A co rostliny? Ty netrpí?

Míša Svobodová

27. říjen 2017

Jeden z argumentů, proč nebýt vegan. Pojďme si na rovinu říct, že takový argument moc lidí v dnešní době asi nepřesvědčí. Čísla posledních dní mluví jasně a poslední tři roky jsou označovány za boom veganství po celém světě. Google již v loňském roce předpovídal tzv. plant-based revolution.

Veganství je prostě trendy. Zkuste si otevřít například aplikaci Instagram a zadat do vyhledávače hashtagy: meat, burger, vegan, vegetarian, raw, beef a healthy food. Zkuste uhádnout, pod jaký hashtag nahráli uživatelé aplikace nejvíce fotek? Téměř 49 milionů fotografií bylo uloženo pod #vegan, další v pořadí byl #vegetarian s 15 miliony označení a #raw s 11 miliony. Pro srovnání: u hashtagu #burger jsme na 9 milionech. Tento malý test koresponduje se zjištěním britské organizace Vegan Society.

Trendy mileniálové

Podle organizace Vegan Society za poslední roky vzrostl počet veganů v Anglii o 350 %, z toho 88 % osob bydlí ve městech a 42 % jsou lidé ve věku 15-34 let. Čísla v České republice jdou také rapidně nahoru. Jinými slovy, kdo je hlavní cílovou skupinou u veganských produktů? Mnoho odborných článků definuje cílovou skupinu jako „millennials“ – tento mladý zákazník pro nás znamená budoucí kupní sílu, která jednou bude hýbat trhem. Jsou to mladí lidé, kteří sledují sociální sítě, zajímají se o aktuální trendy, jsou vzdělaní, zdravý životní styl jim není cizí a disponují finančními prostředky. Myslím, že pro nás všechny krásný cílový zákazník.

Ještě je možná třeba říci, proč se tak velké množství mladých lidí dává na cestu bez živočišných produktů. Jedním z důvodů je stále více propagovaná souvislost mezi konzumací masa a nádorovým onemocněním – trend bývá označován jako „go meat-free“. V posledním roce uveřejnila World Health Organization několik studií na toto téma, na aktuálně velmi populárním Netflixu například bodoval dokument What the Health a našli bychom mnoho dalších příkladů. Ale opravdu se jedná pouze o důvod zdravotní?

Odpověď asi znáte stejně jako já. Dalším důvodem, který při rozhodování konzumentů hraje roli, je environmentální a etický faktor, takzvaný ethical eating. Konzumenti jsou zde především ovlivňováni etickým a udržitelným životním stylem. Velkou roli také hraje vetší množství informací, zvyšování povědomí o pozitivních vlivech jednotlivých potravin a jejich úprav a v neposlední řadě více informací o zacházení se zvířaty, ze kterých člověk benefituje.

V neposlední řadě je potřeba zmínit obrovský vliv marketingu na tento trend. Od celebrit přes politiky a sportovce po opinion leadery, blogery a všemožné influencery se tento trend rozběhl napříč všemi sociálními sítěmi a je doslova k nezastavení. Sociální sítě jsou právem označovány jako největší driver tohoto trendu, a to nám opět definuje hlavní cílovou skupinu.  

Co jíst a co ne?

Společností nehýbe jen veganství. Označení raw na nás v posledních letech také vyskakuje doslova na každém rohu a spousta lidí v tom vlastně pořád nemá úplně jasno. Zatímco u vegan diety si musíme odpustit všechny živočišné produkty, dieta raw živočišné produkty dovoluje. V raw trendu (neboli vitariánství) jde především o to, že úprava potravin nesmí přesáhnout hraniční teplotu 42 °C.

V rámci raw a vegan trendu se setkáváme především s nápoji smoothies, které se drží už několik let na špičce tendencí zdravé výživy. Velké množství podniků je proto zařadilo do své nabídky a lákají na ně své pravidelné zákazníky. Z pražských podniků můžete navštívit kavárnu Cacao Prague, malé bistro Freshland nebo třeba bistro O‘Papa. Celý koncept postavený na smoothies si vytvořili v Matyho Smoothies a na veganské zmrzliny si můžete zajít například do cukrárny Creme de la Creme.

Dalším trendem, který zahltil sociální sítě, jsou takzvané fresh bowl. Jedná se o misky plné ovocné kaše (například z acai) doplněné ovocem, veganským mlékem, granolou, arašídovým máslem a všemožnými semínky. Při své poslední návštěvě Barcelony jsem narazila na restauraci, kde byl výběr tzv. fresh bowl obrovský. Některé obsahovaly místo ovoce zeleninu, různé druhy humusů a semínek. Pro inspiraci stačí zadat na Instagram #veganbowl nebo #rawbowl a budete překvapeni, jak hezky může takové jídlo vypadat. Trendy nabídku snídaňových fresh bowl můžete najít opět v kavárně Cacao Prague.

Mezi další veganské tendence roku patří například pokrmy z mořské řasy či cokoli z avokáda a dalších takzvaných super food. Hitem se staly i zoodles, které jsou připravovány jako nudle z různých druhů zeleniny a dochucovány jako klasické těstoviny. K nim se pojí i smažená zelenina a hranolky na všechny způsoby, kde kralují především hranolky z batátů, hub anebo třeba z polenty. Nesmíme zapomenout zmínit exotické ovoce jackfruit, které i přesto, že se jedná o ovoce, má konzistenci kuřecího nebo vepřového masa a neutrální chuť. K letošním trendům patří také fermentace potravin a nápojů, stejně tak rostlinné varianty mléka. Sójové mléko je dnes již v každé lepší kavárně a v nabídce vybraných podniků můžeme najít také variantu domácího rostlinného mléka – své lískooříškové si připravuje například restaurace Eska. Veganské dezerty a dorty z rostlinných produktů (sója, kokos, oves, mandle, rýže) jsou v dnešní době již běžné, vznikají však i další pokrmy jako veganská vejce, sýr z kešu a podobně.

V České republice se tyto trendy dotýkají především městských oblastí, kde je stále velký prostor pro nové koncepty. Nabídka těchto nových variant se u nás přibližuje zahraniční úrovni jen velmi pomalu. Pouze čas nám ukáže, jestli se jedná jen o dočasný trend nebo o vývoj nového životního stylu.

Tento článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 83