Citrony nepadají daleko od stromu

Petra Rybyšarová

12. prosinec 2016

Popularita limoncella už dávno překročila hranice Itálie a tento likér získává na oblibě na dalších významných trzích, jako jsou Spojené státy, Austrálie nebo třeba Velká Británie. Kromě běžné konzumace se limoncellu otevírají i nové možnosti – s úspěchem totiž v koktejlech nahradí citronovou šťávu. Drinku dodává chuť citronů bez kyselosti a hořkosti, které jsou ve šťávě z těchto plodů přítomné. 

Být výrobcem tradičního italského nápoje na opačném konci světa se zdá být poměrně obtížné. Jak je ale vidět na příkladu Dell’Albero Limoncella, pokud se produkt postaví na ověřeném výrobním postupu a zároveň se využije méně konzervativní očekávání zákazníků, může to fungovat.

Nejdůležitější ingrediencí pro výrobu tohoto likéru je citronová kůra – používá se jen vrchní, žlutá část slupky po odstranění dřeně (bílé vrstvy slupky) a dužiny. Ta se ponoří do lihu na dobu potřebnou k uvolnění olejů. Výsledná žlutá tekutina je pak zahuštěna cukerným roztokem. Výrobní proces se sice jeví jednoduchý, má však mnohá úskalí. Rozhoduje samozřejmě kvalita samotných citrusů (v Itálii se používají citrony odrůdy Femminello St. Teresa, známé spíše jako Sorrento), ale i poměr vody a cukru a teplota při přípravě. Právě poslední dva faktory mají vliv na čistotu, viskozitu a chuť. Zakalenost nápoje vzniká vlivem spontánní emulzifikace, která je efektem doprovázejícím smíchání éterických olejů a vody (známým také jako ouzo efekt). Není tedy divu, že o tom, jak kvalitní bude vyráběné limoncello, rozhoduje především zkušenost. Ta se v rodinách tradičních výrobců předává z generace na generaci a přesný postup je patřičně střežen.

Výrobce silně regionálního likéru v jiné než domovské zemi – v zemi s odlišnou kulturou – stojí před obtížným úkolem naučit konzumenty, jak a proč by daný nápoj měli pít. Při svém počínání má ale jednu výhodu: nemusí se nechat tak silně svazovat očekáváními spojenými s produktem, a to především v oblasti packagingu, ale i brand konceptu. Toho využila i rodina De Lucových, když si s sebou do Austrálie přivezla recepturu, která se odvolává na desetiletí trvající rodinnou tradici výroby, a tradiční limoncello deklarované prvotřídní kvality uvedla na australský trh v netradičním obalu s názvem Dell’Albero Limoncello.  

Packaging produktu symbolizuje citronovník a podtrhuje tak komunikaci postavenou na nejlepším ovoci pečlivě vybíraném pro výrobu a potažmo vysoké kvalitě produktu. Efektní nápad je v jádru velmi prostý. Ovocným stromům (a to nejen citronovníkům v Itálii) se kmeny často barví na bílo. Inspirace možná – jak uvádějí autoři konceptu, agentura BoldInc – vznikla v sadu, kde se pěstují citrusy pro výrobu tohoto limoncella, důležitější je ale fakt, že asociace s ovocným sadem by měla napadnout téměř každého, kdo se kdy v nějakém sadu ocitl. Záměrem tohoto bílého nátěru je znemožnit nelétavému hmyzu dostat se až k lákavým plodům. Tuto skutečnost promítli tvůrci konceptu až do názvu samotného produktu – dell’albero totiž v italštině znamená doslova „od stromu“. To je rozhodně dobrý základ pro postavení komunikace produktu. Navíc i těm, kteří se s komunikací značky přímo nesetkají, a neznají tak význam názvu, to zní jednoznačně italsky, což je u produktu takto silně spjatého s danou zemí podstatné.

Agentura BoldInc připravila pro Dell’Albero Limoncello kromě obalu produktu i dárkovou krabičku a set pro servis v gastronomii – držák láhve a nádoby na konzumaci. Z těchto materiálů je to právě dárková krabička, která jednoznačně nejlépe vystihuje koncept. Dřevěné provedení do jedné třetiny natřené na bílo spolu s prostorem pro text předá zákazníkovi jasné sdělení. Také sada pro servis likéru drží zamýšlenou komunikační linii. Pokud by skutečně mohla být použita jako bottle service a konzument by tak mohl vidět láhev umístěnou v keramickém držáku (držák imituje vydlabaný kmen a uzávěr láhve je omotaný lýkem, které rovněž asociuje materiál používaný v ovocnářství) a mohl si limoncello vychutnat z keramických pohárků, jež mají rovněž představovat vydlabaný kmen, bylo by sdělení značky jasně předáno. Když si ale představíme nejběžnější realitu, kdy láhev stojí samostatně na baru a barman z ní pro snazší manipulaci ještě odstraní část uzávěru a pravděpodobně také visačku, která netradičně slouží jako jediné místo, kde lze najít jméno produktu, pak už tomuto limoncellu nezbývá než oslovit konzumenta svou specifickou chutí.  

Tento článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 77