Budiž světlo!

Lenka Kalinová

19. červen 2017

Říká se, že první dojem uděláte jen jednou. Ve spojitosti s restaurací či barem nabývá tato fráze ještě dalšího rozměru. Namíchat správný koktejl gastronomického zážitku, atmosféry a péče o hosta je občas tajemstvím hodným sejfu. Spolu s Lucií Koldovou vám nabízíme průvodce pro gastronomická zařízení pro design osvětlení v deseti krocích.

Často opomíjené a přitom tak důležité. Světlo hraje v pohostinství mnohem důležitější roli, než by člověk očekával.

Jídlo může být vynikající a nápoje perfektně vychlazené, ale pokud světlo není správné, zákazníci si ani nekousnou. Opravdu! Existují průzkumy, které to prokazují. Nedávná studie zjistila, že 72 % respondentů opustilo restauraci dříve, než plánovalo, protože byla příliš mnoho nebo málo osvětlená, zatímco 74 % respondentů zůstalo déle, než plánovalo, protože se díky osvětlení cítili uvolněně a vítáni.

A kdo jiný by nám vnesl světlo do tak důležitého tématu než Lucie Koldová, přední česká designérka, kreativní ředitelka značky Brokis, pro kterou je světlo synonymem nálady a emocí. Lucie získala řadu ocenění včetně Designéra roku a její nejslavnější lampy Muffins si dokonce zahrály v reklamně luxusní značky Yves Saint Laurent. Spolu s ní jsme sestavili deset zlatých pravidel, díky kterým světlo pomůže hostovi vytvořit perfektní zážitek z návštěvy vašeho podniku.

1. Učiňte osvětlení středem designu

“Osvětlení často stojí na okraji zájmu, stává se pouhým doplňkem vrhnutým do prostoru krátce před otevřením podniku,“ říká Lucie Koldová, Pro návrh osvětlení je klíčových mnoho faktorů, například umístění elektrických zásuvek a dispozice místa, a proto má smysl zvážit vše najednou. Například rozmístění stolů. Účinným způsobem pro zdůraznění jednotlivých stolů, zvláště v restauraci, je instalovat nad ně jednotlivě visící světla. Bez pečlivého plánování by pak při zařizování interiéru mohlo být možné umístit světla pouze nad některé stoly!

2. Použijte různé vrstvy světla

Různá světla mohou mít na starosti různé úkoly. Prvním krokem je nepřímé, ambientní osvětlení. To je v restauraci hlavním zdrojem světla a poskytuje základní úroveň osvětlení. Namíření světla na difúzní povrch může mít za efekt dojem vyššího stropu nebo širších zdí. Další je osvětlení pracovních ploch. Tato světla jsou použita tam, kde se vykonává nějaká činnost, například u pokladny nebo v kuchyni. Poté následuje doplňkové, zvýrazňující osvětlení. To jsou typicky bodová světla, jež přitahují pozornost k architektuře nebo zvláštním rysům. Toto osvětlení zahrnuje i osvětlení zdí či sloupů a také zadní osvětlení baru. Nakonec přichází trochu zábavy a vzrušení! Takzvané dekorativní osvětlení je to, co podniku propůjčuje osobitost. Hlavním úkolem je vytvoření individuálního stylu. „Takový byl můj přístup ke světlu Capsula. Jde o umělecký objekt s funkcí svítit,“ uvádí příklad Koldová. Závěsné svítidlo Capsula je komponované ze dvou konvexních kapslí, které se překrývají a splývají v jednotící formu. Svým designem připomíná buňku anebo semínka rostlin a evokuje tak metaforu světla jako zdroje života. Kombinace vnějšího obalu z čirého skla a vnitřní kapsle z barevného skla vytváří vzrušující 3D optické efekty. Tubulární LED zdroj prodchne jakýkoli interiér příjemným měkkým osvětlením.

3. Použijte světlo jako průvodce po vašem podniku

Když někdo vstoupí do podniku, měl by během několika vteřin vědět, kam jít a kde co najde. Orientace je klíčová. Světlo může být použito pro nasměrování hostů po místnosti a přitáhnutí jejich pozornosti k různým ústředním bodům. Ústřední body jsou vytvořeny díky kontrastu v jasu, často mezi zvýrazňujícím a ambientním osvětlením. Doporučení se různí, ale poměr kontrastu 5:1 zvýrazňujícího světla vůči ambientnímu je dobrým prvním krokem, jak nechat věci vyniknout.

4. Univerzální řešení neexistuje: vnímejte svůj prostor a koncept

Každý bar a restaurace má svůj vlastní individuální styl. „Při navrhování osvětlení podniku je třeba vzít v úvahu tři věci: koncept, cílovou skupinu a prostor, který využíváte,“ vysvětluje Koldová. Například v malém baru by mohlo být třeba zdůraznit pouze jednotlivé stolky, zatímco ve větším prostoru bude potřeba použít osvětlení pro rozlišení a oddělení různých oblastí. „Do baru bych volila světla Shadows nebo Puro. Obě mohou fungovat samostatně, ale i vytvořit velké seskupení, takzvaný mrak. Shadows nabízejí, kromě atraktivního vzhledu, také úžasnou variabilitu. Světlo se věší na strop pomocí háčků a zauzlovaných oček na textilním kabelu jednotlivých žárovek. Puro je výraznou, minimalistickou variaci atmosférických světel. Vzrušující kontrast vertikál a horizontál levitujících v prostoru jsem umocnila použitím světelných trubic, které svým tvarem připomínají doutníky. Jejich rozptýlené světlo v kombinaci s bodovým vytváří až magickou atmosféru a dynamiku prostor, v nichž je umístěno. Střídání matných a lesklých povrchů, které ve své práci velmi ráda kombinuji, provokuje a rozehrává scénografii s dalšími prvky interiéru.“

5. Vytvořte správnou náladu díky jasu

Pro atmosféru je vhodné osvětlení klíčové. Obecně vzato, teplé, útulné světlo působí na lidi příjemně, zvláště v chladnějším klimatu. Teplým světlem jsou myšleny lampy s méně než 3000 Kelvinů. Instalace stmívače přidá prvek flexibility a umožní upravit jas v místnosti tak, aby vznikly různé nálady. Automatický kontrolní systém může procesu pomoci umožněním naprogramování několika nastavení pro různou denní nebo roční dobu.

6. Použijte barvu, ale střídmě

Osvětlení barů je jiné než osvětlení restaurací či kaváren. V baru chcete především navodit atmosféru, poskytovat určitou formu zábavy, proto je zde experimentování s barvami běžnější. Na druhé straně restaurace často vyžadují konzervativnější osvětlení, které vytváří uvolněné prostředí. Zářící čirá žárovka není pro oči příjemná, a proto řada výrobců světel hledá cesty, jak udržet svítivost, ale zmírnit ostrost světla. „Brokis používá pro velkou část svých světel takzvaný difuzor triplex skládající se ze tří vrstev opálu a bílé skloviny. Difuzor obalí žárovku, poskytne tlumenější osvětlení a přitom zachová eleganci a průhlednost skla,“ dodává Koldová.

7. Ukažte jídlo a nápoje v pravých barvách

Podání barev, které by nemělo být zaměňováno s barevným světlem, je schopnost světelného zdroje ukázat skutečné barvy různých předmětů. Podání barev se udává jako index a platí, že čím nižší skóre, tím nižší je schopnost lampy správně podávat barvy. Nejvyšší skóre indexu podání barev (CRI) je 100. V restauracích a kuchyních je požadováno minimální skóre 80, ale 90 je lepší. Použití špatného CRI může způsobit, že vizuální dojem z jídla a pití nedosáhne plného potenciálu a bude mít silný vliv na požitek zákazníků.

8. Starejte se o pohodlí zákazníků

Jakkoliv je design baru neobvyklý nebo experimentální, vždy by měla být zajištěna minimální úroveň pohodlí. Hosté musí vždy být schopni přečíst jídelní lístek a vidět své jídlo. Je také třeba zamezit přímému oslnění umístěním lamp mimo přirozené zorné pole. Dejte si také pozor na světlo, jež by mohlo být odraženo lidem do očí z lesklých povrchů či zrcadel. Užitečné zde mohou být difuzéry jako například mléčné sklo.

9. Sledujte aktuální trendy: některé přetrvají

Aktuálním trendem je návrat k základům, čistým liniím, velkým a oblým tvarům skla. Řada nových bister volí otevřené světelné zdroje s odstraněnými stínidly a šňůrami visícími ze stropu. Retro žárovky s viditelným vláknem jsou velmi populární, protože jsou samy o sobě designovým objektem, ale začíná se z nich stávat velmi uniformní trend. Sklo je nádherný materiál, který má v Čechách po staletí udržovanou tradici. „V Brokisu se snažíme skloubit tradiční ručně foukané sklo s vytříbenými materiály, jako jsou dřevo a ručně opracovaný kov. Chceme posouvat hranice současného umění, kterým světlo v prostoru bez nadsázky je,“ vysvětluje Koldová.

Pokud jde o nedekorativní osvětlení, bary a restaurace se stále více rozhodují pro LED osvětlení, aby ušetřily náklady a snížily údržbu. Protože prvotním cílem těchto nových světelných zdrojů je úspora elektrické energie, nebral se na jejich design příliš ohled a vše se podřizovalo hlavně funkčnosti světelného zdroje. I to se dnes mění s cílem poskytnout nejen úsporu a funkci, ale zachovat rafinovanost a krásu skleněných světel. Příkladem toho jsou linie Puro, Shadows, Capsule, Mona. „Mám ráda filamenty (žárovky s vlákny) pro jejich eleganci. Ledkové čipy jsou velmi ostré až rušivé, proto pro jejich zmírnění používáme již zmíněné difuzory. Podařilo se nám najít ideální skloubení krásy a funkčnosti (i úspory). Používáme LED žárovky, které mají vzhled filamentů, ale oproti spotřebě 60 W mají jen 5 W,“ upřesňuje Koldová.

10. A co je důležitější: design nebo funkčnost?

Odpověď úspěšné české designérky je jednoznačná: „Dobrý design je funkční!“

Tento článek najdete v:

BARLIFE Magazine č. 80