O ginu a jeho trendech

Joanne Moore

16. únor 2016

Málokdy potkáte ženu na pozici master distiller a ještě mnohem sporadičtějším jevem je, aby se z ní stala taková ikona. Joanne Moore je teprve sedmou osobností ve společnosti G&J za posledních 250 let, která dohlíží na celý destilační proces. V oboru se pohybuje již dvacet let a roku 2006 převzala otěže výroby po svém předchůdci. A tak když koncem ledna zavítala do Prahy, rozhodli jsme se položit jí několik málo otázek.

Jak dlouhou jste experimentovala s různými botanicals, než jste vytvořila Bloom Gin?
Bylo to na přelomu let 2007 až 2008. Trvalo to asi 9 měsíců, od prvních konceptů a náčrtů přes různé pokusy až po dokončení.

Jak jste přišla právě na kombinaci jalovce, zimolezu, heřmánku a pomela jako stěžejních botanicals?
Normálně máte nastíněnou nějakou základní myšlenku, ovšem s Bloom Ginem jsem měla před sebou prázdný papír a výzvu vytvořit prémiový gin. Vyrobila jsem si proto pro sebe něco podobného, jako je tzv. whisky wheel, abych si představila komplexní ginovou paletu chutí a provedla důkladnou analýzu, která by mi ukázala prázdné místo na trhu. Jakmile jsem si vytvořila tuto pomůcku, zjistila jsem, že zcela chybí segment květinových ginů. Proto jsem se rozhodla vytvořit velmi jemný gin, aby gin jako kategorie oslovil i novou skupinu lidí. Jelikož do té doby byl gin značně tradičním spiritem, pracovala jsem s představivostí, sledovala trendy na trhu a hrála si s ingrediencemi jako šéfkuchař, tedy stylem funguje/nefunguje. Mým cílem bylo vytvořit jemný květinový gin. Přemýšlela jsem nad jakousi tajnou zahradou, ve které najdu spousty květin. Kombinace jalovce, zimolezu, heřmánku a pomela mě pak už napadla úplně sama.

Co si myslíte o současných ginových trendech?
Myslím si, že to, co se dnes odehrává okolo ginu, je skvělé pro byznys. Celá kategorie zažívá rozkvět, rozšiřuje se pole konzumentů a píšou se o ní knihy. Když dnes vejdete do baru, kde dříve byly tři až čtyři láhve, nyní tam máte celou změť ginů, někde i 50 až 60 láhví, a k tomu různé druhy toniků. To vidím jednoznačně pozitivně, jelikož to působí na celý průmysl a vyvíjí to zároveň jistý tlak na inovace. Líbí se mi, že mohu vybírat gin podle toho, jak se hodí k chutím konkrétního člověka. Mou jedinou obavou je, aby posedlost po nových ginech nezašla tak daleko, že se vytvoří sofistikovaná kategorie připomínající ochucenou vodku. Musíme mít stále na paměti, že gin tvoří primárně jalovcové tóny, tudíž je nutné na jalovec nezapomínat a zbytečně jej nezakrývat.