky OECD. Zatímco všude jinde v Evropě v minulých desetiletích spotřeba alkoholu rapidně klesla a uchytil se trend „gentle drinking“ (tzv. umírněného pití), u nás se pije pořád stejně. Kvůli tomu patříme na špičku světové spotřeby alkoholu na obyvatele. Podle statistik se u nás přes milion lidí pohybuje za hranicí rizikového pití. To je ohromné množství. V podstatě každý sedmý dospělák by si měl udělat sedánek s adiktologem.

Co je vaším cílem? Čeho se vám například podařilo dosáhnout loni a co byste rádi zvládli letos?

Chceme dát co největšímu množství lidí možnost, aby si vyzkoušeli, jak na tom s alkoholem jsou a aby ten měsíc využili k přehodnocení svých návyků nebo k dalším osobním výzvám, které se Sucháčem lidé často spojují. To funguje. Z průzkumu mezi registrovanými účastníky v loňském roce vyplývá, že 52 % z nich pije ještě v květnu méně než před únorem. Dalších 12 % na jaře pořád suší.

Dalším cílem je osvěta. Aby se o tématu co nejvíce mluvilo a abychom lidi motivovali něco dělat, pokud mají problém. Za poslední dva roky se povědomí o Sucháči zvedlo z 9 na 47 % napříč populací. Z toho máme radost. Stejně jako z konkrétních příběhů. Loni si po Sucháči prošel léčením třeba zpěvák Petr Harazin z kapely Nebe, se kterým letos spolupracujeme na osvětových besedách pro školy.

Jaké jsou odezvy na Suchej únor? Zaznamenali jste i negativní reakce – na jaké předsudky jste nejčastěji narazili?

Většina lidí Sucháč chápe a fandí mu. Negativním reakcím se ale samozřejmě nevyhneme. Padá toho hodně. Třeba, že měsíc na suchu nic nezmění, nebo že jsme Sorosem placená neomarxistická neziskovka. Přestáváme se líbit i některým nálevnám. To první pořád dokola vysvětlujeme. Druhé nemá smysl komentovat a to třetí vnímáme jako důkaz, že je kampaň úspěšná (i když je placená hlavně naším potem).

Jaká je podle vás nabídka nealkoholických nápojů u nás? V čem by mohla být lepší?

Ten trend pomalu směřuje i k nám. Zvětšuje se nabídka nealkoholických piv, lidé začínají objevovat nealkoholické destiláty a koktejly – i díky vám. Pořád ale máme co dohánět. Jenže tohle není něco, co se dá zařídit lusknutím prstu. Je potřeba nenásilně pracovat na nabídce i poptávce. Eso v rukávu drží bary, které si dobrou nabídkou nealko drinků můžou přilákat novou a věrnou klientelu. Je to o změně mindsetu, kdy si řeknete, že chcete, aby se do vašeho baru lidi chodili bavit, mluvit spolu, tancovat, užívat si života a ne posedávat u baru a lít do sebe panáky. Majitelé podniků mohou namítnout, že musí přemýšlet ekonomicky a ne idealisticky. K tomu my říkáme, že trend umírněného pití a větší poptávky po nealku brzy naplno dorazí i k nám. V konkurenci budou vyhrávat podniky, které budou napřed. 

Jak se mohou zapojit jednotlivé podniky? A proč by se měly zapojit?

Suchej únor můžou bary, restaurace a kavárny využít k deklaraci toho, že je u nich dobře i na suchu. Na webu máme pro Sušiče připravenou mapu takových míst. Mohou v únoru udělat akci na vybraný nealko drink, mohou nabízet naši Suchou Dvacetdevítku nebo dávat džbánek vody gratis. Zkrátka budovat zdravý vztah se zákazníkem se vším všudy. Hodně podniků na naše Sušiče totiž pořád kouká skrz prsty.

Váš tip na Suchej drink?

Zmíněná Suchá Dvacetdevítka z barmanské dílny 4pokoje. Kombinuje nealkoholické pivo s výběrem ovocných šťáv a je to dobrota. Její recepturu rádi pošleme do každého podniku, který se nám ozve. V únoru se nejlíp pije s hashtagem #nejsemnaplech.