David Beatty: „Většina soutěžících v Mexiku předvede skvělou prezentaci i drinky. Soupeřit lze hlavně v míře připravenosti.“

Soňa Hanušová

07. červen 2017

David Beatty, ambasador značky Ketel One pro evropský trh, přijel do Prahy hodnotit druhé semifinále soutěže Diageo Reserve World Class. Tento australský rodák Českou republiku zná, neboť nejednu směnu za barem strávil s Georgem Němcem a má na ty časy jen dobré vzpomínky. Sám David se také soutěže World Class v Austrálii zúčastnil, dobře tedy ví, jaké je to stát na soutěžní straně baru. Ketel One jej pak oslovila, aby se stal ambasadorem jejich značky, nejprve v Austrálii, později na globální úrovni. 

Je toto vaše první návštěva Prahy?

Kdepak! Už jsem tu jednou byl, asi před devíti lety. K čemuž se váže docela vtipná historka. Pracoval jsem tehdy s Georgem a když jsem mu říkal, že mám v plánu navštívit Českou republiku, napsal na ubrousek jakýsi vzkaz v češtině a nařídil mi, že musím zajít do Hotelu U Prince, najít „Pafku“ a vzkaz předat. Což jsem udělal a nechal si jej zavolat. Dost se divil, co po něm chci, když jsme se v životě neviděli. A já vytáhl ten ubrousek od George.

A jak vnímáte českou barovou scénu? Za tu dobu tu vzniklo mnoho nových barů.

Víte, mě spíš fascinují ty bary, které jsem navštívil už před těmi devíti lety jako například Bugsy‘s. A ony jsou tu stále, jsou stále populární a stále zastávají přední místa na české barové scéně. To mi přijde úžasné.

Jaký je rozdíl mezi australskou a evropskou barovou scénou?

Popravdě jsou si dost podobné. Mixologie je na vysoké úrovni a všude potkávám skvělé a kreativní barmany, kteří svou práci dělají s vášní. Takže ať jsem v Sydney, Londýně nebo Praze, vím, že všude najdu kvalitní bary s kvalitními barmany.

Jak jste se dostal ke gastronomii?

Za barem jsem stál od svých osmnácti let. Nyní je mi 31 let, takže nějakou chvilku jsem si za ním užil. Pracoval jsem v Sydney s několika skvělými českými barmany jako George Němec, Zdeněk Kaštánek a dalšími. Později jsem se posunul a absolvoval ambasadorský tréning pro Diageo a byla mi nabídnuta pozice ambasadora značky Ketel One v Austrálii, to bylo před sedmi lety. A po třech letech jsem dostal možnost se odstěhovat do Londýna a stát se ambasadorem pro britský trh a rok zpátky jsem se stal ambasadorem pro celou Evropu.  

Nechybí vám práce za barem?

Strašně moc! Nejvíce mi chybí přátelské, až téměř rodinné vztahy, které navážete s lidmi, se kterými za barem trávíte noci. Jste společně většinu svého bdělého času, navzájem se velmi dobře poznáte a zodpovídáte společně za chod baru od příprav až po závěrečný úklid. Stane se z vás zkrátka rodina. A to mi na práci za barem chybí nejvíce. Ale je to i důvod, proč jsem začal pracovat pro Ketel One. Je to rodinná značka a mým úkolem je budovat komunitu, vytvářet si vztahy s barmany. Takže i nyní jsem součástí skvělého týmu, ačkoli s časem stráveným za barem se to úplně nedá srovnávat.

Účastnil jste se World Class jako soutěžící?

Ano, i když je to už opravdu dávno.

Jak vám tato zkušenost pomáhá ve vaší nynější roli porotce?

Pravděpodobně se dokážu lépe vcítit do kůže soutěžících, umím si představit, jak moc stresující to pro ně musí být.

Jak jste se užil svou roli porotce při druhém semifinále v Praze?

Bylo to úžasné, jeden z nejlepších dnů, které jsem jako porotce World Class zažil. Je skvělé vidět české barmany, kteří vám nejen namíchají skvělé koktejly, ale předvedou i show. Mnohokrát se mi stalo, že soutěžící byli na různých úrovních. Někteří byli opravdu dobří, jiní představovali průměr a někteří tam byli bohužel spíše do počtu. Ale tady bylo neuvěřitelné, že všech patnáct semifinalistů bylo na téměř stejném levelu. Rozhodování pak bylo opravdu náročné. Ale vskutku jsem se bavil.

Kdo vás nejvíce zaujal?

Každý z nich mě nějak zaujal. Vážně je těžké vybrat jen jednoho. Ale v paměti mi asi nejvíc utkvěl Peter Bobula se svým kolem a prezentací o udržitelnosti.

Co byste poradil finalistovi, který se dostane do Mexika?

Nejdůležitější je příprava. Dnes většina soutěžících předvede skvělé koktejly, skvělou prezentaci. V čem tedy může být nad nimi, je příprava, kterou nesmí podcenit. Studovat koktejly, naučit se každý moment své prezentace, zvládnout každou challenge i se zavřenýma očima, protože bude přesně vědět, co kde na baru má. To všechno jsou důležité aspekty.

Pro ty, kteří chyběli, o čem byl vás seminář?

O čem jiném, než o vodce, samozřejmě. Vodka je zajímavou kategorií na českém trhu. Máte zde dobré značky, které dokáží konkurovat kvalitou i cenou. Vnímal jsem tedy jako důležité na svém semináři představit do hloubky Ketel One a vysvětlit, v čem spočívají její kvality a přednosti, proč by si barmani a zákazníci měli vybrat právě ji. A jelikož je Ketel One holandskou vodkou, během prezentací a ochutnávek představuji i genever, protože si myslím, že je důležité zmínit historii země, z níž Ketel One pochází.

Co pro vás znamená vodka?

Když to vezmu z pohledu barmana, je vodka nápaditým spiritem, můžete z ní vytvořit jakýkoli koktejl. A může vám posloužit i v high volume barech, kde ji jen smícháte s džusem nebo energetickým nápojem, stejně jako v prémiových barech, kde si s ní více vyhrajete. Díky její neutrální chuti ji můžete zkombinovat doslova s čímkoli. A samozřejmě se sám, coby ambasador Ketel One, cítím být součástí vodkového segmentu. Takže v tuto chvíli je to můj život.

A jak vidíte budoucnost vodky?

Nebojím se říci, že vodku čeká renesance. Vše nasvědčuje tomu, že se vrací již jednou proběhlé trendy a věřím, že ani vodku toto „zmrtvýchvstání“ nemine. A to z toho důvodu, jak jsem již říkal, že se jedná o neutrální spirit. Stejně jako u jiných destilátů i u vodky se začínají objevovat craft výrobci, kteří používají staré výrobní postupy jako pot still. To je v současnosti velmi oblíbená metoda, přestože Ketel One ji využívá od samého začátku, nejde tedy o nic nového pod sluncem. A samozřejmě je tu i otázka kvality a prémiovosti. Po celém světě panuje trend pít méně, ale kvalitnější alkohol.  

Jaký názor máte na ochucené vodky? Preferujete čistou vodku či její ochucenou variantu?

K dispozici je v dnešní době snad nějakých 30-40 příchutí vodek, ale když přijdete do baru, zjistíte, že žádný nemá celou škálu, vždy jen některé vybrané. Navíc se dnes i mění chutě spotřebitelů, chtějí něco autentického, bez přidaných dochucovadel a chemických látek. Takže dochází k odlivu nových a bláznivých chutí, které není možné vyextrahovat přirozenou cestou. Například Ketel One Citroen se ochucuje esenciálními oleji a nepřidávají se žádná aditiva, takže aroma i chuť jsou opravdu citronové. A i když mám rád vodku čistou, těžko odolávám Ketel One Citroen on rocks.

Jaký je vás nejoblíbenější koktejl?

To je opravdu záludná otázka. Záleží na mnoha věcech. V jakém jsem městě, v jakém baru, kdo mi koktejl připravuje. V jaké jsem náladě a společnosti. Zda je to před večeří, nebo už po ní. Ale je pravda, že Classic Martini se hodí ke všem výše zmíněným příležitostem. A také mám rád Dutch Mule. Ketel One, čerstvý zázvor, trochu medu a domácí zázvorové pivo. Úžasné. Takže možná toto je můj nejoblíbenější koktejl.

Jaký bar či restauraci kdekoli na světě byste doporučil?

Těch by bylo, snad v každém městě bych dokázal vybrat dva nebo tři podniky… Ale zůstanu ve svém domácím Sydney a doporučím This must be the place.

Je nějaká země, kterou jste ještě nenavštívil, ale chtěl byste?

Ano a mám štěstí, že tam zanedlouho pojedu a tou zemí je Island. Mám v plánu tam strávit čtyři týdny.

Co je podle vás zlatým pravidlem pohostinnosti?

Servis hostům, sama pohostinnost. Můžete mít skvělé drinky, ale pokud se u vás hosté nebudou cítit dobře, je to jedno. Zákazník tedy musí být vždy na prvním místě.

Zdroj fotografií: Diageo Reserve World Class/UPB