Design jako inspirace

Petra Rybyšarová

18. říjen 2017

Dnes již není výjimkou, že výrobci alkoholických nápojů oslovují pro návrhy svých láhví, etiket či dárkových balení nejen renomované designéry, ale i zvučná jména známá z jiných oblastí umělecké tvorby. Tradičně však přípravě obalu předchází myšlenka na produkt a sestavení receptury. Australská Archie Rose Distilling Co. však tento postup obrátila.

Archie Rose je malá butiková palírna, která otevřela své brány v Sydney ve čtvrti Rosebery v roce 2013. Poslední palírna přímo ve městě Sydney byla zavřena v roce 1850, takže rozhodně bylo v tomto směru na čase. Zakladatel Will Edwards se inspiroval malými crafted destileriemi, které jsou umístěny v městských aglomeracích v USA. Právě po jejich vzoru má Archie Rose tři destilační pot-still kotle a většinu dalšího vybavení palírny vyrobené řemeslně na míru - v tomto případě v sousední Tasmánii. Na míru je vyrobený také moderní bar, který přímo navazuje na výrobní část destilerie a slouží nejen k pořádání master classes, ale především na přípravu úctyhodné nabídky koktejlů či párování s produkty minipivovarů a dalšími lokálními výrobky. V současné chvíli najdeme v portfoliu palírny vodku, whisky, gin nebo třeba nerafinovaný rum, řadu z nich oceněných na světových soutěžích.

Pro spolupráci na své nové řadě ginů oslovila Archie Rose Distilling Co. Kiana Forreala. Tento kanadský tattoo umělec vystupuje pod japonským jménem Shodai Horisumi a věnuje se tradičnímu japonskému způsobu tetování irezumi. Tento styl spočívá ve složitých motivech přecházejících jeden do druhého a vytvářejících komplexní celek, který zcela pokrývá danou část těla. Stejně přistoupil Horisumi i k provedení etikety, která obepíná celou láhev a kombinuje kresbu výrazných linií s barevnou výplní.

Inspirací pro obal i obsah Archie Rose (feat. Horisumi) ginů se stala japonská čtyři roční období. Nejprve s myšlenkou začal pracovat Horisumi a navrhl čtyři motivy pro etikety. Těmi se pak nechali inspirovat lidé z Archie Rose a namíchali takové kombinace bylin, koření a infuzí, které nejlépe vystihují dané roční období a náladu vyzařující z etikety.

Na trhu se do současné doby objevily již dvě roční období. 1. března byl uveden gin s podzimním motivem, jehož etiketu zdobí padající javorové listy, tradiční chryzantémy a kapr koi plující proti proudu, aby se z něj – dle japonského folklóru – stal drak. Podzimní téma se v chuti odrazilo v zemitých a pro Evropana velmi exotických tónech červeného misa, lopuchu, sezamu a japonského pepře (Zanthoxylum piperitum). V ginu samozřejmě nechybí klasický jalovec, ale má spíše podpůrnou roli pro kořenité složky. Výsledkem je hřejivý gin s výraznými umami tóny. Hřejivost je pro toto období důležitý atribut, vždyť podzim přináší chladné večery, za kterých instinktivně vyhledáváme zahřátí ve formě kořeněných jídel. Doporučený způsob konzumace edice Autumn je s tonikem. Ale opravdu jako gin & tonic, nikoliv tonic & gin – tedy pouze zakápnout malým množstvím toniku, nejlépe takového, který má citrusové tóny.

Po úspěchu první vlaštovky z edice - 3000 láhví bylo vyprodáno velmi rychle - byla na trh 18. května uvedena druhá láhev, Winter. Japonská zima pro Horisumiho představuje osamělého jestřába sedícího na větvi borovice na pozadí měsíce v úplňku a hory Fuji pokryté sněhem. Aby zachytili tuto chladivou čerstvost japonské zimy, zvolili výrobci kontrast chutí. Mořskou slanost tasmánské řasy kombu kontrastující se sladkostí jablek odrůdy Fuji doplnili infuzí ze dvou japonských čajů – aromatické senchi a pikantní genmaichi. Klíčovým vjemem chuti je pro Japonsko typická kombinace slané a sladké chuti. Čajové složky pak evokují univerzálně platnou zkušenost zahřátí se horkým čajem. I pro zimní gin je doporučená kombinace s tonikem, konkrétně pak s Fever-Tree bezovým tonikem. Slané tóny kombu pak ještě více vyniknou v Dry Martini.

Ze zimní edice zbývá jen něco málo přes 1000 lahví, takže to vypadá, že se pomalu můžeme začít těšit na Jaro. Pro sběratele se tak navíc blíží šance zakoupit jednu z prvních 200 láhví nové edice, která jistě bude – jako u předchozích dvou ročních období – originálně zabalena v tradičním japonském šátku furoshiki.

Pro malé destilerie jako Archie Rose, jejichž nelehkým úkolem je sice prodávat láhve v ceně kolem 100 Australských dolarů (okolo 1800 Kč), ale zato v malých šaržích kolem 3000 kusů, jsou originální postupy tohoto typu jednoznačně dobrou volbou a cestou ke zviditelnění produktu a celé palírny. Přesah mezi obory a volná ruka umělce, jehož dílo je následnou inspirací pro tvorbu tekutiny, je rozhodně dobrá šance pro originální a žádaný produkt. Přestože pro větší výrobce musí zůstat hlavní inspirací spotřebitel a jeho preference a potřeby, občasný pohled stranou by jistě rovněž přinesl své ovoce.

Tento článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 82