Ve zlaté společnosti

Tomáš Mozr

15. duben 2017

Úderem páté hodiny se setkali zástupci Prazdroje za hojné novinářské účasti, aby si připomněli význam piva Pilsner Urquell, jeho tradici, úspěch i silný vliv nejen na českou, ale rovněž na světovou pivní kulturu.

Důkazem neustále rostoucího vlivu budiž i meziroční nárůst exportu o necelých 10 %, což znamená, že se v zahraničí každou minutu načepuje 85 půllitrů piva Pilsner Urquel. Úvodního slova se chopil marketingový ředitel Grant McKenzie, jež srovnával onu signifikantní roli plzeňského piva se skotskou whisky, neboť oba nápoje zaštiťuje výjimečný příběh a technologický prim. Zároveň všechny přítomné ujistil, že nový majitel, japonská pivovarnická skupina Asahi, která Prazdroj převzala 3. dubna, plně respektuje jedinečnost Plzeňského Prazdroje a nemá v úmyslu tento pivní originál měnit. Faktem je, že by tak údajně pozměnila vlastnosti piva poprvé od jeho vzniku, o čemž svědčí i shodné laboratorní analýzy srovnávající piva z roku 1897 a ze současnosti.

Před usednutím ke slavnostní tabuli, která byla rekonstrukcí státní večeře připravené při návštěvě bývalého amerického prezidenta Billa Clintona v roce 1994, ještě narazil pro přítomné hosty starší obchodní sládek Václav Berka jubilejní soudek. Poté se večer nesl v příjemném neformálním duchu plném rozmanitých příběhů o hospodách i osobnostech v nich sedících. Tyto příběhy postupně předkládaly Václav Berka a Vladimír Jurina, PR manažer Plzeňského Prazdroje. Hosté se tedy mohli například seznámit s neústupnou německou povahou prvního pivovarnického mistra Josefa Grolla, s fejetonem Jana Nerudy, jež doslova přirovnával význam cesty do plzeňského pivovaru k posvátné pouti každého Čecha, nebo s postesknutím Karla Čapka nad osudem šnytu, který odnepaměti představoval kompromis mezi tím „ještě si dát“ či „skončit a jít dál“.

Jednotlivé historické pivní perličky střídaly poutavé vzpomínky Ladislava Špačka jak na slavnostní večer s Billem Clintonem, tak na další oficiální návštěvy. K všeobecné radosti přispívalo pochopitelně pivo Pilsner Urquell pečlivě čepované z rukou Veroniky Mikéskové, která již několikrát excelovala v každoroční soutěži Pilsner Urquell Master Bartender. Závěrem večera byl promítnut spot, který se už od března objevuje na různých televizních i online kanálech. Zajímavostí ovšem bylo především uvedení rozdílů mezi spotem uvedeným v Česku a na Slovensku, kdy v každém spotu byl kladen důraz na poněkud odlišné národní hodnoty, prohry a úspěchy.

A co nás čeká dále? Kromě toho, že hypermarkety a další obchody již zaplnily nové sběratelské řady obalů odkazujících na výročí 175 let, můžeme sledovat nespočet akcí i reklamních kampaní startujících s hokejovým mistrovstvím světa. Vše poté vyústí 7. října plzeňským Pilsner Festem, kdy by se celé město mělo ocitnout v typických barvách značky a završit tím celý kolotoč oslav věnovaných slavnému zlatému moku.