Barová mixologie naruby?

Petra Rybyšarová

13. prosinec 2018

I do klasické mixologie pomalu začíná pronikat aktuální trend zdravého životního stylu a funkčních potravin. V minulosti to byl výhradně alkohol, který předurčoval použití dalších přísad drinku tak, aby jeho chuť optimálně doplnily a vyzdvihly. Nyní se stále častěji objevují výrobkové řady nealko nápojů, které mají ambici stát se hlavní ingrediencí drinku. Alkohol ji poté buď nevtíravě doplní, nebo dokonce není v drinku obsažen vůbec.

V minulosti jsme v této rubrice již psali o novinkách v dané oblasti – o funkčním nápoji Noa Relaxation & Focus zpracovaném se skandinávskou estetikou (Barlife 76) nebo španělské novince Easy Mixers (BarLife 83). Ze stejné kategorie pochází i dnešní produkt z Velké Británie Firefly. Na rozdíl od předchozích dvou není Firefly na trhu žádným nováčkem – prodává se již od roku 2003.

Myšlenka uvést na trh řadu výrobků pro značkou Firefly se zrodila v hlavách dvou dlouholetých kamarádů Harryho a Marcuse. Chtěli tak reagovat na tehdejší situaci: dostupné nápoje buď obsahovaly řadu nepřírodních přísad, nebo byla jejich přírodní báze notně podpořena cukrem. Ke spolupráci přizvali herbalistu Andrewa Chevaliera a společně připravili původní řadu určenou konzumentům, kteří vyhledávají zdravé produkty na přírodní bázi. Již od samého počátku se produkty daly sehnat pouze v lahvičkách o velikosti 250 ml. Tvůrci totiž mysleli především na příležitost konzumace na cestě, o pauze či při práci, nikoliv na domácí spotřebu, pro kterou jsou typická balení o velkém objemu.

Značka se později stala vlastnictvím společnosti Purity Soft Drinks. V tomto provozu, který se již od roku 1892 nachází na stejném místě ve West Midlands, se dnes Firefly vyrábí. Jak samotný název firmy napovídá, filozofie značky a jejího nového vlastníka se zde vzácně střetly, a pod vedením známé společnosti se Firefly rozlétla dál.

Značka Firefly zaštiťuje řadu džusů, které kombinují čistě přírodní ovocné šťávy s bylinnými výtažky s povzbuzujícími účinky. V produktech navíc najdeme jen přirozeně se vyskytující cukr. Jeden příklad za všechny je kombinace broskve a zeleného čaje, do které jsou přidány oříšky kola (základ kolových nápojů), yerba maté a rozmarýn. Šťávy si můžete koupit ve skleničkách připomínajících zmenšeniny starých láhví na mléko; jsou obaleny fóliovým sleevem a mají kovový uzávěr. Láhve se dodávají buď ve standardní velikosti 250 ml, nebo ve zvětšené formě 400 ml.

Těžištěm prodejů Firefly je maloobchod, a to jak v domovské Británii, kde se značka může pochlubit rozšířením do všech významných maloobchodních řetězců, tak i na exportních trzích. V minulém roce se nicméně značka rozhodla více využít prostor, který se jí nabízí v gastronomii. Přizvala proto ke spolupráci známého a oceňovaného barmana Ryana Chetiyawardana (alias Mr Lyana) z Británie a společně s ním připravila limitovanou edici nápoje nazvanou Superfly. Ten v sobě spojuje šťavnatou chuť grapefruitu a sladšího červeného rybízu. Doplňují ji oříšky koly, zelené kávové boby, cascara (slupka z kávových třešní), andělika a pelyněk. Ještě zajímavější než unikátní kombinace chutí je ale přístup firmy ke komunikaci této limitované edice. Obal totiž vůbec nenavazoval na předchozí design produktů Firefly. Většinu plochy zaujímaly barevné květy ve stylu kresby, která se používala ve starých herbářích. Samotný branding výrobku byl výrazně potlačen. Dostal se jen na zadní stranu, do prostoru pro povinné údaje o nutričních hodnotách výrobku. Z pohledu spotřebitele – pokud byl produkt správně vystaven – tak byla vidět pouze květinová láhev. Tento odvážný přístup se výrobci a designérům vyplatil. Ukázalo se, že toto provedení láhve je pro konzumenty atraktivní. Proto se letos firma rozhodla uvést celou řadu ve stejném provedení. Tentokrát se však již na přední stranu výrobku vrátilo označení Firefly.

Když v roce 2003 značka začínala, přinášela jednu z prvních zdravých možností nápojů. Za 15 let, které následovaly, se tato kategorie značně zaplnila. Proto se krok, který nyní značka udělala – posun do oblasti lifestylu, využití funkčních ingrediencí a neotřelých kombinací –, jeví jako správný.

Otázkou je, jak se bude značce dařit právě v gastronomii. Několik londýnských top barů, kde ji již najdeme v nabídce, je rozhodně příslibem. Bude zajímavé sledovat, zda se tento koncept podaří rozšiřovat dále. Otázka je relevantní i pro tuzemskou barovou scénu. Proč se jednou na mixologii nepodívat obráceně – z hlediska přísady nealko drinku?

Pro marketéry pak může příběh limitované edice Superfly představovat zajímavou inspiraci, jak na trhu vyzkoušet, zda by zákazníci přijali nový obal, který by s sebou přinášel revoluční změnu designu právě jako Firefly.

Tento článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 89